Размер дюзи и налягане...

Двигателист
Мнения: 427
Регистриран на: 13 Окт 2008 23:32
Местоположение: София
Автомобил: Avensis 3S-FE,RAV4 XA30 1AZ-FE
Благодарил/а: 7 пъти
Получена  благодарност: 19 пъти

Размер дюзи и налягане...

Мнение от Двигателист » 05 Яну 2024 00:13

Здравейте!
Моля, за мнение по въпроса с дюзите (размер) и налягането, като плюсове и минуси на двата варианта. В смисъл, кое според вас е по-добрия вариант, ако приемем, че можем да направим настройките. Дали малки дюзи, които да работят на високо налягане, примерно 2 мм и 1.5 бар, или големи на ниско налягане, примерно 3 мм на 1 бар, че и по-ниско. Говоря за стандартни дюзи – 1.9 - 2 ома. Питам, защото ще сменям дюзи, защото вече са много стари и се чудя, дали да променям нещо в тази връзка. Да уточня, че е важно, става въпрос за двигател с атмосферно пълнене (1AZ-FE). В момента (а и от самото начало, предполагам), който е слагал уредбата се е спрял на вторият вариант, големи дюзи (Зелени ХАНА - тип А) на 0.9-1 бар.

vfr800
Мнения: 466
Регистриран на: 19 Сеп 2019 17:24
Местоположение: София
Автомобил: Тойота,Митсубиши,Нисан,Лексус
Благодарил/а: 1 път
Получена  благодарност: 67 пъти

Размер дюзи и налягане...

Мнение от vfr800 » 05 Яну 2024 13:20

По-добре вземи възможно най-малките , които покриват капацитета при налягане 1-1.2 бар. Проблема с големите е , че dead time им е много голям и при празен ход ще ти правят проблем с тримовете. ПОвечето уредби имат един офсет , който да компенсира за това, но настройката му изисква доста проба и грешка. Хубаво е да се избягва налягане над 1.2 бара, защото в студено време при ускорение, може да пада прекомерно и да обеднява сместа и да светят лампи. Зелените Хана не са големи дюзи. Те са просто същите дюзи без фитинг отпред за редуциране на капацитета. Мои приятели ги хвалят , че уж били добри , но аз още не съм ги тествал. И за Lpgtech скъпите също има добри отзиви както и за Баракуда.

Двигателист
Мнения: 427
Регистриран на: 13 Окт 2008 23:32
Местоположение: София
Автомобил: Avensis 3S-FE,RAV4 XA30 1AZ-FE
Благодарил/а: 7 пъти
Получена  благодарност: 19 пъти

Размер дюзи и налягане...

Мнение от Двигателист » 05 Яну 2024 22:02

Да. И аз около такива мисли се въртя... Хана-та, имах предвид, че е най-голямата от трите на 1.9 ома. Сега вече се казвала Хана Голд и се навиват фитинги (жигльори), както пишеш ти, но преди си бяха на цветове, демек на старата зелена сега отговаря просто такава без жигльор/дросел с индекс А.
На авенсиса (3S-FE) съм с LPG Tech, първо Dragon, после ги смених с Yeti. 2 мм, на 1.4 бар. Горе-долу карат около 70-80 хил.км (сменил съм 3 комплекта). Разбира се, може и аз да ги тормозя прекалено, защото минавам на газ при 30 градуса на редуктор-изпарителя, което зимата не е ок, но ... сиромашия. Да, на празен ход и средни, до средно-високи натоварвания са перфектни, но на макс ми се струва, че им идва нанагорно... През Фобос контролер са и във върховите режими са постоянно отворени.
При 1AZ-FE, ме притесняват точно мощностните режими. Да не го опържа нещо... клапаните особено. 3S-FE e здраво „желязо“, но тук не ми се рискува. Вариант е да прехвърля на бензин, примерно над 3500, или 4000 оборота. Иначе когато пуснах менюто за избор на дюзи ми даде Хана-А за 0.9 бар, или Хана-B (2.4 мм дросел) на 1.1 бар...

Аватар
ivan_pop
Мнения: 144
Регистриран на: 07 Авг 2016 17:40
Местоположение: Pleven
Автомобил: OVB X18XE1
Получена  благодарност: 16 пъти

Размер дюзи и налягане...

