Страница 1 от 1
Притрисане на Toyota RAV4 XA50 hybrid
Публикувано на: 30 Авг 2025 09:15
от BaiDobry
Здравейте,
Искам да попитам тъй като до момента не съм карал хибриден автомоби дали това е нормално или не.
Колата е чисто нова на 2000 км.
Въпросната случка ми се случи снощи, като парикирах колата в паркинга.
Подхождам, паркирам си, но изненадващо колата не работеше на ток, а само на двигател.
Паркирах си аз минах от R на P двигателя продължаваше да си работи, след което натиснах бутона да изключа колата и имаше едно притрисане на автомобила.
Имах подобен случи и още един път но тогава бях спрял на голямо нагорнище и колата беше на ток и аз го отчетох, като закъсняла реакция на ръчна спирачка.
Поздрави!
Притрисане на Toyota RAV4 XA50 hybrid
Публикувано на: 30 Авг 2025 10:46
от max-2
Така са. Понякога е хубаво да се изчаква ако не бърза човек, защото има различни причини да работи. Или зарежда, или топли купето, или загрява генерацията. Понякога изчаквам. Ако се спира под наклон, желателно е на неутрал с натисната спирачка да се включи ръчната спирачка, да се отпусне крачната, след това да се натисне крачната и да се включи на Р. Така товара от наклона не е в зъба на кутията, а в задните гуми.
Притрисане на Toyota RAV4 XA50 hybrid
Публикувано на: 30 Авг 2025 11:14
от BaiDobry
Здравейте,
max-2 написа: ↑30 Авг 2025 10:46
Понякога изчаквам.
Искате да ми кажете, че когато двигателя работи и съм паркирал да изчаквам всеки път да мине на ток и тогава да я гася.
И да разбирам, че е нормално ако не я изчакам да мине на ток и реша да изгася преждевременно докато работи само на двигател колата така притриса.
По отношение на наклона, бях застанал на наклона с натиснат педал на спирачката и бутнах P, респективно ръчната спирачка се включа автоматично винаги, отпуснах крака от спирачката и си загасих колата от бутона и тя претресе.
За напред ще взема под внимание Вашите съвети и ще изчаквам, а като съм под наклон ще правя така с неутралната.
Благодаря много за ценните съвети.
Поздрави!
Притрисане на Toyota RAV4 XA50 hybrid
Публикувано на: 30 Авг 2025 12:21
от max-2
По принцип гледам да изчаквам ако работи без видима причина. Т.е. батерия над половината и няма нужда от отопление на купето. Тогава прави някакви цикли на батерията или подгрява катализатор, не знам.
Няма значение толкова. Както казах правя го понякога.
Притрисане на Toyota RAV4 XA50 hybrid
Публикувано на: 30 Авг 2025 13:15
от BaiDobry
max-2 написа: ↑30 Авг 2025 12:21
По принцип гледам да изчаквам
Здравейте,
Още веднъж БЛАГОДАРЯ, успокоих се, че не е някакъв проблем на колата и първото и второто притрисане, че бях готов да я водя в Тойота.
Поздрави!
Притрисане на Toyota RAV4 XA50 hybrid
Публикувано на: 30 Авг 2025 20:18
от Hursa
Нормално е, защото двг е постоянно присъединен към трансмисията. Така работата на двг винаги генерира въртящ момент към двигателни колела. Независимо от причината за работата му, при хибрида - обикновено е натоварен от генератора. Тъй като (до колкото разбирам) е целесъобразно да не работи на празен ход (например, ако работи само за да достигне зададена му работна температура - дори при не голямото натоварване от зареждане на батерията би се прогрял по-бързо, съответно би работил по-кратко, би отделил относително по-малко емисии в процеса и най-вече би се оползотворила част от енергията при тази му "работа") - а в резултат на това, въртящият момент към колелата е значително по-голям. Затова - изключвайки системата при работещ двг - загубата на този въртящ момент е осезаем. Ако системата "сама" изключва двг, тя компенсира загубата на момента посредством мотор-генератора включен непосредствено към колелата (мг2) - по такъв начин, че да е възможно по-незабележимо за потребителя. Но не мисля, че има нужда да се минава на неутрал (дори е нежелателно, особено, ако двг работи в този момент). Натиснали сте спирачката, автомобила е спрял, минавате на "Р", без да отпускате педала, задействате "паркинг" спирачката и изключвате - блокиращия трансмисията зъб няма да е натоварен. (Може и крачна спирачка, задействате "паркинг" спирачката, минавате на "Р" и изключвате - пак няма да е натоварен блокажа.)
Притрисане на Toyota RAV4 XA50 hybrid
Публикувано на: 31 Авг 2025 00:05
от pavlan
Колега, това с неутралната не го разбрах ? Какъв е смисъла ?
