Урок 2 Лекция 5
Устройство за разпределение на мощността
Въртящия момент от ДВГ и от двата мотор/генератора се разпределя с помощта на планетарен набор от зъбни колела, наречен от TOYOTA “устройство за разпределение на мощността” (PSD, Power Split Device). И колкото и просто да изглежда неговото устройство е трудно да се разбере как в действителност работи. Затова ние ще му отделим достатъчно време. PSD позволява на Приус да работи едновремено в три режима – като последователен хибрид, като паралелен хибрид и като последователно – паралелен хибрид. И на всичкото отгоре да получи накуп всички техни преимущества и нито един недостатък.
По този начин ДВГ може едновремено да върти колелата и в същото време излишната енергия да се превърне в електрическа и да зарежда ВВБ. Освен това ако е необходимо от МГ1 енергията може да отиде направо в МГ2 за да подпомогне във въртенето на колелата. Гъвкавостта на този механично – електрически механизъм за разпределяне на енергията позволява на Приус да подобри показателите на икономичност и да намали изхвърлянето на вредни газове по време на движение. Това е невъзможно при твърда механична връзка между двигателя и колелата, реализирана при паралелния хибрид. И е недостижимо за последователния хибрид без загуба на енергия.

- ВВБ СЪС СВАЛЕН ГОРЕН КАПАК НА PRIUS 11
- 14.jpg (121.49 KiB) Преглеждано 13316 пъти
Трансмисия
Приус има трансмисия, която се нарича CVT (Continue Variable Transmission). На български този термин звучи така „безстепенно – регулируема“ или „постоянно – променлива“ трансмисия. В основата и стои устройството за разпределение на мощност PSD. Такава безстепенно – регулируема скоростна кутия работи точно така както и обикновена автоматична скоростна кутия, с изключение на това че предавателното число в нея може да се променя непрекъснато и плавно, а не в кратки диапазони и на стъпки. По нататък ще разгледаме по какво PSD се различава от обикновена бестепено – регулируема скоростна кутия, т.е. Вариатор.
Трансмисията на Приус може да се сравни с 10+ автоматична скоростна кутия. За превключване от една скорост на друга на обикновената скоростна кутия и е необходимо технологично време да отдели двигателя от колелата и след това отново да зацепи на следващата предавка. Това време е 0.2-0.3 секунди. Някои по съвремени кутии могат да го свалят още малко, но то никога няма да стане равно на 0 сек. За да стигне от 1-ва до 10-та предавка в най-добрия случай такава кутия не е зацепена повече от 2 секунди. И такава кутия не може да прескочи нито една предавка.
А кутията на Приус е ВИНАГИ зацепена за колелата. И като допълнителен БОНУС може да прескача (образно казано), колкото е необходимо, предавки – т.е. може от първа да включи десета за време равно на 0 сек . За да съм напълно точен времето за превключване на Приус е по-малко от 0.001 сек., но го има. На практика обаче не се усещат никакви тласъци, които има обикновената автоматична кутия. Ускорението е плавно и постоянно. За тези, които никога не са карали Хибрид от Тойота ще е малко странно усещане: Да гледат как автомобилът ускорява, а оборотите на двигателя падат. На практика е възможно да се движите със 120 км/ч с 1200 оборота/мин.
Сега малко практика
Най – често задавания въпрос по кутията на автомобила Приус е: Какво масло да наливаме, колко е необходимо и колко често трябва да го сменяме? Много често в средите на работниците битува такова заблуждение: Щом на кутията няма сонда значи маслото не трябва да се сменя изобщо. Това заблуждение е довело до смъртта на не една кутия.
Затова съобщаваме, че смяна на маслото в скоростната кутия на Приус е необходимо да се прави. За различните модификации се употребява различно масло както следва:
Приус 10 – масло Т-4/(3.8 л),
Приус 11 – масло Т-4/(4.6л),
Приус 20, 30 – масло WS/(3.8л),
Смяна на маслото се прави на всеки 50 – 60 хил. км за Европа. Отделен е случая доколко България отговаря на условията средно за Европа. По японските срокове маслото се сменя веднъж на 60-80 хил. км, но при особено тежки условия на експлоатация е наложително маслото да се сменя два пъти по-често – 40 хил. км. Т.е. ако не возите дърва с Тойотата спокойно маслото може да изкара над 50 хил. км.
Да поговорим за основните разлики в обслужването на кутиите, т.е. за работата по смана на маслото. Ако на Приус 20, за да смените маслото, трябва само да отвиете пробката, да източите маслото и след това да налеете новото, то на Приус 10 и на Приус 11 нещата не са така прости. Конструкцията на дъното на кутията е произведена в такъв вид, че като източите маслото само от пробката една голяма част от него ще остане вътре в кутията и то имено най-мръсната част. Тези 300-400 грама съдържат например остатъчни парченца херметик, продукти от износване и т.н.
Затова, за да сменим маслото е нужно да свалим дъното на кутията, да излеем мръсотията, да го почистим и след това да го върнем на мястото му. При свалянето на дъното получаваме още един бонус – получаваме възможността да диагностицираме състоянието на кутията по продуктите от износването, които се намират на дъното. Най-страшно за собственика е, когато там намерим жълта (бронзова) стружка. Това означава, че на тази кутия и е останало много малко живот.
Оригиналната гарнитура на дъното е направена от корк. Ако отворите в нея са все още кръгли означава, че може да се използва отново без нужда от херметик. Главното при поставянето на дъното е да се внимава да не се пренатегнат болтовете. В противен случай нарезите по дъното могат да повредят гарнитурата.
следва продължение
инж. Пламен Пеев

- Масло за трансмисията
- OIL Sinergy.jpg (50.22 KiB) Преглеждано 13316 пъти