Мнение от ivan_pop » 07 Яну 2024 18:51

Като са с малък размер дюзите, колата няма добра динамика и няма достатъчно мощтност на високи обороти.Когато са малки дюзите при високи обороти е възможно да са много големи газовите времена или дюзите да са постоянно отворени.Аз избирам възможно най-големите дюзи, така че газовото време на тихи обороти да е малко по-високо от прага на дюзите който поддържат.
Сега има само Hana Gold и Hana Blue.
Hana.jpg
Hana.jpg (53.55 KiB) Преглеждано 2553 пъти

Двигателист
Мнения: 427
Регистриран на: 13 Окт 2008 23:32
Местоположение: София
Автомобил: Avensis 3S-FE,RAV4 XA30 1AZ-FE
Благодарил/а: 7 пъти
Получена  благодарност: 19 пъти

Размер дюзи и налягане...

Мнение от Двигателист » 07 Яну 2024 23:05

Благодаря, за съветите!
В крайна сметка си взех отново същите дюзи - Хана Голд А, които би трябвало да са аналогични със старите Хана Зелени (А). Сега изтрих картите на газ и бензин и първо ще покарам 100-200 км на бензин за да запише актуални стойности в газовия компютър. Дали ще стане настройката? Не знам... Ще пиша по-натам. Ако ОБД адаптацията работи, ще я приложа и нея. Явно известно време след намесата ми ще следя дългите тримове, за да видя дали не съм омазал работата.

ivan_pop, това за времената е хубаво, но не мога да намеря стойности. Колко е максимално допустимото време за 1.9-2.0 ома дюза? 15-20 мс? Минималното? При мен на празен ход ги докарвам до 3.7 мс, което малко ме притеснява защото от Хана дават време за отваряне 2.2 мс и време за затваряне 1.2 мс, демек общо 3.4 мс време за реакция... Но каквото, такова, може малко да сваля налягането та да докарам 4 мс на празен ход, но трабва да видя, дали пък няма много да падне налягането при пълно натоварване. Според спецификацията на 0.9 бар би трябвало да няма проблем със 152 к.с. на 1AZ-FE, въпросът е, дали ще гo държи това налягане редуктор-изпарителя (Magic 3 compact).

Аватар
ivan_pop
Мнения: 144
Регистриран на: 07 Авг 2016 17:40
Местоположение: Pleven
Автомобил: OVB X18XE1
Получена  благодарност: 16 пъти

Размер дюзи и налягане...

Мнение от ivan_pop » 08 Яну 2024 09:52

Двигателист написа: 07 Яну 2024 23:05 При мен на празен ход ги докарвам до 3.7 мс, което малко ме притеснява
За Хана 3,7 ms. на тихи обороти е добре.Махсималното време не зависи от дюзите, огтаничава го газовия компютър.Не е добре да минава над 18мс.
А картите са за туристи и покерджии.Настройките най-добре се правят по тримовете в движение.Аз не включвам адаптация по OBD, че тя често омазва нещата.

vfr800
Мнения: 466
Регистриран на: 19 Сеп 2019 17:24
Местоположение: София
Автомобил: Тойота,Митсубиши,Нисан,Лексус
Благодарил/а: 1 път
Получена  благодарност: 67 пъти

Размер дюзи и налягане...

