Всичко за lean burn
Публикувано на: 04 Авг 2018 17:51
Здравейте, колеги. Понеже много от нас карат двигатели с lean burn система, но никъде няма цялостно обяснение на устройството и принципа на действие на този вид двигатели, предлагам в тази тема да съберем всичко, което знаем (и не знаем) по въпроса, за да станат ясни много неща, признаци, симптоми и така нататък. Напоследък много чета в нета и ще напиша това, което съм разбрал, или недоразбрал по въпроса, пък нека всеки, който има информация, да допълни.
Lean burn двигателите на тойота са направени така, че да се използва по - малко количество гориво и повече въздух (кислирод) за получаване на не по - малка мощност от тази на двигателите, при които се използва смес, при която пропорцята гориво - въздух е такава, че да се получи максимално пълна и завършена (стехиометрична) физико - химична реакция (горене), в природни условия. Тоест, надхитря се природата. В lean burn двигателите е ускорен потока на постъпващия въздух, чрез по - аеродонамична форма на всмукателните тръби и допълнителна завихряща гърбица в "работния" всмукателен канал. Знаем, че 4 от 8 - те всмукателни канала са затворени в повечето време, чрез подвижна система от клапи, която се отваря в зависимост от натоварването, за да достави повече кислород, за повече мощност. В lean burn (беден) режим, в горивната камера постъпва силно завихрена бедна смес, за чието правилно изгаряне трябва по - голямо налягане (скорост на пълненето) и по - силна искра. Заради искрата се използват свещи, които правят силна и устойчива искра. В беден режим и температурата на изгаряне е по - висока, отколкото в нормалния стехиометричен режим и затова трябва тези свещи да имат по - добри топлоотвеждащи характеристики (по - "студени" свещи). Lean burn двигателите на нашите тойоти (тук не съм сигурен за всички двигатели) НЕ работят изцяло на беден режим. Работят и в стехиометричен и в беден режими, в зависимост от натоварването и техническите възможности на двигателите. Докато загрее двигателя и при празен ход, сместа е стехиометрична (обикновеното добре познато от физиката и химията съотношение 14:1), за да има стабилна работа и да се избегнат детонации и прегряване. На ход компютъра обеднява сместа. ВНИМАНИЕ: Руснаците пишат, че клапите на входа на 4 - те САМО въздушни всмукателни канала могат да бъдат затворени И В ДВАТА режима! Тези клапи служат за по - добро завихряне. При по - голямо, или рязко натоварване тези клапи се отварят чрез вакуум, под командата на компютъра, за да влезе още кислород и да се запази динамиката на колата. Двата режима на изгаряне се редуват така, че при подгрев, на празен ход и при голямо натоварване да се използва стандартния стехиометричен режим, а при "средно" натоварване двигателят да работи в lean burn (беден) режим. ЗАТОВА американците наричат тези двигатели "partly lean burn engines" (двигатели, работещи частично на обеднена смес).
Момчета, това е, което съм прочел, давайте подробности кой какво знае, за да спрем да наричаме този двигател екзотичен и загадъчен.
Lean burn двигателите на тойота са направени така, че да се използва по - малко количество гориво и повече въздух (кислирод) за получаване на не по - малка мощност от тази на двигателите, при които се използва смес, при която пропорцята гориво - въздух е такава, че да се получи максимално пълна и завършена (стехиометрична) физико - химична реакция (горене), в природни условия. Тоест, надхитря се природата. В lean burn двигателите е ускорен потока на постъпващия въздух, чрез по - аеродонамична форма на всмукателните тръби и допълнителна завихряща гърбица в "работния" всмукателен канал. Знаем, че 4 от 8 - те всмукателни канала са затворени в повечето време, чрез подвижна система от клапи, която се отваря в зависимост от натоварването, за да достави повече кислород, за повече мощност. В lean burn (беден) режим, в горивната камера постъпва силно завихрена бедна смес, за чието правилно изгаряне трябва по - голямо налягане (скорост на пълненето) и по - силна искра. Заради искрата се използват свещи, които правят силна и устойчива искра. В беден режим и температурата на изгаряне е по - висока, отколкото в нормалния стехиометричен режим и затова трябва тези свещи да имат по - добри топлоотвеждащи характеристики (по - "студени" свещи). Lean burn двигателите на нашите тойоти (тук не съм сигурен за всички двигатели) НЕ работят изцяло на беден режим. Работят и в стехиометричен и в беден режими, в зависимост от натоварването и техническите възможности на двигателите. Докато загрее двигателя и при празен ход, сместа е стехиометрична (обикновеното добре познато от физиката и химията съотношение 14:1), за да има стабилна работа и да се избегнат детонации и прегряване. На ход компютъра обеднява сместа. ВНИМАНИЕ: Руснаците пишат, че клапите на входа на 4 - те САМО въздушни всмукателни канала могат да бъдат затворени И В ДВАТА режима! Тези клапи служат за по - добро завихряне. При по - голямо, или рязко натоварване тези клапи се отварят чрез вакуум, под командата на компютъра, за да влезе още кислород и да се запази динамиката на колата. Двата режима на изгаряне се редуват така, че при подгрев, на празен ход и при голямо натоварване да се използва стандартния стехиометричен режим, а при "средно" натоварване двигателят да работи в lean burn (беден) режим. ЗАТОВА американците наричат тези двигатели "partly lean burn engines" (двигатели, работещи частично на обеднена смес).
Момчета, това е, което съм прочел, давайте подробности кой какво знае, за да спрем да наричаме този двигател екзотичен и загадъчен.