Страница 2 от 3

Avensis T22 - тампони за задно окачване

Публикувано на: 08 Май 2023 22:22
от mapamop
r34c7 написа: 08 Май 2023 22:16Варианта за пазаруване на цял мост е краен, но лесен за изпълнение.
Всъщност не е. По случайност при моя човек имаше прясна жертва. Иначе всичко щеше да е разкостено и събрано в щайги и кашони. Съответно щеше да се загубят позициите на монтажа, "как е било".
Все още имам връзка с boiski, ако имаш нужда да си говорите.

Avensis T22 - тампони за задно окачване

Публикувано на: 11 Май 2023 22:14
от r34c7
Добър вечер.

Кратко размишлявах върху кинематиката на системата от лостове, която представлява задното окачване на Т22 и реших, че единствения начин шарнирните втулки да се разбият за толкова кратко е да са подложени на натоварване и движение в две посоки. Очевидно е, че регулируемата напречна щанга е замислена да се движи само нагоре-надолу и заедно с другата напречна да действат като радиус пръти, като освен това дава възможност за регулиране на сходимостта на задния мост. В този момент казваме, че слон във вакуум е сфера и решавам, че единствения начин пустите напречни щанги да се движат в друга равнина е да има проблем в надлъжните щанги, които спират движението на гумите напред и назад спрямо дължината на автомобила. Купих две идеално прави надлъжни щанги (благодаря, Нико) и в тях кварталния гараж наби с преса гумено-метални втулки Monroe L50811 (има разлика, ОЕМ са с освобождения, а на тези гумената част е плътна), предвидени за носачи на Мазда 6. Втулката за болта е по-дълга с 1мм от на щатните, но въпреки това монтажа на колата е лесен.

От тук натам следва наръчник какво НЕ трябва да се прави след като намерих разни грешки в свършената работа.
  1. Кьорав карти не играе. Явно съм гледал с третото око, защото дясната надлъжна щанга се оказа крива, доказвайки теорията ми. Такава си е била, така съм я монтирал без изобщо да я загледам или да се замисля. По-интересното е, че имам снимка на окачването от 2018-та, на която ЯСНО се вижда, че щангата е права, а от тогава колата дори не е подпирала друга на паркинг. Хубави пътища ли, нямам идея какво е станало, та щангата да придобие геометрията на макарон.
    IMG_20230511_183502.jpg
    IMG_20230511_183502.jpg (575.17 KiB) Преглеждано 3411 пъти
  2. Втори жълт картон. При набиването на гумено-металните втулки не съм спазил правилото плътната част да е в посока натоварването върху тампона. Предполагам допринася за цялостната драма.
    IMG_20230511_183546.jpg
    IMG_20230511_183546.jpg (318.4 KiB) Преглеждано 3411 пъти
В следствие на горните проблеми би следвало моста да е бил с реглаж извън допуск, тъй като практически по-късата щанга е държала задно дясно колело затворено. Предполагам е имало отношение и към скоростната смърт на шарнирните втулки. Наблюдава се слаба промяна в управляемостта на автомобила по неравности, задницата леко се тресеше като желе, това като че ли изчезна, но съм минал само 20-30км и не мога да преценя.

Следва реглаж на някакъв хипер-дупер-ултра модерен стенд, който единственото нещо, което не може да премери е текуща фаза на луната, след това ще споделя стойностите тук. Замерих разстояние 420мм между центрите на болтовете и на двете регулируеми щанги (точно на номинал според сервизното ръководство), което означава, че ако всичко друго е наред моста би трябвало да е точно в допуска за сходимост.

stupid.gif

Avensis T22 - тампони за задно окачване

Публикувано на: 12 Май 2023 08:09
от max-2
Гумаджия лаик да е вдигнал с крокодила? Може да му е заприличало на ресьор това желязо stretcher.gif

Avensis T22 - тампони за задно окачване

Публикувано на: 12 Май 2023 09:02
от r34c7
tooth.gif е@@ ли го...уж все съм там и са ми пред очите, не ми е правило впечатление някой да е направил такава тъпотия. Май нищо освен удар не мога да изключа като причина.

Щангата е изправена чрез натискане с друга техника, та сега имам 2 надлъжни кокала за подаряване, ако някой си ги хареса да пише :D Би трябвало да стават за Карина Е, Селика или за самозащита, ако си по-здрав в ръцете. НЕ гарантирам за качеството на изправянето, ама изглежда права tooth.gif

Avensis T22 - тампони за задно окачване

Публикувано на: 14 Май 2023 20:25
от r34c7
Здравейте отново с ъпдейт по темата.

