Ako имаш предвид 'средна' скорост за даден пробег като казваш 'скоростен режим' се съгласявам защото го практикувам редовно. Но иначе за мен 'скоростен режим' означава поддържане на определена скорост за даден участък от пътя и тогава нещата са различни - има само една такава, която е най-икономична, но за съжаление темпомата 'не знае' за нея, трябва да му я укажеш.slowtraveler написа:Scott, случая нямам предвид 'най-голяма икономия', а по-икономично каране при същия скоростен режим....
Разход с темпомат
-
- Мнения: 2710
- Регистриран на: 25 Ное 2004 18:44
- Местоположение: Bristol, UK
- Получена благодарност: 1 път
- Kiki
- Мнения: 8201
- Регистриран на: 05 Фев 2008 21:24
- Местоположение: София
- Автомобил: РАВ 4 ХА 30
- Благодарил/а: 4 пъти
- Получена благодарност: 14 пъти
Скоти, мислиш ли, че в случая естествения интелект е по-удачен?Scott написа:Кики, всемогъщия компютър дето управлява темпомата е нищо повече от контролер на един единствен параметър - скорост. А дали това е удачната и икономична скорост не го интересува ни най-малко - далеч е от изкуствения интелект, вЕрвай ми.
Ние сме си свикнали, че когато си караме колите, за да достигнем желаната скорост, просто трябва да натиснем педала на газста, но как и колко е много важно, нали?
Аз съм забелязал, че когато темпомата достига зададената скорост, я набира много бавно, което значи икономично. Говоря за ръчка, а не автомат.

Който бърза не кара на темпомат.

За разлика от главата, коремът казва кога е празен!
-
- Мнения: 2710
- Регистриран на: 25 Ное 2004 18:44
- Местоположение: Bristol, UK
- Получена благодарност: 1 път
Кики, както винаги, всеки гледа от своята камбанария. Темпомата не набира бавно ... поне тези които аз съм карал. Ако си запаметил дадена скорост и изключиш темпомата за да намалиш, когато след това го активираш да се върне на зададената скорост го прави доста бързо. Доста по-бързо отколкото аз обикновено съм свикнал, затова обикновено сам достигам скорост близка до запаметената и тогава го активирам. На X3-ката на жена ми напр. темпомата така изстрелва колата да достигне скоростта, че понякога го ползвам за изпреварване.Kiki написа: Аз съм забелязал, че когато темпомата достига зададената скорост, я набира много бавно, което значи икономично.
Освен това, теоретично (забележи теоретично) времето не влиза в уравнението за енергията, изразходена за достигане на дадена скорост, т.е. дали от скорост А до Б ще стигнеш за 10 сек или за половин час се една и съща кинетична енергия си изразходил. Но естествено загубите в трансмисията (особено ако имаш разни LSD, торсени, торг-кънвъртъри и т.н.) зависят от ускорението така че наистина по-бавното набиране е по-икономично. Но не и при хибридите - там като 'скочиш' на газта се включва и електродвигателя да помага и разхода е по-малък...
П.П. да споделя опита си от ежедневното ми пътуване по 60 мили, един и същи маршрут смесен цикъл. Извън града си настройвам темпомата на 5mph под ограничението (т.е 55 mph) и по надолнищата доускорявам докъм 60, след това той се връща на нагласеното. Винаги карам на дистанция от поне 15-20 метра от колата пред мен, ако забележа че не поддържа постоянна скорост (типа газ-спирачка) или го изпревавам бързо или изоставам назад - зависи от неговата средна скорост. В града - на същия принцип, по-голяма дистанция за да не ми се налага употребявам интензивно спирачките или газта. По този начин изстисквам разход по-добър от комбинирания по каталог за моя автомобил, бях качвал тук снимки за Басмана дето не вярваше, че градското може да ми е около 8.
Последно промяна от Scott на 09 Окт 2011 20:53, променено общо 2 пъти.
