Хибридното задвижване - предимства и недостатъци, кеф и/или практичност...

Публикувай отговор
Аватар
slowtraveler
Мнения: 5529
Регистриран на: 28 Май 2006 21:44
Местоположение: Варна
Автомобил: Nissan Qashqai 2008/2.0/AWD
Благодарил/а: 253 пъти
Получена  благодарност: 259 пъти

Хибридното задвижване - предимства и недостатъци, кеф и/или практичност...

Мнение от slowtraveler » 09 Ное 2019 15:59

'Спирачният ефект' е пряко свързан точно с тока през генератора. Как ще регулираш тока - дали с реостат, или електроника ще се грижи за това - това е второстепенен въпрос и лесно се реализира със съвременната схемотехника в зависимост приложението... Някои решения са съвсем 'електромеханични' - например електромагнитна спирачка, при която просто поднасяш магнит до въртящ се диск, и самоиндукцията създава 'спирачен ефект'... Без никакви кабели, електроники и т.н. - спирачния ефект се управлява чрез промяна дистанцията между магнита и диска...
Как се регулира токът на заряд на една батерия? Ами както се регулираше и на времето - променяйки зарядното и напрежение... Разбира се - се следи да няма презаряд (и прекалено високо напрежение върху батерията).
Не съм гледал точната схемотехниката на Хибрида (предполагам всичко го прави инверторният блок), но чисто технически това може да се реализира елементарно - на входа имаш едно променливо напрежение от генератора, което го изправяш и от там - регулираш напрежението след 'инвертора' - колкото по-голямо е напрежението към батерията, толкова е по-голям зарядния ток - т.е. по-голям 'спирачен ефект' би имало върху генератора..
Т.е. в първият сектор на работния ход на педала на спирачката имаш регулатор на ток през генератора, плавно увеличаващ се.
След което плавно преминава и към хидравличен натиск. Особено ако желаното спирачно усилие не може да бъде покрито от електромагнитната система (например около окончателното спиране, когато генератора не може да отдаде достатъчно голям ток).
Toyota Avensis 1.6 VVT-I / 2002г --> Mazda6 /2008 --> JGC 3.0/2014 --> ???
Chevrolet Kalos 1.4/16V/2004-> Nissan Qashqai 2.0 4x4 2008

Hursa
Мнения: 5138
Регистриран на: 10 Окт 2011 21:22
Местоположение: Козлодуй
Благодарил/а: 10 пъти
Получена  благодарност: 92 пъти

Хибридното задвижване - предимства и недостатъци, кеф и/или практичност...

Мнение от Hursa » 09 Ное 2019 22:57

Въпроса не е принципно за генераторите, а
Hursa написа: 08 Ное 2019 22:12 как се реализира това при хибрида?
Ако е така
slowtraveler написа: 09 Ное 2019 15:59 Не съм гледал точната схемотехниката на Хибрида (предполагам всичко го прави инверторният блок), но чисто технически това може да се реализира елементарно - на входа имаш едно променливо напрежение от генератора, което го изправяш и от там - регулираш напрежението след 'инвертора' - колкото по-голямо е напрежението към батерията, толкова е по-голям зарядния ток - т.е. по-голям 'спирачен ефект' би имало върху генератора..
Защо е необходимо това
slowtraveler написа: 09 Ное 2019 15:59 имаш регулатор на ток през генератора, плавно увеличаващ се.
Няма ли да е достатъчно "инвертора" "плавно" да повиши напрежението към батерията? Ще зависи силно и до каква степен е заредена батерията в момента - предполагам?
До каква мощност може да достигне генератора в случая при такъв режим? Т. е. до колко би го ограничила батерията.
Auris Е15 Hybrid; Corolla E210 HB 2.0 hybrid

Аватар
slowtraveler
Мнения: 5529
Регистриран на: 28 Май 2006 21:44
Местоположение: Варна
Автомобил: Nissan Qashqai 2008/2.0/AWD
Благодарил/а: 253 пъти
Получена  благодарност: 259 пъти

Хибридното задвижване - предимства и недостатъци, кеф и/или практичност...

