Страница 1 от 2
Обикновени спирачки vs такива на хибрид (разделена тема)
Публикувано на: 16 Дек 2011 00:09
от Vesko
zi_zi_top написа:Това лято ми се наложи да намаля от 160 до 60 км/ч заради един дядо с Лада, който с втора крайцерска скорост започна мъчително изпреварване на друг охлюв.
До последния миг бях сигурен, че ще го натреса..., но все пак Тойота има добри спирачки, а аз имах късмет.

ЗиЗи, от това прекият проблем е по-честа смяна на накладки. На мен за 100к.км ми смениха 3 пъти предни накладки на хибрида biggrin.gif
ОПС май 3 пъти дискове biggrin.gif
ПП: И като недостатък на хибридите на лексъс, с тази скорост на прохода Варна - Бургас спирачките му прегряват и престава да спира добре biggrin.gif
Публикувано на: 16 Дек 2011 00:41
от slowtraveler
Мдааа, спирането от такива скорости е интересно преживяване...
Наистина първите секунди протичат доста интересно...
Последно спирах така от около 160 до 0 заради катастрофа на магистралата. Първите секунди си твърдо убеден, че няма да успееш да спреш - пътя лети, а ти забавяш странно бавно... След това нещата постепенно се стабилизираха (спирачния път е геометрична прогресия на скоростта).
П.С. хибридите имат доста калпави спирачки по принцип - виж си диаметъра на дисковете... Явно японците са смятали, че генератора ще смъкне голяма част от товара на спирачките. Което обаче не помага при аварийно спиране - там големия диск е голямо предимство...
Публикувано на: 16 Дек 2011 00:47
от Vesko
Заради синхронните мотори, би трябвало хибрида да спира доста успешно с тях... ама не и ако регенерира енергия, а хаби енергия. Ама явно японците не са се решили да пуснат моторите в таакъв режим. Или не са се сетили

Публикувано на: 16 Дек 2011 01:41
от MX5
slowtraveler написа:П.С. хибридите имат доста калпави спирачки по принцип - виж си диаметъра на дисковете...
Пак ли започна за заблуждаваш хората, че колко добре ти спира колата има общо с диаметъра на дисковете?
Вземи запомни най-накрая, че размерът на дисковете започва да играе роля, само ако ти прегряват спирачките. Но такова прегряване няма да се случи на пътя, ако щеш и от 200-0 да спираш еднократно.
Публикувано на: 16 Дек 2011 03:05
от cokata
MX5 написа:размерът на дисковете започва да играе роля, само ако ти прегряват спирачките.
Това много хубаво го беше обяснил в една друга тема

Публикувано на: 16 Дек 2011 07:42
от Japanese_fever
cokata написа:MX5 написа:размерът на дисковете започва да играе роля, само ако ти прегряват спирачките.
Това много хубаво го беше обяснил в една друга тема

Както и размера на накладките, респективо, не ти подобрява спирането, а само износва накладките по-бавно.
п.п.
Аз поне си научих урока от онази тема... laugh.gif
Публикувано на: 16 Дек 2011 07:58
от slowtraveler
MX5 написа:slowtraveler написа:П.С. хибридите имат доста калпави спирачки по принцип - виж си диаметъра на дисковете...
Пак ли започна за заблуждаваш хората, че колко добре ти спира колата има общо с диаметъра на дисковете?
Вземи запомни най-накрая, че размерът на дисковете започва да играе роля, само ако ти прегряват спирачките. Но такова прегряване няма да се случи на пътя, ако щеш и от 200-0 да спираш еднократно.
Далеч си от истината и по двата въпроса.
1. Спирачното усилие (спирачния момент особено максималния такъв) зависи пряко от рамото, върху което се прилага спирачната сила - разстоянието между оста на въртене и мястото на прилагане. И също като въртящия момент може да се измери с Nm (неслучайно в мярката има и 'метър')
2. При рязко аварийно дори еднократно спиране от 200-0 все ми се струва, че нормален почти двутонен автомобил ще е прегрял спирачките и ще смърдят на опечено феродо. Веско може да сподели дали е така (ако не е ограничен на 180км/ч..)
Но не ми се влиза отново в същия спор...
Тук има пълната информация за динамиката на спиране:
http://www.engineeringinspiration.co.uk/brakecalcs.html
Веско, хибрида не може да усвои бързо толкова много енергия. Затова не са го направили така японците. Има ограничения по максимален ток на електриката. Освен това акумулаторите не могат да се зареждат с по-голям от предвидения ток. Та дори и двигателите/генератори да могат да отдадат такъв голям ток, то трябва да имаш доста голям електрически товар за да можеш да го усвоиш/разсееш.
Едно е да усвояваш 10MW
Публикувано на: 16 Дек 2011 08:35
от MX5
slowtraveler написа:Далеч си от истината и по двата въпроса.
1. Спирачното усилие (спирачния момент особено максималния такъв) зависи пряко от рамото, върху което се прилага спирачната сила - разстоянието между оста на въртене и мястото на прилагане. И също като въртящия момент може да се измери с Nm (неслучайно в мярката има и 'метър')
Напротив, ти си тоя, който е много далеч от истината. Щото аз с това се занимавам най-усилено на теория и практика (и тоя месец пак ще си променям спирачните системи на 2 от колите), а ти си градиш някакви измислени теории :P
Това, което губиш с намаляне на рамото от диска, веднага може да го наваксаш с някое от следните:
- по-силно натискане на педала (без да сменяш нищо)
- накладки с толкова по-голям коефициент на триене
- мастър цилиндър с по-малък диаметър - същото усилие на педала, но ходът на педала ще е по-дълъг
- най-често срещаното решение - просто спирачният усилвател се сменя с такъв с по-голям коефициент на усилване
И това, че ще прегрееш спирачките на хибрида с едно-две спирания от 200 до 0 са пълни глупости.
P.S. Освен това някой път ако ти остане време може да вземеш един Prius и да му измериш спирачния заедно с твоята Мазда 6 например от 100 до 0. Това което ще установиш е, че независимо от малките дискове на Приуса и странното му усещане на педала, спирачният път е почти 1:1 с тоя на Мазда 6.
Публикувано на: 16 Дек 2011 08:42
от Japanese_fever
MX5 написа: Това което ще установиш е, че независимо от малките дискове на Приуса и странното му усещане на педала, спирачният път е почти 1:1 с тоя на Мазда 6.
Ако натиска педала и на двете с едно и също усилие, може би...?

