как се прави луд арабски дрифт :)
Публикувано на: 07 Дек 2005 23:24
Понеже Лорда изрази желание да разбере как се правят лудите арабски дрифтове, ще се опитам да ви обясня. Предупреждавам, че не е добре да се пробва тази щуротия, или поне втората фаза - силното разклащане на автомобила. Първата фаза -поднасянето, не е чак толкова опасно и може да се прави без проблем при по-ниски скорости.
първо прочетете тук, това са две много важни точки от дрифта или рейсинга изобщо, описани накратко:
Фрикционен кръг на контактните петна FRICTION CIRCLE (The Basic Theory)
Слип ъгъл на гумите Tyre Slip Angle
За фрикционния кръг - допълвам, че колкото е по-голяма тежестта върху една гума, толкова е по-голям фрикционния и кръг.
За слип ъгъла - използва се не само за означаване на ъгъла на приплъзване, а и на ъгъла на плъзгане на гумата изобщо. гумата с по-малък слип ъгъл(при пързаляне) ще има по-добро сцепление. има случаи, при които слип ъгъл от няколко градуса дава по-добро сцепление, но това е друга история. Има много в нета по темата, който му е интересно може да се поразтърси. препоръчвам www.drifting.com Имайте предвид, че всички рейсинг техники и на дрифт в частност се базират именно на фрикционния кръг и спип ъгъла - затова е важно всеки който се интересува от такъв тип каране да ги знае добре. Grip означава 4-те колела да са вътре или на границата на фрикционния кръг, drift означава предните да са grip, а задните да са около границата на фрикционния кръг, но извън него.
Арабския дрифт - това всъщност си е чиста дрифт техника(или рали техника за асвалт):
Фаза 1 - първо поднасяне на автомобила.
Засилваш(кокото ти стиска
)
1. Набиваш спирачките, но така, че колата да спира силно, без да пързаля гумите.
2. Навиваш волана на една страна, като едновременно отпускаш полека и спирачката(но не я отпускаш напълно!) - трябва да останеш вътре във фрикционния кръг, затова при навъртане на волана спирачката трябва да се отпуска леко.
Ако го направиш правилно и с добър тайминг, предните колела няма да приплъзнат, а задните ще са олекнали(тежестта на колата е напред при спиране). Това е всъщност началото на т.нар. braking drift, който се използва изключително често и е много ефикасен начин да смалиш и натовариш задните контактни петна странично(cornering) без да използваш газта. Може да се прави и с лек финт в обратна посока преди самото пързаляне - така задницата тръгва по-лесно.
3. Пускаш волана и набиваш спирачката по-силно(след като си я отпуснал преди това), и веднага навиваш волана обратно(законтряш) - стремиш се слип ъгъла на предните колела да отиде към нула.
Не е нужно да се правят много резки движения, важното е да има добър тайминг при натискането на спирачките и въртене на волана. При това положение колата се озовава в положение на oversteer, контролиран с помощта на спирачките - lift off drift - предните колела имат по-добър слип ъгъл от задните(волана е леко законтрен) и при по-силно натискане на спирачката колата се върти. Преди всичко трябва да си провериш завиването на предните колала - въртиш волана при спряла кола и наблюдаваш колко завиват колелата. На някои коли е достатъчен половин оборот на волана, на други повече или по-малко. Гумите не трябва много да извити в началото на дрифта - завиваш най-вече със спирачките. Едва когато задницата е тръгнала силно, тогава трябва повече законтряне на волана.
Дрифта се изправя като отпуснеш спирачката и навиеш волана в посока на поднеслата задница. Ако задницата е много поднесла, спасение няма. Най-добър контрол се прави не със стоварване на краката върху педалът на спирачката, а с леко помпане - така избягваш тотално блокиране и приплъзване на предните колела. Ако задницата тръгне да се връща - чукваш пак спирачката и слип ъгъла си върши работата - задните пак поднасят. Ако имаш по-голяма скорост можеш да водиш много дълъг дрифт - до спиране на колата.
При започването дрифта спирачката трябва да се държи през цялото време, само се отпуска леко и после пак се натиска. това е важно, защото отпускането на спирачката напълно може да доведе до поднасяне на предницата - ребоунса на окачването връща тежестта на колата към задните колела, предните олекват(обаче са натоварени на cornering и са с лош слип ъгъл), респективно фрикционния им кръг става по-малък - лъзгане.
По време на самото хлъзгане съединителя трябва да е натиснат, или да си изключил от скорост - иначе колата гасне
)) така преебахме съединителя на дайхацуто - чак после се усетихме, че трябва да го натискаме, ама вече го бяхме запалили.
