Страница 1 от 2
Как се диагностицира изпускателна система
Публикувано на: 23 Май 2021 15:18
от biro
Как се тълкуват показанията на О2 сензорите:

- Screenshot_20210522-114207_Torque.jpg (453.12 KiB) Преглеждано 3135 пъти
Това е измерено на Honda Jazz, но все пак да пктам и тук, че има компетентни участници.
Как се диагностицира изпускателна система
Публикувано на: 23 Май 2021 21:22
от Hursa
► Виж съдържание
Само за раздвижване на темата. И аз се надявам да се включи някой компетентен и да внесе яснота.
Според мен - първия датчик е "тръгнал" (за смяна) – би трябвало да „осцилира” от 0,1 и 0,9 ако няма проблем. Показва лъжливо бедна смес. В резултат на което сместа се обогатява допълнително. Затова втория сензор - показва, че на изхода от катализатора газовете са "обогатени", бедни на кислород. Само предположения, глупави
Как се диагностицира изпускателна система
Публикувано на: 24 Май 2021 08:42
от slowtraveler
Според мен не трябва да се тълкуват на база такава изходна информация - дискретизацията е прекалено малка - секунди... И затова не е много сигурно какво виждаме..
Сензорите трябва да се гледат на осцилоскоп, защото трябва да променят показанията си мноооооого по-бързо - по няколко пъти в секунда...
Иначе като показания поне за мен ми изглежда добре едната (тази, която 'шава' повече')..
Интересно защо втората показва 'богата смес' когато предната вероятно си 'щрака' нормално - няма откъде да 'изчезне кислород' или да се добави гориво в катализатора...
П.С. това са съвсем теоретични разсъждения - не ги вземай за чиста монета - не съм гледал работата на ламбда сонда с осцилоскоп...
Как се диагностицира изпускателна система
Публикувано на: 24 Май 2021 09:31
от biro
Може първата сонда да е дефектна и да не отчита богата смес. На миризма определено сместа е богата - мирише силно на недобре изгорял бензин.
Как се диагностицира изпускателна система
Публикувано на: 24 Май 2021 17:38
от Hursa
Предполагам, че тези датчици могат да се тестват.
Как се диагностицира изпускателна система
Публикувано на: 24 Май 2021 21:18
от WoLF
Малко и аз теоретично да се включа... Ако сензорите са еднакви с подмяна на местата ще лъсне, но както се каза - секунда си е много време за диагностициране. Успех!

