Avensis T25, 1.8 бензин / 1ZZ-FE, 12.2005 - Стрелката за оборотите подскача между 1000 и 1400 оборота

Публикувай отговор
Аватар
mapamop
Мнения: 4077
Регистриран на: 28 Юли 2019 12:49
Местоположение: Русе
Автомобил: Avensis Wagon T25,1ZZFE,2005
Благодарил/а: 91 пъти
Получена  благодарност: 291 пъти

Avensis T25, 1.8 бензин / 1ZZ-FE, 12.2005 - Стрелката за оборотите подскача между 1000 и 1400 оборота

Мнение от mapamop » 05 Май 2023 13:35

Времето се постопли и сагата с оборотите на климатика продължава - паркинсона си е отново тук. Новите факти и предположения засега:
- Вчера смених алтернатора с чисто нов на Denso (DAN1021). Стария "търкаляше камъни по паважа", като го свалих шумовете си ги имаше и на кротко въртене с ръка, имам и хлабина по дължина на оста и по диаметъра. Лека е но се усеща и попречуква като клатя шайбата за ремъка. Зареждането стана една идея по-агресивно да стои около 13.5-1.9 волта, докато при старото слизаше редовно и на 12.8. Имам субективното чувство че стария алтернатор като се напрегне да зарежда и ми спъваше мотора. Както и да е - не е от динамото тресенето на оборотите.
Междувременно като махнах алтернатора, видях и изгризания от мишка кабел на датчика за коляновия вал.... предполагам че ще се сменя, въпреки че не видях вътрешната изолация на самите проводници да е нарушена.
► Виж съдържание
*По-късно ще разследвам и теча на масло откъде идва - капака на веригата, някой семеринг, о-пръстен на VVT-i клапана (оригинален нов, сменен преди около година заедно с клапана).

По отношение на климатика:
- когато започне да тресе оборотите в повечето случай изходящия въздух или е с околната температура, или е осезаемо по-топъл "на пипане". Понякога е обратното - температурата рязко спада и в купето става студ.
- най-често тресе оборотите когато е на ръба да си достигне температурата, която е зададена, и започне да включва / изключва за да я поддържа.
- почти винаги се случва когато оборотите преди да освободя от предавка са били от рода 2500 и нагоре. Резкия спад от 2000-2500 (примерно) до 750-1000 го "влудява" и "се побърква"
Теория: прецакан разширителен клапан на изпарителя в купето (88515-21040).
Как си го обяснявам, може и да бъркам:
- Ако този клапан не работи - засяда, запушен е с мизерия, не успява да отвори или затвори навреме и да стабилизира налягането на фреона в изпарителя. Следствието е заледяване или температура на изпарителя под допустимите граници на изпарителя, която я открива датчика му за температурата и той гаси системата. Другият възможен обрат в ситуацията е датчика за налягането на фреона да открива свръх или сериозен спад на моментното налягане на фреона, поради неработещата стабилизация на налягането от разширителния клапан и той да гаси системата, като впоследствие при нормализиране на налягането или покачване на температурата на изпарителя всеки от тези датчици разрешава нов старт на системата, и много вероятно се получава пак същия проблем, съответно и цикличност в събитията спри-пусни климатика.
- От разни статии които четох по симптоматика ми съвпада ситуацията с прецакания разширителен клапан:
- няма студен въздух на моменти, в други моменти се налага да бутна температурата нагоре че започва да ми се вдървява десния ръкав от студ.
- Климатика не стартира, или не спира навреме.
- Предполагам че при високи обороти дебита на фреона предполагаемо е по-висок, и при спада на оборотите намалява и той. Респективно като не може да се регулира налягането правилно от клапана и датчиците вдигат флаг за ненормална работа на системата и я гасят, да не изгърми някой маркуч.

Със датчика не е нелогично да се заяждам, най-малкото защото кочината я купих с тотално неработещ, незнайно от кога климатик, който даже и не му светваше лампата AC. Отделно и кондензаторния радиатор в коша на мотора беше "като кошница", а маслото в системата е склонно да коагулира като стои дълго време в досег със въздух (вероятно и влага). Ред причини да е запушен с коагулирало масло, най-малкото.
Климатика не може да клати оборотите когато колата е на скорост, защото там двигателя е под товар, или най-малкото през скоростната кутия инерционните сили са по-силни и му пречат да спъне мотора със стартовете си.
Това донякъде обяснява и евентуални загуби на фреон въпреки че са сменени радиатора и компресора.

