Страница 1 от 4
разширителен клапан
Публикувано на: 04 Юни 2018 06:52
от anton_76
Оказа се че разширителния клапан на климатроника е запецнал и трябва да го сменя.Къде се намира и как се стига до него? кое се сваля за да се докопам до него?
https://www.avtochastionline24.bg/toyot ... 58/klapani
разширителен клапан
Публикувано на: 04 Юни 2018 07:52
от dokkito
Този клапан се намира в купето непосредствено преди изпарителя.
Ето ориентировъчна схема
разширителен клапан
Публикувано на: 04 Юни 2018 16:53
от anton_76
Сега идвам от колата. Бая на криво място е.Развивай,развивай,букси откачай и по едно време болтовете свършиха и това не помръдва.Да не се разкачва цялото табло? От жапката надолу всичко разкачих като кори и други но до толкова.Някаде в Пловдив да сменят този клапан освен в ТОЙОТА?
разширителен клапан
Публикувано на: 04 Юни 2018 21:02
от Hursa
"Управлението" му или самия вентил е "запецнал"? Ако е вентила, няма начин да стане без разхерметизиране на системата (мисля).
разширителен клапан
Публикувано на: 04 Юни 2018 21:11
от anton_76
Не знам! При 19 бара при 3000 оборота сваля ниското на 2 бара.Тръбата на ниското налягане започва да изстудява при високи обороти! Компресора е добре,дихидратора също, фреон има и повечето изводи водят до този клапан.Той не е ли механичен? Има ли електроника която го управлява? От само себе си не може ли да се отпуши ако покарам на високи обороти примерно?
разширителен клапан
Публикувано на: 04 Юни 2018 21:38
от Hursa
Не знам. Мисля, че е механичен. Регулира се от подпружинена мембрана, ако е това което мисля, че е. Но май има и електронни управлявани от бордкомпютъра - тогава май е с елмагнитно управление.
anton_76 написа: ↑04 Юни 2018 21:11
При 19 бара при 3000 оборота сваля ниското на 2 бара.
Мисля, че оборотите, не би трябвало да имат значение. Ако е механичен, "сигнал" за управление е температурата на фреона след испарителя. Да не е "регулатора" на компресора причината.
разширителен клапан
Публикувано на: 04 Юни 2018 21:48
от dokkito
На тази система е механичен според мен.Вентила ти пропуска повече агент от нужното. При по голям поток на хладилен агент успява да свали налягането след него. Въпросния венрил не е запушен , а пуска повече от колкото трябва. При ниски обороти на компресора пропуска повече от колкото тябва и така не може да го изпари в изпарителя. Получава се едно пренасяне на хладилен агент без правилното му изпарение в изпарителя.
Придържам се към това ми мнение, при положение , че наистина компресора е ок и хладилния агент също е в норми.
разширителен клапан
Публикувано на: 04 Юни 2018 21:51
от anton_76
разширителен клапан
Публикувано на: 04 Юни 2018 21:59
от Hursa
dokkito написа: ↑04 Юни 2018 21:48
а пуска повече от колкото трябва.
Ако пуска повече от колкото трябва, компресора трябва да повиши разхода. Ако не може, при ниски обороти, по скоро неговото управление създава проблема (според мен).
► Виж съдържание
anton_76 написа: ↑04 Юни 2018 21:51
според вас какво може да е ?
За съжаление, не мога да кажа как работи. До колкото разбирам - освен, че дроселира течната фаза след ресивера, на входа на испарителя, регулира и газовата фаза след испарителя. Няма я "термопредаващата" тръба на механичния клапан, но това отгоре ми прилича на мембраното задвижване. Освен ако не е "стъпков" мотор завъртащ шибър (но май не е

и съм написал глупост).
Офтопик
Само гадая: може би газовата фаза протичаща през горния канал (температурата и) управлява мембраното задвижване на дросела управляващ протичането през долния канал.
разширителен клапан
Публикувано на: 04 Юни 2018 22:49
от dokkito
Hursa не съм съгласен с теб. Това е вентил, който регулира високото и нисното налягане. Целта му е да свали достатъчно налягането на втечнения хладилен агент и да го изпари и така рязко да му свали температурата. Така работят всички климатици, било то с обикновен вентил като в случая или с терморегулиращ вентил.
