Имам нужда от мнение/съвет, свързан с предстояща смяна на двигателно масло. Доста се порових къде ли не из нета, за да добия представа за различните класификации, спецификации, типове масла и т.н. и т.н.. Доста е полезна и темата за маслата в нашия собствен форум.

Но да минавам на въпроса... Идният месец предстои смяна на маслото на авенсиса. Моторът е 2.0 дизел (1CD-FTV), без ДПФ. В момента колата е с Castrol Edge 5W40, ACEA C3, HC Synthese. Карам я почти година с него, без проблеми, пушеци и т.н. Взехме го миналата година без да си свърша сам домашното и да си проуча нещата, иначе вискозитета мy щеше да е 5W30, нямаше и да е ACEA С3, но оставям това на страна. В момента съм се спрял на 2 варианта:
1) Castrol Magnatec 5W30, ACEA A5/B5, A1/B1 -> http://msdspds.castrol.com/bpglis/Fusio ... 9TTT6K.pdf;
2) RAVENOL FO SAE 5W-30, ACEA A5/B5 -> http://www.ravenol.de/uploads/tx_raveno ... 5W30_1.pdf.
Вискозитета на маслото е ясен, ще бъде 5W30. По отношение на класа, в книжката дават А1/Б1 (съответно и А5/В5). От къде обаче идва колебанието ми...
1) Castrol-a е хидрокрег, а не пълна синтетика. Технологията на Magnatec-a (поне на хартия в описанието на продукта) позволява на молекулите да се "залепят" за постоянно на ключови места в двигателя, за да осигуряват мигновена защита още от завъртането на стартера. Това ме изкушава много, тъй като: 1. тогава е най-голямото износване за един мотор; и 2. имам доста чести пътувания на късо разстояние, все на студен двигател (съответно и масло). Освен това и маслото е Mid SAPS, съдържанието на Sulphated Ash е 1.24. Искам масло именно с мид или висок SAPS, тъй като нямам ДПФ, който да пазя, а по-високият SAPS пази мотора по-добре.
2) Ravenol-a е пълна синтетика. Има същия клас А5/В5, и също така е Mid SAPS - съдържанието на Sulphated Ash е 1.1. По отношения на вискозитетния им индекс маслата са доста сходни (164 към 170), но от четеното тук и там очаквам пълната синтетика да се "лее" по-добре. Именно затова и не я препоръчват за много стари и силно износени двигатели, защото минава на места, където минералното и полусинтетичното масло не могат. Моя мотор е на 170 хил., поради което това не ме притеснява. Ravenol-a има много висок TBN - 10, което е страхотно. За Castrol-a нямам представа колко от маслото е минерално (като основа), и колко са му естерите (синтетичните добавки). По изисквания могат да са от 10-30%, което си е доста голям размах...
Та затова стана голям филм. biggrin.gif И двете масла изглеждат добре на хартия. Кастрола предоставя (уж) технологията за прихващане на молекулите към метала. Принципно това се постига чрез естерни добавки, но до колко работи наистина не мога да кажа. Не е ясно какъв е TBN-a на маслото, както и колко % е синтетиката в него. Полусинтетичните масла също така в един момент започват да се разпадат (не основата а самите добавки), докато пълната синтетика е много по-трайна и стабилна (и на нея и идва края де). В това отношение Ravenol-a следва да има предимство, също така ми е известен и TBN индексът му. От друга страна не намерих много отзиви за това масло в България, което ме разколебава в известна степен. Не ми е ясно и дали ще предпазва толкова добре при старта на мотора, в сравнение с Magnatec-a. И на последно място - като цена ми идва сходно, така че тя не е фактор.
Въпроси: какво е мнението ви след прочетеното? Някой използвал ли е Ravenol и има ли положителни отзиви за него (също и отрицателни такива)? А някой използва ли Magnatec, и какво мисли за него?
Не караме ферарита, но аз съм педантичен човек и обичам всичко да ми е по конец. Затова жената ми вика Монк и изборът на едно нищо и никакво масло се превръща в научен реферат. laugh.gif
Предварително багодаря на отзовалите се!
