Страница 1 от 5

Темпомат на Т25 D4D - проблем или "този модел е така"?

Публикувано на: 12 Авг 2018 09:42
от babata
Става въпрос за автомобила от подписа.
Вчера на излизане от града, посока Плевен - Гривица /колегите от Плевен знаят/, на спускането изключих от скорост, както бе включен темпомата. Аз, като примерен шофьор усетих, че колата почна да ускорява и за да не бъда с много висока скорост над ограничението, също по "инерция", бутнах лоста да огранича скоростта. След 3 - 4 секунди, колата взе да вдига обороти, сякаш се опитваше да поддържа скорост!? От изумление и паника веднага я "рестартирах" в движение - угасих и запалих. Всичко точно. След това темпомата си работеше нормално. При първа възможност направих отново експеримент. С включен темпомат, изключих от скорост и натиснах лоста на долу. След 3 - 4 секунди оборотите на двигателя почнаха да се вдигат. При "чукване" на педал /съединител или спирачка/ темпомата се изключи, както трябва да бъде. При изключване на темпомата от лоста, също се изключва.
За мен остана въпроса, така ли работи и на вашите автомобили Тойота? Някой дали е забелязал такова "поведение" на темпомата и дали би направил този експеримент и да пише тук?
На предишния ми автомобил ВектраБ и на служебния Кади има темпомат, но никога не се е случвало това - когато колата е по инерция, да включа темпомата и да започне да вдига обороти на празен ход.

Темпомат на Т25 D4D - проблем или "този модел е така"?

Публикувано на: 12 Авг 2018 10:17
от мехаННика
Какво е предназначението на тази система? Как автомобил с ръчна скоростна кутия може да "разбере" дали е на скорост? Толкова ли атрофирахме че трябва машината да "мисли" дали някой не е задал противоречива или направо глупава команда? Аре, че отивам да си троша колата в търсене на отговор на този екзистенциален въпрос.

Темпомат на Т25 D4D - проблем или "този модел е така"?

Публикувано на: 12 Авг 2018 11:57
от biro
При включен темпомант и изключена предавка какво очакваш точно? Да поддържа 90 по надолнище? Как точно да стане, спирачки ли да прилага?
" на спускането изключих от скорост, както бе включен темпомата" правилно ли разбрах, че изключи от скорост без съединител?

Темпомат на Т25 D4D - проблем или "този модел е така"?

Публикувано на: 12 Авг 2018 12:01
от WoLF
Как изключи и включи на скорост без съединител и сътоветно без да се спре темпомата?

Темпомат на Т25 D4D - проблем или "този модел е така"?

Публикувано на: 12 Авг 2018 14:28
от babata
Скрито съдържание
Изисква се да бъдете регистрирани за да видите това съдържание.
Явно не съм се изразил правилно или не съм разбран.

Ще се опитам да обясня ситуацията по-синтезирано.
1. Темпомата е включен от страничния бутон на лостта - лампата на таблото свети.
2. Колата се движи с около 90 км/ч по инерция, изключена от скорост /на нулева предавка/. Обороти около 950 - 1000, заради климатика. Няма натиснат педал, краката са ми на пода.
3. Натискам лоста на темпомата на долу - да фиксира текущата скорост и
4.
babata написа: 12 Авг 2018 09:42 След 3 - 4 секунди, колата взе да вдига обороти...
Тогава се усетих, че съм на "нулева" blush.gif .



пп: от 15 години карам автомобили с темпомат/cruise control. Всякакви, с повече и с по-малко опции на темпомата, дори и Голф-а на познат, който му бе поставил бутон тип "пуканка", с който фиксираше скоростта, а изключваше темпомата със спирачка или съединител.
Та с две думи, имам представа как се ползва и как би трябвало да работи темпомата/cruise control-а и точно за това пуснах темата.
Тойота-та я имам от 2 години и до сега не бях забелязал този "феномен", който при другите коли/марки не съм го забелязал.

Темпомат на Т25 D4D - проблем или "този модел е така"?

Публикувано на: 12 Авг 2018 19:24
от kostadinnm
Ами изглежда не може да разберем какво точно си се опитал да направиш. Със сигурност не трябва да вдига обороти в такъв случай, но пък и всеки опитен шофьор би си карал "на предавка" - не е нужно да обясняваме защо, нали?! Твоя темпомат допълнително ли е слаган или е фабричен?! Имай предвид, че дизела контролира подаването на газ посредством вакум и ако е нещо допълнително слагано, може да не отчита, че си на неутрална. Всеки случай, напълно безсмислено е да се кара на изключена предавка.