Мнение от vfr800 » 08 Яну 2024 11:37

Газовия компютър нищо не ограничава освен , ако не си му казал да ограничава. Максималното време не зависи от дюзата, а от двигателя. Единственото , което зависи от дюзата е minimum open time именно затова, казах че е важно да се избере максимално малка дюза , която покрива изискванията. По-малките дюзи имат по-малък open time, просто защото физически вътре компонените са по-малки и по-леки.Един горивен цикъл при 600 оборота е 200мс , но при 6000 е 20мс. И тук вече производителите на дюзи малко се изхвърлят , защото те калкулират техните дюзи при 5000 оборота или 100%DC при 5000 оборота е около 24мс и затова казват , че 24мс е ок. Т.е, ако оборотите на двигателя прехвърлят 5000 и дюзата е повече от 24мс отворена тя е практически постоянно отворена. Точно поради тази причина аз предпочитам калкулацията на производителите на бензинови дюзи, а тя е 20мс. Т.е 100%DC се постига при 6000 оборота и 20мс open time, което е вече по-адекватно. Ако при 6000 оборота газовата дюза е под 20мс за мен това е ок. Дори прекъсвача да е на 7К оборота, да дюзата ще е постоянно отворена, и няма да може да достави достатъчно гориво, но реално ще имаме едно избедняване с около 1 до 15%ина процента между 6000 и 7000 оборота експоненциално в режим след максимална мощност. Т.е нямаме риск от детонация и нямаме загуба на мощност, защото вече сме след максимална мощност и тя така или иначе с повишаване на оборотите спада. Колкото до тези 3.7мс това е добро време. Трябва да се притесняваш, ако си под 3мс, защото тогава вече може да има единични дюзи , които да идват малко големи. Проблема е, че HANA не дават фиксирано injection time, а дават диапазон. 1.2-2.8ms. T.е те не гарантират добър flow rate при ниски обороти , това е едно от нещата , което не ми харесва. Те казват , че две еднакви дюзи могат да имат 1.6мс разлика в injection time ,което е доста, но теб те интересува голямото число, а именно 2.8мс. Т.е те ти гарантират , че за 2.8мс дюзата ще е инжектирала. Като добавим примерно и 0.5мс dead time отиваш на 3.3мс. В този случай вероятно тази дюза ще има проблеми при празния ход, но ние тук разгледахме най-лошия случай , а и има голяма вероятност да не са си ъпдейтнали информацията и всъщност тя да е за старите дюзи, които бяха различни като конструкция за всеки модел и там примерно най-голямата да е имал 2.8мс пък най-малката 1.2мс. Според мен нямаш основания да се притесняваш за момента. Да близо си до проблемната зона, но не си вътре :) а и както казах според мен не са си ъпдейтнали информацията, защото 1.6мс разлика е твърде много освен , ако не говорим за дюзи тип клапани с пружинка и съчма за 60лв 4бр .

Аватар
ivan_pop
Мнения: 144
Регистриран на: 07 Авг 2016 17:40
Местоположение: Pleven
Автомобил: OVB X18XE1
Получена  благодарност: 16 пъти

Размер дюзи и налягане...

Мнение от ivan_pop » 08 Яну 2024 17:38

vfr800 написа: 08 Яну 2024 11:37 Газовия компютър нищо не ограничава освен , ако не си му казал да ограничава.
Производитела така го е ограничил, че ако прескочи една граница спират да работят газовите дюзи, т.е. минава на бензин.
vfr800 написа: 08 Яну 2024 11:37 Т.е, ако оборотите на двигателя прехвърлят 5000
Газта гори по-бавно от бензина.Ако от 4000 оборота нагоре е на газ мотора, през ауспуха излиза неизгоряла газ.Де е Киро на кирия?

vfr800
Мнения: 466
Регистриран на: 19 Сеп 2019 17:24
Местоположение: София
Автомобил: Тойота,Митсубиши,Нисан,Лексус
Благодарил/а: 1 път
Получена  благодарност: 67 пъти

Размер дюзи и налягане...

Мнение от vfr800 » 09 Яну 2024 00:05

Интересно е това с ограничаването под 18мс, ако не е тайна кой е този производител ? Просто да знам да не си купувам.

Колкото до "бавното горене" всъщност не е точно така. Първо не можеш да кажеш, че гори по-бавно това не е вярно. Имаш предвид, че разпространението на пламъка е по-бавно. Само че има едно, но и то е , че това всъщност не винаги е така. Разпространението на пламъка спрямо бензина наистина е по-бавно , но само в ситуация , когато имаме богата смес. При бедна смес е точно обратното, но като цяло разликата е толкова малка във времето, че в най-лошия случай имаш догаряне след като изходящия клапан е отворил. При съвременните автомобили обаче това едва ли се случва, просто защото аванса при каране на газ се увеличава значително и реално това компенсира за по-бавното разпространие на пламъка. Всички ECUта се опитват да докарат максимален аванс преди детонация с идеята да се утилизира максимално високооктаново гориво или да се предпази двигателя от лошо гориво. Затова ако караш на газ е добре да ползваш 100 октанов бензин , защото иначе сутрин като запали на бензин има вероятност от големия аванс да има missfire в първите секунди след запалване и да се усеща все едно колата прекъсва.
Ако след 4000 оборота имаш неизгоряло гориво в изходящия колектор то много бързо ще изгориш тръбите след колектора поради високата температура, а при по-модерните автомобили вероятно ще изгориш и някой клапан, тъй като са по-тънки. Не виждам логика да се преминава на бензин след 4000 оборота освен евентуално за намаляване на температурата в цилиндрите и egt поради охлаждащия ефект на течност спрямо газ.

Аватар
ivan_pop
Мнения: 144
Регистриран на: 07 Авг 2016 17:40
Местоположение: Pleven
Автомобил: OVB X18XE1
Получена  благодарност: 16 пъти

Размер дюзи и налягане...