Всичко по-горе е теория. Събирам сили и смелост за поредното сваляне на горната част на таблото, изхвърлянето навън на вентилатора на парното. Като цяло си е почти цял ден разглобяване, неизвестна сума пари и голямо количество надежди и нерви....
Opel Astra F Estate (1993) -> Toyota Avensis T25 (2005), E: 1ZZFE, F: ZZT251

r34c7
Мнения: 235
Регистриран на: 09 Фев 2017 18:43
Местоположение: Дупница
Автомобил: AT220 4A-FE
Благодарил/а: 28 пъти
Получена  благодарност: 42 пъти

Avensis T25, 1.8 бензин / 1ZZ-FE, 12.2005 - Стрелката за оборотите подскача между 1000 и 1400 оборота

Мнение от r34c7 » 08 Май 2023 10:28

Рязката промяна на температурата от духалките категорично сочи към някаква неизправност по климатичната система, която води до увеличаване на температурата в изпарителя вътре. Ако си сигурен, че компресора не прави някаква щуротия, то тогава някой от клапаните е@@ва нещата. Имай предвид, че ако някой от клапаните (не дай Боже два) не може да сработи правилно в точния момент налягането в системата е склонно да се качва много над нормите. Компресора ще издържи и компенсира, но най-слабите точки на системата са изпарителите. Дали играенето на оборотите не идва от прекомерно натоварване (заради свръхналягане в системата) върху компресора? Твоята теория елиминира този случай със силен довод - изключване на системата поради претоварване.

Има ли как да прихванеш и записваш кога се включва и изключва компресора? В идеалния случай даже да запишеш стойностите във времева диаграма...или пък налягането на фреона. Нямам идея дали techstream ги може тия глезотии.

Колко фреон последно е зареден в системата? Повече от щатното количество, дори 10% води до допълнителни натоварвания в системата. На някои по-чувствителни съвременни немски техники започва да вие компресор, това от личен опит с BMW F30.

По всяка вероятност теорията ти е в правилната посока. Като цяло пиша за морална подкрепа, защото си далеч и не мога да помогна лично :cheers:
Баба Яга - Изображение

Аватар
mapamop
Мнения: 4077
Регистриран на: 28 Юли 2019 12:49
Местоположение: Русе
Автомобил: Avensis Wagon T25,1ZZFE,2005
Благодарил/а: 91 пъти
Получена  благодарност: 291 пъти

Avensis T25, 1.8 бензин / 1ZZ-FE, 12.2005 - Стрелката за оборотите подскача между 1000 и 1400 оборота

Мнение от mapamop » 08 Май 2023 16:22

На тази кола климатик, стабилизация, еърбези и не помня още какво вървят през вътрешна затворена мрежа през BEAN. Единственото което виждам от климатика е през ECM/ECU на двигателя, е дали е активен компресора в момента или не (закъснението е от порядъка на 65 ms), и от Body ECU дали е включен бутона. Всичко друго е мистика, понеже някой идиот в Тойота е решил че няма нужда от тия неща. Всички факти по-горе са плод на опит/грешка/дебнене на тъпия климатик. Има самодиагностичен режим, но той работи само на място. Пробвах да се повозя някъде към час преди 2-3 дни, когато писах, обаче компресора не работи или така и не рвши да се пусне. После в нормален режим денсовския боклук се сцепи да тресе...
Въпросът е каква е разликата по отношение на фреона, между 800, 1000-1370 и над 2000-2500 оборота на двигателя?
Почти съм сигурен че в движение, ако освободя от предавка на обороти до 1400 не тресе, на 1400-2000 не винаги тресе, над 2000 почти във 100% от случаите тресе, и включване-изключване от скорост или само задържан съединител не го оправя тересенето. Промяната на температурите от панела нагоре/надолу или промяната на посоката на духане също не променят ситуацията.

