При по старата корола (с каквато съм) – част от приборите са стрелкови, но има и сравнително голям екран за шофьора. Оборотомера при мен е стрелкови, но на екрана едновременно може да се изкарат показания за натоварването на системата, дали регенерира, както и „подсказваща“ лента – до какво натоварване се счита, че в дадения режим системата ще работи относително по-икономично. При по-новите – всичко е на екран за шофьора.
Другото, предполагам че го знаете, но ще го разпиша подробно, за да се направя на знаещ.

За всеки двигател производителя дава (би трябвало да дава) графика на максимално достижимия въртящ момент на двигателя в зависимост от оборотите му. По тази графика – строят графиката на максимално достижимата мощност в зависимост от оборотите. Формулата свързваща мощността, въртящият момент и оборотите е
N = M * n / k
N – мощността на двигателя, в случая в кс или в киловати;
М – въртящият момент, в случая (Н*м);
n – оборотите на двигателя в случая за минута;
k – коефициент, зависещ от избраните единици (ако искаме мощността в „метрични“ кс – 7023; ако искаме да я получим в киловати – 9549).
Т. е. в случая въпроса е при какви минимални обороти двигателя може да даде 80% от мощността си. Можем да изчислим при какво произведение M * n / k – двигателя достига 80% от мощността. (За королата с 2.0 двг – дават максимална мощност на двг – 152 кс, т. е. 80% са 121,6 кс.) Ако знаем графиката на максималния въртящ момент на двг в зависимост от оборотите, на същата графика, задавайки различни обороти за полученото произведение – получаваме кривата – при какъв въртящ момент двигателя ще дава тази мощност (80%) – кривата на постоянната мощност. Пресечната точка на тази крива с кривата на максималния въртящ момент – ще ни даде оборотите, под които двг не може да даде търсената мощност. Аз не знам графиката на момента на 2.0 двигателя, но е дадено – че от 4400 до 5200 двг дава максималния си въртящ момент 190 Нм. Ако приемем, че това е достатъчно вярно, предполагам, че търсената пресечна точка е в този оборотен диапазон.
Записвам формулата във вида n = N * k / M, или n = 121,6 * 7023/190 = 4495 об/мин.
Така е за всеки двг. Но ако автомобила е със скоростна кутия – трябва да се види при каква предавка, при тази мощност може да се движи автомобила с близка до желаната скорост. При хибрида на тойота (след като е продължително изкачването, ако е с постоянна скорост, то тя ще се поддържа само от двг, без допълнителна енергия от батерията) и при вариатор – евентуално борд компютъра ще е подбрал оборотите равни (или близки) до намерените (тогава двигателя работи с максимален въртящ момент при минимални обороти, т. е. най-ефективно). (Това вече зависи от графиките на специфичния разход на двигателя, в зависимост от обороти и натоварване, така че - даденото в предните скоби зависи от този специфичен разход, т. е. написаното за "най-голяма" ефективност не е много коректно.)
пс При режим "спорт" - реагира на педала "по агресивно", след натискане на педала вдига оборотите по-значително от колкото при нормален (все едно сваля по значително "предавката"). Но в установен режим, когато поддържа скоростта, до колкото съм забелязал - сваля оборотите и май са еднакви при различните режими, т. е. пак търси най-ефективна работа системата. (Но не съм правил някакви специални експерименти). Но това, ако не се натисне педала до край (или почти) - тогава реагира с вдигане на мощността до максимално възможната (или близка до нея) (при много ниска скорост - не вдига до макс мощност, системата налага други ограничения, но и не е необходимо защото започва да "върти гуми").
При двулитровия хибрид има и възможност за „симулиране“ на предавки – така превключвайки на по-ниска "предавка" в този режим – оборотите могат да са по-високи, но не позволява повече от 6000 об/мин (при които е дадено, че двигателя достига максималната си мощност).