Как се диагностицира изпускателна система
Публикувано на: 24 Май 2021 21:35
от mapamop
Възможно ли е да има охлабена връзка преди сондата и от там да навлиза въздух, респективно повече кислород?
Примерно след колекторите, връзката която е в началото на изпускателния тракт. Това какво влияние ще окаже на сондата, и ще има ли шум на пробито гърне ако там е леко хлабаво нещо?
Другото за което се сещам, за да не е сонда са кабели и замърсена/хлабава букса - предполагам заради по-слабия контакт, изходните импулси или волтаж ще се губят частично?
Задавам може би лаишки въпроси за сонда, която е навлязла в състояние на будна кома.
Как се диагностицира изпускателна система
Публикувано на: 24 Май 2021 22:01
от Митхат
Как се диагностицира изпускателна система
Публикувано на: 24 Май 2021 22:21
от Hursa
► Виж съдържание
Двата датчика - мисля, че са различни, работят при различни условия. Втория е диагностичен (след катализатора), неговия сигнал мисля, че не участва за задаване на корекция на горивната смес. Той "диагностицира" състоянието на катализатора (и неговия сигнал се различава и е коригиран, но може да греша).
При охлабена ел връзка - би трябвало да даде грешка, но се проверява.
Ако самият датчик е монтиран зле, не затегнат - ще изтичат газове. Имало методика да бъде диагностициран дори без демонтаж (трябва да се потърси, може би я има в това което е дал mfandakov), макар че препоръчват да се демонтират, оглеждат и диагностицират през определени километри. Имат и нагреватели - и е проблем ако не работят добре - един от проблемите датчика се покрива от "сажди" и не показва вярно, съответно ще се види, като се извади. (Проблем може да има и в резултат на ползваното масло - също се вижда при демонтаж.)
Как се диагностицира изпускателна система
Публикувано на: 24 Май 2021 22:58
от BOz
На графика нещата изглеждат както трябва.
За да слезе толкова рязко втория сензор или катализатора не "складира" достатъчно кислород (намалена ефективност), или има огромно количество излишен кислород (пуснат предал на газта).
Как се диагностицира изпускателна система
Публикувано на: 24 Май 2021 23:25
от mirott
Изобщо не са както трябва. Проблема ти е вероятно в самото гориво. Пробвай със 100 октанов или сипи добавка. От опит ти го казвам.
Как се диагностицира изпускателна система
Публикувано на: 26 Май 2021 14:14
от BOz
slowtraveler написа: ↑24 Май 2021 08:42
Интересно защо втората показва 'богата смес' когато предната вероятно си 'щрака' нормално - няма откъде да 'изчезне кислород' или да се добави гориво в катализатора...
Това е абсолютно нормално показание на втората ламбда сонда, което показва, че катализатора работи. И не показва богата смес, а показва отсъствие на кислород. Което реално измерва ламбда сондата като такава, което като следващо заключение се стига, че сместа е бедна или богата. И това го казвам, защото е важно да се разбере за следващите редове.
Кислорода не изчезва, а се преобразува защото се оксидира от катализатора и на изход след оксидацията имаш търсен ефект от връзката между въглероден монооксид (резултат от горенето) + кислород, задържан от катализатора след първоначалния разпад от азотния оксид, допълнително на отделни азот и кислород.
И в крайна сметка след първоначалния разпад на азотния оксид, което добавя допълнително кислород в самия катализатор (това имам предвид в предишното си мнение, че катализатора има така наречения капацитет (възможност) за съхранение на кислород, което при Приус е от порядъка на 0.07 грама, ама да не задълбаваме...), имаме:
1. CO (горене) + O2 (излишен кислород) => 2CO2 -> Това което се мери на ГТП-то, след като се оксидира от катализатора.
2. HC (неизгоряло гориво (въглеводород)) + O2 => H2O + CO2 -> Добавя още CO2 на изхода за мерене и допълнително вода.
Както се вижда кислорода не е изчезнал, а просто си е сменил формата. И поради тази причина втората ламбда сонда трябва да измерва липсата на кислород на газовете след катализатора, което е измерител на неговата работоспособност и за това графиката трябва да изглежда така. Ако започне да мърда повтаряйки показанието на 1-вата, работата е ясна и тогава се вдига код за грешка.
Как се диагностицира изпускателна система
Публикувано на: 26 Май 2021 23:44
от slowtraveler
Да, прав си, че високата стойност е за 'богата смес', но не за 'много гориво', а за 'малко кислород'

Как се диагностицира изпускателна система
Публикувано на: 27 Май 2021 08:43
от biro
Значи е астматик така ли да го тълкувам?
Как се диагностицира изпускателна система
Публикувано на: 27 Май 2021 13:17
от Hursa
► Виж съдържание
Нека задълбаем.

Все пак темата е поставена, като теоретична.
При идеално изгаряне на стехеометрична горивна смес - в газовете не трябва да има (пс - нереагирал) кислород. А стехиометричната смес не е богата, а гранична. Лабда сондата измерва кислорода останал при изгаряне, което силно се отличава от идеалното. Дори при много добро изгаряне на преобогатена смес в двигателя, пак ще има нереагирал кислород. Затова е тарирана спрямо това неидеално изгаряне. Дори при много добра работа на катализатора, процесите в него, макар и не толкова скоротечни и при условия силно отличаващи се от условията цилиндрите - пак са далече от идеалните, така, че и на неговия изход ще има нереагирал кислород. Двата датчика са тарирани да дават показания близки до средните им когато има осреднени условия на (относително) добро изгаряне на стехеометрична смес в цилиндрите и когато изгорелите газове от подобна смес напуснат добре работещ катализатор. Не държа, че съм прав, но така го разбирам.