Аватар
memorex
Мнения: 814
Регистриран на: 17 Фев 2021 21:29
Местоположение: Varna
Автомобил: avatar
Благодарил/а: 15 пъти
Получена  благодарност: 21 пъти

Avensis T25, 1.8 бензин / 1ZZ-FE, 12.2005 - Стрелката за оборотите подскача между 1000 и 1400 оборота

Мнение от memorex » 08 Май 2023 17:31

При промяна на оборотите ,ако има запушване в системата/орифайса например/ може да се стигне и до прекомерно повишаване на налягането на фреона.
А мерено ли е колко масло има в системата.Да не е над нормалното.
"Великите умове обсъждат идеи, средните умове обсъждат събития, малките умове обсъждат хората."
"И желязната логика е безсилна, ако отсреща е чугунена глава."

Аватар
mapamop
Мнения: 4077
Регистриран на: 28 Юли 2019 12:49
Местоположение: Русе
Автомобил: Avensis Wagon T25,1ZZFE,2005
Благодарил/а: 91 пъти
Получена  благодарност: 291 пъти

Avensis T25, 1.8 бензин / 1ZZ-FE, 12.2005 - Стрелката за оборотите подскача между 1000 и 1400 оборота

Мнение от mapamop » 08 Май 2023 18:45

Като сменях компресора при зареждането на системата, "мастора" наля масло колкото пишеше в книжката на новия компресор, по мое настояване. Месец след това при братовчедите я заредихме с машина - тя източва всичкия фреон и масло, и след вакуумиране на системата напълва по нейни настройки масло и фреон. След тях е изпразнена и пълнена още веднъж в машина. Последно е заредена наново с машина на датата от предните ми писаници, и не е пипана след това. Наложи се рязко да сменя 4 врати есента че в рамките на 3 месеца ме праснаха и от двете страни във двете врати, и отиде времето за експерименти. После дойде зимата и там понеже климатика се включва рядко и за малко не трепереше стрелката.
По-скоро си мисля за износен разширителен клапан, спукани тръби които да "дишат" фреон, или изпарителя в купето да е запушен или пробит. Другото е сменено, мерено и изглежда да е наред.
memorex, Не видях да има такава капилярна тръбичка като част. Има тръби компресор, 2 радиатора и разширителен клапан, плюс датчиците и панела на климатика който е ac amplifier
Opel Astra F Estate (1993) -> Toyota Avensis T25 (2005), E: 1ZZFE, F: ZZT251

Аватар
ivan_pop
Мнения: 144
Регистриран на: 07 Авг 2016 17:40
Местоположение: Pleven
Автомобил: OVB X18XE1
Получена  благодарност: 16 пъти

Avensis T25, 1.8 бензин / 1ZZ-FE, 12.2005 - Стрелката за оборотите подскача между 1000 и 1400 оборота

Мнение от ivan_pop » 08 Май 2023 19:13

Не прочетох цялата тема, че е много дълга.Дросела чистен ли е?Освен това могат да се задават тихите обороти по спомени и/или да се прави адаптация на дросела.

Аватар
mapamop
Мнения: 4077
Регистриран на: 28 Юли 2019 12:49
Местоположение: Русе
Автомобил: Avensis Wagon T25,1ZZFE,2005
Благодарил/а: 91 пъти
Получена  благодарност: 291 пъти

Avensis T25, 1.8 бензин / 1ZZ-FE, 12.2005 - Стрелката за оборотите подскача между 1000 и 1400 оборота

Мнение от mapamop » 08 Май 2023 19:43

ivan_pop,
Кой от двата дросела да е чистен?
Даже му направих трапанация под капачката, изчистих зъбните колела, и сложих силикон за гарнитури в канала, който мизерниците са направили за уплътнение и не са сложили такова. Чети какво дъм писал. Адаптацията е с процедура - маха се акумулатора преди свалянето на дросела, след монтажа се закача акумулатора, първото запалване на двигателя става със изключени всички консуматори на ток, изчаква се мотора да стигне до работна температура и след това се чака още поне 10 минути. Това е адаптацията / обучението на дросела, за разлика от Хонда и ВАГ, за които трябва диагностика. Забравете го тоя дросел - моят "счупеният" работи вече почти половин година в колата на @Rocky112. Нов е 1725 лева, и ако е насран ще тресе и без климатик, което още на първите мнения съм писал че не е налице. Покрай тоя климатик съм преровил целия мотор...
Opel Astra F Estate (1993) -> Toyota Avensis T25 (2005), E: 1ZZFE, F: ZZT251

r34c7
Мнения: 235
Регистриран на: 09 Фев 2017 18:43
Местоположение: Дупница
Автомобил: AT220 4A-FE
Благодарил/а: 28 пъти
Получена  благодарност: 42 пъти

