Страница 1 от 3

Разсъждения върху системите подпомагане тръгване под наклон и скоростни кутии

Публикувано на: 16 Авг 2016 10:04
от MapokaHeTc
Абе пичове... как по-точно се активира/използва асистента за потегляне под наклон?

Мнения за Corolla E17 /2013- /

Публикувано на: 16 Авг 2016 10:35
от Scott
MapokaHeTc написа:... как по-точно се активира/използва асистента за потегляне под наклон?
Спираш(на наклон нагоре), натискаш спирачката (и съединителя), включваш първа (или D), пускаш спирачката (и съединителя) и даваш газ. Ако имаш Hill-start assist трябва да тръгнеш без да мръднеш назад. Имай предвид че системата държи само 2 секунди, така че между пускането на спирачката и подаването на газта трябва да не чакаш много. Все едно че тръгваш на полу-съединител, но има задържане на колелетата да не се движи назад колата.

Мнения за Corolla E17 /2013- /

Публикувано на: 16 Авг 2016 11:40
от MapokaHeTc
Или аз не го усещам или нещо не го правя като хората :D :D :D

Мнения за Corolla E17 /2013- /

Публикувано на: 16 Авг 2016 11:52
от Енев
MapokaHeTc написа: Абе пичове... как по-точно се активира/използва асистента за потегляне под наклон?
Аз не съм го активирал, прости си е пуснато, съмнявам се да са толкова различни колите ни. Като тръгваш не трябва да мърда назад колата.
offtopic.gif Мини през Семинарията към Студентски град и като спреш на светофара, ще усетиш дали тръгва назад :)

Мнения за Corolla E17 /2013- /

Публикувано на: 16 Авг 2016 13:48
от slowtraveler
Понякога хората не отчитат, че трябва да натиснеш спирачката, за да сработи системата... Ако само си се придвижил на полусъединител, автомобила безпрепятствено ще тръгне назад ако не натиснеш спирачката... Скот го е обяснил добре...

П.С. @Скот, наистина ли отпускаш едновременно съединител и спирачка на ръчната кутия - нещо задържа допълнително и съединителя ли?

Мнения за Corolla E17 /2013- /

Публикувано на: 16 Авг 2016 17:13
от BOz
Енев написа: Аз не съм го активирал, прости си е пуснато, съмнявам се да са толкова различни колите ни.
Ами доста са различни (позовавайки се на подписа ти). Твоята тази функция я изпълнява хибридната система и е много "чувствителна". И като на повечето автоматици, то тази функция е "вградена" заради автомата.

п.п. Как си мечтая за автоматично предвижване в задръстване. Напоследък все повече си "мечтая" за тази екстра, че ми омръзна в тия задръствания само газ-спирачка. А ако се падне някой нервак зад мен, то не мога да се предвижвам само с отпускане на спирачката. tooth.gif

Мнения за Corolla E17 /2013- /

Публикувано на: 16 Авг 2016 18:21
от Scott
slowtraveler написа:П.С. @Скот, наистина ли отпускаш едновременно съединител и спирачка на ръчната кутия - нещо задържа допълнително и съединителя ли?
Не, аз се опитах да го обясня максимално кратко, но сетне се усетих и сложих частта за полу-съединителя. Правилната последователност е - отпускаш спирачката, започваш да подаваш газ и отпускаш съединителя, като през това време hill-start assist-а удържа автомобила да не тръгне назад. Спестява се ползването на т.нар. heel-toe на спирачка-газ при тръгване.

Мнения за Corolla E17 /2013- /

Публикувано на: 16 Авг 2016 19:30
от slowtraveler
Scott написа: Правилната последователност е
Ясно :thumbsup: Тъкмо ме учуди да усложнят такава система като съединителя - не ми се стори логично и икономически изгодно... :whistle:

Мнения за Corolla E17 /2013- /

Публикувано на: 17 Авг 2016 11:37
от penywise
При CVT-то е достатъчно просто да спреш напълно и да държиш спирачката. Колата сама засича, че си в наклон и задържа спирачките, докато потеглиш. Няма никакви индикации кога и дали е включена HAC системата, нито крушка, нито звуков сигнал.

