Преминаване от ръчна към автоматична (CVT) скоростна кутия
Публикувано на: 17 Май 2025 11:28
Здравейте. Мисля да си купувам автомобил Тойота с автоматична скоростна кутия, по-точно eCVT.
Проблемът е, че досега, цял живот, съм карал ръчна скоростна кутия и понятие си нямам как се кара правилно автомобил с автоматична скоростна кутия. Сигурно има някакви особености. Какви грешки могат да се направят ако си свикнал на ръчка и преминеш на автоматик? За какво трябва да внимавам и какво от старите навици от ръчката трябва да забравя при автоматика?
Например много ме притеснява позицията N при автоматика. При ръчката дълбоко вкоренен навик ми е на светофар или при някакво спиране за малко, какво се прави - изключваш от скорост (минаваш на неутрална) отпускаш съединителя и си чакаш спокойно на светофара на неутрална. Ако спреш за малко някъде, да си вземеш едно кафе да кажем, пак така - изключваш от скорост, оставяш двигателя да работи, особено зимата да не изтива, дърпаш ръчната и излизаш от колата спокойно и си вършиш работата, колата си стои на място и двигателя си работи без проблеми. При спускане по дълги, но не много стръмни наклони например, съм свикнал да изключвам от скорост и да оставям колата да си върви на свободна по инерция. Колата си върви, двигателя работи и всичко е точно.
Обаче чета че при автоматика това с позицията N не е изобщо като при ръчката. Никога колата не трябва да се включва на N освен само в един случай - при авария, когато колата трябва да се тегли на буксир. Иначе никога колата не трябва да стои на N, което за мен като идващ от ръчка е напълно противоестествено. Как ще стоя на светофар на скорост? Как ще сляза да си купя едно кафе и колата ще стои на скорост, и не мога да я оставя на N?
Или пък сутрин, през зимата, като тръгвам с колата при ръчката как става - Натискам съединителя и спирачката, освобождавам от скорост, паля двигателя, пускам съединителя и спирачката, дърпам ръчната и колата стои на свободна скорост, двигателя работи да загрява, а аз излизам да чистя сняг и лед от колата. И така докато изчистя снега и леда, колата си работи на N, двигателят вече е загрял и мога да тръгна. Обаче при автоматик това явно не може да стане. Колата не може да работи и да стои на N. Как тогава ще загрее двигателя докато чистя снега от колата, трябва да съм вътре да натискам спирачката да не тръгне колата, защото не мога да я включа на N? Изобщо как става загряването на двигателя през зимата при CVT кутия?
Или пък друго се сетих още - може ли при CVT да се използва двигателната спирачка за спускане по стръмни наклони. При ръчката, влючвам на втора скорост и използвам двигателя да спира колата да не набира голяма скорост при спускане. При CVT може ли да се използва двигателна спирачка?
И други такива трикове ако може да споделите за това как се кара автоматик, като цял живот си свикнал на ръчка и какви навици от ръчката трябва да забравя завинаги.
Проблемът е, че досега, цял живот, съм карал ръчна скоростна кутия и понятие си нямам как се кара правилно автомобил с автоматична скоростна кутия. Сигурно има някакви особености. Какви грешки могат да се направят ако си свикнал на ръчка и преминеш на автоматик? За какво трябва да внимавам и какво от старите навици от ръчката трябва да забравя при автоматика?
Например много ме притеснява позицията N при автоматика. При ръчката дълбоко вкоренен навик ми е на светофар или при някакво спиране за малко, какво се прави - изключваш от скорост (минаваш на неутрална) отпускаш съединителя и си чакаш спокойно на светофара на неутрална. Ако спреш за малко някъде, да си вземеш едно кафе да кажем, пак така - изключваш от скорост, оставяш двигателя да работи, особено зимата да не изтива, дърпаш ръчната и излизаш от колата спокойно и си вършиш работата, колата си стои на място и двигателя си работи без проблеми. При спускане по дълги, но не много стръмни наклони например, съм свикнал да изключвам от скорост и да оставям колата да си върви на свободна по инерция. Колата си върви, двигателя работи и всичко е точно.
Обаче чета че при автоматика това с позицията N не е изобщо като при ръчката. Никога колата не трябва да се включва на N освен само в един случай - при авария, когато колата трябва да се тегли на буксир. Иначе никога колата не трябва да стои на N, което за мен като идващ от ръчка е напълно противоестествено. Как ще стоя на светофар на скорост? Как ще сляза да си купя едно кафе и колата ще стои на скорост, и не мога да я оставя на N?
Или пък сутрин, през зимата, като тръгвам с колата при ръчката как става - Натискам съединителя и спирачката, освобождавам от скорост, паля двигателя, пускам съединителя и спирачката, дърпам ръчната и колата стои на свободна скорост, двигателя работи да загрява, а аз излизам да чистя сняг и лед от колата. И така докато изчистя снега и леда, колата си работи на N, двигателят вече е загрял и мога да тръгна. Обаче при автоматик това явно не може да стане. Колата не може да работи и да стои на N. Как тогава ще загрее двигателя докато чистя снега от колата, трябва да съм вътре да натискам спирачката да не тръгне колата, защото не мога да я включа на N? Изобщо как става загряването на двигателя през зимата при CVT кутия?
Или пък друго се сетих още - може ли при CVT да се използва двигателната спирачка за спускане по стръмни наклони. При ръчката, влючвам на втора скорост и използвам двигателя да спира колата да не набира голяма скорост при спускане. При CVT може ли да се използва двигателна спирачка?
И други такива трикове ако може да споделите за това как се кара автоматик, като цял живот си свикнал на ръчка и какви навици от ръчката трябва да забравя завинаги.