Та след известно време на наблюдения, странни държания, умиране, събиране на опит, поправка и отново връщане на пътя, то да си довърша темата с краткото описание.
Накратко преживях нещото, което е главния виновник масата народ да не си купува хибрида, изразяващо се в съобщение "Съжалявам, но трябва да си смениш хибридната батерия".
"Най-якото" нещо е, че това се случи точно 3 месеца след като изтече гаранцията ѝ. Допитах се до Тойота първо какво правим и единствено достигнах до компенсация, изразяваща се в отстъпка от порядъка на 15-на процента. Демек около 4000лв.
За момент се зачудих, но реших, че няма смисъл да продължавам в тази посока и реших да взема нещата в собствените си ръце, особено, че вече говорим за автомобил, който е на над 10 години.
Та свалих си батерията и воала - 4-ти модул фира. Следва проверка на всички елементи в какво състояние са. Това е трудната и времеемка част, предвид подръчните материали, с които разполагам и ме хвана малко неподготвен тепърва да правя нещо специализирано за целта и използвах малко жокер. Но както и да е.
И от 28 батерии резултата показа 1 клетка умряла, 4 клетки с изключително намален капацитет (останало под 30%) и още 4 клетки в средна хубост. И това ме постави в дилема. Дали да събуждам колата от смъртта само с една клетка и да чакам погребението на другите 4, дали да сменя още 4, които имат шанс да умрат в съвсем близко бъдеще, или да направя всичко както си трябва и да върна пълния потенциал на батерията.
Поне в тази ситуация виждах и чашата пълна, донякъде. Имам 19 клетки, които са напълно здрави, както са си от завода. Поне това ме утешаваше, предвид, че ако това се беше случило точно преди 3 месеца, то щях да имам сега чисто нова батерия. Нали трябва все някак си да се утешавам.
Мислих, мислих и реших като ще е гарга то да е рошава и да направя всичко до край. Смених 9 клетки, изравняване, подреждане и т.н. всички процедури.
И воала - колата е отново на пътя с пълен потенциал на батерията.
Разликата от както имам колата в сравнение със сега се изразява на пръв поглед в много по-трудното зареждане и разреждане на батерията. Примерно всеки ден като идвам на работа имам едно спускане. До него стигам да кажем средно с оптимална батерия - демек около 60% заряд в нея. Започвам спускането и регенерирам енергия. До сега в края на спускането много често успявах от 60% да напълня до и често над 70% заряд. Седмицата преди вече да видя на логовете, че нещата наистина не са наред, често преминавах и 75% дори. В момента, като всички клетки са с пълен капацитет, най-големия заряд, който успях да направя се изразява в 65%. Демек горе-долу два пъти разлика. След това започва едно равно място, което го минавам само на ток, докато паркирам. Често от 70% смъквах батерията до оптимума, или демек до към 60%, докато паркирам. Сега да кажем от 65%, спадам до към 62% средно. А бе вижда се разликата определено. Но ако не бях карал колата по този маршрут 3 години и ако не знаех как се държи точно, то реално надали би ми направило впечатление това, ако трябва да съм откровен. Но сега със събраната статистика, чисто в цифров вид много по-точно и лесно виждам разликата.
В крайна сметка най-много ми направи впечатление това, че една от тези 4 клетки с намален капацитет, реално беше на под 1Ач. И с такава клетка на логове батерията си изглеждаше перфектна. Демек до нея имаме клетка с над 5 пъти по-голям капацитет и това на логовете не се виждаше по абсолютно никакъв начин. В този ред на мисли малко представите ми се обърнаха от това как трябва да изглежда една здрава батерия и много мнения в нета са малко, как да ги кажа, объркващи и неточни. И точно сега разбирам защо Тойота залага толкова много на Метал-хидридните батерии. При тях заряда/капацитета им не е вързано пряко към волтажа им. И като гледат (следят) 2 клетки в серия, то много лесно "замаскират" пад на напрежението само в едната батерия. Поне докато е здрава все още химически. Съответно ако под товар волтажа започне да кляка в по-голяма степен от другата клетка, то от чисто електрическа гледна точка тя започва да отдава по-малка мощност в целия пакет, за сметка на другите клетки и по този начин волтажа ѝ се запазва в граници, които не се отчитат от електрониката за проблем.
Така ако всяка клетка се гледаше на отделен канал, това щеше да се вижда много по-ясно.
И явно поради тази причина масово в нета има много повече грешки за проблем в батерията от колкото грешка за "намален капацитет на даден модул". Просто хитро направено от жълтурите.
п.п.1 Няма как батерията да пада или зарежда супер бързо. Ако това се случи и го видите, това е знак за намален капацитет на някоя от клетките. Електрониката просто си "пренарежда" и "оптимизира" заряда (от чисто числов вид, а не електрически), за да компенсира това с някаква логика. В това съм вече на 99.9% убеден.
п.п.2 Извод - внимавайте какво си пожелавате, наистина. Защо? Ами януари месец си мислих колко яко би било да ми умре батерията на хибрида. И си карам, и си "викам" - хайде, умирай де. Ами умря де. Явно не сме се разбрали, че съм искал да стане тогава, а не след 3 месеца.
п.п.3 Накрая ми остана една щипка от цялото разглобяване. Докато разглобявах колата точно си мислих, че тази щипка е на супер малоумно място и технологично е безсмислено да я има. Ама чинно си я запазих и отделих. Накрая сглобявам всичко, тестове, местове, всичко работи. И тъкмо се радвам и гледам една щипка останала. Явно наистина е била безсмислено да е там.
п.п.4 - Имах един лек паразитен шум (скърцане) от задната част на колата. Сега вече го няма и от това съм доволен. Не знам от къде е бил - возил съм се в багажника да го открия и все звучеше като от задния капак. Явно така е трябвало да стане, за да се отстрани.
Леко дълго стана, не точно с "краткото" както бях казал в първото изречение на мнението, но това е от мен по темата и за това реших да го споделя.
