Страница 1 от 1

Вероятен проблем с геометрията на турбото на J120

Публикувано на: 27 Авг 2025 11:51
от Стоян Ганчев
Здравейте!
Смятам, че имам вероятен проблем с геометрията на турбото на J120. Геометрията с вакуум ли се управлява или изцяло електронно. Нямам грешки на таблото. Установил съм, че след 2000 оборота започва да ускорява една идея по-бързо отколкото преди това, което ме доведе на мисълта, че актуаторът и съответно геометрията е залепнала на позиция за високи обороти. Втората констатация е, че при загрял двигател, на празен ход има миризма на неизгоряло гориво и лютивина, тоест има повече серен диоксид, докато при обороти ги няма тези симптоми. Дюзите са подменени преди 10 000 км с нови Дензо и са обучени. Миризмата я имаше и преди да сменя дюзите и след смяната се запази. Смених ги, заради лоши стойности, чукане при ускорение и много черен дим при ускорение на студен двегател. След смяната чукането и димът изчезнаха, но не и миризмата и лютивината. Подменил съм също и малкото филтърче, което мери някакво налягане от турбото и маркучетата към и от него. Колата е купувана от нас нова и е на 180 к км.
https://malkom.eu/filtyr-toyota-90917-1 ... 9091711036 това филтърче

Вероятен проблем с геометрията на турбото на J120

Публикувано на: 31 Авг 2025 01:55
от WoLF
Раздвижете актуатора, проверете управлението механично. Без тези стъпки не може да се каже друго...

Вероятен проблем с геометрията на турбото на J120

Публикувано на: 31 Авг 2025 09:25
от Hursa
Сигурни ли сте, че има повече серен двуокис. Все пак в съвременните горива сярата се контролира строго е много малки количества. Както и в моторните масла. Това филтърче не е ли към управлението на егр клапана. А "геометрията" в случая не се ли управлява с вакуумен актуатор, за който (при който не се използват отработени газове).

Вероятен проблем с геометрията на турбото на J120

Публикувано на: 31 Авг 2025 09:42
от mapamop
Hursa написа: 31 Авг 2025 09:25 Това филтърче не е ли към управлението на егр клапана
Преди MAP сензора е. Събира маслените пари да не се цапа датчика.
Според зависи от решението на инженерите в Тойота, актуатора може да е електрически (по спомен 1CD-FTV във Авенсис - Версо), или вакуумен (Корола, Корола-Версо, Авенсис Т25 пак 1CD-FTV двигател).
* Знам че този двигател не е 1CD-FTV.

Вероятен проблем с геометрията на турбото на J120

Публикувано на: 31 Авг 2025 10:20
от Hursa
Т. е. това е филтър за "картерните" газове? (И при електрически - пак няма общо с отработените газове. smile.gif) (Двигателя май е 1KD-FTV. Но любопитно с каква мощност е, защото при тези, които ги дават с мощност 166 кс май е нормално да се чувства по-мощен при 2000 оборота и повече.)

Вероятен проблем с геометрията на турбото на J120

Публикувано на: 31 Авг 2025 10:37
от mapamop
Hursa написа: 31 Авг 2025 10:20 е филтър за "картерните" газове?
Да - спира да не навлизат маслени изпарения от входящия колектор, към датчика за налягането във входящия колектор.
И управлението на ЕГР и управлението на турбината нямат отношение към изгорели газове. Ако ЕГР-а е със вакуумен актуатор - вакуума идва от вакуумния резервоар и вакуумната помпа. Ако е електрически - акумулатор и алтернатор са замесени. Същото е и със турбината - вакуума идва от (вероятно спуканите) вакуумен резервоар и маркучи, плюс вакуумна помпа която също може да е дефектирала. Но самото управление няма нищо общо с изгорели газове.
Вариантите с неработещата правилно турбина, АКО е със вакуумно управление са геометрията да е зацапана, актуатора да е със спукана мембрана (мисля), актуатора да заяжда от износване, спукани маркучи и вакуумен резервоар, дефектирала вакуумна помпа. Вариант е и спукан маркуч между турбината и двигателя.
Това е поне на базата на това което съм виждал.

Вероятен проблем с геометрията на турбото на J120

Публикувано на: 01 Сеп 2025 07:36
от Стоян Ганчев
Здравейте! Двигателят е 1KD-FTV, 173 к.с. се води, ръчна кутия. Това ограденото лостче ли е за актуатора, него ли да огледам. Според каталажния номер на турбината и снимките, които оглеждам в интернет, мисля, че е изцяло електронно управляема, без вакуум или бъркам. Не съм сигурен за серния диоксид, но доколкото съм запознат от него може да дойде лютивото на очите. MAP сензора съм го свалял и чистил след като смених филтърчето.

Вероятен проблем с геометрията на турбото на J120

Публикувано на: 01 Сеп 2025 09:28
от mapamop
Актуатора е електрически ако и в коша на мотора изглежда по същия начин. Остава да се намери електрическа схема на конектора и да го свалите и да се види дали се движи свободно.
Лютата миризма на празен ход идва от горивна система или ЕГР по мое мнение. Турбината на малки обороти не получава достатъчно газове на горещата част, за да вдигне значително налягане в колектора. Не е никак точно казано, но на жаргон - турбината не е "включена" някъде докъм 2000 оборота. Там си погледнете ЕГР (ако не е чистен самия той и колектора му), дюзи, помпа (SCV клапан), евентуално рейка. Това че "няма грешки на таблото", не означава че всичко е в оптимално състояние.

Вероятен проблем с геометрията на турбото на J120

Публикувано на: 01 Сеп 2025 09:53
от Стоян Ганчев
Благодаря за изчерпателната информация. Съгласен съм, че въпреки липсата на индикация за проблем на таблото не означава, че всичко е изрядно. Иначе дюзите са сменени с нови Дензо и обучени. Лютата миризма се появи след като ми откраднаха катализатора, след което сложих такъв на Walker. Дали и с оригиналния катализатор е имало проблем при горенето, но е задържал всичко или пък просто афтърмаркет катализоторът е боклук и от него идва всичко. Когато откраднаха катализаторът автомобилът беше на около 110к км. Реални, защото съм първи собственик.

Вероятен проблем с геометрията на турбото на J120

Публикувано на: 01 Сеп 2025 10:28
от mapamop
Закачете я на диагностика и гледайте наляганията на горивото в реално време. Специфично как се променят на студен двигател и на стоплен до работна температура. Съответно със стоплянето на двигателя се стопля и нафтата, а тя си променя сериозно вискозитета с покачване на температурата ѝ. Това че дюзите са нови, никак не гарантира че управляващия клапан на помпата не е позаминал и да не подава нужното налягане в нужното време. Същото важи и за разтоварващия клапан на рейката. Дюзите може да са нови, да са напълно изрядни, но освен да коригират свръхналягане спрямо нужното, няма какво да направят в обратния случай.
А както казвате - афтърмаркет катализатора може "толкова да си може" с пречистването на изгорелите газове.
Ако не друго, при налична диагностика, не би следвало да ви струва пари да си проверите наляганията на горивото (поне). Потърсете си сервизното ръководство за този двигател - вътре трябва да има конкретни стойности при конкретни обороти на налягането на горивото, както и как се тестват разни части за да се прецени дали се сменят или не.