Влияние на масата върху разхода
Публикувано на: 13 Юни 2023 19:21
Реших да си спестя малко писане, все пак не сме на училище, а като гледам тук колегите са достатъчно грамотни...
За поддържането на равномерна скорост: това означава, че първата производна на скоростта (ускорението) е нула. А това се случва тогава, когато тягата (Т) е равна челното съпротивление (X).
X = 0.5 * p * S * Cx * V^2
p - гръцката бъква "ро" - плътност на въздуха;
S - площ на сечението на колата, "бутащо" въздуха
Сх - поправъчен коефициент на челното съпротивление - за повечето автомобили е между 0.2-0.4
До тук добре, масата я няма в този израз!
Обаче, за да поддържаш това равновесие между Х и Т, за да продължи колата да се движи равномерно (с постоянна скорост) педала на газта не се се отпуска, а се държи в някакво положение натиснат, т.е. продължаваш да черпиш енергия (било от батерията, било от ДВГ за сметка на изгореното гориво), за да имаш Т. А тази енергия (електрическа или термична) се преобразува до механична (кинетична), т.е. тя пак зависи от масата на колата.
Ако ти си имал предвид, че за движение с постоянна скорост е нужно по-малко енергия, от колото е потребна при потегляне и ускорително движение- да, прав си, така е.
П.С> До тук не отчитам (пропускам) съпротивителните сили, които са в резултат от еластичните деформации на гумите, от триенето и др..
П.П.С> Май е редно да спомена, че челното съпротивление Х е сбор от няколко подвида съпротивление- от триенето между въздуха и площта на автомобила, плюс, съпротивлението, заради разликата в наляганията пред и зад автомобила. Съвсем вкратце- съпротивлението от триене съставлява приблизително 3/4 от Х, останалата 1/4 е от разликата в наляганията. Докато автомобилите са ограничени в дозвуковите скорости на движение, това е достатъчно точно.