Общо взето - обслужването бе що годе добро...
След прекъсване от няколко години и прехвърляне на Фиат към Булвария, започнахме да обслужваме Фиата при тях (Добло, 2011г).
Що годе безпроблемно - изникваха дреболийки - май смяна дихтунг на инжектор, някоя друга биалетка... Сменяха ги без проблем.
След изтичане на гаранцията светна първата лампа - изгоря свещ, и в сервиза я скъсаха. Като върнаха автомобила с обяснението 'ако напънем - свещта ще се скъса - алтернативата е да смъкнем главата'... Опита ми с малко ключе показа, че свещта вече е скъсана... Както и да е - оправихме свещта и го отдадохме на отделен изолиран случай...
Общо взето идилията трае до миналата седмица... Колегата чува притеснително чукане от двигателя и веднага кара автомобила там. Към него момент - пробег около 120х.км...
На третия ден питаме - какво стана.. Ами елате да видите, че трябва да вземаме решение.
Отиваме - смъкнат пластмасовия капак на двигателя и двете дюзи... Другите две дюзи не излизали... Мерили компресия. На 4-ти цилиндър компресията била много ниска (сега се усещам, че още тогава е трябвало да питам повече).
- Параметри на дюзи?
- Ами не сме правили проверка.
- Е и?
- Ами извикахме Ви да Ви кажем, че дюзите не излизат - можем да ги напънем, ама ако ги счупим - ще трябва да си купите нови?!!
Общо взето позицията ми бе: вие сте официален сервиз - счупите ли нещо - купувате, или ако не се наемате - връщате ми писмено, че официалният сервиз не са способни да извадят дюзите без да ги строшат и ми връщат автомобила...
На другия ден
- 'извадихме ги'...
- Ами добре... Диагностика?
- Засега нищо - трябва да смъкваме главата.
- ОК - сваляйте...
На следващият ден свалят главата. Обаждат ми се
- видимо нищо нито по бутала нито по глава нито по цилиндри.
- измерихте ли разстоянието от челото на буталата в ГМТ до ръба на блока (може да даде ориентировъчна оценка за биели, бутални болтове и т.н....
- Не, не можем да превъртим коляновия вал, защото като освободихме веригата отгоре, и тя запецна долу около вала. Да даваме ли дюзите на стендоване?
- НЕ, докато не се разбере откъде е металният звук!
- Ами може да е чукнала клапани - то при правите клапани не се вижда ясно всеки път. Трябва да разободорудваме главата.
- Засега задръжте - не сте ме убедили, че сте намерили проблема.
- Ами веригата е много разтегната и е прескочила няколко зъба!
- Как го установихте (колата е на 125х.км).
- Ами като смъкнахме главата, видимо буталата бяха в друго положение?! (явно това им е точния метод, въпреки, че автомобила си е дошъл на ход)
- А как разбрахте, че е разтегната веригата - измерихте ли положението на валовете преди демонтажа? Измерихте ли дължината на звената?
- Нямаме такава информация.
На следващият ден:
- трябва да свалим картера, защото не може да се смени веригата.
- СТОП! Никакво пипане повече. Дайте ми проформа за работата.
Дават ми цена няколко хиляди лева


Това - на седмия ден от престоя на автомобила.
С това чашата преля и днес имахме среща с управителя на сервиза - съгласи се, че не е правилно... Ще се вземат мерки и т.н... Казах му, че вече е късно - да сложат в кашони чарковете на автомобила и си го вземаме - нямаме намерение да го оставяме и минута повече.. Ами добре.... Ще платите само работата до момента.
Днес се поразтърсихме и намерихме друг сервиз (с фирмено оборудване и софтуер), където (навярно поради съдействие от приятел) управителя се съгласи да приеме такъв автомобил... Напълно разбирам съмнението им - и аз не бих приел автомобил, чиито половин двигател е разпилян в багажника.
Пристъпихме към финализиране на финансите - възроптах срещу часовата ставка...
Все пак това е работно фиатче, а не мерцедес. Искат ми часова ставка 65лв?!!!

Коригираха ставката... Гледам във фактурата: измерване на компресия...
- дайте протокола от измерването
- ами ние нямаме апаратура да даде разпечатка
- добре - напишете един протокол със стойностите по цилиндрите
Връща се със стойностите - 3-ти цилиндър :18атм, 4-ти : 10атм...
- А другите цилиндри?
- Не сме ги мерили.....
Добре, че съм спокоен по принцип

Как да е - смъкнаха сумата...
Натоварихме колата на пътна помощ и в другия сервиз... Ха познайте дали някога ще стъпя в този 'официален' сервиз...
П.С. след десет минути в другия сервиз на поляната, където разтоварихме автомобила дойде майстора да види за какво става въпрос (нямаше възможност да я вкарат веднага)... Вдигна главата (тогава за първи път видях работната повърхност), и каза 'няма ударени клапани, ама буталото на трети цилиндър е удряло главата'... Ясно се виждаше отпечатъка. Нататък бе ясно - леко завъртане на коляновия вал илюстрира огромният луфт (вероятно биела).