- Kiki
- Мнения: 8201
- Регистриран на: 05 Фев 2008 21:24
- Местоположение: София
- Автомобил: РАВ 4 ХА 30
- Благодарил/а: 4 пъти
- Получена благодарност: 14 пъти
Значи, темпоматите са ни различни!?Scott написа:Кики, както винаги, всеки гледа от своята камбанария. Темпомата не набира бавно ... поне тези които аз съм карал. Ако си запаметил дадена скорост и изключиш темпомата за да намалиш, когато след това го активираш да се върне на зададената скорост го прави доста бързо. Доста по-бързо отколкото аз обикновено съм свикнал, затова обикновено сам достигам скорост близка до запаметената и тогава го активирам. На X3-ката на жена ми напр. темпомата така изстрелва колата да достигне скоростта, че понякога го ползвам за изпреварване.Kiki написа: Аз съм забелязал, че когато темпомата достига зададената скорост, я набира много бавно, което значи икономично.
Освен това, теоретично (забележи теоретично) времето не влиза в уравнението за енергията, изразходена за достигане на дадена скорост, т.е. дали от скорост А до Б ще стигнеш за 10 сек или за половин час се една и съща кинетична енергия си изразходил. Но естествено загубите в трансмисията (особено ако имаш разни LSD, торсени, торг-кънвъртъри и т.н.) зависят от ускорението така че наистина по-бавното набиране е по-икономично. Но не и при хибридите - там като 'скочиш' на газта се включва и електродвигателя да помага и разхода е по-малък...
П.П. да споделя опита си от ежедневното ми пътуване по 60 мили, един и същи маршрут смесен цикъл. Извън града си настройвам темпомата на 5mph под ограничението (т.е 55 mph) и по надолнищата доускорявам докъм 60, след това той се връща на нагласеното. Винаги карам на дистанция от поне 15-20 метра от колата пред мен, ако забележа че не поддържа постоянна скорост (типа газ-спирачка) или го изпревавам бързо или изоставам назад - зависи от неговата средна скорост. В града - на същия принцип, по-голяма дистанция за да не ми се налага употребявам интензивно спирачките или газта. По този начин изстисквам разход по-добър от комбинирания по каталог за моя автомобил, бях качвал тук снимки за Басмана дето не вярваше, че градското може да ми е около 8.
За разлика от главата, коремът казва кога е празен!
- slowtraveler
- Мнения: 6165
- Регистриран на: 28 Май 2006 21:44
- Местоположение: Варна
- Автомобил: Nissan Qashqai 2008/2.0/AWD
- Благодарил/а: 334 пъти
- Получена благодарност: 364 пъти
При мен въобще не можеш да го включиш темпомата ако не си включил на скорост.Vesko написа:a, ako zabtavish da vkluchish na skorost tempomata iztrelva oborotite blizondi cherveniatnsektor:) niama kadarni programisti..
Пробвал съм и изключване от предавкат без натискане на съединител и т.н. - темпомата има сензор на ск.кутия и се изключва моментално при изключване от предавка.
Toyota Avensis 1.6 VVT-I / 2002г --> Mazda6 /2008 --> JGC 3.0/2014 --> ???
Chevrolet Kalos 1.4/16V/2004-> Nissan Qashqai 2.0 4x4 2008
Chevrolet Kalos 1.4/16V/2004-> Nissan Qashqai 2.0 4x4 2008
- JapCar
- Мнения: 965
- Регистриран на: 02 Май 2010 01:53
- Местоположение: Bristol,UK и Плевен, БГ
- Автомобил: Yaris 2010г., двг 1.33/1NR-FЕ
- Благодарил/а: 7 пъти
- Получена благодарност: 1 път
Защо да не може да се изключи? А позиция "N"?slowtraveler написа:За автоматик си прав - няма как да изключиш от скорост и там нещата ще са на кантар, като темпомата може наистина да докара по-добър разход с постоянното си следене и неотклонение от зададените параметри...
Аз никога не съм карал темпомат, та не мога да взема практическо отношение, но мисля,че разхода със и без него силно зависи от концепцията която са заложили конструкторите на дадената марка, т.е. колко точно/бързо да се следи зададената скорост.
А дали не зависи и от мощноста на колата?На един баир по-мощна кола би наваксала лесно и бързо някакво спадане на скороста (без форсиране) от по-слаба кола при еднакво зададени параметри на темпоматите...
Живей широко и художествено!
