Страница 1 от 1
Metana - alternativa na skupiq benzin!
Публикувано на: 06 Авг 2005 19:29
от Japanese_fever
"Потреблението на метан ще скочи стократно за година. Това прогнозира Илко Йоцев, шеф на съвета на директорите на "Булгаргаз". В момента у нас се използват около 1 млн. куб. м от горивото, а до края на 2006 г. количеството ще стане 100 млн. Причината е, че метанът е три пъти по-евтин от бензина. Например едно такси може да измине 100 км, като зареди природен газ за 5 лева. Скоро станции ще има на всяка магистрала, посочи Йоцев. Според него цената на енергоизточниците непрекъснато ще расте. Това ще се отрази негативно върху цялата икономика. Вероятно топлофикациите също ще бъдат принудени да увеличат цените на парното. Потреблението на природен газ в страната се е повишило с 8%, каза изпълнителният директор на "Булгаргаз" Кирил Гегов. Най-сериозен е ръстът при разпределителните дружества, като там увеличението е с 30%. 15,5% е в химическата индустрия. Това е довело до увеличение с 42 млн. лв на приходите на "Булгаргаз" за първото полугодие на 2005 г. Увеличението се дължи не на ръст в цената на суровината, а в значително по-голямото транспортирано количество през тази година. Спрямо същия период за 2004 г. е налице увеличение в транзита с 24,47%, заяви изпълнителният директор на дружеството. "
kopirano ot v-k "Standart"
Abe kakva e razlikata m/u metana i propan-butana(zzma, 4e e v atomite na suedineniqta, no po ob6to). Za6toto do kolkoto znam do skoro se kara6e s propan-butan! A sega kakuv e tozi metan?!?

Публикувано на: 06 Авг 2005 22:41
от jamie
Прогнози за 100 пъти са несериозни.
Метана има само 1 плюс - цената. И куп минуси. А в България огромен минус е липсата на зарядни станции - за колите.
ПП: Останалото от статията просто ни подготвя за цените в близко бъдеще - оправдание защи монополистите пак ще ни "шибат" - и ще отчита дори ръст на печалбите - с гордост !

Re: Metana - alternativa na skupiq benzin!
Публикувано на: 07 Авг 2005 10:23
от PAKETA_1
Japanese_fever написа:"
Abe kakva e razlikata m/u metana i propan-butana(zzma, 4e e v atomite na suedineniqta, no po ob6to)
В броя на въглеродните атоми, при метана е един, при пропана три и бутана със четири.
Джапаниз- аре малко по сериозни теми...нали знаеш че ако хората почнат да карат на метан, цената на метана ще се вдигне и ще се изравни със пропан-бутана и бензина...плюс това в "Америка" ще стане "нивгаш"...тука дизела не се харчи, ти газ...аре мола ти се
Публикувано на: 07 Авг 2005 15:09
от alekangg
mnogo qsno 4e kato si naslojat vsi4ki metanovi uredbi i 6te se digne po leka leka metana,ako 6te j da `pada na mejdunarodniq pazar, v bg e obratnoto,ako ima mn metanovi stancii i t.n. rano ili kasno 6te se digne do nivoto na gazta
Re: Metana - alternativa na skupiq benzin!
Публикувано на: 07 Авг 2005 16:58
от ugabuga
PAKETA_1 написа:Japanese_fever написа:"
Abe kakva e razlikata m/u metana i propan-butana(zzma, 4e e v atomite na suedineniqta, no po ob6to)
В броя на въглеродните атоми, при метана е един, при пропана три и бутана със четири.
Джапаниз- аре малко по сериозни теми...нали знаеш че ако хората почнат да карат на метан, цената на метана ще се вдигне и ще се изравни със пропан-бутана и бензина...плюс това в "Америка" ще стане "нивгаш"...тука дизела не се харчи, ти газ...аре мола ти се
greshish Mite, i tuk moje i da stane. Tochno kadeto rabotia proizvejdat LNG (liquid natural gas) ot landfill gas (gaz ot smetishteto) i novite Mack Truck bokludjiiski kamioni sa prisposobeni da rabotiat na liquid natural gas, koeto e pochti sushtoto kato metana v BG, samo deto e techen a ne gaz.
Re: Metana - alternativa na skupiq benzin!
Публикувано на: 08 Авг 2005 05:46
от Japanese-to
PAKETA_1 написа:Japanese_fever написа:"
Abe kakva e razlikata m/u metana i propan-butana(zzma, 4e e v atomite na suedineniqta, no po ob6to)
В броя на въглеродните атоми, при метана е един, при пропана три и бутана със четири.
Джапаниз- аре малко по сериозни теми...нали знаеш че ако хората почнат да карат на метан, цената на метана ще се вдигне и ще се изравни със пропан-бутана и бензина...плюс това в "Америка" ще стане "нивгаш"...тука дизела не се харчи, ти газ...аре мола ти се
Az govorq za BG ne za US!
Tq i statiqta e za BG.
Ina4e v anketata tezi, koito karat s benzin 6te sa vinagi naj-mnogo, za6toto tuk v US karame samo s benz! No iska6 li bega4ka po-princip ne move da kara6 dizel ili na gaz, nali taka?!?
V BG mnogo derat s tezi ceni na benzina, mnogo jalko. No i tuk go vdigat vseki mesec ve4e. Grozna rabota!!!