Avensis T25, 1.8 бензин / 1ZZ-FE, 12.2005 - Стрелката за оборотите подскача между 1000 и 1400 оборота

Мнение от r34c7 » 08 Май 2023 21:05

mapamop написа: 08 Май 2023 16:22 На тази кола климатик, стабилизация, еърбези и не помня още какво вървят през вътрешна затворена мрежа през BEAN. Единственото което виждам от климатика е през ECM/ECU на двигателя, е дали е активен компресора в момента или не (закъснението е от порядъка на 65 ms), и от Body ECU дали е включен бутона. Всичко друго е мистика, понеже някой идиот в Тойота е решил че няма нужда от тия неща. Всички факти по-горе са плод на опит/грешка/дебнене на тъпия климатик. Има самодиагностичен режим, но той работи само на място. Пробвах да се повозя някъде към час преди 2-3 дни, когато писах, обаче компресора не работи или така и не рвши да се пусне. После в нормален режим денсовския боклук се сцепи да тресе...
Въпросът е каква е разликата по отношение на фреона, между 800, 1000-1370 и над 2000-2500 оборота на двигателя?
Почти съм сигурен че в движение, ако освободя от предавка на обороти до 1400 не тресе, на 1400-2000 не винаги тресе, над 2000 почти във 100% от случаите тресе, и включване-изключване от скорост или само задържан съединител не го оправя тересенето. Промяната на температурите от панела нагоре/надолу или промяната на посоката на духане също не променят ситуацията.
Значи дедов за ориентацията по диагностика и четенето на разни компири. Идеята ми беше, ако е възможно да се следи налягането в движение при работни режими и от там да се разбере дали в някакъв момент системата не решава, че има overpressure, като след това да прави нещо за да ограничи евентуалните щети. По всяка вероятност, ако има такава функционалност можеш да виждаш и кога, как, защо сработват разните клапани по системата.

Разликата в отделните обороти на двигателя е в извършваната работа от компресора. Няма изненада, че отношението е право пропорционално. За да функционира по спецификация цялата система разните клапани трябва да сработват в точния момент по команда, защото диапазона на ДВГ е много широк.

Представям си случката така:
  • високи обороти -> overpressure (ама колата няма какво да направи, щото си на скорост и се движиш) -> вадиш я от скорост и натоварването изчезва -> системата почва в паника да включва и изключва, защото сравнява таргет стойности с измерени -> нещо не сработва -> цикъла се повтаря
На мен ми звучи като механичен проблем в клапана или в управлението му.
COP-rpm-Moo-Yeon-Lee.png
COP-rpm-Moo-Yeon-Lee.png (94.56 KiB) Преглеждано 953 пъти
Баба Яга - Изображение

Аватар
mapamop
Мнения: 4077
Регистриран на: 28 Юли 2019 12:49
Местоположение: Русе
Автомобил: Avensis Wagon T25,1ZZFE,2005
Благодарил/а: 91 пъти
Получена  благодарност: 291 пъти

Avensis T25, 1.8 бензин / 1ZZ-FE, 12.2005 - Стрелката за оборотите подскача между 1000 и 1400 оборота

