Страница 1 от 1

Избор на зарядно за акумулатор.

Публикувано на: 02 Дек 2025 11:12
от Pepster
Здравейте!

Притежавам две коли Тойота:

1. Тойота Ярис, хибрид, произведена през 2014г;
2. Тойота РАВ4, хибрид, произведена през 2018 г. (от първите хибриди РАВ4, с фейслифта).

Яриса не се кара редовно, поради което периодично й пада стартовия акумулатор.....Купил съм си стартова батерия, с която стартирам при паднал акумулатор. Искам да си купя и зарядно за акумулатор и се чудя какво е най-добре да бъде. Насочил съм се към Bosch C3, а мой познат ми предлага по-нов модел - Bosch C40, като последният е и близо два пъти по-скъп.

Моля да ми препоръчате подходящо зарядно (може и да не е Bosch), с което периодично да зареждам акумулаторите и на двете коли. Не ми трябва нещо "супер", просто нещо бюджетно, което да ми върши надеждна работа, когато се наложи и да знам, че няма да увредя самия акумулатор.

И още нещо - допустимо ли е да зареждам акумулатора през "плюса", намиращ се под предния капак, съответно нулата хващам на шасито - както правя при подаване на ток за принудително стартиране при паднал акумулатор? Или задължително трябва да достъпвам самия акумулатор?

Благодаря предварително!

Избор на зарядно за акумулатор.

Публикувано на: 02 Дек 2025 11:15
от WoLF
Всякакво ще ти свърши работа. Силно се препоръчва да го зареждаш директно за клемите.

Избор на зарядно за акумулатор.

Публикувано на: 02 Дек 2025 11:19
от Pepster
Благодаря за бързия отговор! По принцип имам едно зарядно, купено преди доста време на промоция от Кауфланд.... Справя се, но този акумулатор на Ярис-а го зарежда до половината и повече не може - поне така показва....А веднъж се опитах да заредя РАВ4 през полюсите под капака... И му гръмна веднага бушона. Взех от друг познат друго, по-добро зарядно и там нямаше проблем....

Та, какви са рисковете, ако зареждам от "под капака"? Питам, защото гаражът ми е тесничък и понякога е доста трудно да достъпя директно акумулатора (който е под задната седалка на Ярис-а, съответно в багажника на РАВ4)...

Избор на зарядно за акумулатор.

Публикувано на: 02 Дек 2025 12:37
от gena_bs
А да си се замислял, че въпросният акумулатор вече иска да отиде на заслужен отдих?
Качественото зарядно струва два пъти колкото батерията на ярето!

Щом имаш гараж, сваляш акумулатора, зареждаш го и го оставяш в някой килер на топло.
Когато ти скимне да ползваш яриса - обратната процедура.
По-лесният вариант - припалваш през две седмици колата.
Успех!

Избор на зарядно за акумулатор.

Публикувано на: 02 Дек 2025 13:09
от slowtraveler
Имам Bosch C3 и е перфектен за поддържащ... Дори в комплекта има куплунг за да вържеш кабели директно на клемите и да си монтираш куплунга някъде в моторният отсек...
Така лесно включваш зарядното когато се наложи.
Недостатъкът на този Бош е, че за да тръгне трябва да имаш читав акумулатор :) Малко е като параграф 22, ама ако ти е паднал сериозно акумулатора, зарядното няма да се включи въобще...
Затова си взех второ зарядно, което има и функция за 'принудителни 13.6V' (най-често се използва при подмяна на акумулатор - зарядното поддържа всички консуматори за да не се забравят настройки, станции и т.н.)...
Та в този режим можеш да си заредиш умрял до нула акумулатор до степен, в която вече 'интелигентната система' може да разбере какъв акумулатор има вързан и да започне заряд по програмата...
Обаче второто зарядно въпреки, че е доста по-мощно, не бих го оставил в моторният отсек защото има вентилатор, вентилационни отвори и т.н... Докато C3 на Бош си е практически херметично и не грее - спокойно го оставяш в моторният отсек...

Избор на зарядно за акумулатор.

Публикувано на: 02 Дек 2025 13:59
от WoLF
Ей, под "всякакво" имах предвид такова с бушон и което няма да набримчи ток, колко му се поиска отсреща wacko.gif
И аз имам две зарядни - едното старата школа - подава 2A/14V без да пита колко е напрежението отсреща и после като падне тока и/или акумулатора не е под 10V минавам на умното или паля колата. Т.е. първо издърпваш удавника от водата и после, ако решиш, че си струва, му почваш обдишването tooth.gif
Иначе връзване директно на клемите, че тези изводи отпред минават през електроника преди да ти стигнат до + на акумулатора...

Избор на зарядно за акумулатор.

Публикувано на: 02 Дек 2025 14:06
от slowtraveler
Не знам как е на яриса, но при мен клемите отпред си отиваха точно на 'директният плюс' на акумулатора (евентуално през някакъв 'много голям' бушон - не съм гледал дали имаше такъв, но позволяваше директно палене през клемите).

Избор на зарядно за акумулатор.

Публикувано на: 02 Дек 2025 14:10
от WoLF
Те хибридите са малко странни с тази 12V шина...

Избор на зарядно за акумулатор.

Публикувано на: 02 Дек 2025 15:20
от slowtraveler
Възможно е, но все пак предполагам от клемата върви 'силов кабел' до акумулатора, пък нататък вече е електрониката - акумулатора да го ползват като удобен паралелно вързан буфер да не изгърми електрониката :)
При мен реално също не бе 'директно на акумулатора, защото на клемата на акумулатора имаше BMS модул... И интересно, че при единственият случай, в който реших да дозаредя акумулатора (защото бе на около 60%) BMS отчете точно колко ток е влязал в акумулатора за да го дозареди до 100% (Bosh C3 сложен в моторния отсек до клемите и кабел, опънат от терасата до паркинга пред блока :) )...
Е да - при следващото дълго пътуване електрониката принудително пак смъкна заряда на около 60% :)