Yaris, 1,33, 2010
Yaris, 1,33, 2010
- Vesko
- ЗАВИНАГИ С НАС.....
- Мнения: 3835
- Регистриран на: 27 Авг 2007 18:25
- Местоположение: София
- Обратна връзка:
Авенис-а ми нямаше такъв сенсор. Има само че си натистал съединителя за да изключи темпомата. Иначе веднъж си включих темпомата, но бях забравил да включа на скорост и така забелязох бъг-а в сотуера. Но теоретично то и не трябва датчик дали си на скорост. Все пак при изправен съединител съотношението обороти/скорост е константа за дадена предавка. И ако темпомата не засече константата за която е да е от 5/6 скорости може просто да реши че е на неутрална biggrin.gif Но убеждението ми че програмистите писали софтуер за колите никога не са се качвали в тях све повече се засилва.... Напоследък е осезаемо biggrin.gifslowtraveler написа:При мен въобще не можеш да го включиш темпомата ако не си включил на скорост.Vesko написа:a, ako zabtavish da vkluchish na skorost tempomata iztrelva oborotite blizondi cherveniatnsektor:) niama kadarni programisti..
Пробвал съм и изключване от предавкат без натискане на съединител и т.н. - темпомата има сензор на ск.кутия и се изключва моментално при изключване от предавка.
Кога ли ще пуснат OpenSource коли

-
- Мнения: 6
- Регистриран на: 27 Сеп 2011 19:42
Значи аз като включа темпомата на 5-та ръчна скорост примерно на 90 км/ч,той си ги поддържа без да мени оборотите.Но забелязвам,че когато стигна до баир,колата автоматично дава прекалено много газ за да го изкачи и то след като е почнал баира.По този начин ми повишава разхода доста.Докато ако не съм на темпомат,аз бих дал газ малко преди да почне баира и така понижавам разхода.В събота ще правя абсолютно същия курс,и ще засека колата без да включвам автопилота.Но по мое мнение,темпомата намаля разхода само на равен терен.
-
- Мнения: 1135
- Регистриран на: 03 Юни 2009 15:02
- Местоположение: София
- Получена благодарност: 1 път
Круиз контрола е идеален за магистрала или първокласен път. Според мен ползването му осигурява по-икономичен разход на гориво.
Комбиниран с автоматична скоростна кутия е още по-голямо удоволствие.
Аз го ползвам обикновенно на 6-та предавка, като неудобството е (предполагам с автоматик не е така), че при спускане на наклон скоростта се увеличава от зададената такава. Това означава да се ползва спирачка, която пък изключва системата.
Комбиниран с автоматична скоростна кутия е още по-голямо удоволствие.
Аз го ползвам обикновенно на 6-та предавка, като неудобството е (предполагам с автоматик не е така), че при спускане на наклон скоростта се увеличава от зададената такава. Това означава да се ползва спирачка, която пък изключва системата.
- JapCar
- Мнения: 965
- Регистриран на: 02 Май 2010 01:53
- Местоположение: Bristol,UK и Плевен, БГ
- Автомобил: Yaris 2010г., двг 1.33/1NR-FЕ
- Благодарил/а: 7 пъти
- Получена благодарност: 1 път
BTW ако зададете на темпомата 90 км/ч, колко поддържа по скоростомера?Т.е. темпомата следи данните които се подават на скоростомера или "истинската" скорост?Това вероятно може да се види на дълъг равен участък, защото както споменяха някои на наклони има отклонение...
Като казвам "истинска", имам предвид, че на всички марки/модели коли скоростомера умишлено е настроен да показва в повече (3-9км/ч).Това съм го проверявал на няколко коли с GPS, който дава вярната скорост, а и не е само мое мнение.
Като казвам "истинска", имам предвид, че на всички марки/модели коли скоростомера умишлено е настроен да показва в повече (3-9км/ч).Това съм го проверявал на няколко коли с GPS, който дава вярната скорост, а и не е само мое мнение.
Живей широко и художествено!
Yaris, 1,33, 2010
Yaris, 1,33, 2010
Кой е на линия
Потребители разглеждащи този форум: Ahrefs [Bot] и 9 госта