ми това е първа фаза - безопасната. оттук нататък - дрифт с газта(задно с LSD) или каквото ти е кеф. Препоръчителна скорост за тестване - 60км(втора предавка). Може да се прави и при по-големи скорости, но колата трябва да е подготвена за такова нещо - иначе има много голям риск от преобръщане. Асвалта трябва да е чист и гладък - основно правило при всеки дрифт е да търсиш сцеплението(на предните колела най-вече). Колата се върти с помощта на сцеплението, на е с неговата липса.
Този дрифт не се прави с опъване на ръчната по простата причина, че когато я опнеш и после навиеш волана, има голяма вероятност да приплъзнат предните - върху тях няма достатъчно тежест. отделно от това задните контактни петна отиват далеч извън границата на фрикционния кръг и после е много трудно да ги върнеш вътре в кръга(да изправиш дрифта) - дори и да не ти приплъзнат предните, задницата тръгва като луда. Дрифтърите винаги използват ръчната едва когато са натегнали достатъчно контактните петна странично(с някоя друга техника за дрифт) - ръчната е по-скоро за контрол на дрифт ъгъла, а не за индуциране на oversteer.
Фаза 2 - опасната. Аз никога не съм я правил - ни съм чаршаф
- а и опасността да изпуснеш задницата е много голяма, трябва богат опит. Колата трябва да е засилена повече. Може би с хачирокуто ще опитам и тази лудост, но досега не съм се качвал на кола с достатъчна странична стабилност. Предполагам, че като сложа заден sway bar и сваля малко купето АЕ-то ще прави тези магарии без никаква опасност от преобръщане.
след като задницата тръгне да се връща(края на фаза 1), в момента, в който колата е почти изправена - просто чукваш спирачката. тежестта на колата се пренася към предните колела, а задните контактни петна в това време са натоварени и странично - задницата превърта и пак си във фаза 1 - просто контролораш дрифта.
Всичко това може да се прави с различни коли, без значение задно, предно или 4х4. Трудно се прави с коли тип баничарка, с високо вирната задница - при тях има много силен understeer и предницата трудно остава зацепена. Отделно при тях се появява един вектор, който намалява тежестта върху предницата при тръгване или спиране - всеки път, когато видите кола с вирната задница да знаете, че тя не спира добре и не завива добре. Всички спортни автомобили са с леко свалена спрямо предницата задница. Някои пък са даже с много свалена задница(примерно Porsche RUF CTR със задно - RR автомобил) - търсят допълнителен вектор за натиск на предницата при спиране като вземат част от тежестта на задницата - имат достатъчно голямо сцепление. И разбира се дрифт автомобилите - всички са със леко свалена задница. единствените коли, с вирната задница са със задно предаване и настройка за драг - там пък се използва вектор за допълнителна тежест върху задните колела при ускоряване.
Първо опитвате с малка скорост - когато го показвах на приятели и опитваха, лека грешка във фаза 1 води до ужасен understeer и колата се засилваше към мантинелата. При по-рязко натискане на спирачката(в oversteer) пък колата се завърташе като пумпал.
И да знаете, никак не е трудно - няколко опита са напълно достатъчни, гарантирам. Просто си изберете по-широко място и опитайте, докато свикнете с колата. Най-важно е да разберете принципите на фрикционния кръг и слип ъгъла - след това всичко е логично. С малко повече тренинг колата е с вратите напред преди да си мигнал - голям е купон. Аз по принцип го правя като слизам с heel-toe от 3-та на втора - така предницата е много по-добре зацепена и има по-добро пренасяне на тежест към предните колела. Може и без heel-toe, направо на свободна, но е по-трудно. АЕ-то не съм го сукал по този начин, но със старата ми корола и дайхацу шарад беше доста лесно. Импресата на брат ми също не искаше да го прави, но беше с ужасен understeer(фабричните и настройки са такива), пък и пробвахме на Божурище, където настилката е просто ужасна - на съм я пробвал след промените по окачването. И не се опитвайте да вадите кола без LSD от този дрифт с газта - аз не съм услял да извадя - просто тежестта на колата е върху външните за дрифта колела и вътрешното водещо превърта почти мигновено - не става дори да слезеш от 2-ра на 1-ва - само се товари излишносъединителя и двигателя.
Този дрифт(lift off) може да се прави и като влезеш в завоя на високи обороти, хлъзнеш колата с волана и после чукнеш спирачката - братото така го прави на Калояново - импресаата трудно дрифти по друг начин. Почна да го прави веднага като му обясних какви чудеса прави слип ъгъла
Ми, наслука за мераклите - препоръчвам да не опитвате фаза 2
Когато си направя колата ще запиша видео с фаза 1(надявам се), фаза 2 оставям на арабите или някой по-смел.