А не зависи ли също така, коя от двете има по-голямо усилие на мастър цилиндъра?
Публикувано на: 16 Дек 2011 09:33
от slowtraveler
MX5,
Това, което губиш с намаляне на рамото от диска, веднага може да го наваксаш с някое от следните
Да де - намаляване на диаметъра трябва да го КОМПЕНСИРАШ с нещо, защото влошава параметрите... Т.е. - винаги търсиш компромис - ако зависеше само от ефективността, добре би било диска да е с голям диаметър, но конструктивно (тегло/аеродинамика) и икономически е по-добре да е по-малък...
По груби сметки ако не се лъжа при такова спиране трябва да 'усвоиш' около 3.1MJ енергия. Като ми остане време ще направя груба сметка за температурата на дисковете след едно такова спиране
Не знам дали Веско е със същото усещане, но на Лексъса (400h) спирачките са странно 'ватени' и не прекалено ефективни...
П.С. Не знам защо си останал с впечатление, че имам предвид Маздата - никъде не съм я споменавал, нито пък ми е минало през ума да я вкарвам в принципен спор. Тя нито е с най-добрите спирачки нито пък е нещо изключително - нормален автомобил...
Публикувано на: 16 Дек 2011 09:39
от ALTEZZA
az pak zashto si mislia che spirachnia pat zavisi ot tova kakvi gumi imash, a ne kakvi spirachki...
Публикувано на: 16 Дек 2011 10:43
от Vesko
slowtraveler написа:
Веско, хибрида не може да усвои бързо толкова много енергия. Затова не са го направили така японците. Има ограничения по максимален ток на електриката. Освен това акумулаторите не могат да се зареждат с по-голям от предвидения ток. Та дори и двигателите/генератори да могат да отдадат такъв голям ток, то трябва да имаш доста голям електрически товар за да можеш да го усвоиш/разсееш.
Едно е да усвояваш 10MW
Слоу, знам че няма как да се усвой цялата енергия от спирането. Обаче не съм сигурен могат ли ел.моторите да са в спирачен режим, но без да генерират енергия, а да консумират. Не мога да се сетя какво съм учил преди 25-30г.
Иначе RX400h си спира много добре.... стига да не е прекалено често. Неговите спирачки прегряха на баирите между Варна и Бургас. Ама тогава нямаше много трафик и се забавлявах да пробвам колко може да вдигне межда два завоя biggrin.gif И само американските хибриди са ограничени на 180км/ч. Европеиските са на 200км/ч. Макар че на таблото показват 215 в този момент. biggrin.gif
Публикувано на: 16 Дек 2011 11:01
от slowtraveler
Веско, те няма как да не генерират енергия в спирачен режим.
Въпроса е как се използва и разпределя тази енергия...
Ако окъсиш едно динамо - ще генерира енергия, но ще я преобразува в топлина в проводниците и намотките... Закона за запазване на енергията

Дори и чисто магнитните, а не електромагнитни спирачки се загряват.
Може например да се направи с допълнителни мощни резистори, които да разсеят генерираната енергия.
Публикувано на: 16 Дек 2011 12:34
от rudolf
slowtraveler написа:MX5,
...
жорка,мисля че Мх5 е прав за диаметъра,,,
Публикувано на: 16 Дек 2011 12:57
от Vesko
slowtraveler написа:Веско, те няма как да не генерират енергия в спирачен режим.
Въпроса е как се използва и разпределя тази енергия...
Ако окъсиш едно динамо - ще генерира енергия, но ще я преобразува в топлина в проводниците и намотките... Закона за запазване на енергията

Дори и чисто магнитните, а не електромагнитни спирачки се загряват.
Може например да се направи с допълнителни мощни резистори, които да разсеят генерираната енергия.
Такива имаха тролеите маи

Зимата има и какво д асе прави тази топлина дори
