Явно колегите не успяват да разберат двата фактора при формирането на светлинният лъч, и затова възникват такива въпроси...
Ще се опитам да разясня:
1. В зависимост от конструкцията на фара, светлинният лъч може да се формира общо взето по три начина
а) пречупване през стъклото на фара (особена форма на самото стъкло) ... Това е доста стар начин - виждали сте го на старите автомобили... Там самата форма на стъклото изменя посоката на светлинният лъч в необходимата посока, но и крушката има 'щоричка' за късите светлини.... Рефлекторът обикновено е 'гладък' и целта му е само да насочи светлината към стъклото. Ясно се вижда коя част формова 'ъгъла' на късите светлини

- far1.jpg (59.18 KiB) Преглеждано 49369 пъти
б) пречупване и насочване на лъча чрез особена форма на рефлектора, който е 'насечен' и отразява светлината различно в различни свои зони. 'Стъклото' в повечето случаи е равномерно - без особена форма, и само предпазва рефлектора. Често лампите на късите светлини са с капаче, препятстващо директната светлина от крушката/жичката, и насочващо целият сноп от крушката назад към рефлектора, за да се формова в правилната форма.

- far2.jpg (22.48 KiB) Преглеждано 49369 пъти
в) 'лупите' - при тях има стандартно фарче, във фокуса на което се намира светоизлъчващият елемент. Лъча се фокусира върху 'щора', след което отново се разсейва от лупата, като по този начин 'прожектира' формата на щората върху пътя

- far3.jpg (13.25 KiB) Преглеждано 49369 пъти
2. До тук с конструкцията на фаровете... Сега обаче възниква въпроса за излъчвателите във фара - лампите... И ЗАЩО всеки фар има означение за какъв светлинен излъчвател е предназначен този фар...
Излъчвателите общо взето са:
а) лампа с нажежаема жичка ... При нея източника на светлина има физическите размери и форма на нажежаемата жичка - т.е. сравнително тънък цилиндър. Неслучайно жичката на късата светлина е по диаметралната линия със сравнително малък диаметър - за да е локализирана максимално във фокуса на фара, без странични отклонения...

- lampa1.jpg (20.88 KiB) Преглеждано 49369 пъти
б) ксенонова лампа. При нея светоизточника представлява овално топче. То е с по-голям диаметър отколкото ширината на навитата жичка за къса светлина. Дори и това топче да е локализирано във фокуса, различната ширина позволява неправилна фокусировка на част от лъча, който бива излъчен от периферията на тази колбичка, и съответно се отразява или пречупва в неправилна посока. Когато към това се добави по-големият интензитет, излъчен от тези светоизточници, и комбинираш това с фар от а) или б) от предходната точка, нещата стават още по-зле... При в) ефектът не е толкова забележим, защото там щората отрязва механично лъча, и дефектите във фокусировката не са толкова видими (евентуално би се забелязало не-толкова рязко отсичане (или артефакти) на линията...

- lampa2.jpg (40.32 KiB) Преглеждано 49369 пъти
в) светодиод... При светодиода заради технологични ограничения (нужда от охлаждане и т.н.) все още излъчващата площ е достатъчно голяма, и има плоска форма. Което затруднява поставянето на такъв светоизточник във фокуса. Неслучайно производителите най-често прибягват към 'обходен маршрут' - използване на няколко малки излъчватели, всеки фокусиран отделно (с отделна оптика) вместо един голям и невъзможно да бъде ефективно фокусиран излъчвател....

- lampa3.jpg (39.59 KiB) Преглеждано 49369 пъти
Да обобщим - трите светоизточника имат различна форма - цилиндър, сфера, и равнина (или няколко равнини)...
Точно заради различната форма на светоизлъчвателният елемент (дори и да е на същото геометрично място спрямо цокъла) не е коректно да се разменят различните светоизточници - просто не могат да бъдат ефективно фокусирани... А щом няма ефективно фокусиране, не може да се гарантира, че част от лъча няма да попадне в очите на насрещния водач...
Дано съм се изразил ясно...
П.С. илюстрациите са от интернет...