Не е ли по-лесно да си спреш на наклона, да си удариш ръчната и тогава да дадеш на P ?
Хибрида няма реална неутрална и не се използва освен при нужда.
max-2 написа: ↑30 Авг 2025 10:46
Така са. Понякога е хубаво да се изчаква ако не бърза човек, защото има различни причини да работи. Или зарежда, или топли купето, или загрява генерацията. Понякога изчаквам. Ако се спира под наклон, желателно е на неутрал с натисната спирачка да се включи ръчната спирачка, да се отпусне крачната, след това да се натисне крачната и да се включи на Р. Така товара от наклона не е в зъба на кутията, а в задните гуми.
Притрисане на Toyota RAV4 XA50 hybrid
Публикувано на: 31 Авг 2025 08:18
от max-2
Като всички автомати и хибрида има механично блокиране с палец, който влиза между два зъба от зъбно колело и блокира движението на предните гуми на P. Когато си на голям наклон и включиш P, ръчната спирачка се задейства, отпускаш спирачката и колата помръдва малко в посока на наклона. Това е нормално, все пак всичко по окачването е на тампони.
Целта на преминаването през неутрал е да блокираш скоростната кутия след това помръдване и тогава предния мост няма да държи колата, а само задния. След това, като тръгваш лоста ще излезе от Р плавно, защото е палеца е свободен, а изключването на колата под наклон с работещ двигател също ще е по-плавно, защото тампоните на двигателя няма да са напънати в едната посока, за да спират колата по наклона.
Притрисане на Toyota RAV4 XA50 hybrid
Публикувано на: 31 Авг 2025 09:44
от Hursa
Но като сте задействали ръчната - тя не позволява това "помръдване". (пс всъщност може да има, в зависимост от посоката на наклона, но дали такова помръдване ще натовари палеца, зависи къде е попаднал при задействане на "р", все пак е много малко) Както и задействаните спирачки преди това - те не позволяват предаването на момента от колелата към трансмисията, а така и към палеца. Двигателя в случая при хибрида не участва в задържането на автомобила в паркирано състояние. Същото е при автоматична скоростна кутия, както и при вариатор с хидротрансформатор. (Всъщност поради това и се налага използване блокиране на трансмисията.)
Притрисане на Toyota RAV4 XA50 hybrid
Публикувано на: 31 Авг 2025 10:46
от BaiDobry
Hursa написа: ↑30 Авг 2025 20:18
Но не мисля, че има нужда да се минава на неутрал
Здравейте,
Както каза
max-2, ако вкараш направо Р автоматично се включва електрическата спирачка, поне при мен е така.
Аз като паркирам автомобила, след като мине около ден примерно, като се кача в автомобила и го запаля, лоста от Р излиза по трудно от обикновенно независимо дали е под наклон или наравно спрян.
Друго което ми прави впечетление е, че като вкарвам предавки различни от Р влизат по плавно една в друга от колкото, като вкарам от D или R или N към Р и обратно. Но все пак, аз за първи път от много години карам кола с автоматична скоростна кутия и явно е нормално всичко това.
Поздрави!
Притрисане на Toyota RAV4 XA50 hybrid
Публикувано на: 31 Авг 2025 14:10
от Hursa
Двигателя (двг) е "постоянно" присъединен към трансмисията. Но и може да работи при спрял автомобил. Т. е. когато не работи, ако освободим трансмисията от блокажа - автомобила получава много малък съпротивителен момент от страна на трансмисията и можем да го бутаме лесно (въпреки, че двг е в покой). (Всъщност почти същото е и когато автомобила се задвижва в ел режим - тогава също двг е в покой.) Та какво искам да "кажа" - когато автомобила е на неутрал и двг не работи е същото, както когато е включен режим "Р" - по отношение на двг. Вижте автомобил с ръчна скоростна кутия - двг не работи, ако е на неутрал, двг е освободен от задвижването на колелата и можем да го бутаме лесно. Включваме на "първа" - вече освен автомобила бутайки трябва да развъртим и двг, при това до сравнително високи обороти (поради включената силно понижаваща предавка) - което създава значителен съпротивителен момент. Но вдигаме на крикове двигателните му колела - двг не работи, но можем да завъртим на ръка едното колело, другото ще се завърти в противоположна посока (двг си е неподвижен - той е подобно на неподвижен център, около който работи диференциала - завъртайки едното колело - трябва да преодолеем единствено триенето в диференциала и в лагерите на двете колела, а триенето в двг в случая няма значение. Същото е при хибрида - двг в случая не играе друга роля освен "неподвижен" център за планетарния редуктор (по коректно е да се нарече мултипликатор май) към който е присъединен заедно с мг2 (заедно с диференциала и с двигателни колела) и мг1. Когато включим на "Р" просто блокираме изхода (от тази система) към диференциала, но дефакто включваме и на "неутрал" системата (вижте, какво означава да се включи на "неутрал" трансмисията на хибрида). Ако трябва да сравним пак с вдигнатия на крик автомобил (с ръчна скоростна кутия) - ако натиснем спирачките - няма да можем да завъртим колелата, независимо дали сме включили първа или неутрална, блокираме самите колела и двг в този случай няма участие. (Последното е подобно и при автомобил с хидротрансформатор, с автоматична скоростна кутия или вариатор, подобно, но не същото.)