Темпомат на Т25 D4D - проблем или "този модел е така"?

Публикувано на: 12 Авг 2018 20:08
от babata
kostadinnm написа: 12 Авг 2018 19:24 Ами изглежда не може да разберем какво точно си се опитал да направиш.
Нищо не съм се опитвал да направя! Стана случайно. Да кажем от разсеяност.
Натиснах темпомата, когато колата беше по инерция на нулева, а двигателя започна да вдига обороти. Това не е нормално и за това пуснах темата. Да разбера дали и на други темпоматите работят така.
Дали е слаган допълнително - не мисля. Колата е вкарана от Холандия и я купих в този вид.

А всички други упреци, съвети и мнения, какво трябва, какво бива и т.н. не дават отговор на въпроса.

Темпомат на Т25 D4D - проблем или "този модел е така"?

Публикувано на: 12 Авг 2018 21:06
от kostadinnm
babata написа: 12 Авг 2018 20:08
kostadinnm написа: 12 Авг 2018 19:24 Ами изглежда не може да разберем какво точно си се опитал да направиш.
Нищо не съм се опитвал да направя! Стана случайно. Да кажем от разсеяност.
Натиснах темпомата, когато колата беше по инерция на нулева, а двигателя започна да вдига обороти. Това не е нормално и за това пуснах темата. Да разбера дали и на други темпоматите работят така.
Дали е слаган допълнително - не мисля. Колата е вкарана от Холандия и я купих в този вид.

А всички други упреци, съвети и мнения, какво трябва, какво бива и т.н. не дават отговор на въпроса.
Не знам, за мен не е нормално - пробвай на място или с 5км/ч например. Или виж ако си задал по-ниска от текущата скорост дали ще тръгне да ги смъква оборотите. Ако те дразни, я карай да я погледнат за кофти свързан темпомат, такъв който не е за нея, а може и да е някакво менте. Покрай ръчката на колонката има ли изрязано или изглежда фабричен отвора?! Ето го същото поведение при новозеландски хайлъкс: https://www.4x4community.co.za/forum/sh ... se-Control
Доколкото става ясно, при ръчка от представителство на тойота са му обяснили, че така си работи. Също трябвало да има някаква връзка между темпомата и скоростната кутия, но може и да липсва при теб или да е прекъсната по някаква причина.
Не се засягай, че те засякохме за това, че караш на изключена предавка(дано не ти е навик, де) - понякога в писмена комуникация се губи идеята.

Темпомат на Т25 D4D - проблем или "този модел е така"?

Публикувано на: 12 Авг 2018 21:13
от мехаННика
babata написа: 12 Авг 2018 20:08 Това не е нормално
Напротив, командата която си дал не е нормална.
Също като да си отвориш предния капак в движение. Или багажника.
мехаННика написа: 12 Авг 2018 10:17 Как автомобил с ръчна скоростна кутия може да "разбере" дали е на скорост
Понеже не мислиш върху отговорите, да ти кажа- няма начин. При автоматиците е друго.
babata написа: 12 Авг 2018 20:08 А всички други упреци, съвети и мнения, какво трябва, какво бива
Какъвто въпроса, такива и отговорите.

Темпомат на Т25 D4D - проблем или "този модел е така"?

Публикувано на: 12 Авг 2018 22:50
от babata
Темата беше: Темпомат на Т25 D4D - проблем или "този модел е така"?
мехаННика написа: 12 Авг 2018 10:17 Как автомобил с ръчна скоростна кутия може да "разбере" дали е на скорост
Понеже не мислиш върху отговорите, да ти кажа- няма начин. При автоматиците е друго.

Относно това, че "няма начин", не знам как може да го твърдиш!? Карал съм не една кола с темпомат и такова нещо не съм срещал - да не знае дали е на скорост.
При Тойота може и да е така. Не знам и за това питам.
мехаННика написа: 12 Авг 2018 21:13 Какъвто въпроса, такива и отговорите.
А въпроса е с елементарен отговор, ако някой го знае, но отговорите, които получавам...

Май само kostadinnm разбра, какъв е случая и какво питам.
babata написа: 12 Авг 2018 14:28 Ще се опитам да обясня ситуацията по-синтезирано.
1. Темпомата е включен от страничния бутон на лостта - лампата на таблото свети.
2. Колата се движи с около 90 км/ч по инерция, изключена от скорост /на нулева предавка/. Обороти около 950 - 1000, заради климатика. Няма натиснат педал, краката са ми на пода.
3. Натискам лоста на темпомата на долу - да фиксира текущата скорост и
4.

babata написа: ↑
12 авг 2018 08:42
След 3 - 4 секунди, колата взе да вдига обороти...

