philipp написа:Внимавайте, когато давате генерални изводи за "по-голямото контактно петно" на широките гуми. Това не е правило. Контактното петно е функция на отношение на тежестта която носи гумата към налягането с което е напомпана. ...
Разбира се, че е така, но когато площта е = Х*У, и увеличаваш Х (ширината), то при еднакви други условия (например спазване на препоръчаното от производителя налягане), то контактното петно ще е по-голямо...
За мокрото - това, че летните гуми имат по-широки отводнителни канали е направено от немай-къде - техните канали са много по-нарядко, и са по податливи на аквапланинг...
Най-грубо обяснено - при вода 4см на платното, гума без грайфер, широка 155мм на автомобил движещ се с 50м/с трябва да изхвърли 310 литра вода на секунда за да е останала в контакт с пътя. Ширината на 'петното' 15.5см, височината - 4см, за една секунда трябва да почисти 50м = 5000см - т.е. литража, който трябва да се изхвърли за една секунда е
V=W*H*L
Където :
V- обем изхвърлена вода (1л=1000куб.см

)
W - ширина на гумата (контактното петно)
H - височина на водния стълб - дълбочина на локвата
L - пътя, изминат от автомобила за секунда
(ширина на гумата)*(височина на водата)*(пътя, изминат за секунда)...
При автомобил с ширина на гумата 225мм , при същите условия трябва да изхвърли не 310, а 450литра, за да е отново в контакт с пътя...
Когато гумата достигне до лимита си за изхвърляне на вода, то тя 'изплува' - загубва контакт с платното и настава аквапланинг.
Затова и по-широките гуми са по-податливи на аквапланинг.
Да, грайфера спомага за изхвърлянето на водата, като освен това внася и корекции в горната формула.
Например в частта, където има грайфер няма нужда да се изхвърли цялата вода, а само площта (и съответно обема), заета от 'плочките' на грайфера.
Това грубо казано е площта само на 'черната' част (разбира се, нагоре по грайфера тази черна част се увеличава, докато стане 100% при свършване на грайфера):

Затова с нови гуми с дебел грайфер вероятността за аквапланинг е по-ниска - от обема зает от 'каналите' най-грубо казано няма нужда да се изхвърля водата...
Това отново е грубо казано, защото при големи скорости се намесва и динамиката на водата - според начина на оформление на каналите може да се спомогне, или да се попречи на изхвърлянето на водата... Освен това при широката гума водата от центъра трябва бързо да бъде преместена на по-голямо разстояние отколкото при тясната гума, за да се изхвърли извън контактното петно...
Горе долу това е за аквапланинга като постановка...