Аквапланинг

Дискусии, коментари, идеи, предложения, срещи, история, интересни факти
Отговори
Потребителски аватар
slowtraveler
Мнения: 15704
Регистриран: 28 май 2006 21:44
Репутация: 789
Местоположение: Варна
Автомобил: Джип Гранд Чероки 2014/3.0CRD

Аквапланинг

Мнение от slowtraveler » 16 апр 2019 18:10

Колеги в друга тема споменаха аквапланинга, и реших да споделя моят опит с това явление :)
Малко теория... Аквапланингът както показва наименованието означава явлението при което превозното средство прекратява контакта си с асфалта, и започва да 'планира' по водата...
Причината за това е факта, че за да се осъществява този контакт гумата/контактната площ трябва да измести известно количество вода от конкретното място на контакт. Но гумата има определени възможности - може да изхвърля определено количество вода за единица време. И когато превишиш това количество, гумата 'изплува', загубвайки контакт с твърдата повърхност...
Това явление е изключително опасно, защото в този момент нямаш никакъв контрол над направлението, в което се движи автомобилът - той си продължава натам, накъдето е бил векторът на скоростта на центъра на масата на автомобила....
От какво зависи количеството вода, което трябва да изхвърли гумата? Най-общо обемът на 'почистената' от гумата вода за единица време представлява паралелепипед, широк колкото е широка гумата, дълъг - каквото разстояние би изминала гумата за единицата време, и висок толкова, колкото е дълбока водата... Разбира се има и още един фактор - колко ефективно гумата може да изхвърля водата - това е грайферът - форма и дълбочина...
Да разгледаме параметрите. От тях може да си направим следните изводи, че вероятността за аквапланинг се повишава при :
1. По-широка гума
2. По-висока скорост
3. По-дълбока вода
4. По плитък или неефективен грайфер (износени гуми)....

Да се върнем към практиката...

Обикновено при нормална гума и нормален дъжд, аквапланинг може да настъпи при 80-90км/ч..
Относно грайферът - обикновено процесът има гранична стойност тогава, когато избутаната от блокчетата вода запълни изцяло грайфера. Преди да е запълнен обикновено няма опасност от аквапланинг.
Чисто практически това се чувства от шофьора чрез 'спирачната сила' на локвата. Ако усещаш 'преминаване като нагорещен нож през масло - още си далеч от аквапланинга. Почне ли обаче автомобилът да 'спира' при преминаване, или да се 'удря' в локвите, значи си близо до аквапланинга. Този 'удар' и повишеното съпротивление го отдавам не само на по-голямото количество изтласкана вода, но и на изпълване докрай на грайфера с вода (защото разликата в усещането между 'ножа и маслото' и 'удара' е много голяма при малка промяна на скоростта). Малко по-дълбока вода или по-висока скорост ще направи невъзможно изтласкването им през вече пълният грайфер и ще настъпи аквапланинга, така, че е време да се отпусне газта...

Все пак всеки може да попадне в аквапланинг (особено имайки предвид нашите пътни строители).... Какво да се прави в такъв момент...
Първо - виждаш дълбока локва - намали скоростта доколкото можеш ПРЕДИ локвата, но отпусни спирачката ПРЕДИ влизането в нея.. Така с по-ниската скорост ще подобриш шансовете си колата да излезе от аквапланинг по-бързо и отново да получиш възможността да я управляваш, като в същото време влизаш в локвата с балансиран автомобил без усилия за завъртане и т.н..
Влязъл си в локвата, но усещаш 'олекване' във волана, присветване на ТС и т.н. - значи вече е настъпил аквапланинга... В НИКАКЪВ СЛУЧАЙ не натискай спирачката. Това може да доведе до завъртане на автомобила ако все още някоя гума има контакт с асфалта (гумите не изпадат в аквапланинг едновременно)... Напротив - целта ти е да няма никакъв завъртащ момент при излизане от аквапланинга...
Т.е. - задържане на волана направо (колата ще си продължи направо искаш или не искаш), като се задържа здраво - при 'кацането' може воланът да 'дръпне' настрани, а и може да се наложи корекция на треакторията...
Натискане на съединителя за да не се получи спирачно усилие от двигателния мост при допиране на някоя гума до асфалта, което да завърти автомобила... Ако сте с автоматик - продължаване на подаване на ЛЕКО газ така, че оборотите да съответстват що годе на скоростта.... И изчакване - рано или късно автомобилът ще 'потъне' и отново ще имате контрол....
Най-неприятно е ако автомобилът ви изпадне в аквапланинг в завой... Тогава вероятността да изхвърчите външно от завоя е много голяма. Затова и не трябва да допускате това - по-добре влезте с по-ниска скорост в завоя отколкото да се чудите какво да правите.... Ако все пак ви изненада локва (например плавен завой на магистралата) и не можете да намалите, подгответе се да преминете локвата 'направо' без опит да променяте посоката по завоя.. Например ако никой не ви изпреварва и имате ляв завой, то по-добре 'чукнете' леко вляво и изправете волана преди навлизането в локвата. Така дори и да 'изплувате', ще имате доста повече метри на асфалта 'по допирателната', преди да изхвърчите извън пътя, и съответно шанса да възобновите контрола рязко се покачва... При десен завой - обратното - може дори леко да използвате дясното платно ако е празно... При всички случаи планирайте преминаването на локвата/наводнената ивица така, че да се движите направо...

