Страница 1 от 1

Преминаване от ръчна към автоматична (CVT) скоростна кутия

Публикувано на: 17 Май 2025 11:28
от borisfx
Здравейте. Мисля да си купувам автомобил Тойота с автоматична скоростна кутия, по-точно eCVT.
Проблемът е, че досега, цял живот, съм карал ръчна скоростна кутия и понятие си нямам как се кара правилно автомобил с автоматична скоростна кутия. Сигурно има някакви особености. Какви грешки могат да се направят ако си свикнал на ръчка и преминеш на автоматик? За какво трябва да внимавам и какво от старите навици от ръчката трябва да забравя при автоматика?
Например много ме притеснява позицията N при автоматика. При ръчката дълбоко вкоренен навик ми е на светофар или при някакво спиране за малко, какво се прави - изключваш от скорост (минаваш на неутрална) отпускаш съединителя и си чакаш спокойно на светофара на неутрална. Ако спреш за малко някъде, да си вземеш едно кафе да кажем, пак така - изключваш от скорост, оставяш двигателя да работи, особено зимата да не изтива, дърпаш ръчната и излизаш от колата спокойно и си вършиш работата, колата си стои на място и двигателя си работи без проблеми. При спускане по дълги, но не много стръмни наклони например, съм свикнал да изключвам от скорост и да оставям колата да си върви на свободна по инерция. Колата си върви, двигателя работи и всичко е точно.
Обаче чета че при автоматика това с позицията N не е изобщо като при ръчката. Никога колата не трябва да се включва на N освен само в един случай - при авария, когато колата трябва да се тегли на буксир. Иначе никога колата не трябва да стои на N, което за мен като идващ от ръчка е напълно противоестествено. Как ще стоя на светофар на скорост? Как ще сляза да си купя едно кафе и колата ще стои на скорост, и не мога да я оставя на N?
Или пък сутрин, през зимата, като тръгвам с колата при ръчката как става - Натискам съединителя и спирачката, освобождавам от скорост, паля двигателя, пускам съединителя и спирачката, дърпам ръчната и колата стои на свободна скорост, двигателя работи да загрява, а аз излизам да чистя сняг и лед от колата. И така докато изчистя снега и леда, колата си работи на N, двигателят вече е загрял и мога да тръгна. Обаче при автоматик това явно не може да стане. Колата не може да работи и да стои на N. Как тогава ще загрее двигателя докато чистя снега от колата, трябва да съм вътре да натискам спирачката да не тръгне колата, защото не мога да я включа на N? Изобщо как става загряването на двигателя през зимата при CVT кутия?
Или пък друго се сетих още - може ли при CVT да се използва двигателната спирачка за спускане по стръмни наклони. При ръчката, влючвам на втора скорост и използвам двигателя да спира колата да не набира голяма скорост при спускане. При CVT може ли да се използва двигателна спирачка?
И други такива трикове ако може да споделите за това как се кара автоматик, като цял живот си свикнал на ръчка и какви навици от ръчката трябва да забравя завинаги.

Преминаване от ръчна към автоматична (CVT) скоростна кутия

Публикувано на: 17 Май 2025 12:02
от Митхат
Трика е....качваш се на автомат,и трудно се връщаш на ръчка .Нищо не ти трябва да знаеш особенно,даваш газ и натискаш спирачка.Тя колата не знае че ти не знаеш tooth.gif ,тя си прави сама всичко,и нищо не пипаш на светофар освен спирачката.А eCvt е....топ.

Съпругата ми една сутрин преди десетина години се качи от ръчка на автомат ,нищо не знаеше,и сега нищо не знае tooth.gif но втора кола и купувам и като се наложи да покара старата ни кола....Не ще... :D

Преминаване от ръчна към автоматична (CVT) скоростна кутия

Публикувано на: 17 Май 2025 13:44
от CyberTod
В повечето случаи, които си посочил за ръчна кутия - например чистиш сняг или слизаш за кафе, тук преместваш на P и не гасиш колата. Тогава няма опасност колата да тръгне.
Щом кутията е eCVT то сигурно става въпрос за hybrid. Някой модели имат позиция B, което е моторната спирачка, а останалите имат позиция M или S за ръчно задаване на определена скорост.
И другото при хибрида, поне на Totyota не знам за другите, е че при N не се използва хибридната батерия за зареждане на акумулатора, тоест това е допълнителна опасност да ти падне акумулатора ако оставиш по-дълго на N. При P и D си се зарежда.