Мнение от mapamop » 08 Май 2023 21:43

Компресора е постоянно зацепен към двигателя и "няма къде да бяга". Има 2 клапана за фреона - един контролен, електронен/електрически, който доколкото разбрах е да спре циркулацията на фреона, като изключа климатика, или няма нужда от охлаждане на купето, поне по обяснението на знайни и незнайни климатичари, в посока изпарителя. Има и разширителен клапан с термомембрана, мисля на принципа на термостата. Или поне тоя който си свалих от донора оня ден така изглежда. Самия той няма нищо електрическо в него за контрол. Има и датчик за налягането на фреона, който предполагам подава сигнал на климатика да спре, ако не е наред налягането. Неприятния момент е в диагностиката излиза само AC SIG On/Off, като статус на климатика. Предполагам източника на сигнала е контролния клапан на компресора, но дори тоя сигнал не се променя като хълца климатика. А съм я оставял да хълца и за над половин час. Това ме озадачава, че виждам промяна в системата, а диагностиката не я отразява. Има някаква логика, тактовете на хълцането да са по-къси от polling интервала на компютъра или диагностиката. Така или иначе остана да сменя радиатора в купето (1045 лева нов w00t.gif), със друг втора употреба и разширителния клапан (по-ядлива цена от 141 лева), или с нов или със двата втора употреба, с които се сдобих оня ден. Остава да си набавя всички о-пръстени нови, да реша дали клапана ще е нов, и да помисля как да надуя двата изпарителя в леген с вода до работно налягане, за да ги видя спукани ли са. Клапана не знам как да го проверя дали е наред. Другото извън тръбите е сменено с нови части - визирам изгнилия кондензатор, и компресора с управляващия клапан.
Каква трябва да е УВ лампата за да осветя всичко за течове? Визирам в какви граници трябва да е дължината на вълната. Мисля си за УВ фенерче от китайците, ако има шанс да стане. Така или иначе ще чакам още да спре да вали, и да се стопли още времето, за да омекне таблото и да не го спукам като го вадя, че и без това има пукнатина в покритието на единия ъгъл вдясно.
Opel Astra F Estate (1993) -> Toyota Avensis T25 (2005), E: 1ZZFE, F: ZZT251

gena_bs
Мнения: 857
Регистриран на: 20 Яну 2010 19:43
Местоположение: Бургас
Автомобил: служебен
Благодарил/а: 95 пъти
Получена  благодарност: 23 пъти

Avensis T25, 1.8 бензин / 1ZZ-FE, 12.2005 - Стрелката за оборотите подскача между 1000 и 1400 оборота

Мнение от gena_bs » 08 Май 2023 22:21

Много си ми далече, иначе има при нас поне двама специалисти по климатиците, за които съм сигурен, че могат да ти решат проблема.
Ходил съм за ремонт и обслужаване- смяна на радиатор (кондензер)+дехидратор, профилактика на компресора и т.н. Сигурно има поне още двама, които ми препоръчаха едно време, но не са работили по колата ми.
Понеже винаги присъствам на ремонтите на колата, спомням си, че маслото на компресора го подмениха с ново при неговата "рехабилитация". Смениха всички уплътнения и после по изискванията на производителя Delphi наляха съответното количество масло. Едва след това вакуумираха и надуха с азот за около 30мин. Вече накрая свързаха колата с машината и заредиха хладилен агент + оцветител.
Става въпрос за Орел Астра 1997, но не мисля, че има някакви супер нови технологии и открития от тогава. Хеле пък за климатиците. Освен смяната на типа хладилен агент и новите екстри.

Доколкото помня, компресорът на климатика е свързан със съединител към двигателя. Не e директно, твърдо съединен с него. Обикновено на старите машини съединителят е в ремъчната шайба на пистовия ремък. Другият вариант беше с електрическо задвижване, но вече не помня подробности.

Аватар
mapamop
Мнения: 4077
Регистриран на: 28 Юли 2019 12:49
Местоположение: Русе
Автомобил: Avensis Wagon T25,1ZZFE,2005
Благодарил/а: 91 пъти
Получена  благодарност: 291 пъти

Avensis T25, 1.8 бензин / 1ZZ-FE, 12.2005 - Стрелката за оборотите подскача между 1000 и 1400 оборота

Мнение от mapamop » 08 Май 2023 22:37

Шайбата беше от 2 части че я сменях преди да ритна компресора. Но оста си се върти и на празен ход на компресора. Самата шайба е бакелитна, вътре имаше нещо като метална перка и гумички за поемане на ударите. Няма електромагнитна намотка, за да е със магнитен съединител. И няма и допълнителни кабели, освен три буксата за управление. Не съм гледал за какво са, но предполагам че са за управлващия клапан и мисля имаше тахометър. Утре мога да видя в сервизното ръководство.
Opel Astra F Estate (1993) -> Toyota Avensis T25 (2005), E: 1ZZFE, F: ZZT251

gena_bs
Мнения: 857
Регистриран на: 20 Яну 2010 19:43
Местоположение: Бургас
Автомобил: служебен
Благодарил/а: 95 пъти
Получена  благодарност: 23 пъти