За какъв разход и стъпкови моторчета въобще говориш не знам. Това е една мембрана, която според високото налягане пропуска определено количество, за да изпари правилно агента след вентила. В климатичната система всичко се ръководи от налягане , а не темератури.
Излишно е да чешем езици. Каквото и да е вентила е зз смяна.
разширителен клапан
Публикувано на: 04 Юни 2018 23:03
от Hursa
dokkito написа: ↑04 Юни 2018 22:49
Целта му е да свали достатъчно налягането на втечнения хладилен агент и да го изпари и така рязко да му свали температурата. Така работят всички климатици, било то с обикновен вентил като в случая или с терморегулиращ вентил.
Какво се получава като отвори вентила (терморегулиращия вентил - в случая, според мен)? Увеличава се разхода на фреон през контура. Намалява се налягането на напор на компресора, но се увеличава разхода през него. При инверторен климатик биха се повишили и оборотите на компресора за да се въстановят наляганията в полуконтурите с ниско и високо налягане.
разширителен клапан
Публикувано на: 04 Юни 2018 23:15
от dokkito
Hursa бъркаш много понятията. Няма нищо общо в оборотите на компресора между домашен и автомобилен климатик. Оборотите на компресора са пряко свързани с двигателя , не с това как ти пуска вентила и на колко градуса е настроен климатика. Както и да е. Ето това се случва ако венрила не пропуска добре агента.
Обърнахме темата на говорилня. Колегата ясно е написал , че има проблем с вентила , а ние откриваме топлата вода
Лека вечер от мен
разширителен клапан
Публикувано на: 04 Юни 2018 23:30
от Hursa
Така е, пада налягането, пада температурата на кипене - преохлажда се входа на изпарителя, но производителността на климатика пада.За да увеличим производителноста трябва да повишим разхода на хладилния агент. При автомобилния компресор оборотите могат да се променят в пъти - от около 1000 на празен ход до около 5000 6000 и повече при високи обороти. Но искаме да ни е хладно и при празен ход. Така, че разхода не може да ни е неуправляем при автомобилния климатик. (Според мен.)
(Не твърдя, че не е прав питащия - може и да е в клапана причината

)
разширителен клапан
Публикувано на: 05 Юни 2018 06:17
от anton_76
може ли този разширителен клапан ако е запецнал поради някакви пречини като например зимата явно беше изтървал фреон ( 200гр)да се разработи ако поюркам на високи обороти колата?На такова масто са го забили, че е по лесно да отрежа с флекс от към коша от колкото да свалям цялото табло и цялата дясна част под него.
разширителен клапан
Публикувано на: 05 Юни 2018 19:26
от Hursa
► Виж съдържание
Затова бях предложил да има теоретична тема за климатиците, за да си изясним, до колкото може работата на климатика. Може би във форума няма специалист по хладилна техника – който да внесе яснота – затова с общи усилия можем да се опитаме да го направим. (До колкото съм чел теорията, която изучават в тази област е доста бедна, но може би аз съм намирал само такава.)
Как работи термовентила, механичния такъв, до колкото знам (не този който е показал колегата - показаното до колкото мога да преценя е негов компактен вариант – но може и да греша).
Има ампула (херметичен обем, мисля, че е с паротечна смес) – тази ампула се монтира в плътен контакт (за да има добър топлообмен) с изходящата тръба от изпарителя. Самия вентил е монтиран на входа на изпарителя, както бе казано. Той пропуска фреона след ресивера, по възможност чисто течна фаза – втечнения след кондензатора фреон. Представлява клапан, пропускното сечение на който е значително по малко от тръбата на която е монтиран. Поради това, при протичането на фреона през него се получава “дроселиране” – понижава се силно налягането на фреона след този клапан. След кондензатора – фреона, като течност е с високо налягане и температура над външната температура (т. е. относително топъл). Когато след клапана (всъщност процесите започват още при протичане на потока през клапана) налягането в течността силно се понижи, температурата на кипене на фреона при това налягане е сравнително много ниска. Поради това започва бурно кипене – температурата на образуващата се паро-течна смес рязко се понижава (“изравнява” се с температурата на кипене на фреона при това ниско налягане) и тази смес постъпва в изпарителя. Тъй като температурата на тази смес е значително по-ниска от тази в купето – поглъща топлина от въздуха прекарван от вентилатор (вентилатори) през изпарителя – така фреона се доизпарява в изпарителя и не силно се прегрява до температура над температурата му на кипене при ниското налягане (но все пак температурата му остава по ниска от температурата на охлаждания от климатика въздух).