Имам личен случай с продължителен аквапланинг, който се е отпечатал в паметта ми... Участъка от Албена към Кранево - дългата права в гората... Вали що годе силен дъжд, но нищо особено... Решавам да изпреваря пътуващият пред мен автобус, който се движи с около 70-80км/ч... Колата - старото ми голфче със 'студентски' гуми :) Грайфер - около 2мм....
В момента, в който се изравнявам със задните гуми на автобуса виждам как автобусът влиза в по-дълбок/наводнен участък. Предното стъкло веднага се залива от изхвърлената от автобуса вода и въпреки пуснатите предварително чистачки загубвам всякаква видимост напред... И в същият момент и аз 'изплувам'... Та плувам си аз и си мисля - дали ще нацеля автобуса, дето е на метър вдясно от мен, или ще скоча в гората вляво :) Докато си мисля, гледам че явно губя скорост, защото вдясно стената/автобусът почна да се изтегля напред, а вляво гората не се приближава... Поглеждам километража - 20км/ч (празен ход на двигателя)... Натискам съединителя и чакам... По едно време автобусът се отдалечи доста напред и почнах да виждам и през предното стъкло, че си държа лентата и всичко е ток и жица, само дето няма управление :) След няколко метра видях как скоростомера потрепна до около 40км/ч, но отново 'изплувах'.... След още двадесеттина метра окончателно се 'приземих' със скорост 40км/ч.... Автобусът сигурно бе стигнал до Кранево през това време аз докато се мотам из локвите (при всички случаи бе поне 30-40 метра напред ) :)
Иначе на магистралата често съм си правил експерименти с многократно 'изплуване' при немного силен дъжд При липса на околен трафик разбира се... Това спомага да се чувства автомобила... Газта се държи умерено, така, че да няма силни 'удари' при възстановяване на контакта с асфалта, а и ТС да не работи прекалено 'остро'...
Та така ги виждам аз нещата... Внимателно шофиране в дъжд, понижена скорост, внимателно с гумите (при износен грайфер - по-ниска скорост) и най-вече МИСЛЕНЕ зад волана...
Безаварийно пътуване tooth.gif :thumbsup:
Toyota Avensis 1.6 VVT-I / 2002г --> Mazda6 /2008 --> JGC 3.0/2014
Chevrolet Kalos 1.4/16V/2004-> Nissan Qashqai 2.0 4x4 2008

Потребителски аватар
Krissss
Мнения: 25
Регистриран: 05 ное 2018 10:07
Репутация: 2
Местоположение: Варна
Автомобил: Toyota Avensis 2.0 147 Petrol

Аквапланинг

Мнение от Krissss » 16 апр 2019 20:53

На мен ми се случи подобна случка на магистралата шумен варна, точно до шела. Тръгнах да изпреварвам автобуса и двамата нагазихме в дълга и дълбока локва и всичко отгоре ми . Поне 10 на секунди се чудих дали ще бутна мантинелата. Слава богу си бях в лентата и всичко ок, но от тогава си знам, покрай шел само вдясно платно ако вали и по аваш tooth.gif

Потребителски аватар
Cealtex
Мнения: 261
Регистриран: 12 май 2014 20:30
Репутация: 57
Местоположение: София
Автомобил: Toyota Avensis T25 2.0 D4D

Аквапланинг

Мнение от Cealtex » 17 апр 2019 09:49

slowtraveler, браво! worthy.gif

Опитвам се да се сетя, но мисля, че в България не ми се е случвало да поплувам с колата, въпреки че най-вероятно съм бил близо, защото е имало минаване през локва, която да отнема значителна част от скоростта или описания удар от Жорката, но не се е стигало до приплъзване и загуба на контрол. От друга страна пък, съм изпитвал това чувство с една въшка (Нисан Микра), на прибиране по магистралата от Шанън към Бунрати (Ирландия). Случи се на десен завой и точно в най-ниската точка на дясната лента и посредата на самия завой, се беше събрала една локва, която със сигурност не беше нито огромна, нито дълбока, но все пак се стигна до загуба на контрол за 2-3 секунди. Положителното в случая беше, че в лявата лента нямаше никой, защото при преминаването през локвата, колата продължи напред, а не зави, както се очакваше.
Toyota Avensis Wagon T25 2.0 D4D 126 к.с. 1AD-FTV 2008