Мнение от ivan_pop » 09 Яну 2024 15:09

vfr800 написа: 09 Яну 2024 00:05 Интересно е това с ограничаването под 18мс, ако не е тайна кой е този производител ? Просто да знам да не си купувам.
Не съм писал такова нещо.Чети по-внимателно.
ivan_pop написа: 08 Яну 2024 09:52 Не е добре да минава над 18мс.
Производителите го ограничават това време на 24ms.Тогава компютъра отчита постоянно отворени дюзи.
vfr800 написа: 09 Яну 2024 00:05 Затова ако караш на газ е добре да ползваш 100 октанов бензин , защото иначе сутрин като запали на бензин има вероятност от големия аванс да има missfire в първите секунди след запалване и да се усеща все едно колата прекъсва.
Колата от профила я карам вече 12 години на газ.Зареждам бензин 95 и нямам абсолютно никакви грижи нито на газ, нито на бензин.

vfr800
Мнения: 466
Регистриран на: 19 Сеп 2019 17:24
Местоположение: София
Автомобил: Тойота,Митсубиши,Нисан,Лексус
Благодарил/а: 1 път
Получена  благодарност: 67 пъти

Размер дюзи и налягане...

Мнение от vfr800 » 10 Яну 2024 15:21

Незнам дали ще мине на газ над 24мс това е интересно, ще пробвам . На баща ми колата е с доста малки дюзи и достига 18-19мс при товар. Ще увелича горивото и ще направя тест да прескочи 24мс да видим какво ще се случи. Колкото до това , че нямаш проблеми с 95 , аз не съм казал, че ще има. Просто казах , че сутрин при запалване е възможно да има missfire първите 10-15 сек и то пак зависи от конкрентия автомобил. Например при мен на GSa проблема го няма , но при американската ми кола го имаше и нея я карах със 100 октанов, защото с него missfire-a при студено запалване изчезна, говоря сутрешно първо палене, когато цилиндрите са тотално студени.

Двигателист
Мнения: 427
Регистриран на: 13 Окт 2008 23:32
Местоположение: София
Автомобил: Avensis 3S-FE,RAV4 XA30 1AZ-FE
Благодарил/а: 7 пъти
Получена  благодарност: 19 пъти

Размер дюзи и налягане...

Мнение от Двигателист » 10 Яну 2024 21:43

Някога имах Опел Омега Б с X20SE. Сложиха ми "мерцедеса" на уредбите :D tooth.gif BiGAS. Не знам какво беше сбъркано, но за такъв двигател италианците си даваха 2 мм дюзи и те си бяха такива. Беше "фулгруп"... При около 5000 об/мин, дюзите удряха 24 мс и колата започваше да тъпче около тези обороти, без шанс да отиде нагоре, което беше много дразнещо при положение, че уредбата струваше доста... Карах почти година така, като от официалният вносител/сервиз не я направиха... докато един ден случайно попаднах на информация в един италиански форум, където имаше файл с настройки за Опел Фронтера А tooth.gif , с двигател X20SE. Свалих го. Настроих налягането... и смених дюзите с 3 мм, каквито бяха за този файл (пак казвам, че официално италианците казваха, че такъв размер дюзи няма как да станат за този двигател). След това карах има-няма 200-220 хил.км., почти без проблеми. Двигателят стигаше до прекъсвач на газ. Разбира се, ако трябва да съм честен, с тези дюзи и тази горивна карта при рязко подаване на газ под 2000-2500 об/мин имаше едно "присецване", което не успях да елиминирам. Та такива работи за 24-те милисекунди.

vfr800
Мнения: 466
Регистриран на: 19 Сеп 2019 17:24
Местоположение: София
Автомобил: Тойота,Митсубиши,Нисан,Лексус
Благодарил/а: 1 път
Получена  благодарност: 67 пъти

Размер дюзи и налягане...

Мнение от vfr800 » 11 Яну 2024 11:43

Еми да при 5К оборота 24мс е точно времето на един горивен цикъл. Т.е практически дюзата е била отворена постоянно и просто не е можела да впръска повече гориво, и затова е почвала да тъпче. Понеже избеднява сместа удря примерно 15-16:1 и мощността пада и не може да вдигне повече обороти .

Двигателист
Мнения: 427
Регистриран на: 13 Окт 2008 23:32
Местоположение: София
Автомобил: Avensis 3S-FE,RAV4 XA30 1AZ-FE
Благодарил/а: 7 пъти
Получена  благодарност: 19 пъти

Размер дюзи и налягане...

