Страница 1 от 2

Европейският пазар за автомобили

Публикувано на: 20 Ное 2025 08:35
от slowtraveler
Един интересен поглед върху текущото състояние на производството на автомобили в Европа...

Европейският пазар за автомобили

Публикувано на: 20 Ное 2025 10:37
от Тинк
Ами нали знаете какво казват: сам каквото си направиш, никой друг не може да ти го направи.
Това се виждаше на хоризонта от години и е резултат от сбъркана маркетингова политика. Какво имам предвид? Отваряме сайта на Фолксваген и броим моделите: Поло, Голф, ID.3, ID4, ID.5, ID.7, T-cross, Taigo, T-roc, Passat, Touran, Touareg, Tiguan, Tayron, Amarok. tooth.gif И каква толкоз е разликата между Taigo, T-roc и Tiguan? Горе-долу един и същ трътковоз, аз големи разлики не виждам.

Значи вместо да пуснат по-малко модели, но с повече екстри, те пускат повече модели с по-малко екстри. Например Тигана се предлага само в 7-8 цвята. Ситроен С3 Aircross - 6 цвята. Ами пуснете ги с избор от 20-30 цвята, хората да си изберат според вкуса, какво ви пречи? Мързи ви да купите боя? Не, пускаме ги в 6 бозави цвята, а клиентите "дгд". guns.gif Да ама клиентите също могат да показват среден пръст. :whistle:
Защо е сбъркана политиката ли? Ами защото разработката на всеки модел струва стотици милиони евро. Пренастройките на пресите, на поточните линии, на роботите, матриците, даже стоповете на единия модел да се различават от другия, то си иска изцяло нови матрици. Арматурните табла, корите на вратите - същата работа и т.н. и т.н. А всичко това струва МНОГО ПАРИ. И кой да ги плаща тия пари? Ако модела стане масов, разработката се изплаща. Ама ако се продадат 50-60 хиляди, тогава?

И така за мен правилната стратегия е по-малко модели с повече екстри (цветове, джанти, тапицерии, двигатели), а не 5 модела, които изглеждат идентични и ги боядисват в същите 5 цвята. cool.gif
За съжаление и Тойота е тръгнала по същия път. Дано се усетят навреме.

Европейският пазар за автомобили

Публикувано на: 20 Ное 2025 10:58
от r34c7
Кратък и повърхностен обзор на последните години:
  • Форд спря всичко, което не е СУВ. Още тогава беше очевидно каква катастрофална продуктова грешка е
  • Алфа - никога не е била нещо повече от джиджен Фиат
  • Стелантис - смятай щом в Германия вече е рядкост да видиш Опел...Ситроен и Пежо са все още с много силно присъствие на европейския пазар, но това недоразумение DS никога не трябваше да се случва. Ситроен да тръгне да се конкурира с немската тройка, няма такъв смях. Рено пробваха с Вел Сатис и резултата е ясен, тоя експеримент е безсмислен
  • Нисан - много проблеми на корпоративно ниво (разбира се, няма пари), слаба и стара гама, кофти надеждност
  • VW - добра грама, но излишно усложнена; понякога кофти надеждност и надути цени. ID гамата е с ниска надеждност и ги избягват; почти всичко друго вече е mild-hybrid, следователно по-скъпо, а предимствата за крайния потребител са под въпрос
Струва ми се, че повечето производители са изгубили пътя си и забравили какво отличаваше хипер-доминантните модели от не чак толкова далечното минало - старите Голф, Пасат, Примера, Фокус...които в основата си бяха евтин и надежден начин да ходиш на работа, да пазаруваш и да вземеш децата от училище.

Европейският пазар за автомобили

Публикувано на: 20 Ное 2025 11:52
от slowtraveler
Не може да налагаш хиляда рестрикции (струващи пари) и да очакваш цената да остане същата...
Не може да качваш цената и да се надяваш хората да продължават да дават двойно по-големи суми със същото темпо както преди... Не - повечето ще дават същата сума за период от време - т.е. ще купуват двойно по-рядко...
И не може като сложиш в автомобила 'цветен телевизор', който ти струва стотинки, да искаш да спечелиш като за златен автомобил...
Лошото е, че самата система вече е разбутана и разстроена... Когато системата е стабилна - можеш да разчиташ на малък марж и количества... Когато нямаш количества - разчиташ на голям марж за да оцелееш (ако качеството ти позволява)... Така, че - чакаме китайците :)

Европейският пазар за автомобили

Публикувано на: 20 Ное 2025 12:56
от gena_bs
Попаднах на един клип, но за съжаление последният се изгуби мистериозно от тубата.
В рамките на 12 минути последователно и логично, с графики и цифри се обясняваше един интересен феномен.
Възходът на дизела като най-"екологично" гориво конкретно и единствено в еврокошарата.
С думи прости се посочва кой, защо и как принуди европейските производители да се насочат към този голям и комплексен замърсител.
Как с помощта на "стандарти" и регулации целенасочено се манипулира обществото.
Апогеят на тази лъжа е Dieselgate и мистериозно практически веднага се анатемоса това гориво.
По-точно се появи реалната истина за него.
Същото от 2008 (кризата) се прави с всякакви производни на електрическото задвижване.

