Страница 2 от 3

Corolla 2019 Hybrid - чукане на релета и др.

Публикувано на: 26 Авг 2021 09:50
от metoyo

Corolla 2019 Hybrid - чукане на релета и др.

Публикувано на: 26 Авг 2021 10:00
от BOz
Хайде да затворим дискусията с релетата, че тези, които не ги чуват просто... не ги чуват, а другите, които започват да ги чуват, ами просто са започнали да ги чуват. tooth.gif
В батерията има 3 релета (от там идва въпросното "тракане"). Като пример:
Изображение

Условно да ги наречем:
Р1 - предварително зареждане на напрежението, свързано в последователност със съпротивление
Р2 - активира положителния край (+) на батерията
Р3 - активира отрицателния край (-) на батерията

При старт на системата:
1. Релето за предварително зареждане (Р1) се активира самостоятелно и след това се изключва. Тази функция проверява за залепване на релето от отрицателната страна (Р3). Ако Р3 е залепнало ще се появи движение на ток. Ако това стане, ЕКУ-то ще запише грешка за залепнало Р3 реле, преди да се изключи. Съответно грешката е фатална и системата ще иска проблемът да се отстрани преди автомобилът да може да бъде използван.
2. След кратка пауза, релето за предварително зареждане (Р1) и Р3 се включват, за да активират бавно електрониката в автомобила през системния резистор. Целта е контролиране на искрата в релетата и удължаване на техния живот.
3. След това положителният край се включва (Р2), за да се извърши крайното "закачане" на батерията към електрониката на автомобила.
4. Накрая релето за предварително зареждане се изключва.
5. Светва "Ready" на дисплея.

При стоп на системата е доста по-директно:
1. Р2 се изключва, като се откача батерията от електрониката на автомобила. Това е единственият момент, когато може да възникне искра в релето. За това ако имате товар на батерията - фарове, чистачки нагреватели и т.н., спирайте ги преди да изключите системата, за да удължите живота на релето, до колкото се може. Просто съвет.
2. Изключва се Р3.

Та за това написах това, защото те са важна част от "паленето" на автомобила и просто няма как веднъж да работят и да се чуват, а друг път не. :thumbsup:

п.п. Това е описание за П2. Примерно в П3, П4 и Корола релето за предварително зареждане на батерията е обратно и се закача на отрицателния край на батерията и логиката на проверка е точно обратната. Ама няма кой знае какво значение това в крайна сметка. Просто са оптимизирали това нещо и проверката за залепналите релета става при изключване, а не при включване на системата, което е и малко по-логично. :thumbsup:

Corolla 2019 Hybrid - чукане на релета и др.

Публикувано на: 26 Авг 2021 10:23
от biro
Watchman толкова се е впечатлил от колата първите 35х.км., че е пропуснал да слуша и сега чак разбра за тия шумове.
BOz написа: 26 Авг 2021 10:00 За това ако имате товар на батерията - фарове, чистачки нагреватели и т.н., спирайте ги преди да изключите системата, за да удължите живота на релето, до колкото се може. Просто съвет.
Лостчето за фаровете ми е с 3 позиции: Auto, габарити, къси. Ако на вън е тъмно няма как да си изключа фаровете и стоповете. Освен с телефона да светна в сензора за осветеност, абе май по-добре да сменям реле ако се наложи.

Corolla 2019 Hybrid - чукане на релета и др.

Публикувано на: 26 Авг 2021 10:37
от Dimitar38
wachman написа: 26 Авг 2021 09:26
Dimitar38 написа: 26 Авг 2021 08:43 Колега Wachman, може ли да ми кажеш как свали безопасно решетките на тонколоните, защото и при мен когато карам на паваж, се чуват дразнещи вибрации
Аз го направих с ножче за пластелин. То е от много мека пластмаса.
Слгаш една кърпа на тапецерита точно до ръба на решетката, за да не я одереш. След това натискаш леко надолу тапицерията близо до някой от ъглите на решетката за да се отвори фуга и подпъхваш там ножето. Започваш леко да го надигаш. И така, решетката ще се откопчее.
Мерсаж :cheers:

Corolla 2019 Hybrid - чукане на релета и др.

