Страница 1 от 2

4A-GE, AE86, AE92, data acquisition, окачване..тема без край

Публикувано на: 27 Юни 2009 22:49
от lz2lps
И беше тя предвидена за донор, а то какво стана... май първо ще си поживее - '88 Toyota Corolla AE92 GTi (4A-GE)

Мисля че приключихме със заваряването. Остава да се изчисти ръждата, където я има и да се грундира + боядиса. Кит не мисля да слагам laugh.gif, нито пък да се старая с боядисването. Някой ден ако ми хрумне, мога да я дам да я пребоядисат цялата.

Спирачките все още не са сглобени, трябва да сменя и ремъци, масла, и семеринги на разпределителните валове. Този път за разлика от АЕ86цата почти всички вече е в наличност. Има няколко скъсани болта и тампона на задната стабилизираща щанга, но и тях ще поръчам.

За сега мисля да си направя шини за седалката и да ги закрепя, където се закрепя оригиналната седалка. Идва съвсем малко назад седалката и при натискане на съединителя кракът ми се изпъва почти целият, така че ще трябва да модифицирам педала. За ръцете и останалите два педала нямам проблеми. Това обаче означава че най-вероятно някой с моят ръст или по-голям ще може да я кара.

За коланите мисля да използвам също фабричните дупки, доколкото мога. Ще трябва да пробия една допълнителна на задната седалка, тъй като там за средният колан е само 1, а на мен ми трябват 2. За 2та колана между краката сигурно ще е необходимо да пробия 2 дупки в пода и да сложа планки, както е по приложение J. Но за това вече имам опит с Хондата.... там бях пробил около 6 laugh.gif

Ще трябва да измисля и къде да монтирам дисплея и записващото устройство на Data Acquisition системата. Трябва и да вържа сензорите за волана, педала на газта и спирачката. Може би ще ползвам TPS за газтта... ще трябва да видя как да вземам оборотите.


Data Acquisition играчка.

Седалкa и 6 точкови колани

AE86 - началото

AE86 - Фаза 1 (оглозгване на купето)

AE86 - Фаза 2 (рязане и заваряване)

За сега АЕ86цата е замразена. Прекалено много работа остава... а на мен ми се кара. Ще видим до къде ще стигним с АЕ92то.

Re: 4A-GE - AE86, AE92

Публикувано на: 27 Юни 2009 23:49
от dimd00d
Честито :)

Ако някой ден смяташ да почнеш да логваш окачването, ще трябва да си земеш DL2. Във фейсбук пише, че смяташ да ползваш ECU интерфейса - то има ли такъв за Тойота?

Аз се чудех какъв даш/логър да си зема да колата, и най-накрая се спрях на Racepak - малко по-скъп е от Race Technology, само че хора дето са пробвали двете казват, че се чупи по-малко, а и трябва да опъваш само 1 кабел през колата :)

Re: 4A-GE - AE86, AE92

Публикувано на: 28 Юни 2009 00:08
от lz2lps
dimd00d написа: Във фейсбук пише, че смяташ да ползваш ECU интерфейса - то има ли такъв за Тойота?
Това беше преди да купя Тойотата и да зарежа Хондата biggrin.gif. Дори си бях купил кабел и се мъчех да го препрограмирам да използва data logging протокола на чипнатото ECU на Хондата.

Хубавото на DL-1 и DASH2 е че има доста информация за протоколите. Колко е здрав предстои да проверим.... като си направя колата.

Racepack също не изглежда зле. Мисля че едно време съм ги гледал.

За сега не смятам да логвам окачването, но не мисля че е проблем и със DL-1.

Сигурно я знаеш.... но все пак:
http://www.sae.org/technical/books/R-367

Хардуера е най-лесната част. След това трябва да анализираш :).

Отдавна бях почнал проект за конвертиране на различни формати към MoTeC, но за момента съм го зарязал. i2Pro за мен е най-доброто за визуализация и анализ. Имам и DriftBox, но там софтуера няма кой знае какви възможности.... и от там се бях изнервил и почнах да пиша конвертор.

В момента мисля и експертна система, която да ми автоматизира малко работата по анализа.... за момента си експериментирам със MatLab.

Публикувано на: 28 Юни 2009 00:18
от lz2lps
Ето малко ресурси, които съм откривал с времето.

http://s2racing.yuku.com/topic/3140/t/I ... urces.html

Във форума също има доста информация.

Имам и 1-2 купени документа за разни алгоритми от SAE конференции - не е кой знае какво, но са интересни. Пиши едно лично ако те интересуват.