Мнение от slowtraveler » 09 Ное 2019 23:14

Hursa написа: 09 Ное 2019 22:57 Няма ли да е достатъчно "инвертора" "плавно" да повиши напрежението към батерията?
При електричеството всичко е свързано - говоря за едно и също.
Какво влияние ще окаже степента на заряд на батерията - ако не е заредена докрай (а тя работи винаги в що годе 'средни' режими), не би оказвало влияние конкретната степен - ползва се генератор на ток, а не напрежение...
А мощността - мисля някъде колегите го споменаваха - върти ми се нещо като 20кВт, но колегите да подскажат..

П.С. Някои тролеи имат едни 'радиатори' на покрива - представляваха точно част от електромагнитното спиране. Т.е. когато шофьорът удари спирачка, не се задейства директно пневматиката, а маршевият двигател 'се окъсява' през едни 'реотани' на покрива, и енергията се разсейва като топлина от тези резисторите...
Toyota Avensis 1.6 VVT-I / 2002г --> Mazda6 /2008 --> JGC 3.0/2014 --> ???
Chevrolet Kalos 1.4/16V/2004-> Nissan Qashqai 2.0 4x4 2008

Hursa
Мнения: 5138
Регистриран на: 10 Окт 2011 21:22
Местоположение: Козлодуй
Благодарил/а: 10 пъти
Получена  благодарност: 92 пъти

Хибридното задвижване - предимства и недостатъци, кеф и/или практичност...

Мнение от Hursa » 09 Ное 2019 23:35

Благодаря! smile.gif
slowtraveler написа: 09 Ное 2019 23:14 Какво влияние ще окаже степента на заряд на батерията - ако не е заредена докрай (а тя работи винаги в що годе 'средни' режими), не би оказвало влияние конкретната степен - ползва се генератор на ток, а не напрежение...
Но това не го разбрах. Заредената над определена степен батерия - може ли да бъде зареждана с мощност близка до максималната?
slowtraveler написа: 09 Ное 2019 23:14 върти ми се нещо като 20кВт
Свързано ли е с "максималната" мощност която отдава на хибридната система?
Auris Е15 Hybrid; Corolla E210 HB 2.0 hybrid

Аватар
slowtraveler
Мнения: 5529
Регистриран на: 28 Май 2006 21:44
Местоположение: Варна
Автомобил: Nissan Qashqai 2008/2.0/AWD
Благодарил/а: 253 пъти
Получена  благодарност: 259 пъти

Хибридното задвижване - предимства и недостатъци, кеф и/или практичност...

Мнение от slowtraveler » 09 Ное 2019 23:50

Hursa написа: 09 Ное 2019 23:35 Свързано ли е с "максималната" мощност която отдава на хибридната система?
Свързано е с максималната мощност, която може да поеме батерията... Би трябвало да е по-малка от мощността на хибридната система като цяло.

Не съм гледах характеристиките на батерията, но предполагам, че в работните и режими възможната мощност е приблизително равномерна...
Но това си е усвояване на 'излишна енергия' - събираш максимално, а ако няма как да я съхраниш - разсейваш я като топлина и толкова...
Toyota Avensis 1.6 VVT-I / 2002г --> Mazda6 /2008 --> JGC 3.0/2014 --> ???
Chevrolet Kalos 1.4/16V/2004-> Nissan Qashqai 2.0 4x4 2008

Аватар
BOz
Мнения: 4473
Регистриран на: 24 Сеп 2013 18:06
Местоположение: София
Благодарил/а: 4 пъти
Получена  благодарност: 167 пъти

Хибридното задвижване - предимства и недостатъци, кеф и/или практичност...

Мнение от BOz » 10 Ное 2019 13:46

В случая ако няма къде да съхраниш енергията не я правиш, за се се наложи да я разсейваш като топлина.
Разход на хибрид-> Изображение
Разход на дизелов автоматик -> Изображение

Аватар
slowtraveler
Мнения: 5529
Регистриран на: 28 Май 2006 21:44
Местоположение: Варна
Автомобил: Nissan Qashqai 2008/2.0/AWD
Благодарил/а: 253 пъти
Получена  благодарност: 259 пъти

Хибридното задвижване - предимства и недостатъци, кеф и/или практичност...