Пък и всички с АЕ86 са отявлени дрифтъри, със сигурност ще си направим още такива теми с различни начини за пързаляне. Аз лично не искам да подхващам темата за дрифтовете сериозно преди да съм изкарал колата от бокса - не е добре да приказваш без да можеш и да го покажеш. Тези, които са пързаляли повече тойотите могат да почнат(и най-вече cj) - така ще си направим една хубава дрифт секция - все пак тойота АЕ86 е така да се каже измислила дрифта, можем да си отпуснем душичките
извинявам се за големия пост. на www.drifting.com постовете за дрифт понякога са в пъти по-големи - просто има адски много за обясняване.
първо прочетете тук, това са две много важни точки от дрифта или рейсинга изобщо, описани накратко:
Фрикционен кръг на контактните петна FRICTION CIRCLE (The Basic Theory)
Слип ъгъл на гумите Tyre Slip Angle
За фрикционния кръг - допълвам, че колкото е по-голяма тежестта върху една гума, толкова е по-голям фрикционния и кръг.
За слип ъгъла - използва се не само за означаване на ъгъла на приплъзване, а и на ъгъла на плъзгане на гумата изобщо. гумата с по-малък слип ъгъл(при пързаляне) ще има по-добро сцепление. има случаи, при които слип ъгъл от няколко градуса дава по-добро сцепление, но това е друга история. Има много в нета по темата, който му е интересно може да се поразтърси. препоръчвам www.drifting.com Имайте предвид, че всички рейсинг техники и на дрифт в частност се базират именно на фрикционния кръг и спип ъгъла - затова е важно всеки който се интересува от такъв тип каране да ги знае добре. Grip означава 4-те колела да са вътре или на границата на фрикционния кръг, drift означава предните да са grip, а задните да са около границата на фрикционния кръг, но извън него.
Арабския дрифт - това всъщност си е чиста дрифт техника(или рали техника за асвалт):
Фаза 1 - първо поднасяне на автомобила.
Засилваш(кокото ти стиска

1. Набиваш спирачките, но така, че колата да спира силно, без да пързаля гумите.
2. Навиваш волана на една страна, като едновременно отпускаш полека и спирачката(но не я отпускаш напълно!) - трябва да останеш вътре във фрикционния кръг, затова при навъртане на волана спирачката трябва да се отпуска леко.
Ако го направиш правилно и с добър тайминг, предните колела няма да приплъзнат, а задните ще са олекнали(тежестта на колата е напред при спиране). Това е всъщност началото на т.нар. braking drift, който се използва изключително често и е много ефикасен начин да смалиш и натовариш задните контактни петна странично(cornering) без да използваш газта. Може да се прави и с лек финт в обратна посока преди самото пързаляне - така задницата тръгва по-лесно.
3. Пускаш волана и набиваш спирачката по-силно(след като си я отпуснал преди това), и веднага навиваш волана обратно(законтряш) - стремиш се слип ъгъла на предните колела да отиде към нула.
Не е нужно да се правят много резки движения, важното е да има добър тайминг при натискането на спирачките и въртене на волана. При това положение колата се озовава в положение на oversteer, контролиран с помощта на спирачките - lift off drift - предните колела имат по-добър слип ъгъл от задните(волана е леко законтрен) и при по-силно натискане на спирачката колата се върти. Преди всичко трябва да си провериш завиването на предните колала - въртиш волана при спряла кола и наблюдаваш колко завиват колелата. На някои коли е достатъчен половин оборот на волана, на други повече или по-малко. Гумите не трябва много да извити в началото на дрифта - завиваш най-вече със спирачките. Едва когато задницата е тръгнала силно, тогава трябва повече законтряне на волана.
Дрифта се изправя като отпуснеш спирачката и навиеш волана в посока на поднеслата задница. Ако задницата е много поднесла, спасение няма. Най-добър контрол се прави не със стоварване на краката върху педалът на спирачката, а с леко помпане - така избягваш тотално блокиране и приплъзване на предните колела. Ако задницата тръгне да се връща - чукваш пак спирачката и слип ъгъла си върши работата - задните пак поднасят. Ако имаш по-голяма скорост можеш да водиш много дълъг дрифт - до спиране на колата.
При започването дрифта спирачката трябва да се държи през цялото време, само се отпуска леко и после пак се натиска. това е важно, защото отпускането на спирачката напълно може да доведе до поднасяне на предницата - ребоунса на окачването връща тежестта на колата към задните колела, предните олекват(обаче са натоварени на cornering и са с лош слип ъгъл), респективно фрикционния им кръг става по-малък - лъзгане.
По време на самото хлъзгане съединителя трябва да е натиснат, или да си изключил от скорост - иначе колата гасне

ми това е първа фаза - безопасната. оттук нататък - дрифт с газта(задно с LSD) или каквото ти е кеф. Препоръчителна скорост за тестване - 60км(втора предавка). Може да се прави и при по-големи скорости, но колата трябва да е подготвена за такова нещо - иначе има много голям риск от преобръщане. Асвалта трябва да е чист и гладък - основно правило при всеки дрифт е да търсиш сцеплението(на предните колела най-вече). Колата се върти с помощта на сцеплението, на е с неговата липса.