Обаче тук се появява един непредвиден от автомобилостроителите проблем.
Той се нарича санкции относно "недемократичния" газ. "Демократичният" се оказал над 3 пъти по-"евтин" от тръбния.
При тези условия никаква промишленост няма да остане, заради повишените разходи за енергия и работна сила.
Китайците не спят!

Онзи ден някакви евромалоумници официално са поискали безплатни!!! доставки на природен газ.
По линия на хуманитарна помощ за страните от EU!
Забележете - "недемократичен и тоталитарен". ppp.gif
Естествено почти веднага директно и "демократично" са били отсвирени.
Доколко е вярно това не знам, защото няма посочен документ.
А и едва ли някъде ще се промъкне такава информация в платените "демократични" издания или от официалната кашла.

Европейският пазар за автомобили

Публикувано на: 20 Ное 2025 12:58
от Тинк
slowtraveler написа: 20 Ное 2025 11:52 Не може да налагаш хиляда рестрикции (струващи пари) и да очакваш цената да остане същата...
Имаме 2 авенсиса - единия 2006 г без DPF, другия с DPF. Познайте кой е по-безпроблемния? :whistle:
По-новия Авенсис само проблеми - запушен DPF, пикаеща 5-та дюза, по-висок разход, датчика за управление на турбината беше дал фира. Другия Авенсис си върви като пушка и гори по-малко.
Чудят се как да повишат еко нормите, а не им идва на акъла, че най-малко замърсяващата кола е тази, която не се кара. Каращия 5000 км годишно без DPF замърсява много по малко от каращия 25 000 км годишно с DPF. worthy.gif
Така че ЕС не е лошо натам да насочи усилията си, а не в "евро 6/7/8/10".
slowtraveler написа: 20 Ное 2025 11:52 Лошото е, че самата система вече е разбутана и разстроена... Когато системата е стабилна - можеш да разчиташ на малък марж и количества... Когато нямаш количества - разчиташ на голям марж за да оцелееш (ако качеството ти позволява)...
И аз това имах предвид. Едно е да продаваш по 1 млн. коли на година, друго е 50 хил. Лошото е, че сметката е калкулирана в цената на крайния потребител и всички бутикови изпълнения се плащат (ако приемем, че 50 хил. годишно може да мине за бутик). Но едно е ясно - колкото по-масова е една стока, толкова и цената е по-ниска.
slowtraveler написа: 20 Ное 2025 11:52 Така, че - чакаме китайците :)
А бе и тука има много подводни камъни. Колата е доста сложна машина, не е като да направиш тенджера. Затова бих заложил на изпитани компании с опит и дългогодишно учене от грешките си. Защото един шарнир да ти направят от неправилната стомана и почват филмите. Пък и на китайците не случайно им вдигнаха митата. :whistle:

Европейският пазар за автомобили

Публикувано на: 20 Ное 2025 13:54
от r34c7
slowtraveler написа: 20 Ное 2025 11:52 Не може да налагаш хиляда рестрикции (струващи пари) и да очакваш цената да остане същата...
Така е...
Тинк написа: 20 Ное 2025 12:58 Чудят се как да повишат еко нормите, а не им идва на акъла, че най-малко замърсяващата кола е тази, която не се кара.
И че с най-малък еко отпечатък е колата втора ръка, която вече е произведена. Следователно, колкото по-надеждна я направят, толкова по-дълго време ще се експлоатира, следователно по-еко...но пък кофти за продажбите, чак такива еколози не сме. :censored:

Европейският пазар за автомобили

Публикувано на: 20 Ное 2025 15:32
от planetarydrive
Тази графика за свободното падане на продажбите според дядото, AI я дава по съвсем друг начин- почти са достигнати пред пандемичните продажби. Като гледам какъв стандарт поддържат множество познати в "лошия" империализъм, по вярвам на изкуствения интелект.