Вчера минах на 3д реглаж, от който ми дадоха разпечатка.
1.jpg
1.jpg (374.6 KiB) Преглеждано 3306 пъти
Регулирахме сходимостта на задния мост и я вкарахме в норми, волана си седи прав и колата не "дърпа" сама на никъде. Това, което прави впечатление са стойностите СНК на задно ляво колело. Това са страничните наклони на колелото и би трябвало да са отрицателни, допуските може да видите в таблицата. Извън допуск съм с 1/6-та от градус, което не е много, но все пак е извън допуск. Тук идва сложния момент - метод за регулиране на страничните наклони на задния мост на този автомобил не е предвиден. За предния мост има 3 размера болтове за промяна на страничните наклони (спекулирам, че без проблем могат да се използват за същата цел при задния мост), но фабрично не е предвидено да бърникаме в наклоните на задния мост. Амортисьори, подложки, пружини смених преди 2 месеца, но смятам, че там няма какво да се обърка, защото:
  1. Монтажа към бомбето е невъзможен за объркване. Три шпилки подредени в окръжност през 120 градуса влизат в съответните отвори в купето.
  2. Щатните болтове са с точен размер и при стягането им няма как да поставим шенкела изнесен или прибран спрямо амортисьора
Моля, все още четящите да задават всякакви въпроси и идеи, защото съм на път да се изчерпам при решението на проблема със страничните наклони. Единствения вариант, които виждам е щангата посочена със червена стрелка да е крива и практически дължината и да е по-къса от предвиденото. Видимо не е, но друго не остава. Отворите за монтажа й в шенкела са точно под амортисьора и не виждам какво друго може да влияе на страничния наклон. Виждате, че при реглаж (сравнение на стойностите СНК заден мост преди и след) този наклон почти не помръдва. Снимката е заснета 2018-та и на нея се вижда и как надлъжната щанга, която свалих крива си е съвсем права...
DSC_20180505_085013_973.JPG
DSC_20180505_085013_973.JPG (696.44 KiB) Преглеждано 3306 пъти

С мехаННика прекарахме половин час в канал под Тоягата, опитвайки се да възпроизведем пукането на заден ход. Успяхме да постигнем успех като шума се появи не като в нормален режим на експлоатация, а една идея по-тих. Стигнахме до извода, че не е от окачването, а че по-вероятната причина е проблем в заден ляв барабан при движение на заден ход. За сега тази теория издържа с практически тест - спиране на наклон (с предницата нагоре) със спирачките и след това отпускането им ВИНАГИ води до въпросното "пукане". Спиране на наклон по инерция и оставяне на колата да продължи назад сама НЕ води до последващо пукане. Предстои ревизия на задните барабани, накладки, пружини, но няма да пиша за това в тази тема.

Специални благодарности на mapamop и boiski за помощта и идеите дадени зад екрана :cheers: и на Сашо за вечната отзивчивост punk.gif :cheers:

Avensis T22 - тампони за задно окачване

Публикувано на: 15 Май 2023 11:36
от max-2
Отхлабете болтовете на амортисьора към шенкела, има малка хлабина и я оберете към отрицателен наклон на колелото. Може да даде правилната корекция.

Avensis T22 - тампони за задно окачване

Публикувано на: 15 Май 2023 11:46
от r34c7
Мисля, че ще е малко, но задължително ще опитам и това. :thumbsup:

Avensis T22 - тампони за задно окачване

Публикувано на: 15 Май 2023 13:28
от max-2
Половин градус май беше възможно от край до край.

Avensis T22 - тампони за задно окачване

Публикувано на: 15 Май 2023 14:27
от r34c7
Половин градус е даже повече от колкото ми трябва за да съм "в играта", заслужава си да се пробва. Моля, ако някой има под ръка детайла посочен с червена стрелка в горния пост (здрав и прав, разбира се) да му вземе размер на дължината. В идеалния случай разстояние между центрите на болтовете в двата края. Много би ми помогнало да преценя дали моята е ОК или не. В сервизното има даден референтен размер на регулируемата, за тази пише класическото "replace if needed", преценката оставят на четящия.