Re: 4A-GE - AE86, AE92

Публикувано на: 28 Юни 2009 00:23
от dimd00d
lz2lps написа:...
За сега не смятам да логвам окачването, но не мисля че е проблем и със DL-1....
Няма достатъчно скорост - 100hz e DL1.
lz2lps написа:...
Сигурно я знаеш.... но все пак:
http://www.sae.org/technical/books/R-367
...
Да, някой хубав ден ще взема и да си я купя :)
lz2lps написа:...
Отдавна бях почнал проект за конвертиране на различни формати към MoTeC, но за момента съм го зарязал. i2Pro за мен е най-доброто за визуализация и анализ. Имам и DriftBox, но там софтуера няма кой знае какви възможности.... и от там се бях изнервил и почнах да пиша конвертор.

В момента мисля и експертна система, която да ми автоматизира малко работата по анализа.... за момента си експериментирам със MatLab.
Чуден е Мотека ама и парите са му чудни па и всичко допълнително се плаща допълнително :(

Re: 4A-GE - AE86, AE92

Публикувано на: 28 Юни 2009 00:50
от lz2lps
dimd00d написа:Чуден е Мотека ама и парите са му чудни па и всичко допълнително се плаща допълнително :(
На мен само софтуера ми трябва.... иначе хардуера им е прекалено скъп за аматьори... естествено има защо. Така или иначе софтуера им е безплатен, аз съм разгадал формата на файловете им за i2Pro версията... само някой трябва да седне да довърши конвертора :whistle:

Иначе сега отворих онази книга, и гледам че за suspension motion препоръчителните sampling frequences са 100-200 Hz.

(На мен основно ми трябва да логвам нискоскоростни движения на damper-a (5-25 мм/с) - това са тези, предизвикани от инерционните движения на шасито (roll, pitch, ... т.е. тези, които са резултат от спиране, ускоряване, завиване). Високоскоросните 25-200 мм/с (неравности) и над 200 мм/с (curb-ове) не са ми от първостепенно значение tongue.gif )

За темеператури и налягания 1-5 Hz, за работата на шасито и пилот 20 Hz.

Поне така пише в книгите laugh.gif

Re: 4A-GE - AE86, AE92

Публикувано на: 28 Юни 2009 01:17
от dimd00d
lz2lps написа:...
Миии при 120 кмч, излиза резолюцията към 30 сантиметра, което за slow bump/rebound наистина изглежда що годе добре. (Щото то се пак те интересува къде по пистата как се е движило окачването, или се бъркам?)

Re: 4A-GE - AE86, AE92

Публикувано на: 28 Юни 2009 02:03
от lz2lps
dimd00d написа: или се бъркам?)
Мътни са ми тези неща още, така че няма да рискувам да те обърквам :). Като намеря по информиран отговор от моментните ми предположения ще пробвам biggrin.gif

Все пак някакво предположение (ако бъркам, батките ще ме поправят :whistle:) :
-------------------------------------------
Предполагам и high speed bump/rebound имат също значение... все пак пистата не е гладка и често минаваш по curb-oвете (Като гледам една хистограма в книгата - времето прекарано във low speed bump/rebound e около 2 пъти и нещо по-вече, отколкото high speed... това за предницата. За задницата разликата е по-малка).

Също трябва да си попълня и познанията по dampers - кое точно се настройва. Знам че има 4way adjustable - отделнo high/low speed bump/rebound. Обаче май са от "по-скъпите".
-------------------------------------------

Скоро се сетих да чета главата от книгата за "frequency and shock absorbers", понеже Юли беше споменал нещо за изчисляване на честотата и сега съм си размътил мозъка със вибриращи системи.

Нищо че отдавна се интересувам от Data Acquisition, не са ми много големи познанията - имам моментни просветления и се сещам да погледна някоя и друга статия/книга. Практическият опит е много малък - със demper-ите пък нулев.

П.П. 30 см е при 120 км/ч. Обаче в България едва ли има писта, със завой в който да влезеш със 120 км/ч (всъщност за Калояново не съм сигурен). Нас ни интересува настройките в завоите. Айде във първата фаза на спиране скоростта може да е висока, но при turn-in и в изхода на картинг пистите може и да е наполовина (не ми се рови сега за точни данни, логвани със дрифтбокса... но утре може да погледна от Калояново, Плевен и Кюстендил).

