Страница 1 от 3

Влияние на масата върху разхода

Публикувано на: 13 Юни 2023 19:21
от OVI
slowtraveler написа: 13 Юни 2023 16:54 там вече масата не влияе, а само съпротивлението
Реших да си спестя малко писане, все пак не сме на училище, а като гледам тук колегите са достатъчно грамотни...

За поддържането на равномерна скорост: това означава, че първата производна на скоростта (ускорението) е нула. А това се случва тогава, когато тягата (Т) е равна челното съпротивление (X).
X = 0.5 * p * S * Cx * V^2

p - гръцката бъква "ро" - плътност на въздуха;
S - площ на сечението на колата, "бутащо" въздуха
Сх - поправъчен коефициент на челното съпротивление - за повечето автомобили е между 0.2-0.4

До тук добре, масата я няма в този израз!

Обаче, за да поддържаш това равновесие между Х и Т, за да продължи колата да се движи равномерно (с постоянна скорост) педала на газта не се се отпуска, а се държи в някакво положение натиснат, т.е. продължаваш да черпиш енергия (било от батерията, било от ДВГ за сметка на изгореното гориво), за да имаш Т. А тази енергия (електрическа или термична) се преобразува до механична (кинетична), т.е. тя пак зависи от масата на колата.

Ако ти си имал предвид, че за движение с постоянна скорост е нужно по-малко енергия, от колото е потребна при потегляне и ускорително движение- да, прав си, така е.

П.С> До тук не отчитам (пропускам) съпротивителните сили, които са в резултат от еластичните деформации на гумите, от триенето и др..

П.П.С> Май е редно да спомена, че челното съпротивление Х е сбор от няколко подвида съпротивление- от триенето между въздуха и площта на автомобила, плюс, съпротивлението, заради разликата в наляганията пред и зад автомобила. Съвсем вкратце- съпротивлението от триене съставлява приблизително 3/4 от Х, останалата 1/4 е от разликата в наляганията. Докато автомобилите са ограничени в дозвуковите скорости на движение, това е достатъчно точно.

Новите Corolla / Auris Поколение XII - /2019- / - двигатели/задвижване и дизайн

Публикувано на: 13 Юни 2023 21:11
от Hursa
OVI написа: 13 Юни 2023 19:21 До тук не отчитам (пропускам) съпротивителните сили, които са в резултат от еластичните деформации на гумите, от триенето и др..
Ако не ги отчитате - къде участва теглото на автомобила - в случая. Не участва и масата. Всъщност - ако не се отчитат - няма и задвижваща автомобила тяга smile.gif

Новите Corolla / Auris Поколение XII - /2019- / - двигатели/задвижване и дизайн

Публикувано на: 13 Юни 2023 21:15
от slowtraveler
OVI написа: 13 Юни 2023 19:21 Обаче, за да поддържаш това равновесие между Х и Т, за да продължи колата да се движи равномерно (с постоянна скорост) педала на газта не се се отпуска, а се държи в някакво положение натиснат, т.е. продължаваш да черпиш енергия (било от батерията, било от ДВГ за сметка на изгореното гориво), за да имаш Т. А тази енергия (електрическа или термична) се преобразува до механична (кинетична), т.е. тя пак зависи от масата на колата.
Точно с това не съм съгласен - при поддържане на скорост на равно не променяш нито кинетичната енергия, нито потенциалната - т.е. масата е изключена от уравнението, и остава само 'подаването на газ', чрез което да се компенсира съпротивлението - аеродинамично, на механизмите, на гумите при търкаляне и т.н., при които масата не е фактор (поне не пряк - навярно при повишено налягане на гумите дори и повишената маса няма да им промени съществено съпротивлението).
С другото съм напълно съгласен - напълно коректно си го обяснил :thumbsup:
Офтопик
Особено за дозвуковата скорост - това ми напомни едно изследване (включително и симулации със специализиран софтуер) дали кравата може да излети - да- може, при сравнително ниска свръхзвукова скорост, ако е с муцуната напред :)
https://blogs.sw.siemens.com/simulating ... bly-sonic/

Новите Corolla / Auris Поколение XII - /2019- / - двигатели/задвижване и дизайн

Публикувано на: 13 Юни 2023 21:34
от Hursa
В случая - това не е "излитане", а "изплуване" smile.gif
Триенето зависи пряко от теглото - т. е. разхода ще зависи от масата на автомобила. Освен ако не се движи с "първа космическа". smile.gif

Новите Corolla / Auris Поколение XII - /2019- / - двигатели/задвижване и дизайн

Публикувано на: 13 Юни 2023 22:27
от BOz
При равномерно движение и по равен път, масата влияе много малко на разхода. Както е цитирано горе, е точно обратното. Точно на магистрала масата може почти да се пренебрегне, за сметка от негатива на скоростта.

