Малко теория по повода, която навярно ще обясни и премахне някои съмнения....
На времето автомобилите бяха карбураторни, и с механична настройка на предварението на запалването...
Искрата се подава малко преди горна мъртва точка. Точното правилно време на запалването на горивната смес има голямо значение за правилното горене...
Ако е по-късно, изгореното гориво ще върши по-малко работа - повишеното налягане натиска по-кратко време буталото..
Ако е прекалено голямо изпреварването, започва детонационно горене, което е много вредно, защото натоварва ударно целия двигател, ерозира всичко в горивна камера - бутало, клапани и т.н. (и се проявява като 'чукане)...
Най-общо казано - при повечето режими се търси максимално предварение (в даден работен диапазон разбира се), но преди да започне детонационното горене...
На времето настройката я правехме при всяка смяна на октана на бензина (ако не се лъжа имаше 72, 76, 82, 86

) - леко врътваш дистрибутора, търсейки правилната точка... Често към това се добавяше леко пипване настройките и на карбуратора за да се получи правилната смес...
Разбира се по време на движение при различните режими на двигателя се налагат корекции, но те се командваха от един вакуумен регулатор, който променяше тази 'правилна' настройка в дадения режим, след което отново при празен ход се връща към нормалната стойност...
След това се появиха 'октан коректори'. Т.е. предварението има две фиксирани стойности - например за 92 и 95 бензин. Просто преместваш една 'заглушка', в която навярно има диод или нещо такова. Резултата е 'превключване' към другия октан... Отново настройваш дадената правилна позиция, а октан-коректора само я 'премества' за другото гориво...
При съвременните инжекционни автомобили търсенето на тази настройка става отново със 'слушане', но автоматично... Вече няма октан коректори, защото компютъра стана умен и ДВГ може да работи с голям диапазон гориво...
Компютъра взема информация за положението на коляновия вал, но има и датчик за детонации - най-общо това е микрофон, закачен на корпуса на двигателя и слуша звука/вибрациите. Когато 'чуе' детонации, знае, че трябва да намали предварението.. Ако не чува - значи трябва да го увеличи...
Така постоянно търси правилната настройка конкретно за даденото гориво, дадения режим и т.н...
За по-оптимална работа компютъра запомня част от направените настройки, като само ги коригира в правилната посока плавно на база на получената информация в процеса на работа.
Затова и например при изключване на акумулатора в повечето случаи компа забравя достигнатите 'най-добри' стойности и му трябва време за да си направи отново статистиката... Затова и след изключване на акумулатора често двигателя работи неравномерно, неправилни обороти, и след няколко километра се оправя...
Та да се върнем на конкретния въпрос:
Сменяме рязко октана на бензина ( 95 към 98 не е чак такава разлика, а и едва ли пълненето става на абсолютно сух резервоар)...
Компютъра незабавно ще започне да прави корекция на предварението съобразно това каква смес гориво си му подал. Да, може първите петдесеттина километра да не е с идеалните настройки (няма да усетиш, поради що годе еднаквите горива), и да има не съвсем идеално горене. Но плавно ще се донастройва към новите условия и след няколко десетки ккилометра ще стане идеален...
Практически този ефект го има и при всяко зареждане дори с 'що-годе' еднакъв бензин - знаете по бензиностанциите не се продава абсолютно еднакъв, дори и да е обявен за 'еднакъв октан' - слагат се присадки и т.н...
Така, че няма никакъв проблем да се кара с какъвто и да е бензин НАД зададения от производителя октан.
Ако октана е по-нисък от препоръчания от производителя, то е възможно компа да не успява да се справя, възможно е чисто конструктивно поради по-голямата степен на сгъстяване в дадения двигател да и да започнат инициирани (при подаване на искра) или самопроизволни (дори без да има подадена искра) детонации...