Мнение от Двигателист » 16 Яну 2024 21:25

Да повдигна малко темата... Понастроих горе-долу. ivan_pop е напълно прав, че няма смисъл да се разчита на софтуера. Прави мазало, поне при мен. Единствено калибрация на празен ход. Докарах едноцифрени тримове през повечето време. Понеже не можах да накарам софтуера на газовата (древна е, слагана преди 10 години) да чете ламбда сондата и настройвах само по тримовете. Сондата е AFS, което е добре, а идеалноте е, че се оказа, че джобния Autel я чете. Та днес на път за работа (извънградско е) тествах и в общи линии въздушното отношение (ламбдата) е между 0.95 и 1.01, което, би трябвало да не е зле. Проблемът е, че когато настъпих на 100% и задържах на един баир за да има повече съпротивление за 5-10 секунди сместа обедня постепенно 1.01-1.02... до 1.06 и свърши баира, което не ми хареса. Даже си помислих дали да не превключва на бензин над 3500 об/мин и пълно натоварване за да не ги мисля клапаните... В този момент беше закачен само Аутел, без газовата и не мога да кажа дали е спадане на налягането, макар че при настройката по тримове, не ми направи впечатление да пада много. Номиналното е 1 бар, по спомен не падаше под 0.9 бара. Както и да е. Увеличих пропан-бутана на тези режими и вече държи ламбдата под 1 (0.95-1).
Това, което се чудя е, каква ламбда да гоня на мощностните режими? Какво мислите? На бензин е ясно, там си е стандартното от един век. При мен държи 0.88-0.9, класика, охлаждане, максимална мощност. Но на газ, за какво ми е под 1, айде 0.99... Охлаждане няма, освен ако не е система с впръскване на течен пропан-бутан.
Другото, което не успявам да оправя – преди превключваше на газ на минимални обороти почти незабележимо. Почти. Но сега е доста грубо. Опитах да увелича интервала между отделните дюзи (0.5 сек), но няма ефект. Ще гледам утре, газта ли идва много, или малко, точно в този момент... Или в краен случай ще задам обороти над празния ход. Уточнявам, яе става въпрос за първото превключване, или близо до първото. На топло няма проблем.

Ще следя дългите тримове, как ще ги натрупа известно време. Мисля и да пусна обд корекция да ги държи до 5%, но не знам доколко ще е е ефективна.

Двигателист
Мнения: 427
Регистриран на: 13 Окт 2008 23:32
Местоположение: София
Автомобил: Avensis 3S-FE,RAV4 XA30 1AZ-FE
Благодарил/а: 7 пъти
Получена  благодарност: 19 пъти

Размер дюзи и налягане...

Мнение от Двигателист » 20 Яну 2024 11:24

В крайна сметка, колко и да ми харесват настройките, най-вероятно са компрометирани, защото някои леки аномалии, които започнаха да се проявяват преди месец-два и които отдадох на 10 годишните дюзи, може би се дължат и на 10 годишния изпарител. Направо не знам как не се сетих да го проверя, а само му гледах налягането. Онзи ден проблемът вече явно се задълбочи, защото преди да тръгна за работа, закачих обд четеца, защото както писах, исках да проверя, защо превключва първоначално толкова лошо. В момента на превключване късия трим става -20%, а сместа 0.8 (много газ). Същия ден, вечерта на връщане от работа спрях за 15-20 мин да купя нещо от магазина и запали доста необичайно. Както повечето от вас са разбрали, изпуска пропан-бутан във вакуумната линия и оттам в колектора. Спомням си, че преди 3-4 месеца, когато нещо сменях филтри, тествах за мехурчета там, но се появи само едно едва-едва (примерно цяла минута не го издува мехурчето), но явно е трябвало да се светна, че процеса започва. Вчера си направих експеримент, изчаках момента на отваряне на клапаните и преди да превключи реално (тогава има 10 секунди изчакване) изгасих, извадих вакуумната линия и тествах с плюнка :D , но то нямаше нужда от плюнка, направо съскаше... Вероятно, когато загрее, понамалява, но това е без значение.
Купих същия изпарител-редуктор (на снимката), но ще видя, кога ще го сменя. Нямам представа добър ли е, лош е, просто идеята ми беше, да ми е по-лесна смяната и да не преправям нищо.
983.jpg
983.jpg (1.03 MiB) Преглеждано 1714 пъти

Публикувай отговор

Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 53 госта