Новите Corolla / Auris Поколение XII - /2019- / - двигатели/задвижване и дизайн

Публикувано на: 14 Юни 2023 00:24
от Krachunov
BOz написа: 13 Юни 2023 22:27 Точно на магистрала масата може почти да се пренебрегне,
Абе осъзнавам факта че може да съм уцелил някакви много идеални условия. Но последната половин година всеки уикенд понякога по 2 пъти на ден взимам една отсечка по АМ Струма, като във всички от случаите багажника е с доста инструменти. Един път ги оставих и имаше осезаема разлика и от към разход.
Все си мисля че за над половин година мога да съм "изгладил" колебанието на метеорологичните условия.
При все че се и силих една идея повече. Принципно карам според ограниченията +/- 10. Сега заради празната кола усещането че се движи повече ме ръчкаше и движих до към 20 над и разхода пак беше литър И, надолу

Новите Corolla / Auris Поколение XII - /2019- / - двигатели/задвижване и дизайн

Публикувано на: 14 Юни 2023 10:12
от BOz
Освен ако тези инструменти не са около тон, няма как да усетиш по-малък разход с по-висока скорост. Физика.

Новите Corolla / Auris Поколение XII - /2019- / - двигатели/задвижване и дизайн

Публикувано на: 14 Юни 2023 11:25
от Hursa
► Виж съдържание

Новите Corolla / Auris Поколение XII - /2019- / - двигатели/задвижване и дизайн

Публикувано на: 14 Юни 2023 13:21
от slowtraveler
Значи автомобил със собствена маса 2.5т ще гори два пъти повече от автомобил със същата мощност 1.25т?! Фактите отричат такава зависимост... Да, триенето обикновено се увеличава при увеличаване на натоварването, но зависимостта съвсем не е линейна. Напротив - например ако 'петното' на гумата на ненатоварен автомобил е по-голямо от петното на натоварен, но със силно напомпани гуми, то съпротивлението във втория случай почти сигурно ще е по-малко отколкото в първия, а при еднакви петна - разходът на енергия за търкалянето би бил почти еднакъв (малка разлика от самото пластично деформиране на самата гума)

Влияние на масата върху разхода

Публикувано на: 14 Юни 2023 13:37
от Hursa
Приноса за преодоляване на триенето към общия разход на автомобила ще се увеличи - когато се увеличи теглото два пъти (приблизително). Ще се изразходва енергия, механическа - необходима за преодоляването му - тя ще се увеличи приблизително два пъти. Той е част от сумата. Например ако автомобила работи на място - независимо колко е натоварен - ще изразходва гориво, но няма да има триене в гумите и в лагерите на главините. Когато автомобила се задвижи от покой - този разход се надстройва - с разхода за преодоляване на триенето и въздушното съпротивление (и за ускорение). smile.gif Като кпд-то, по отношение на произвежданата от двигателя мех енергия - нараства от нулево.

Влияние на масата върху разхода

Публикувано на: 14 Юни 2023 14:09
от slowtraveler
OVI много добре бе илюстрирал на кое влияе масата и на кое - не... Според теб колко би трябвало да гори автомобил с маса 2800кг и шестцилиндров дизел с мощност 250к.с. по що годе равно? Вероятно над 10л/100км?

Влияние на масата върху разхода

Публикувано на: 14 Юни 2023 14:30
от Hursa
Масата участва, пряко в създаването на триене. Това което бе описал OVI не отчита триенето и не отчита въздушното съпротивление. Кинетичната енергия е докато се увеличава скоростта - нараства. И двигателя трябва да отдаде тази енергия. Но и докато ускорява - той трябва да генерира и механическа енергия за преодоляване триенето (както и за самото потегляне от покой), както и за преодоляване въздушното съпротивление. Триенето зависи от теглото и изминатия път, докато се е ускорявал (и слабо от скоростта). Въздушното съпротивление - зависи от скоростта във всеки един момент от ускорението (интеграл по време), площта и "коефициента" на въздушно съпротивление (като коефициента е опростяване, не е константа, изменя се, но относително слабо в определения диапазон от скорости на въздушния поток обтичащ автомобила). Като общия разход е условно сума от тези три компонента, плюс енергията генерирана от двигателя за преодоляване на вътрешните си съпротивления и загубите в трансмисията за това време, плюс интегралните топлинни загуби при работата му за това време.
Автомобила не е космически кораб в безвъздушно пространство - та да отчитаме само кинетичната и потенциалната енергия спрямо телата с които взаимодейства (е и "вътрешните" загуби). Движи се по повърхността във въздушна среда. smile.gif

Влияние на масата върху разхода

Публикувано на: 14 Юни 2023 15:05
от slowtraveler
Hursa написа: 14 Юни 2023 14:30 Триенето зависи от теглото
Да го кажа накратко - OVI разглежда динамиката - промяната в кинетична и потенциална енергия. И там масата си участва във формулите..
Съпротивлението при търкаляне и аеродинамичното такова въобще не зависят от масата, а от съвсем други фактори. Това позволява например човек да може да издърпа превозно средство с маса над 150т :)

Влияние на масата върху разхода

Публикувано на: 14 Юни 2023 15:15
от Hursa
Как да не зависи. И триенето при "плъзгане" и при търкаляне си - зависят от теглото - гравитационното взаимодействие между земята и автомобила smile.gif Можем да го намалим, но не и да го изключим. И колкото и да го намаляме - остава пропорционално на теглото.

Влияние на масата върху разхода

Публикувано на: 14 Юни 2023 15:20
от gimara
slowtraveler написа: 14 Юни 2023 15:05 Съпротивлението при търкаляне и аеродинамичното такова въобще не зависят от масата
Ама зависи от теглото, пък то е G=mg
https://phys.uni-sofia.bg/~cpopov/Alman ... triene.pdf
http://else.uctm.edu/users/Iliev/lekcij/N5/N5_1.htm