Европейският пазар за автомобили

Публикувано на: 20 Ное 2025 16:04
от slowtraveler
Това, че някой поддържа добър стандарт не ме прави сляп ... Защото на други познати пък стандарта им продължава да отива надолу (въпреки леко повишение на заплатите им)...
Ти Бентли и Лексъс имаш ли - защото 'множесто приятели' поддържат такъв стандарт? tooth.gif
А това в какво вярваш - ами точно на AI аз не бих вярвал :) Защото МНОГО ЗАВИСИ как ще зададеш въпроса и дали АИ няма да халюцинира (дори и да оставим настрана факта, че АИ е 'научен' на конкретни неща, което автоматично го прави 'пристрастен' за това, КОЙ го е научил - манипулациите в тази сфера са огромни.....
Ето какво ми казва AI на въпроса как вървят продажбите на нови автомобили в ЕС 2019-2025... По време на Ковид - спад 22%... След това възстановяване 2021-22, още едно възстановяване 2023, и пак 'възстановяване 2025 по прогноза, ама с всичките тези 'възстановявания' резултатът е -20-25% :)
Т.е. - не сме мръднали от дупката :)

Европейският пазар за автомобили

Публикувано на: 20 Ное 2025 21:08
от gena_bs
Намерих клипа за дизела и неговият първоизточник.

Заглавията на английската и преведената на руски версии се допълват взаимно.

Европейският пазар за автомобили

Публикувано на: 20 Ное 2025 22:52
от Тинк
gena_bs написа: 20 Ное 2025 21:08Намерих клипа за дизела и неговият първоизточник.
Мисля, причината е доста по-прозаична. То и човека си го каза - 80/90-те години е имало излишък на дизел.
Когато в началото на века зарибяваха за дизела просто не се усетиха, че на хората ще им хареса (аз съм един от тях) и везните ще се наклонят в другата посока.
Работата е там, че при рафинирането на един варел с петрол се получават определени количества фракции. То не е като да кажеш "сега ще настроя ректификатора да ми прави предимно дизел, малко бензин, малко мазут и малко керосин". Не, излизат си горе-долу едни и същи количества от различните фракции, доколкото съм запознат. Т.е. количества дизел и бензин са общо взето константа.
Представете си всички тирове, трактори, комбайни, самосвали, камиони и камиончета, бусове, булдозери, фадроми и т.н. + 50% от леките коли да са на дизел? Ами тогава ще има голям излишък на бензин и на кой ще го продават, а? :) И ето я анатемата на дизела! guns.gif
В Америка се усетиха накъде вървят нещата и отрязаха нафтата с един "Дизелгейт". Иначе и ако техните реднеци започнеха да карат масово дизели, за лоритата и семитата нямаше да остане нафта! :confused2:

Европейският пазар за автомобили

Публикувано на: 20 Ное 2025 23:47
от WoLF
То там, който разбира кара дизел от селяндурите...

Европейският пазар за автомобили

Публикувано на: 21 Ное 2025 08:47
от max-2
Харесвам само дизелите, които си изгарят без остатък порцията и не мирише от ауспуха. Но те са едно на хиляда, затова ги мразя като цяло.

Европейският пазар за автомобили

Публикувано на: 21 Ное 2025 09:02
от slowtraveler
Както се управляват 'законите' в западният свят' последните години, виждате, че логика е трудно да се намери - само интереси... И то не 'в общ интерес' - как би било правилно, а нечий индивидуален интерес...
Не би ме учудило в скоро време да има сериозна секира например за електромобилите - разни огромни еко-такси при покупка и т.н.
Когато не си ограничен от такива интереси, дори и да не си 'напреднала западна страна' намираш по-разумно решение... Например биоетанолът е такова...

Европейският пазар за автомобили

Публикувано на: 21 Ное 2025 09:32
от Тинк
max-2 написа: 21 Ное 2025 08:47 Харесвам само дизелите, които си изгарят без остатък порцията и не мирише от ауспуха. Но те са едно на хиляда, затова ги мразя като цяло.
По принцип дизела е за работа, защото дава мощност и икономия. Не случайно тировете и тракторите са на нафта, а не на бензин. За кола - ако пътуваш много извънградско. За градско бензиновите са по-подходящи, защото загряват 2 пъти по-бързо (това в зимно време си има голямо значение, особено в малките градове, където пътуването до работа е под 5 км) и нямат DPF, който се запушва и трябва регулярно да се прогаря.
Иначе на магистралата дизела се кара по-приятно и е по-добре за джоба. Поне за мен де. Сравнявам го с бензинките, които съм карал. wink.gif Е, сигурно електричките са топ, но ... чакаме да станат по-масови и достъпни. bow.gif След 15 години на Горубляне. :D