Avensis T25, 1.8 бензин / 1ZZ-FE, 12.2005 - Стрелката за оборотите подскача между 1000 и 1400 оборота

Мнение от gena_bs » 08 Май 2023 23:15

Ако оста на компресора се върти постоянно, ще му се вземе акъла за нула време. Буталата и всичко останало ще се износят. Обикновено са 6 бр., монтирани на пръстен. Не помня вече точно, че минаха 10 години вече.
Понеже съм любопитко, тогава ми показаха няколко компресора от различна техника, вкл. и комбайн. Всеки с отделна повреда, но преобладаващите бяха задирания на буталата и цилиндрите. Имаше и доста с пукнатини по корпусите. Някои се виждаха само с оцветител и лампа. Или с микроскоп, предполагам.

Аватар
mapamop
Мнения: 4077
Регистриран на: 28 Юли 2019 12:49
Местоположение: Русе
Автомобил: Avensis Wagon T25,1ZZFE,2005
Благодарил/а: 91 пъти
Получена  благодарност: 291 пъти

Avensis T25, 1.8 бензин / 1ZZ-FE, 12.2005 - Стрелката за оборотите подскача между 1000 и 1400 оборота

Мнение от mapamop » 08 Май 2023 23:38

Компресора в случая беше първото сменено нещо по системата. Така че съединител, какъвто и да има, бутала и клапан са нови. Казаха ми че тия не се ремонтират вътрешно, че даже май били и със месингови или подобни набивки вместо лагери.
Тия дни ще ровя за лампа, да видя дали имам здрав радиатор от 2 в гаража, и след това ще ги надуя с компресора, но след като си намеря сепаратора за маслото и влагата, който миналата година захвърлих някъде из гаража. После ако се окаже че нямам здрав, ще търся аналози по размери.
Тия от Тойота не познават парите ....
Opel Astra F Estate (1993) -> Toyota Avensis T25 (2005), E: 1ZZFE, F: ZZT251

gena_bs
Мнения: 857
Регистриран на: 20 Яну 2010 19:43
Местоположение: Бургас
Автомобил: служебен
Благодарил/а: 95 пъти
Получена  благодарност: 23 пъти

Avensis T25, 1.8 бензин / 1ZZ-FE, 12.2005 - Стрелката за оборотите подскача между 1000 и 1400 оборота

Мнение от gena_bs » 09 Май 2023 15:45

Под сепаратор за маслото и влагата филтър-дехидратора ли имаш предвид?
Ако е това, то дори и да го намериш, направо го утилизирай! Силикагелът вътре отдавна е попил всичката възможна влага и прах.
Преди 10 години активно търсих по магазините нови кондензер + дехидратор. Тогава от китайчетата най-добри отзиви получих за NRF и Nissens. Съответно бяха и с най-голямата гаранция, а разликата в цените спрямо International примерно, бяха пренебрежими.
Още нещо - при Астра има вакуум, управляващ клапите за купето. Прегледай тръбопроводите, вакуумчета и т.н. изключително обстойно. Особено накрайниците, ако са гъвкави. Не знам как е реализирано при теб.
При мен нямаше такива проблеми. А климатичната ми система не пропускаше само от бутона за стартиране й. След намесата на правилния специалист в купето на комбито буквално замръзвах, докато свикна с начина на работа и настройки.

r34c7
Мнения: 235
Регистриран на: 09 Фев 2017 18:43
Местоположение: Дупница
Автомобил: AT220 4A-FE
Благодарил/а: 28 пъти
Получена  благодарност: 42 пъти

Avensis T25, 1.8 бензин / 1ZZ-FE, 12.2005 - Стрелката за оборотите подскача между 1000 и 1400 оборота

Мнение от r34c7 » 09 Май 2023 16:04

За филтър-дехидратора (може би е барабар с външния радиатор?) и топлообменника вътре аз бих се обърнал към афтърмаркет, пък каквото ще да е. 1045лв за радиатора вътре си е стойността му в злато...
Баба Яга - Изображение

Публикувай отговор

Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 112 госта