Изображение

Потребителски аватар
slowtraveler
Мнения: 15704
Регистриран: 28 май 2006 21:44
Репутация: 789
Местоположение: Варна
Автомобил: Джип Гранд Чероки 2014/3.0CRD

Аквапланинг

Мнение от slowtraveler » 17 апр 2019 10:20

За съжаление в България е много по-вероятно да 'поплуваш' с колата по магистралите...
Неслучайно на МНОГО места дори само между Варна и Белокопитово има знаци с ограничение 70 или 90км/ч при дъжд...
Едно от опасните места е точно Девненските завои - там има участък, при който събраната вода преминава по диагонал на пътя от единият към другият бордюр - типично некадърно проектиране...
Което за съжаление доведе до доста катастрофи и май и жертви в сравнително къс участък (около 200м)... Затова и повдигнах темата за начините за безопасно шофиране и реакция при подобни случаи...
Защото не всеки знае поведението на автомобила си при подобни условия, а по време на курсовете за обучение тук не се учат такива неща...
Toyota Avensis 1.6 VVT-I / 2002г --> Mazda6 /2008 --> JGC 3.0/2014
Chevrolet Kalos 1.4/16V/2004-> Nissan Qashqai 2.0 4x4 2008

Потребителски аватар
BOz
Мнения: 2118
Регистриран: 24 сеп 2013 18:06
Репутация: 269
Местоположение: София

Аквапланинг

Мнение от BOz » 17 апр 2019 13:07

slowtraveler написа:
17 апр 2019 10:20
Неслучайно на МНОГО места дори само между Варна и Белокопитово има знаци с ограничение 70 или 90км/ч при дъжд...
И както спомена точно, неслучайно ги има въпросните знаци. И неслучайно има инциденти, като не се спазват.
ОК, да обвиняваме строителя е едно, но все пак безопасността на 90% си е в нашите ръце. И като се отнесем пренебрежително към нея, то 90% от проблемите, в които се вкарваме са си наши.
Точно като типичен пример с катастрофата преди месец-два с мъглата. И завъртяха отново към строителя, че не били работили предупредителните табели или там каквото трябва да предупреждава за... мъгла. Е извинявай, не виждаш, че има мъгла и трябва да караш със 100 ли? И после някой друг да ти е виновен. Хайде няма нужда.

Но точно в тон с тази тема има едно много голямо незнание по въпроса, което масово битува из форумите като мнение. А точно - купих си нови гуми и в дъжда тази кола не мръдна със 150. И това като хвалба на гумите. Това показва чисто незнание по материята и тотално изкуствено мнение стил хвалене на някоя гума.
Разход на хибрид-> Изображение
Разход на дизелов автоматик -> Изображение

Потребителски аватар
Airfan
Мнения: 1196
Регистриран: 28 сеп 2013 01:31
Репутация: 65
Местоположение: Пловдив
Автомобил: 2013 Avensis T27 1.8 Vmatic
Контакти:

Аквапланинг

Мнение от Airfan » 17 апр 2019 17:06

Да, аз си похвалих гумите, можеше и на по-малка скоросто да се получи с други, примерно. В крайна сметка съм жив и здрав с житейски урок.
Изображение

Потребителски аватар
WoLF
Мнения: 1048
Регистриран: 05 май 2016 09:21
Репутация: 103
Местоположение: Стара Загора

Аквапланинг

Мнение от WoLF » 17 апр 2019 19:07

През живота си на шифер съм "планирал" 3-4 пъти и все при внезапен дъждови фронт, за моя радост все изправен волан и все оставям водата да ме спира. Само един път ми се случи точно ефекта, който бе описан - внезапно възстановяване на сцепление при волан в различна посока от тази на движение... Та във въпросния случай и най-добрата кючекчийка щеше да зявиди на движенията на старото Ауди 80 на бащата tooth.gif За моя радост увладях колата само след 4 зиг-зага и нито едно докосване на мантинелата. Шофьора на идващия насреща камион се стресна повече от мене човека wacko.gif
ИзображениеИзображение

Потребителски аватар
slowtraveler
Мнения: 15704
Регистриран: 28 май 2006 21:44
Репутация: 789
Местоположение: Варна
Автомобил: Джип Гранд Чероки 2014/3.0CRD