Преминаване от ръчна към автоматична (CVT) скоростна кутия

Публикувано на: 17 Май 2025 14:37
от WoLF
Много по-лесно е, отколкото предполагаш.
Ако искаш колата да не се движи, я оставяш на P, ако искаш да се движи - D. Сменяш посоката на движение само с натисната спирачка и спрял автомобил, т.е. не можеш да объркаш в движение какво правиш tooth.gif
Има опция за двигателна спирачка, но рядко ще я използваш, защото регенерацията на батерията доста спира колата.

Преминаване от ръчна към автоматична (CVT) скоростна кутия

Публикувано на: 17 Май 2025 16:23
от borisfx
CyberTod написа: 17 Май 2025 13:44 В повечето случаи, които си посочил за ръчна кутия - например чистиш сняг или слизаш за кафе, тук преместваш на P и не гасиш колата. Тогава няма опасност колата да тръгне.
Добре, но аз доколкото четох, двигателят е отделен от скоростната кутия само в положение N. Ако колата е на P то двигателя е зацепен за скоростната кутия. Как тогава, при положение P, двигателя хем работи, хем е зацепен за скоростната кутия, хем колата не се движи и стои на едно място. Не ми се вързва нещо логиката. При ръчна кутия няма начин двигателя да е зацепен за скоростната кутия, да работи и колата да стои на едно място.

Преминаване от ръчна към автоматична (CVT) скоростна кутия

Публикувано на: 17 Май 2025 16:35
от WoLF
Затова е това "e" пред CVT, а не е чисто CVT. Разисквали сме как работи HSD подробно, прочети и ще ти стане ясно как работи.

Преминаване от ръчна към автоматична (CVT) скоростна кутия

Публикувано на: 17 Май 2025 16:54
от CyberTod
Има и доста клипчета в youtube обясняващи eCVT и работата му.
Но специално за P си го има във всички автоматични скоростни кутии от създаването им до днес. И произтича от Parking, така че основната му идея е колата да не се движи в тази позиция.

Преминаване от ръчна към автоматична (CVT) скоростна кутия

Публикувано на: 17 Май 2025 16:55
от Тинк
Първо, eCVT няма нищо общо със CVT (т.н. "вариатор"). Не знам защо от Тойота и Хонда ги плющят тия подвеждащи наименования, сигурно е свързано нещо с маркетинга или авторските права. Ето една илюстрация как работи eCVT на Тойота:



Второ, кара се много лесно - искаш да вървиш напред -> натискаш газта; искаш да спреш/намалиш -> натискаш спирачка. Левия крак го забравяш въобще.
Може да си я пускаш по инерция на N, няма никакъв проблем. Просто тогава няма да ти се зарежда батерията, ще се зарежда като включиш на движение (D). Или в режим "В" (моторна спирачка). Тоя режим се ползва по голямо надолнище, примерно при спускане от Шипка. Или ако батерията ти е празна и искаш да изстискаш всяка капка регенарация при спиране на светофар.
Режим "Р" (паркиране) - включваш, излизаш си спокойно от колата, пиеш си кафенце и т.н. Може да го ползваш и на дълъг светофар, ако те мързи да държиш педала на спирачката натиснат 1 минута.

Като цяло, на лесното бързо се свиква. :thumbsup:

Преминаване от ръчна към автоматична (CVT) скоростна кутия

Публикувано на: 17 Май 2025 17:06
от CyberTod
Относно светофара има и една функция Hold. Когато я активираш и спреш напълно може да пуснеш спирачката, да останеш на D и колата няма да тръгне докато не подадеш газ. Доста удобно за засилен трафик.

Преминаване от ръчна към автоматична (CVT) скоростна кутия

Публикувано на: 17 Май 2025 17:11
от slowtraveler
Основното правило е първият месец да си направиш една примка, в която да си вкарваш левия крак, за да не натискаш по погрешка спирачките tooth.gif
Иначе съм съгласен с колегите, че който е усетил удоволствието на автоматика, не му се връща на ръчка tooth.gif

Преминаване от ръчна към автоматична (CVT) скоростна кутия

Публикувано на: 17 Май 2025 17:36
от Тинк
slowtraveler написа: 17 Май 2025 17:11 Иначе съм съгласен с колегите, че който е усетил удоволствието на автоматика, не му се връща на ръчка tooth.gif
Особено в софийските задръствания ще се роди с тази електрическа тойотка. Ръчните скорости са кошмар в задръстванията. :whistle:

Преминаване от ръчна към автоматична (CVT) скоростна кутия

Публикувано на: 17 Май 2025 18:02
от Akima
Спазвайте разделите.
В работно време ще бъде преместена и отключена.