Аз мога да ти кажа що се къса шпилка..... Преди 2-3 седмици отивам при приятели със сервиз да сменим предните дискове и накладки на джипката... Прекрасни майстори по купета и т.н. (доколкото знам са направили доста от колите на Ретро-Музея), но като механици - лично аз имах известни резерви... Обаче ми бяха под ръка, и реших при тях да сменя дисковете... Нищо сериозно...
За всеки случай разпечатах сервизната документация - кое точно се развива, с какъв ключ, и най-вече - с какво усилие се затяга...
Нося аз листите 'за какво ни ги носиш'.. Казвам - за въртящият момент на конкретните болтове/водачи и т.н...
Погледнаха ме силно учудено и леко обидено... След което единият майстор изчезна някъде... Питам - къде отиде... 'Ами да търси динамометричен ключ в съседните сервизи'
А умишлено занесох документацията, защото едните болтове бяха с усилие около 170Нм, а другите - 50Нм...
Редовно ме майтапят защо навсякъде отивам с конкретните усилия... Ами ако имаш опит с дадена машинка - ги знаеш 'на ръка'...
Обаче когато правиш инцидентен ремонт, или ремонт на нова/непозната машина, вероятността да скъсаш някой болт/резба (дори и имайки опита по размера на болта/шпилката) рязко се повишава...
А циркът в последствие е голям...
Затова тъкмо днес получих електронната си динамометрична вложка (ключа ми също е ОК, но работи коректно май само до 150Нм поне по усет 'на ръка'