Този дрифт не се прави с опъване на ръчната по простата причина, че когато я опнеш и после навиеш волана, има голяма вероятност да приплъзнат предните - върху тях няма достатъчно тежест. отделно от това задните контактни петна отиват далеч извън границата на фрикционния кръг и после е много трудно да ги върнеш вътре в кръга(да изправиш дрифта) - дори и да не ти приплъзнат предните, задницата тръгва като луда. Дрифтърите винаги използват ръчната едва когато са натегнали достатъчно контактните петна странично(с някоя друга техника за дрифт) - ръчната е по-скоро за контрол на дрифт ъгъла, а не за индуциране на oversteer.
Фаза 2 - опасната. Аз никога не съм я правил - ни съм чаршаф

след като задницата тръгне да се връща(края на фаза 1), в момента, в който колата е почти изправена - просто чукваш спирачката. тежестта на колата се пренася към предните колела, а задните контактни петна в това време са натоварени и странично - задницата превърта и пак си във фаза 1 - просто контролораш дрифта.
Всичко това може да се прави с различни коли, без значение задно, предно или 4х4. Трудно се прави с коли тип баничарка, с високо вирната задница - при тях има много силен understeer и предницата трудно остава зацепена. Отделно при тях се появява един вектор, който намалява тежестта върху предницата при тръгване или спиране - всеки път, когато видите кола с вирната задница да знаете, че тя не спира добре и не завива добре. Всички спортни автомобили са с леко свалена спрямо предницата задница. Някои пък са даже с много свалена задница(примерно Porsche RUF CTR със задно - RR автомобил) - търсят допълнителен вектор за натиск на предницата при спиране като вземат част от тежестта на задницата - имат достатъчно голямо сцепление. И разбира се дрифт автомобилите - всички са със леко свалена задница. единствените коли, с вирната задница са със задно предаване и настройка за драг - там пък се използва вектор за допълнителна тежест върху задните колела при ускоряване.
Първо опитвате с малка скорост - когато го показвах на приятели и опитваха, лека грешка във фаза 1 води до ужасен understeer и колата се засилваше към мантинелата. При по-рязко натискане на спирачката(в oversteer) пък колата се завърташе като пумпал.
И да знаете, никак не е трудно - няколко опита са напълно достатъчни, гарантирам. Просто си изберете по-широко място и опитайте, докато свикнете с колата. Най-важно е да разберете принципите на фрикционния кръг и слип ъгъла - след това всичко е логично. С малко повече тренинг колата е с вратите напред преди да си мигнал - голям е купон. Аз по принцип го правя като слизам с heel-toe от 3-та на втора - така предницата е много по-добре зацепена и има по-добро пренасяне на тежест към предните колела. Може и без heel-toe, направо на свободна, но е по-трудно. АЕ-то не съм го сукал по този начин, но със старата ми корола и дайхацу шарад беше доста лесно. Импресата на брат ми също не искаше да го прави, но беше с ужасен understeer(фабричните и настройки са такива), пък и пробвахме на Божурище, където настилката е просто ужасна - на съм я пробвал след промените по окачването. И не се опитвайте да вадите кола без LSD от този дрифт с газта - аз не съм услял да извадя - просто тежестта на колата е върху външните за дрифта колела и вътрешното водещо превърта почти мигновено - не става дори да слезеш от 2-ра на 1-ва - само се товари излишносъединителя и двигателя.
Този дрифт(lift off) може да се прави и като влезеш в завоя на високи обороти, хлъзнеш колата с волана и после чукнеш спирачката - братото така го прави на Калояново - импресаата трудно дрифти по друг начин. Почна да го прави веднага като му обясних какви чудеса прави слип ъгъла

Ми, наслука за мераклите - препоръчвам да не опитвате фаза 2

Когато си направя колата ще запиша видео с фаза 1(надявам се), фаза 2 оставям на арабите или някой по-смел.
Пък и всички с АЕ86 са отявлени дрифтъри, със сигурност ще си направим още такива теми с различни начини за пързаляне. Аз лично не искам да подхващам темата за дрифтовете сериозно преди да съм изкарал колата от бокса - не е добре да приказваш без да можеш и да го покажеш. Тези, които са пързаляли повече тойотите могат да почнат(и най-вече cj) - така ще си направим една хубава дрифт секция - все пак тойота АЕ86 е така да се каже измислила дрифта, можем да си отпуснем душичките

извинявам се за големия пост. на www.drifting.com постовете за дрифт понякога са в пъти по-големи - просто има адски много за обясняване.