Аквапланинг

Мнение от slowtraveler » 17 апр 2019 19:45

BOz написа:
17 апр 2019 13:07
ОК, да обвиняваме строителя е едно, но все пак безопасността на 90% си е в нашите ръце.
Безспорно това е така ако гледаш конкретен случай... Но има и предпоставки за безопасността...
Един много известен пилот изпитател бе дал много вярна оценка на такъв тип 'заповеди' - все едно да заповядаш на един човек - 'за да ходиш по въже си задължен да държиш центъра на масата си точно над въжето'...
Ами хубаво, ама как става това нещо когато нямаш подготовка, или пък ако излезе вятър...
Защо водоотвеждането по нашите пътища е направено малоумно и е предпоставка за аквапланинг? Съвсем друг е въпросът ЗАЩО ИМА ТОЛКОВА МНОГО ЗНАЦИ (много от тях - изоставени от предишни епохи, защото няма ефективна практика за премахването им)?
А за предупрежденията и строителите - имам свое мнение по въпроса.. Което се формира окончателно след като поддръжка на пътя леко ме изненада на магистралата, защото камиончето бе спряно в бързата лента, и наистина се чудих дали да се обадя на 112, но реших, че няма смисъл. Пък и бе хубав слънчев летен ден с добра видимост... Десет минути след мен една женичка не е успяла да реагира адекватно и загина, удряйки се в камиончето (клипчето ми с 'обозначението' на го въртяха доста телевизии след случката).. Днес към Бургас подобна случка - след остър завой без видимост - сложили конуси напреки на пътя, щото режели клони...
Да, добрата практика е да караш с такава скорост, с каквато да можеш да спреш в зоната на видимост - безспорно. Но това не винаги е достатъчно и не гарантира, че при всички случаи би спрял в зоната на видимост... Примери - много... Приятел се бе ударил в предходен автомобил просто защото спазвал нормална дистанция, ама предходния автомобил се ударил в нещо и отскочил назад, 'изяждайки' няколко метра...
Toyota Avensis 1.6 VVT-I / 2002г --> Mazda6 /2008 --> JGC 3.0/2014
Chevrolet Kalos 1.4/16V/2004-> Nissan Qashqai 2.0 4x4 2008

Потребителски аватар
BOz
Мнения: 2118
Регистриран: 24 сеп 2013 18:06
Репутация: 269
Местоположение: София

Аквапланинг

Мнение от BOz » 18 апр 2019 11:43

slowtraveler написа:
17 апр 2019 19:45
Един много известен пилот изпитател бе дал много вярна оценка на такъв тип 'заповеди' - все едно да заповядаш на един човек - 'за да ходиш по въже си задължен да държиш центъра на масата си точно над въжето'...
Ами хубаво, ама как става това нещо когато нямаш подготовка, или пък ако излезе вятър...
Този пример въобще не е подходящ и леко измислен. Защото едно е да кажеш, че трябва да правиш нещо, което 100% е във възможностите на водачите, а друго е нещо, за което трябва тренировки, за да придобиеш необходимите знания. Сега не ми казвай, че има шофьори, които не могат да карат със скорост под някаква си. Но има много такива, които не могат да карат на две гуми колата. И двете неща въобще не са съпоставими.
Разход на хибрид-> Изображение
Разход на дизелов автоматик -> Изображение

Потребителски аватар
slowtraveler
Мнения: 15704
Регистриран: 28 май 2006 21:44
Репутация: 789
Местоположение: Варна
Автомобил: Джип Гранд Чероки 2014/3.0CRD

Аквапланинг

Мнение от slowtraveler » 18 апр 2019 13:12

Напротив - примерът е точно на мястото си... Най-лесно е да кажеш 'карай със скорост, при която няма да настъпи аквапланинг'... Или 'скорост, при която няма да настъпи ПТП'...
И ако го изпълняваш - наистина няма да настъпи аквапланинг, или ПТП...
Но как се спазва такава 'заповед'? Ти сигурен ли си, че дори при 70км/ч не може да настъпи аквапланинг?
Така и настъпва най-лесното 'обвинение' - 'несъобразена скорост'.. Което формално си е така, но има МНОГО предпоставки за такъв резултат...
Добре е да прочетеш как например се извършва разследване на самолетните катастрофи... Но не филмчетата, а самите оригинални Доклади...
Много поучително е за начина на разбиране на проблема с безопасността и подходът за избягване на повторение на грешките...
Toyota Avensis 1.6 VVT-I / 2002г --> Mazda6 /2008 --> JGC 3.0/2014
Chevrolet Kalos 1.4/16V/2004-> Nissan Qashqai 2.0 4x4 2008

Отговори

Кой е на линия

Потребители, разглеждащи този форум: Няма регистрирани потребители и 2 госта