Публикувано на: 08 Авг 2005 09:55
от PAKETA_1
Уга-Буга ...ти грешиш...няма да стане не защото не е добра технология, а защото не е "selfsustaining" на по голям мащаб...просто няма ресурси, да не говорим за гриинхаус ефекти...А пък те си произвеждат LNG (втечнен метан) на сметището...ама те имат сгода...по случая ще ти разкажа един виц...
"Група студенти питат един поп на село
- Защо, Дядо Попе, използваш свещи за осветление в къщи?
Дядо поп казал:
-Аз знам чадо, че електриката е много евтина, ама на мен свщите са ми хептен без пари..."
Та така и на сметището...да не говорим че правителството е настръхнало срещу разширена употреба на "fossil fuels"...Водород му е майката ама откъде да го произвеждаме??????????
Публикувано на: 05 Окт 2005 18:48
от Гост
Да прави сте ,че цената на един литър метан е около 12-15 стотинки,обаче има едино малко пояснение към нея! Природната газ съдържа около 92-95% метан,2-3% други наситени въглеводороди и останалото серни,азотни ненаситени въглеводороди!
Когато една природна газ не е обработена , а само е мината през апарат наречен "скубер" и така ностатъчно увлажнените частици и не малка част от серните и азотни съединения се отделят с водата! Тази полу рафениране газ обаче се използва само за комунални и промишлени цели ( металургия, енергодобив, пордгряване на промишлена пара, химическа промишленост (основно торова, циментена , содо производство ... ).
Тази газ цената и е около 15 стотинки литъра при 1.8-2.5 ампосфери ( т.е. 1 литър от този "метан" е около 2.8-3.5 газообразни литъра.
Тук е и основният проблем! Тази газ не е за автомобилни цели много удачна! Както сами знаете и при Отовия четиритаков и при Ванкеловия двигател най-важното е горивната смес да се запалва мигновенно и по същият начин и да ИЗГАСВА. Именно това е пробелба на тази газ! Метана е по-лек от въздуха и това прави смесването му с него по-трудно и по-продължително! Това не е добре за нови коли, а примерно за ГАЗ-53 или ЗИЛ - 168 няма проблеми,Волги, УАЗ-ки ... обаче за примерно Алфа Ромео е просто кошмар!
За автомобилни цели се изполва друг "вид" газ! Там се онечистват ,чрез твечняване на другите компоненти и попълнително се вкарват газови присадки ( хлороетил или бромоетил) + присадки за мирис (понеже метана няма такъв)! Тази вече Газ е с много по-добри качества! пример подава се около 2.4-4 амосфери ,т.е 1 литър се явява около 3.5-4.1 литра! Освен това двигатела е много по-тих в сравнвнив а бензина!
Колкото до цената тя е около 0.21-0.25 лева за литър! Като сложим акциза, екотаксата ( тя е около 6000 лева на тон ), и ДДС + 15% надценка на крайният дистрибутор излиза около 0.51-0.63 лева за литър .
Господинът е прав за разработките на Даймер-Крайслер в това отношение , но абсолютен лидер в произведството на такива коли е ФИАТ ГРУПО (около 90% от пазара)! Има безкрай много модели и на Фиат, Ланчия, Алфа Ромео, Ивеко, .. та дори и на Мезарати!
Обаче не се продават в България!
Публикувано на: 05 Окт 2005 18:49
от hotelbohema
В София има коли които се движат на метан и това са автобусите 204. При тях двигателите са унгарско производство и използват смес от дизел и метан и наистина зареждат от Дружба 2. От там всяка кола с метанова уредба не може да зареди освен ако няма уговорка с директора на автобусния гараж макар че последния път като ходих беше започнал строеж на частна метаностанция (проблема е че няма как да е законна на този етап) - наблизо минава тръбата с метан която зарежда ТЕЦ-а и от там се точи.
Това гориво е наистина много икономично но има един огромен проблем който все още му пречи да се ползва масово в транспорта и това е че за да се постигне по-голям обем газ е необходимо налягането в бутилката да е мног-много високо и съответно температурата по-ниска. За целта бутилката трябва да е много по-здрава от тази за пропан-бутана и оттам идва голямата и маса и малка вместимост. От няколко години в Италия (вече и на други места) се произвеждат олекотени бутилки за метан но въпреки това не все още не оправдават масовото им ползване.
Понеже съм се опитвал да се занимавам с такъв бизнес в България и доста време съм отделил на проучвания мога да ив кажа че една метаностанция струва (екс-уорк цена) над 1.9 млн евро като капацитета и е между 250 и 500 автомобила дневно. Тук се сещам за другото неудобство - времето за зареждане на бутилката е доста по-голямо защото е необхосимо през компресор да се вдигне налягането на метана.
В общи линии мога да кажа че стигайки до контакти с конкретни производители и търговци се оказа че потенцоиланите клиенти са само трактори, тежки машини, автобуси...
Re: Metana - alternativa na skupiq benzin!
Публикувано на: 05 Окт 2005 21:11
от V35GTR
PAKETA_1 написа:Japanese_fever написа:"
Abe kakva e razlikata m/u metana i propan-butana(zzma, 4e e v atomite na suedineniqta, no po ob6to)
В броя на въглеродните атоми, при метана е един, при пропана три и бутана със четири.
Джапаниз- аре малко по сериозни теми...нали знаеш че ако хората почнат да карат на метан, цената на метана ще се вдигне и ще се изравни със пропан-бутана и бензина...плюс това в "Америка" ще стане "нивгаш"...тука дизела не се харчи, ти газ...аре мола ти се
+1
Niama infrastruktura... niama profit (ili maluk profit margin) za da se postroi, + bezbroi drugi prichini.... moje da vleze no ne i masovo!!!
Публикувано на: 05 Окт 2005 21:29
от ALTEZZA
sto niama kategoria za vaglista?
Публикувано на: 05 Окт 2005 22:37
от Japanese_fever
ALTEZZA написа:sto niama kategoria za vaglista?
6toto nema da minava emicion testa u Illinois!