Публикувано на: 26 Авг 2021 11:52
от Krachunov
wachman написа: 26 Авг 2021 08:34 Звук на релета
Много щрака. Честно казано не мисля, че при мен се чуват подобни звуци или ако, то те са значително по - тихи. Като се кача, ще пусна запис, какво се чува след изгасване.

Corolla 2019 Hybrid - чукане на релета и др.

Публикувано на: 26 Авг 2021 14:43
от biro
Много щрака щото много натиска бутона (повече от 2 пъти)

Corolla 2019 Hybrid - чукане на релета и др.

Публикувано на: 26 Авг 2021 15:35
от Lwerewolf
BOz написа: 26 Авг 2021 10:00 При стоп на системата е доста по-директно:
1. Р2 се изключва, като се откача батерията от електрониката на автомобила. Това е единственият момент, когато може да възникне искра в релето. За това ако имате товар на батерията - фарове, чистачки нагреватели и т.н., спирайте ги преди да изключите системата, за да удължите живота на релето, до колкото се може. Просто съвет.
2. Изключва се Р3.
Т.е. DC-DC converter-ът не спира преди изключване на P2? Чист интерес, просто почти не срещам споменаване на тези релета извън техническа литература.

Corolla 2019 Hybrid - чукане на релета и др.

Публикувано на: 26 Авг 2021 16:02
от BOz
Lwerewolf написа: 26 Авг 2021 15:35 Т.е. DC-DC converter-ът не спира преди изключване на P2?
Да. Реално ДЦ-ДЦ-то сработва след около 40 мс след разкачане на Р1 и спира с разкачането на Р2 (или Р3). Единствено, което се спира предварително е "Игнишън" сигнала.
Не знам дали има разлика при Приус-4, но ако има навит някой с нова кола, може да я закачим на осцилоскопа и да видим. :)

Corolla 2019 Hybrid - чукане на релета и др.

Публикувано на: 26 Авг 2021 16:08
от boyanmt
Аз още като доближа барутника, и започват да чаткат, вият и стържат какви ли не релета. Докато не потегля, все нещо се "донамества или донастройва", но никога не съм чувал гореспоменатите звуци да идват от към батерията. unsure.gif
Относно тонколоните и скърцането от решетките-това е нормално, Колеги. Дори скърцането придава допълнителен "акорд" към и така скопената "аудио система".

Corolla 2019 Hybrid - чукане на релета и др.

Публикувано на: 26 Авг 2021 17:11
от iovkito
boyanmt написа: 26 Авг 2021 16:08 . Дори скърцането придава допълнителен "акорд" към и така скопената "аудио система".
Аз съм кръстил аудио системата, цветно радио. :) Ако нямах камера за задно виждане, отдавна да съм го изхвърлил това нещо.

Corolla 2019 Hybrid - чукане на релета и др.

Публикувано на: 26 Авг 2021 18:58
от biro
Аз нямам забележки към аудио системата, нищо не скърца и не дрънчи и за моето скромно разбиране звука е чудесен без да съм с претенции за аудиофилия. Но моята система е JBL с 9 тонколони , усилвател под шофьорската седалка и оптични линии от мултимедията до усилвателя.

Corolla 2019 Hybrid - чукане на релета и др.

Публикувано на: 26 Авг 2021 19:02
от boyanmt
.. не казвай къде стои усилвателя... tooth.gif
И моята трябваше да е JBL, но се указа че съм объркал държавата, в която съм купил колата. Каталога бил не за БГ. bash.gif
Това да е "кахъра".

Corolla 2019 Hybrid - чукане на релета и др.

Публикувано на: 26 Авг 2021 19:20
от Hursa
Не е JBL въпреки, че в ценовата листа е указана тази марка? (Или в ценовата листа не е упомената, само в каталога.)

Corolla 2019 Hybrid - чукане на релета и др.

Публикувано на: 26 Авг 2021 19:53
от boyanmt
Hursa написа: 26 Авг 2021 19:20 Не е JBL въпреки, че в ценовата листа е указана тази марка? (Или в ценовата листа не е упомената, само в каталога.)
АБСОЛЮТНО нищо не разбрах!! wacko.gif

Corolla 2019 Hybrid - чукане на релета и др.

Публикувано на: 26 Авг 2021 19:55
от Hursa
Беше ли дадено в ценовата листа, че аудиото ще е JBL?