Мнение от slowtraveler » 10 Ное 2019 15:13

BOz написа: 10 Ное 2019 13:46 В случая ако няма къде да съхраниш енергията не я правиш, за се се наложи да я разсейваш като топлина.
Да - имах предвид спирачките... При използване на спирачки - ти все пак искаш да спреш, и системата трябва да ти осигури по някакъв начин 'усвояването' на енергията... Дали ще е зареждане на батерията, или директно разсейване на топлина през спирачките - това е въпрос, който не те интересува като видиш отпред ограда tooth.gif
Toyota Avensis 1.6 VVT-I / 2002г --> Mazda6 /2008 --> JGC 3.0/2014 --> ???
Chevrolet Kalos 1.4/16V/2004-> Nissan Qashqai 2.0 4x4 2008

Hursa
Мнения: 5138
Регистриран на: 10 Окт 2011 21:22
Местоположение: Козлодуй
Благодарил/а: 10 пъти
Получена  благодарност: 92 пъти

Хибридното задвижване - предимства и недостатъци, кеф и/или практичност...

Мнение от Hursa » 10 Ное 2019 19:01

slowtraveler написа: 09 Ное 2019 23:50 Свързано е с максималната мощност, която може да поеме батерията...
Но колко може да е? Дали при 37 кс (27 кВт) отдавана мощност може да се зарежда с 27 киловата или по-голяма мощност. Дали не намалява тази допустима мощност с увеличаване на заряда. При зареждане на батерия на ел автомобил на зарядна станция над 60 - 70 процента от капацитета на батерията - мощността на зареждане се понижава постепенно. Дали това може да важи и за зареждането на батерията на хибрида от хибридната система.
Auris Е15 Hybrid; Corolla E210 HB 2.0 hybrid

Аватар
slowtraveler
Мнения: 5529
Регистриран на: 28 Май 2006 21:44
Местоположение: Варна
Автомобил: Nissan Qashqai 2008/2.0/AWD
Благодарил/а: 253 пъти
Получена  благодарност: 259 пъти

Хибридното задвижване - предимства и недостатъци, кеф и/или практичност...

Мнение от slowtraveler » 10 Ное 2019 19:20

Всичките тези неща важат, обаче хибридната батерия нали работи само в малка част от капацитета си - 'стабилният си капацитет' 40-60% (BoZ май бе изкарвал таблица)...
Моментно превишение не е проблем, но като цяло - зарядния ток винаги е по-малък от пиковият разряден... Т.е. генерацията ще е под двадесеттина киловата...
Но предполагам всичките тези неща могат да се прочетат през софтуера и да спрем гадаенето, а да говорим с точни числа.
Toyota Avensis 1.6 VVT-I / 2002г --> Mazda6 /2008 --> JGC 3.0/2014 --> ???
Chevrolet Kalos 1.4/16V/2004-> Nissan Qashqai 2.0 4x4 2008

Hursa
Мнения: 5138
Регистриран на: 10 Окт 2011 21:22
Местоположение: Козлодуй
Благодарил/а: 10 пъти
Получена  благодарност: 92 пъти

Хибридното задвижване - предимства и недостатъци, кеф и/или практичност...

Мнение от Hursa » 10 Ное 2019 19:39

Дали тези 27 кВт отдавани от батерията могат да се нарекат пикови. Дали не са номинални - мощност която може да отдава в целия работен диапазон. (Ако с тази мощност е свързана зарядната мощност.)
slowtraveler написа: 10 Ное 2019 19:20 'стабилният си капацитет' 40-60% (BoZ май бе изкарвал таблица)
Помните ли къде е това.
Auris Е15 Hybrid; Corolla E210 HB 2.0 hybrid

Аватар
slowtraveler
Мнения: 5529
Регистриран на: 28 Май 2006 21:44
Местоположение: Варна
Автомобил: Nissan Qashqai 2008/2.0/AWD
Благодарил/а: 253 пъти
Получена  благодарност: 259 пъти

Хибридното задвижване - предимства и недостатъци, кеф и/или практичност...

