mfandakov написа: ↑12 Авг 2019 21:30
Колега ти досега имал ли си кола на която да се е появавал кондез от климатик на предното стъкло отвъншната страна при 40 градуса жега,
Неслучайно споменах този ефект - лично наблюдаван многократно точно по този начин (погрешно насочване на климатика към предното стъкло)... До степен да се налага 'миене' на стъклото с пуснати чистачки (с топла течност за да стопли малко стъклото), защото избърсването само с чистачки няма ефект - стъклото продължава да е студено и избърсването с чистачките няма ефект, защото въздухът моментално кондензира веднага след нея...
Навярно просто не сте се замисляли за факторите за поява на конденз...
Дай да вкараме малко теория, обясняваща този ефект...
Във въздуха има разтворена вода. Влажността на въздуха се измерва в асболютна влажност, и относителна влажност...
Абсолютната е например 200гр/м3, а относителната - в проценти...
При 100% влажност въздухът не може да разтвори/поеме нито капчица повече вода при тази температура и налягане.
Колкото по-висока температура имаш, толкова повече вода може да поеме въздуха, и обратното.
Вкараш ли обект, с по-ниска температура (дори и с 0.1С), веднага по него ще се образува конденз (граничният въздух ще се охлади до новата по-ниска температура, и ще изхвърли водата, която не може да разтвори при тази температура, запазвайки влажност 100%)...
Ефектът МНОГОКРАТНО е наблюдаван лично от мен. Дори и върху странични стъкла (ако съм настроил духалките да духат върху тях, охлаждайки ги под температурата на конденз)...
В доста професии се използва т.н. точка на оросяване (например боядисване, авиация и т.н.). Това е температурата, при която би настъпил конденз.
Пример от този момент - в един обект точно в този момент температурата е 27.8С, а влажността (относителната) - 49%. Температурата на оросяване е 16.1С, което ще рече охладиш ли въздуха под 16.1 - ще се появи роса. Вкараш ли обект в стаята под 16.1С - ще се 'изпоти' и намокри от конденза...
Същото е и при автомобилното стъкло - охладиш ли го под температурата на оросяване - се появява конденз.
Зимата кондензът е отвътре - вътре дишаш, влизаш мокър, затопляш въздуха, и въздухът поема повече влага, докато стъклото е студено. И вътрешният въздух кондензира на мястото, където се охлажда - по стъклото.
Лятото ефектът е обратен - вътре имаш достатъчно сух въздух (изсушен от климатика - той е изхвърлил водата/конденза от въздуха преди да го вкара в купето), докато отвън имаш горещ влажен въздух, затова и кондензът се получава отвън на стъклото...
За справка температурата и влажността навън във Варна тези дни до момента...
Нулевите стойности са грешка на датчика - просто е бил намокрен от росата и рязко е започнал да показва околонулеви стойности, скачайки директно от 100% влажност... Както виждате - почти постоянно е 100% влажност - т.е. идеални условия за конденз...

- ttt.jpg (62.96 KiB) Преглеждано 3345 пъти
Разбира се - никой не гарантира, че точно това е причината, но затова бе споменато - да се провери дали е била тази причина...