stoyankirov написа: ↑16 Ное 2018 11:51
Благодаря за пожеланието, колега. Живи и здрави всички.
Такам…
Prius gen 3 - по-скоро се притеснявай и превентативно си чисти EGR-а на двигателя, сменяй PCV клапана... това е основната драма с gen3-ките, поне по мои впечатления от четеното до момента.
Накратко това което съм прочел за NiMH батериите на при toyota/lexus хибридите, по-конкретно при конфигурация в стил prius (6 клетки на модул, до 40 модула) - клетките в средата се нагряват повече от тези в края, вследствие на това губят електролит (така де, изпарява се водата от него) по-бързо, съотв. другата химия която формира електролита се налепва по металните плочи което намаля проводимата им площ и съотв. увеличава топлината.... и така реакцията се ускорява докато не ти светне лампичката

В повечето случаи или колата засича, че на някой от блоковете (блок = 2 модула = 12 клетки, колата следи волтажа на гранулярност от два модула) пада волтажа рязко когато не трябва (някоя от клетките му е с нисък капацитет, и NiMH не си променя особено много волтажа докато е "средно" зареден

), и лимитира енергията която минава през батерията с цел да предотврати по-нататъчни проблеми, или от топлина една от клетките се окъсява. При първият случай няма да видиш разлика във волтажите когато ги мериш, във втория - ~1.2v под другите.
За смяна на индивидуални клетки - под въпрос е колко ще ти издържи батерията до повторна проява. Кокато ти светне за даден модул, другите най-вероятно също са доста позаминали - особено към средата. Сменяш една клетка и да речем след два месеца ти светва за друга, и така нататък. Без да влизам в подробности, за си играеш да сменяш клетки за "reconditioning" на батерията може да ти излезе близко до цената на нова. Накратко - сваляне на батерията, проверка за заминали модули (окъсени клетки), няколко дълбоки разряда/заряда на всеки модул за възстановяване на капацитет до колкото е възможно, както и за балансирането им (deep discharge = дори до 0.1v/клетка съотв. 0.6 на модул, на много нисък discharge rate, balance overcharge също на доста нисък rate, има бая писано по темата), проверка на капацитет на модулите (фабричен е 6500 ампер часа), махане на клетките които са със много по-нисък капацитет от средния и замяната им със клетки със подобен капацитет (съотв. от къде намираш такива?), или дори рехидратиране на модулите, където положението е малко по-добре от тъмна Индия (писали са една шепа хора, има патент на Тойота, основен проблем е запечатването на модулите след отваряне).
Ако си ОК с това да се занимаваш с батерията за най-вероятно над месец - действай. Нова батерия от холандски и словенски представителства на Тойота съм виждал за 1650 eur. В страната можеш да намериш модули от нови катастрофирали хибриди за 80-100лв на модул (взависимост от годината), трябват ти 28 за пълна prius gen2/3/4? батерия.
Принципно има начини да придобиеш идея за относителното състояние на батерията без да я отваряш.
http://hybridassistant.blogspot.com/ (edit) - това го прави "автоматично", мисля че някъде по френският им форум имаше по-сериозно описание на теорията на която е базирано, но в общи линии - force-charge на батерията (park + газ докато не спре да зарежда), неутрална + пускане на определени електроконсуматори, мерене на промяна на волтажа/изчислен от колата state of charge/т.н. за определено време (/edit)