Мнения за Corolla E17 /2013- /

Публикувано на: 17 Авг 2016 15:34
от BOz
penywise написа: При CVT-то е достатъчно просто да спреш напълно и да държиш спирачката. Колата сама засича, че си в наклон и задържа спирачките, докато потеглиш. Няма никакви индикации кога и дали е включена HAC системата, нито крушка, нито звуков сигнал.
CVT-то при теб не държи ли колата на наклон неопределено време, а при по-малък наклон дори да потегля?

Мнения за Corolla E17 /2013- /

Публикувано на: 17 Авг 2016 18:35
от penywise
BOz написа:CVT-то при теб не държи ли колата на наклон неопределено време, а при по-малък наклон дори да потегля?
Като всеки автоматик потегля сама, защото "няма съединител" или "полу-съединител". Като офтопик, всички автоматици - конвенционален, DSG, CVT тръгват сами напред и назад, когато се махне крака от спирачката.

За наклон.. не бих казал, че тръгва сама, даже и по лек наклон. НО, едно "но" тук, никога не съм я държал да тествам колко време ще издържи да седи на едно място (то не и правилно да се прави). В този ред на мисли, не зная дали НАС системата ще държи до безкрай, но не би трябвало. Във видео клипове из нета изрично е упоменато, че до 2 секунди държи НАС преди да потеглиш и специфично се посочва да НЕ разчиташ на нея да ти държи спряна колата.

А като side topic, има различни "типове" НАС системи, по-точно с различен начин на активиране. Някои са с бутон, някои изискват след като спреш колата да натиснеш силно спирачката за няколко секнди, за да активира НАС системата, някои подават звуков сигнал, някои подават светлинен сигнал с лапма (примерно за TC или ESP), някои не подават никакъв сигнал и т.н.

Нашите, по-точно на Toyota Corolla E170 за CVT мисля, че се активират от самосебе си, когато усети колата, че е спряла в наклон. Няма светлинна или звукова индикация, а също така не съм забелязал и разлика в поведението между това дали ще натисна силно спирачката или не. Съответно нямаме и бутон.

// Също така, смятам, че е изцяло автоматично, защото CVT-то като цяло реагира на "баири". Например, ако слизам продължително време по баир, то само вдига "яко" оборотите (до 2000-3000) да речем, за да вкара "двигателна спирачка". При катерене на баир също (на "D") само си вдига оборотите автоматично и изобщо си регулира двигателя + скоростите независимо дали подаваш газ или не и го прави според наклона //

Мнения за Corolla E17 /2013- /

Публикувано на: 18 Авг 2016 12:32
от BOz
penywise написа: Като офтопик, всички автоматици - конвенционален, DSG, CVT тръгват сами напред и назад, когато се махне крака от спирачката.
Въпроса ми беше свързан точно с този офтопик, защото няма логика при теб да ти активират спирачката, вместо просто да използват автомата, за да задържат колата на едно място при наклон. За това информативно те попитах дали реално НАС-а е реализиран чрез спирачната система или чрез скоростната кутия, защото аз лично не съм карал автомат, който да задържа чрез спирачката, вместо чрез скоростната кутия.
Едната от причините при стандартна кутия с хидротрнасформатор е, че ако задържи на спирачка и кутията ти е още в режим на "неутрална", то като пуснеш спирачката и продължи кутията да е в неутрална, а задържат колата чрез спирачната система, то като вдигнеш малко обороти да тръгнеш, то ще се получава механичен удар в компонентите, заради по-високите обороти, при преминаване от "неутрална" към "движеща" предавка.
Примерно на някои производители това нещо е реализирано чрез ръчната спирачка, което за мен е малоумно от гледна точка на издържливост във времето.