Avensis T22 - тампони за задно окачване

Публикувано на: 16 Май 2023 23:22
от vfr800
Имало е удар в джантата отвън. От там ти се е изкривил носача, но междувременно е поддал малко и шенкела. Играно е вече и затова съм 99% сигурен , че тaм е проблема. При мен също не влизаше в норма само че сходимост. Но с много бягаше вероятно заради геометрията на шенкела или силата на удара.......не беше слаб удара..... няколко носача плюс леко криво магаре, ама там чука оправи работата.Удара беше в бордюр :) Та като взех друг шенкел ги наложих един до друг визуално нямаха никаква разлика, но като го сложих всичко си дойде на мястото. Ако ти се занимава търси шенкел, но аз, ако бях на теб ще взема правлния размер от тези и забравям. Сигурно има и по-евтини просто гледах да са поцинковани , че съм ползвал нормални черни и след 3 години едвам ги извадих.

https://www.aliexpress.com/item/3286382 ... yZCHxV1nHy

Avensis T22 - тампони за задно окачване

Публикувано на: 17 Май 2023 10:23
от r34c7
Сигурно съм обяснил объркано - кривата щанга я свалих от дясно, а колелото с наклон +0'10'' е от ляво. В тоя случай джантата трябва да е ударена в долната част навън или в горната част навътре. Много благодаря за споделения опит :thumbsup: . Шенкела щеше да е последното нещо, в което да се съмнявам, даже не ми беше минало през ум. Без сравнение на позициите на отворите за гумено-металните втулки в два шенкела (като единия гарантирано здрав и прав) направено с нещо от сорта на FARO предполагам няма почти никакъв шанс да се хване шенкел извън допуск. За нов цената е нещо като 370 долара без транспорт (цифрата взета от бърза справка в гуглЕ), което означава, че пазаруването на такъв изобщо не е оправдан вариант.

Вече няколко дни карам и се опитвам да усетя дали има нещо странно при поведението на колата в завой, обаче не усещам нищо нередно. В крайна сметка май ще пробвам предложението на max-2 със стягане на болтовете на амортисьора, дърпайки колелото в долната му част навън, а ако и тогава не се оправи може би ще го оставя така, ако не намеря някакви проблеми в управлението. Болтове с изместен център са евтин и ефикасен вариант, но означават четвърти или пети реглаж в два месеца и малко ми писва. Според мен използването на поцинковани е абсолютно задължително.

Avensis T22 - тампони за задно окачване

Публикувано на: 18 Май 2023 14:00
от boiski
Освен от двата болта на шенкела можеш малко да играеш и с трите болта горе към купето. Макар и малко, те имат хлабина. Тук малко, там малко и нещата стават. Това се има предвид под "factory preset camber" (освен ако нямаш нещо изкривено/или разбити до неузнаваемост тампони).

Avensis T22 - тампони за задно окачване

Публикувано на: 05 Дек 2023 08:17
от r34c7
Почти 20 000км по-късно - въпреки, че втулките от поз. 1 изглеждаше като да умрат скоро, все още са ОК. Нищо не се е разтропало, т.е. доволен съм. Наклона, който разисквахме по-рано в темата така и не намерих време да се опитам да го регулирам с някакви манипулации по макферсона и колата се кара така. Разлика в поведението не намирам никаква, задна лява не изглежда да се износва неправилно, та за сега си остава така.

Пукането при движение назад се разреши след ревизия на спирачната система отзад - накладките бяха леш, единия барабан с ръб. Смених всичко с ново и проблема със шума изчезна.

Някой да препоръча конкретна марка/модел амортисьори? Смених предните май месец и вече се опитват да потропват, като че ли са леко омекнали, ***ти Каябата Made in Japan :censored: . Леко съм разочарован, ще ги потърпя зимата, но обмислям на първа пролет да ги изхвърля. Лошото е, че не знам какво да е, ако не Каяба. Избора е между Ridex, Japanparts, mapco, DACO, Kamoka, Oyodo, Denckermann, Japko, Magnum, Monroe...

Avensis T22 - тампони за задно окачване

Публикувано на: 05 Дек 2023 08:38
от mapamop
Ридекса го забрави. Преопаковат каквото намерят на евтиния по отпадъците.
Оем на Тойота, които поръчах за моята имаха и маркировка на KYB, и май да бяха произведени в Испания или нещо от сорта. Със сигурност бяха европейски продукт.
Предвид че приятел изхвърли нови лагери на Макферсъна на Корола Версо след 2000 километра пробег, аз изхвърлих задна дясна пружина след 14 месеца употреба от нова, и то "Руска"/"подсилена"... Май тая марка стана брЪдЪ.
Камока да бяха някаква шано марка от Полша? Т.е. евентуално даже и китайска стока...
Japanparts и Japko не знам да произвеждат...
От всичките изброени май само Монро ми изглеждат надеждна идея.

Avensis T22 - тампони за задно окачване

Публикувано на: 05 Дек 2023 08:51
от r34c7
И аз клоня към Монро, ама е трудно с наличностите, Т22 си е стара бангия. Дано ги намеря някъде налични пролетта. Колегата мах-2 беше похвалил Tokico, но не мога да намеря.