Стеблото на вентила (клапана) се притиска в мембрана от пружина. Пружината притиска клапана в посока затваряне. Над мембраната е оформен херметичен обем, свързан чрез тънка (капилярна) тръбичка със споменатата ампула. Това сформира “пасивен” регулатор (енергонезависим).
Как работи (до колкото разбирам):
Например слънцето е “започнало да пече в прозорците” на купето. Въздуха в купето се нагрява. Климатика нека е на вътрешна циркулация – вентилатора прекарва този по топъл въздух през изпарителя. Това повишава количеството топлината постъпваща в изпарителя. Фреона се изпарява “по-рано”, съответно по-голяма част от топлообменика вместо да изпарява фреона го прегрява – т. е. част от него не работи ефективно. Това предизвиква повишаване на температурата на фреона излизащ от изпарителя. Съответно ампулата си повишава температурата – налягането в нея се повишава и това повишено налягане се предава по тръбичката с която се свързва с обема над мембраната. Мембраната се "деформира", премествайки стеблото на дросела, той се отваря повече (пружината се свива повече, създавайки по голям натиск и уравновесявайки повишеното налягане над мембраната). Това увеличава потока течност преминаващ през дросела – съответно се увеличава потока фреон през изпарителя (увеличава се скоростта на циркулация в целия контур на климатика). Нарасналия поток през изпарителя увеличава запълването му с изпаряващ се фреон – съответно температурата на изхода от изпарителя се понижава. В резултат се установява ново равновесие – температурата на изхода от изпарителя се връща до ниво близко до изходното при по отворен вентил. (Това е твърде опростено обяснение, защото равновесието почти никога не настъпва така гладко, а след известен преходен период, през който са възможни колебания.)
Обратно – нека температурата на въздуха в купето се е понижила. Съответно топлината постъпваща към изпарителя намалява. Запълването на изпарителя с изпаряващ се фреон се увеличава. Повишава се възможността неизпарен фреон да постъпи във компресора. Температурата на прегряване на фреона след изпарителя се понижава. Съответно регулатора предизвиква притваряне на вентила – намалявайки количеството фреон постъпващо в изпарителя. Степента на прегряване на газообразния фреон след изпарителя се връща към ниво близко до изходното. Така терморегулиращия вентил изпълнява и защитна роля – защитавайки компресора от хидравличен удар. Намалява се и строгостта на изискванията по степен на зареждане на системата с фреон.
Така, до колкото разбирам, терморегулиращия вентил (ТРВ) регулира производителността, но в относително много тесни граници. По значително е влиянието му при по динамични изменения. (Някой ТРВ позволяват известна пренастройка на регулировъчната си характеристика, чрез регулиране натяга на споменатата пружина, но при автоклиматиците може би не се използват такива.)
Мисля, че при климатика на питащия е терморегулиращ вентил, но не съм сигурен. Може dokkito да е прав и да е друг тип вентил с регулиране по налягане, но аз не съм срещал такъв и не мога да си обясня как би работил такъв. За производителността на климатика и регулирането му, или чрез регулиране на разхода на компресора, или чрез включване/изключване на компресора – управлението е в много широки граници и става по налягане, до колкото знам. Но разширителния клапан е или нерегулируем (с непроменливо сечение, т. н. капилярна тръба), или се регулира по температура, ако е механичен (според мен) - ТРВ, или е с електронно управление (и тогава управлението му е по някакъв алгоритъм – отчитайки както температурите, така и наляганията, управлява се и при старта и при спирането на климатика – но за съжаление информацията която съм срещал е съвсем бегла). Ако е така, както аз го знам, не мисля, че повишаването на оборотите може да помогне, ако причината е действително в разширителния клапан. Може да му влияе косвено, но слабо според мен, ако всичко друго работи нормално.