Hursa написа: ↑02 Юни 2020 11:10
Двигателист написа: ↑31 Май 2020 23:14
С нарастване на обороти нараства и изпреварването, но не правопорционално, а по-скоро с намаляващ градиент.
С какво се обяснява "намаляващия градиент".
(До колкото разбирам, трябва да е така, но не съм сигурен - дали си го "обяснявам" правилно.)
Необходимостта от добавяне на още изпреварване с повишаване на оборотите намалява защото увеличаването на честотата на въртене е свързана с две неща основно. Самото нарастване, води да липса на време, поради което за да се предпазим от намаляване на ефективната мощност, подаваме искра по-рано. Индукционния период, това е интервала от време от подаване на искра между електродите, до започване на горивен процес и по някакви причини е сравнително констатнтен, но повишаването на оборотите води по висока линейна скорост на буталото, което при константен идукционен период ще доведе до късен горивен процес и респективно намаляване на площа на индикаторната диаграма, демек до понижена мощност. Затова изпреварването се увеличава. От друга страна обаче, увеличаването на честотата на въртете (оборотите) водят до един друг ефект – интензифициране на турболизацията на прясното работно вещество (смес) в цилиндъра, което от своя страна води до по-ранно приключване на процеса горене (скоростта на процеса горене се увеличава). Колкото повече се увеличават оборотите толкова повече силната турболизация започва да взима превес над липсата на време вследствие на по-високата скороста на буталото и затова добавянето на „аванс” намалява.
Колкото до катализаторите. Да, за най-безпроблемна работа трябва гориво-въздушната смес трябва да е стехиометрична (алфа=1, за феновете на руската школа, или ламбда=1 за западните фенове

) Отклоненията нагоре, или надолу затрудняват съответно редукционната част (азотни оксиди) , или окислителната част (въглероден оксид, въглеводороди) на неутрализатора. Но все пак, трябва да уточним, че поради факта, че тяснолентовите (0-1 волт, или по-точно 200-800 миливолта) кислородните сензори (ламбда сонди) от близкото минало имаха скок в потенциала при ламбда (алфа) 0.96 , можем да приемем, че двигателя е работил с една идея незначително обогатяване, въпреки хистерезния алгоритъм, който имаха бош мотроник управляващите блокове. Тогава, говоря за преди двайсетина години, сега не знам как е, обикновенно над 80-90 процента натоварване, се работеше по обогатена карта, за постигане на максимална мощност и реално ламбда сондата не се взимаше под внимание (т.нар. open loop режим).