Тогава се усетих, че съм на "нулева" blush.gif .

Темпомат на Т25 D4D - проблем или "този модел е така"?

Публикувано на: 12 Авг 2018 22:57
от centil
мехаННика написа: 12 Авг 2018 21:13
мехаННика написа: 12 Авг 2018 10:17 Как автомобил с ръчна скоростна кутия може да "разбере" дали е на скорост
Понеже не мислиш върху отговорите, да ти кажа- няма начин. При автоматиците е друго.
Напротив, има начин.
Има и достатъчно производители, които го прилагат. Например Мазда, VAG и т.н.
От 01.10.2014 е задължително всички автомобили, които получават разрешение за регистриране да имат показател за превключване на скорост на таблото.
Някои указват само със стрелки нагоре-надолу
Изображение
други добавят и актуално положение на скоростния лост + стрелка или от коя на коя скорост трябва да се превключи

Изображение
Изображение
Mazda Gear Shift Indicator (GSI) - http://owners-manual.mazda.com/gen/en/m ... 90101.html

Темпомат на Т25 D4D - проблем или "този модел е така"?

Публикувано на: 13 Авг 2018 00:43
от slowtraveler
мехаННика написа: 12 Авг 2018 10:17 Какво е предназначението на тази система? Как автомобил с ръчна скоростна кутия може да "разбере" дали е на скорост? Толкова ли атрофирахме че трябва машината да "мисли" дали някой не е задал противоречива или направо глупава команда? Аре, че отивам да си троша колата в търсене на отговор на този екзистенциален въпрос.
Сашо, в случая твърдо не съм съгласен...
Всичките ми автомобили РАЗБИРАТ дали са на скорост... Дори без да пипаш съединител, чукнеш ли скоростния лост - изключва темпомата. И не можеш въобще да го включиш докато не изпълниш ЕДНОВРЕМЕННО ВСИЧКИ от следните условия:
1. Скорост над определена стойност (обикновено - някъде над 30км/ч)...
2. Педалите на съединителя и спирачката не са натиснати дори и леко
3. ВКЛЮЧЕНА ПРЕДАВКА.

Предполагам при колегата темпомата е допълнително монтиран, и /или има отказ на бутончето, отговарящо за неутралната предавка..
Всяка автомобилна система трябва да е максимално дуракоустойчива... И така се конструира - да е максимално трудно на тъпият потребител да я изкара от зоната на коректно действие...
Така и учихме на времето алгоритмите - трябва да отработиш коректно ВСЯКО действие на потребителя, дори и да изглежда нелогично, за да работи коректно и устойчиво системата ...

Темпомат на Т25 D4D - проблем или "този модел е така"?

Публикувано на: 13 Авг 2018 07:26
от мехаННика
Абе хора, какви мазди, какви аудита. Говорете за Тойота. Естествено че поставено за цел, може да се изпълни. Чакам каталожен номер на бутончето дето отговаря за неутрална при ръчна трансмисия. Трудно е да се направи нещо дуракоустойчиво- те са толкова изобретателни. Последното не е моя сентенция, прочел съм го някъде.

Темпомат на Т25 D4D - проблем или "този модел е така"?

Публикувано на: 13 Авг 2018 08:33
от Kiki
babata написа: 12 Авг 2018 14:28 , изключена от скорост /на нулева предавка/
3. Натискам лоста на темпомата на долу - да фиксира текущата скорост
Абсолютно ненормална реакция. :)
При скоростен лост в неутрална позиция и включен темпомат, да се натиска лоста му надолу, за да фиксира текущата скорост.
Абсолютно ненормална реакция.
Каква скорост ще поддържа темпомата, кагато скоростната кутия е изключена от скорост? wacko.gif no.gif
Както казва Сашо, когато човек държи да си счупи колата е трудно да го спреш! :D

Темпомат на Т25 D4D - проблем или "този модел е така"?

Публикувано на: 13 Авг 2018 11:10
от мехаННика
Сега се заглеждам в поста на centil. Тази подсказка за превключване се смята на база скорост,обороти и engine load. Реално колата не знае на каква предавка е кутията или не се интересува. Целта на това е да подскаже на потребителя как да кара икономично и да щади автомобила. При автоматика и всичките му разновидности има neutral switch или gear position switch, сигнала от който може да разреши или забрани включване на каквото и да било.
slowtraveler написа: 13 Авг 2018 00:43 бутончето, отговарящо за неутралната предавка..
Още чакам номера. Тойота, ръчни трансмисии разпространени в България.