Притрисане на Toyota RAV4 XA50 hybrid
Публикувано на: 04 Сеп 2025 15:55
от BaiDobry
Благодаря на max-2, и Hursa, за изчерпателните отговори.
Поздрави!!!
Притрисане на Toyota RAV4 XA50 hybrid
Публикувано на: 04 Сеп 2025 19:11
от Hursa
► Виж съдържание
Чак благодарност

BaiDobry написа: ↑31 Авг 2025 10:46
като вкарвам предавки различни от Р влизат по плавно една в друга от колкото, като вкарам от D или R или N към Р и обратно
Това не бе коментирано. Какво става, когато превключваме (към "D или R или N", както и към "S" режимите или към "В") - само подаваме сигнал/команда към борд компютъра. Дори не превключваме контактори - като при електрокар. (Същото е и при автомобил с автоматична скоростна кутия, при по-старите с лоста се е премествал шибър, с който са се свързвали съответните маслени канали, сега всичко се извършва от изпълнителни механизми, командвани от борд компютъра. Същото е и при автомобил с вариатор, вероятно и при роботизираните скоростни кутии.) Това превключване може да става и с бутони, с клавиатура. Не е и необходимо лоста да остава в съответната позиция - например в по-старите хибриди на тойота, като и при някой сегашни модели се връщат към това изпълнение – лоста, като се премести към съответната позиция и се пусне се връща в изходното си положение. Действителна механическа "работа" се извършва с лоста единствено, когато се премества към позиция "P" и когато се извежда от нея – тогава блокиращия механизъм се премества така, че да се позволи блокиране на трансмисията от палеца или да се изведе от това положение (независимо дали действително е блокирал трансмисията – защото палеца може да попадне върху зъб и евентуално за да я блокира действително, трябва колелата да се завъртят на определен ъгъл за да попадне между зъби). При споменатото по горе друго изпълнение – с лоста не се задава режим "Р", този режим се задейства или автоматично – при изключване на хибридната система (при ауриса е така, затова при королата все още се бъркам), или с бутон "Р", ако искаме да не изключваме. Извеждането от този режим става също автоматично при включване с лоста на който и да е друг режим. Физическото преместване на блокиращия механизъм при тази реализация се изпълнява от ел мотор (през интересен редуктор – коментирано е във форума). (Вижда се, че не е предвидено преминаване през режим неутрал.) Така това изпълнение е по-удобно, но е зависимо от захранването, при това от дванадесет волтовото (и аз имах проблем с появила се грешка в резултат на "паднал" акумулатор). Ако има проблем, няма как да разблокираме трансмисията за да избутаме (лесно) автомобила.
BaiDobry написа: ↑30 Авг 2025 09:15
минах от R на P двигателя продължаваше да си работи
И тук има особеност при хибрида. При ръчна скоростна кутия – при включване на "задна" се задействат зъбни колела на първичния/междинния и вторичния вал, между които е монтирано допълнително такова – и така се "обръща" посоката на предаваното "въртене" от двг към двигателни колела. При автоматична скоростна кутия и при повечето вариатори става посредством така задействан на планетарен механизъм, че да се обърне посоката на предаваното "въртене".
При е-CVT – "постоянно" присъединения към трансмисията ДВГ предава въртящ момент към колелата само в посока "напред". При включване на "задна" – изменя се последователността на подаваното захранване към трифазните намотки на МГ2 – така, че ротора му да подава към двигателни колела въртящ момент в посока "назад". Ако ДВГ в това време работи (и най-вече, ако зарежда батерията, а щом работи, практически винаги го прави) – МГ2 трябва освен да движи автомобила "назад", да преодолява и въртящият момент от ДВГ в посока "напред". Затова при преминаване от R към P при работещ ДВГ – предавания момент към двигателните колела се променя – от посока "назад" в посока "напред". Това може да доведе до "разтрисане", ако се отпусне спирачката по-рано, преди да успее да се задейства добре паркинг спирачката - бързо се задейства, но не и моментално, а преместването в режим "парк" не означава блокиране на трансмисията, докато палеца не попадне в пространството между зъбите.