Но щом казват 100-200 Hz, предполагам е възможно да се направи някакъв що годе смислен анализ и при 100Hz. То се е видяло че и задкормилното устройство ще трябва да усеща точно какво му трябва като bump/rebound tongue.gif Да не говорим че само за единият край на автомобила трябват около 155 GBP за сензор wacko.gif. На първо време ще си карам без тях. Основните 6 са предостатъчни - steering angle, brake pressur (в моят случай brake travel), throttle position, RPM, lateral acceleration, longitudinal acceleration. То само тези данни ще ти стъжнат живота при анализа :)

Публикувано на: 28 Юни 2009 08:07
от lz2lps
Калояново:
Изображение

На Калояново конфигурацията е за Италианско Преследване (т.е. има шикани на правите), но както се вижа най-високата скорост е при спиране от към 125 след двете прави. Като гледам - скоростите на завоите са от 50-90 (грубо казано)

Трябва да видя какви са скоростите при turn-in, track-out.. в средата ако окачването се е установило и в зависимост от завоя не ни интересува много, защото тогава нямаме скорост на движение на damper-a, а знаем че той действа когато се движи.

Fdamper = C.v; C - damping coefficient (Ns/mm); v - damper velocity (mm/s)

Fspring = SR.s; SR - spring rate (N/mm); s - spring compression (mm)

Данните са от АЕ86 . :whistle:

Pleven:
Изображение

В Плевен най високата скорост на правата е 96-97. Това е от Хонда Сивик, която дава под 40 секунди за обиколка (не съм Аз tongue.gif ).... т.е. от бърза Хонда със добър пилот.

П.П. Не обръщай внимание на на пръв поглед странните изречения и формули laugh.gif. Използването им в контекст ми помага да ги запомням. Предполагам и damper (да, damper, а не shock absorber, което доста автори са съгласни че не е много коректно като термин) звучи странно, но не мога да видя от къде произлиза амортисьор, докато думата damp директно е свързано със функцията му - затихване на колебанията на пружината породени от силите предизвикани от свиването/разтягането и. Сега остава да разбера какво е pogo stick, защото на такова оприличават кола, при която нямай damper-и laugh.gif ).

Публикувано на: 28 Юни 2009 14:04
от Bass_Man
Мисля , че думата амортисьор е чуждик от френски и би трябвало да е нещо такова :
http://en.wiktionary.org/wiki/amortisseur_winding
Ето го и на френски автомобилното :
http://fr.wikipedia.org/wiki/Amortisseur
Ако така се пише на френски разбира се .
Ще потърся за още инфо .
Иначе браво за темата :thumbsup: ! Много е добра !

ПС: така , като гледам просто англичаните си ползват едната дума а французите другата :
http://en.wikipedia.org/wiki/Shock_absorber
Но се препокриват , като значения в техниката , защото дампер значи още доста неща докато амортисьор май за нищо друго не може да се ползва tongue.gif .
http://en.wikipedia.org/wiki/Damper

Публикувано на: 28 Юни 2009 14:23
от lz2lps
Мисля че си прав. Благодаря за, което smile.gif Проверих в един, два френско-английски речника и е точно това ( http://en.wiktionary.org/wiki/amortisseur).

И все пак ми е трудно да възприема думата. Damper ми говори повече, защото произлиза от damp (dampen) и като я чуя я асоциирам със предназначението, не със конкретният механизъм.

Публикувано на: 28 Юни 2009 15:32
от Bass_Man
Еми това е можи би защото знаеш по-добре немски/английски от колкото френски tongue.gif . На французина сигурно му е баш на обратното :whistle: .

Re: 4A-GE - AE86, AE92

Публикувано на: 28 Юни 2009 22:31
от dimd00d
lz2lps написа:...Така или иначе софтуера им е безплатен, аз съм разгадал формата на файловете им за i2Pro версията...
А виж, това съм го изтървал - ако имаш някакъв документ описващ формата - метни го насам :)

Публикувано на: 29 Юни 2009 20:18
от MX5
Ето още няколко линка с информация - не толкова теория, повече изводи от теорията и опит ...
Лесно се за възприемане, така че го препоръчвам като увод преди човек да започне да се рови из учебниците :)

окачване:
http://farnorthracing.com/autocross_secrets5.html

дампери:
http://farnorthracing.com/autocross_secrets6.html

балансиране на колата:
http://farnorthracing.com/autocross_secrets7.html

коли с предно предаване (това не е за конкретния случай тук, но все пак ...):
http://farnorthracing.com/autocross_secrets10.html



Публикувано на: 29 Юни 2009 20:30
от MX5
А тази книга май още се води най добрата на тема Data Acquisition:

Data Power: Using Racecar Data Acquisition : A Practical Guide to : Selection and Setup Data Interpretation Trackside Operation
by Buddy Fey



Трудно се намира и цената е доста солена.

Който я открие на .PDF има едно черпене от мен smile.gif