Мнения за Corolla E17 /2013- /

Публикувано на: 18 Авг 2016 14:00
от penywise
... Не разбрах логиката за неутралната предавка, когато автомобила е на "D", независимо какъв тип автоматик е? Има едно интересно видео в нета, което бях гледал, в което се обяснява защо НЕ трябва с автоматик да я сложиш на "N", да форсираш и после да минеш на "D" (при drag race например). Точно, за да не се получи този "удар". И в случая съвета беше да задържиш спирачката с крак, докато набереш обороти в режим "D"...

[bbvideo=560,315]https://www.youtube.com/watch?v=6zzEtxJkC7Y[/bbvideo]

За Королата съм 99% сигурен, че държи и 4-те спирачки и не разчита на "спирачка от самата скоростна кутия"... Но, 99% само ;)

Мнения за Corolla E17 /2013- /

Публикувано на: 18 Авг 2016 14:25
от BOz
penywise написа: ... Не разбрах логиката за неутралната предавка, когато автомобила е на "D", независимо какъв тип автоматик е? Има едно интересно видео в нета, което бях гледал, в което се обяснява защо НЕ трябва с автоматик да я сложиш на "N", да форсираш и после да минеш на "D" (при drag race например). Точно, за да не се получи този "удар". И в случая съвета беше да задържиш спирачката с крак, докато набереш обороти в режим "D"...
Ами накратко ти го обяснявам.
Съвременните автоматици имат принудителен "нулев" режим, когато автомобила спре на място. Демек не е включен на първа (или там на което и да е отношение при теб) и да разчита на торк-а да "държи" полусъединител. Това се прави с цел икономия на гориво. Кутията сама освобождава 1-ва скорост, за да не прави товар на двигателя, пренесен през торк-а, когато се намира на място.
В момента на отпускането на спирачката кутията автоматично зацепва на 1-ва предавка и колата започва да се движи, разчитайки на първоначалното задвижване през торк-а.
Та си представи, че ако не зацепи кутията, а колата се държи през спирачката, то ще подадеш газ, оборотите ще се качат на 2к да кажем и тогава спирачките ти отпускат, кутията ще включи на скорост и ще потегли. Това е подобно на нещото, обяснено в клипа по-горе. За това няма логика на автомата тази система да се изпълнява чрез спирачките, а не просто да се използва тази "функция" на автомата и неговия торк, без да задълбаваш в допълнителна логика.
За това просто те попитах дали при теб използва спирачката, което би ме озадачило. Спираш на наклон, пускаш спирачката, чакаш 5 секунди и виждаш дали колата продължава да стои или не. Това е доста облекчен режим за торк-а и нищо няма да стане на автомата да стои така на място, ако това се притесняваш. Проблема със загряването на маслото идва тогава, когато торка влезе в режим на умножение на въртящия момент, което производителите го проектират при обороти над празния ход. Тогава ако стои на място колата, демек помпата да започне да набива яко масло, а турбината стои на едно място, тогава цялата тази енергия се разсейва в огромно количество топлина, която нормално не може да се отведе чрез стандартните радиатори. Или накратко казано не държиш спирачка и газ до дупка, ако нямаш ясната причина и цел на тази операция. :thumbsup:

Мнения за Corolla E17 /2013- /

Публикувано на: 18 Авг 2016 16:51
от slowtraveler
BOz, при мен на D си стои на първа или на втора предавка в зависимост от режима... И няма пост-фактум зацепване...
При превключване на N се усеща 'отпускането' на напрежението в трансмисията...
А за видеото отгоре - имам сериозни резерви по някои от въпросите.... Просто е погледнато повърхностно на някои въпроси и се обявява 'официалната американска позиция', по чиято логика си задължен да напишеш в инструкцията, че не трябва да пипаш огъня, защото може да се опариш tooth.gif
Иначе относно НАС - при мен не ми се е случвало колата да тръгне назад, но може и да съм нервак - да не чакам достатъчно :)