Мнение от slowtraveler » 10 Ное 2019 20:13

Не, нямам спомен... Имаш приус под ръка - предполагам едно включване на кабел и гледане през софтуера ще отговори на много въпроси :whistle:
Toyota Avensis 1.6 VVT-I / 2002г --> Mazda6 /2008 --> JGC 3.0/2014 --> ???
Chevrolet Kalos 1.4/16V/2004-> Nissan Qashqai 2.0 4x4 2008

Аватар
BOz
Мнения: 4473
Регистриран на: 24 Сеп 2013 18:06
Местоположение: София
Благодарил/а: 4 пъти
Получена  благодарност: 167 пъти

Хибридното задвижване - предимства и недостатъци, кеф и/или практичност...

Мнение от BOz » 11 Ное 2019 11:11

Ето една интересна статистика от това лято, когато батерията ми беше на път за вечния покой.
Казвам, че е интересна, защото много добре се вижда как системата лимитира заряда, който е способен или по-точно трябва да се наложи върху батерията.
Такива резки ограничения почти не можеш да видиш в нормалния ѝ живот, като "стандартно" нямаш ограничения и техния лимит съм го отбелязал в табличката с жълто:

Изображение
Разход на хибрид-> Изображение
Разход на дизелов автоматик -> Изображение

Аватар
slowtraveler
Мнения: 5529
Регистриран на: 28 Май 2006 21:44
Местоположение: Варна
Автомобил: Nissan Qashqai 2008/2.0/AWD
Благодарил/а: 253 пъти
Получена  благодарност: 259 пъти

Хибридното задвижване - предимства и недостатъци, кеф и/или практичност...

Мнение от slowtraveler » 11 Ное 2019 12:33

Супер информация :thumbsup:
Явно решават, че при изправна батерия пиковото натоварване е прекалено кратко и генерираната енергия могат да я предават директно в максимална степен към батерията...
И само когато усети проблем - почва да 'пази' батерията...
Toyota Avensis 1.6 VVT-I / 2002г --> Mazda6 /2008 --> JGC 3.0/2014 --> ???
Chevrolet Kalos 1.4/16V/2004-> Nissan Qashqai 2.0 4x4 2008

Аватар
BOz
Мнения: 4473
Регистриран на: 24 Сеп 2013 18:06
Местоположение: София
Благодарил/а: 4 пъти
Получена  благодарност: 167 пъти

Хибридното задвижване - предимства и недостатъци, кеф и/или практичност...

Мнение от BOz » 11 Ное 2019 14:10

slowtraveler написа: 11 Ное 2019 12:33 Явно решават, че при изправна батерия пиковото натоварване е прекалено кратко и генерираната енергия могат да я предават директно в максимална степен към батерията...
С едно доуточнение, че не се разбира и може да се приеме грешно, че генерираната енергия трябва все пак да е в лимита на възможностите на батерията. Или демек да кажем въпросните 25кВ. Ако ти трябват 35кВ енергия за спиране, останалите хибридното ЕКУ ги изисква буквално от спирачното ЕКУ.
Или математически изглеждат нещата като:
Сж=Сг+Сс
където
Сж=желано/крайно спирачно усилие от шофьора - измерено чрез отместване на педала на спирачката (потенциометър) + измерено/създадено налягане в спирачния цилиндър
Сг=спирачна енергия произведена от генератор (МГ2)
Сс=спирачна енергия от дискове/накладки
Разход на хибрид-> Изображение
Разход на дизелов автоматик -> Изображение

Аватар
slowtraveler
Мнения: 5529
Регистриран на: 28 Май 2006 21:44
Местоположение: Варна
Автомобил: Nissan Qashqai 2008/2.0/AWD
Благодарил/а: 253 пъти
Получена  благодарност: 259 пъти

Хибридното задвижване - предимства и недостатъци, кеф и/или практичност...

Мнение от slowtraveler » 11 Ное 2019 14:55

Да, това си е ясно - въпросът бе колко енергия може да приеме обратно хибридната система и променя ли се лимита на тази енергия при нормални нива на заряд...
Toyota Avensis 1.6 VVT-I / 2002г --> Mazda6 /2008 --> JGC 3.0/2014 --> ???
Chevrolet Kalos 1.4/16V/2004-> Nissan Qashqai 2.0 4x4 2008

Публикувай отговор

Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 1 гост