Страница 1 от 3

Разход с темпомат

Публикувано на: 08 Окт 2011 16:34
от Kiki
alexstoilov написа:Тойота Превия 2.0 D4D,Севлиево-София-Севлиево,на отиване с 6 човека,на връщане с 1,междуградско 100 км, магистрала 120-130,постоянно включен темпомат,точно 7/100.На борд комп. показа среден разход 5.5/100.Не знам дали с автопилота гори повече или по-малко.Някой има ли наблюдения?
Категорично с автопилота гори по-малко.

modedit: разделена от друга тема
/slowtraveler

Публикувано на: 09 Окт 2011 11:19
от slowtraveler
Не съм съгласен с Кики.
Всичко зависи от стила на каране....
Ако решиш да караш наистина икономично, можеш да докараш по-нисък разход отколкото с темпомат.
И съответно ако по принцип юркаш колата, можеш да докараш по-нисък разход с темпомат отколкото 'на ръка'.

Една от причините да може да се докара по-нисък разход без темпомат според мен е: често има наклони при които автомобила поддържа такива обороти, все едно автомобила е по инерция. Наклона е достатъчен да се поддържа равномерна скорост.
Ако караш 'на ръка' то би изключил от скорост. И разхода би спаднал например на 0.7л/100км на празен ход. Докато с темпомат компютъра би въртял двигателя напразно (без натоварване) с например 3х.об/мин, и разход 3л/100км....
Освен това при изкачвания и спускания човек може да действа интелигентно - например лесно да повиши скоростта по надолнището малко преди изкачването, и така да спомогне да изкачи баира без сериозно натоварване на двигателя (и съответно по-нисък разход) :thumbsup:

Публикувано на: 09 Окт 2011 12:43
от Kiki
Слоу, колко от нас могат да карат икономично?
Колко от нас знаят как се кара икономично?
Колко пъти след натискане на спирачка набираш по икономичния начин-говоря за път от примерно 400 км.?
Темпомата увеличава и поддържа скорстта винаги по максимално наи-икономичния начин.

Публикувано на: 09 Окт 2011 12:50
от KiLLeR
Kiki написа: Темпомата увеличава и поддържа скорстта винаги по максимално наи-икономичния начин.
Не мисля, че е точно така. Особено ако колата е автомат, докато набере избраната скорост се форсира така, както на "ръка" едва ли би го направил. wink.gif

Публикувано на: 09 Окт 2011 12:55
от slowtraveler
Kiki написа:....Темпомата увеличава и поддържа скорстта винаги по максимално наи-икономичния начин.
Точно там е проблема - темпомата се старае с всички сили да поддържа скоростта, без да се интересува дали това е икономично или не...

Публикувано на: 09 Окт 2011 18:41
от Kiki
Ти не ме разбираш.
Темпомата винаги се старае да поддържа зададената скорост, да, съгласен съм, но ти не се ли стараеш да поддържаш скорост, когато пътуваш?
Само че на темпомата му е зададено по електронен път да я поддържа по наи-икономичния начин.
Ако ти смяташ, че можеш да караш по-икономично от компа на колата, това е друг въпрос. Аз не мога, въпреки че съм чел много по въпроса и съм правил много опити.
Нещата са винаги 0.3-0.4л на 100км в полза на тракшъна. biggrin.gif
И не се старай да ме убеждаваш, че поддържането на една постоянна скорост е свързана с по-голям разход на гориво. wink.gif

Публикувано на: 09 Окт 2011 19:27
от slowtraveler
Това май го бяхме дъвкали в друга тема.
Но според мен човек може да чрез по-интелигентно управление (а не тъпо поддържайки абсолютно точно скоростта) да използва релефа на месността.
Конкретен пример с място, където разликата е явна: редовно пътувам по участък с завои и лек наклон надолу. При каране без темпомат, ускорявам до 110км/ч и изключвам от скорост и оборотите са около 720об/мин. Скоростта спада до около 80км/ч в завоите след което се поддържа около 90км/ч в продължение на около 2км. При включен темпомат, компютъра постоянно подава газ и поддържа около 2000об/мин за да поддържа същата скорост.

Публикувано на: 09 Окт 2011 19:38
от LEXUS
Предполагам компютърът е превключил на висока предавка и при спускането просто е изключил горивото през повечето време, докато като спускаш на празен ход е налице разход.

Публикувано на: 09 Окт 2011 19:47
от Kiki
Предполагам, че е удачно сравнението, когато робот боядисва колата и бояджия на ръка. wink.gif

Публикувано на: 09 Окт 2011 19:48
от Scott
slowtraveler написа:Това май го бяхме дъвкали в друга тема...
Определено има по-икономични методи на каране от поддържане на постоянна скорост, но спазването им те превръща в дразнител за околния трафик tongue.gif
http://www.ecomiling.com/lessons/lesson8.html
http://en.wikipedia.org/wiki/Fuel_econo ... _behaviors
http://www.metrompg.com/posts/pulse-and-glide.htm
Кики, всемогъщия компютър дето управлява темпомата е нищо повече от контролер на един единствен параметър - скорост. А дали това е удачната и икономична скорост не го интересува ни най-малко - далеч е от изкуствения интелект, вЕрвай ми.

Публикувано на: 09 Окт 2011 19:59
от slowtraveler
LEXUS написа:Предполагам компютърът е превключил на висока предавка и при спускането просто е изключил горивото през повечето време, докато като спускаш на празен ход е налице разход.
В случая няма принудителен празен ход. Нуждата от внасяне на енергия е '0'. Т.е. двигателя не трябва да има спирачен ефект за да се движи автомобила с постоянна скорост.
Та затова компютъра подава газ колкото да поддържа оборотите, но тея обороти не са 'празен ход', а са доста по-високи. От там и повишения разход.
Scott, случая нямам предвид 'най-голяма икономия', а по-икономично каране при същия скоростен режим.
Ще направя видео на конкретния пасаж със и без темпомат, като ще пробвам да нулирам и разхода за да се види разликата, колкото и малка да е...

Публикувано на: 09 Окт 2011 20:01
от LEXUS
Ами ако говорим за автоматик, компютърът ми изглежда по-могъщ. Все трябва да избере най-добрия режим и предавка.

Публикувано на: 09 Окт 2011 20:07
от slowtraveler
За автоматик си прав - няма как да изключиш от скорост и там нещата ще са на кантар, като темпомата може наистина да докара по-добър разход с постоянното си следене и неотклонение от зададените параметри...

Публикувано на: 09 Окт 2011 20:13
от Scott
LEXUS написа:Все трябва да избере най-добрия режим и предавка.
Ъхъ ... и като си в некомпютърен режим, кой избира предавката? Скоростната кутия си има ECU, което върши работата, а темпомата пак задава само сигнал за поддържане на зададената скорост чрез газта - drive by wire, aко си го чувал между рекламните лозунги дето четеш.
Най-близкото сравнение (да последвам примера на Кики) е тухла върху педала на газта biggrin.gif

Публикувано на: 09 Окт 2011 20:16
от LEXUS
Ново високоинтелигентно мнение в кавички от твоя страна. Рекламни лозунги?? Да караш помпа-дюза и да иронизираш някой друг освен себе си е забавно.