Страница 6 от 8
Нова корола крос скърцане при натискане ма спирачка
Публикувано на: 03 Фев 2025 14:14
от memorex
Без да спекулирам по темата ,но по спомен оригиналните с които дойде равчето бяха Texstar.

Нова корола крос скърцане при натискане ма спирачка
Публикувано на: 03 Фев 2025 14:54
от nov
Двигателист написа: ↑03 Фев 2025 13:53
които Тойота продава като оригинални.
Което само по себе си предполага някакъв контрол на тия части (вероятно го има , но занижен), европейски са 100% защото на кутията брандирана с логото на Лексъс /Тойота стоеше надписа Made in Romania.
Двигателист написа: ↑03 Фев 2025 13:53
или по-точно местни за региона, което вероятно води до по-ниски разходи, респективно цена.
точно в десетката, за цена..................и то ниска..............ще си замълча тактично.
Двигателист написа: ↑03 Фев 2025 13:53
Вероятно идеята е да се използва пазарната ниша
Явно е точно това идеята.
Двигателист написа: ↑03 Фев 2025 13:53
Но това са си само мои разсъждения
Така четейки, много близо до истината, но пък специално за накладки не би трябвало да правят разлика за гаранционен/извънгаранционен автомобил, или се предполага, че никой чалнат, като мен няма да иде в Тойота да си купува " ОЕМ " накладки за 13 годишния си кош, за в чужбина съм почти сигурен, че е така. И именно от това мислене изхождат, просто да "оберат" и тая клиентела ако я има.
Нова корола крос скърцане при натискане ма спирачка
Публикувано на: 03 Фев 2025 18:06
от Hursa
slowtraveler написа: ↑03 Фев 2025 11:24
Като всяко едно от горните действия може да промени резонансната честота и да доведе до свирене на спирачките...
Има нещо по съществено от накладките по отношение на създавания шум. Затова едни и същи накладки в едни спирачни апарати, при съпоставими условия могат да създават "скърцане", а в други - не. (Разбира се - конструкцията, размерите и материалите на "дисковете" имат не по-малко значение от накладките, в случая - за създаване или "липса" на "скърцане".)
Нова корола крос скърцане при натискане ма спирачка
Публикувано на: 03 Фев 2025 19:59
от zorbata
Двигателист написа: ↑03 Фев 2025 13:53
Оптифит не е точно марка, а търговска линия на евтини части, които Тойота продава като оригинални.
Предполагам е нещо като по хранителните вериги - много производители опаковат продукцията си с фирмена марка на съответната верига. Работил съм в предприятие което правеше така, съответно цената беше по-ниска и не се наблягаше толкова на качеството и то не на продукта, а на качеството на материалите които се влагаха.
На мен лично "гресирането" на накладките ми е помагало за спиране на скърцането. Може да е изолиран случай, понеже от тогава го правя редовно(поне веднъж годишно).
Нова корола крос скърцане при натискане ма спирачка
Публикувано на: 03 Фев 2025 20:58
от slowtraveler
Hursa написа: ↑03 Фев 2025 18:06
Има нещо по съществено
Резонансната честота зависи от различни фактори както споменахме

Дори и натрупан прах или мръсотия по резониращите детайли (апарат, маса на накладките и т.н.) може да промени тази резонансна честота и да прекрати или инициира 'свирене'...

Нова корола крос скърцане при натискане ма спирачка
Публикувано на: 03 Фев 2025 22:09
от zorbata
Уф колко издребнявате.
При маса 0.400 кг.(нови са около толкова за този модел) ще "свири" с 10Hz(например), а при маса 0.350 кг. ще е с 30Hz. И при двата случая ще свири.
Нова корола крос скърцане при натискане ма спирачка
Публикувано на: 03 Фев 2025 22:43
от slowtraveler
Не съм съгласен - предполагам няма съмнения у колегите, че свиренето е поради резонанс...
Това, че един камертон ще 'свири' (резонира) например с 440Хц не значи, че въобще ще чуеш звук 420Хц от него...
Това са особеностите на резонанса - 'свиренето' (вибрациите и т.н.) - мръдне ли честотата на външното въздействие малко от резонансната честота - звукът/вибрациите затихва и изчезва... Не искам да навлизам в издребняване, но всеки, занимавал се с радиотехника знае как се настройваха радиоапаратите в миналото и защо 'чуваш' само радиостанцията на конкретната честота (подсказка - стига ти само бобина/антена и кондензатор, резониращи ТОЧНО на тази честота

)
Доста колеги са го усещали този ефект - или 'странно дрънчене' на двигателя точно при определени обороти ( например 2200об/мин), или пък вибрации на волана при 110км/ч заради разбалансирана гума...

А двигателят, гумата, автомобила са си останали същите извън този диапазон, ама ефектът си го усетил точно в резонансната частота на механичното изделие
(на някои двигатели има 'червена линия' на оборотомера - обороти, в които по инструкция въобще не трябва да се задържаш, а само можеш да преминеш през тях. Като над тях и под тях двигателя си е спокоен... Ама в резонанса - може да го потрошиш

Нова корола крос скърцане при натискане ма спирачка
Публикувано на: 04 Фев 2025 11:54
от Hursa
Дали трептенето на накладките ще се погаси достатъчно зависи от "коравината" на супортите, от тяхната структура, размери, маса (особено за предните, които са с по-голямо натоварване обикновено, както и затова, че са в пъти по-дебели дисковете и е по голям диаметъра им), от хлабините в тях, от гнездата за накладките, колко "равномерно" ги "притиска" към диска, от демпферите, които погасяват трептенето и дали е използвана "смазка", от нейната консистенция, ако е използвана. А това е по решения на конструктора и от качеството на изработка (и сглобка

).
Струната свири, ако я монтирате на китара. Ако я вържете за добре конструиран супорт - няма да свири.

Нова корола крос скърцане при натискане ма спирачка
Публикувано на: 04 Фев 2025 13:45
от slowtraveler
► Виж съдържание
Офтопик
Резонанса в механиката е толкова 'мъглява' и 'хлъзгава' материя, че доста умове са се счупили там

Защото ако са обикновен камертон нещата могат лесно да се кажат и определят, при изделия със сложна форма (или няколко изделия с различна резонансна честота, сглобени в едно) се наслагват много хармоници, вълните се отразяват и резултатът трудно се предвижда...
Имали сме случай на кораб, който въпреки многобройните преустройства резонираше точно в кабината на капитана

Навсякъде по кораба - спокойно (като за кораб, със сума ти работещи механизми), но в капитанската каюта вибрацията бе несъпоставима и непоносима

Това бе първият кораб, на който съм се качвал, където капитанската каюта да не е по десният борд - накрая всички вдигнаха ръце и 'преместиха капитана'
А преди това не да не се правиха всякакви опити - включително заваряване на големи метални плочи в пода....
Нова корола крос скърцане при натискане ма спирачка
Публикувано на: 04 Фев 2025 15:11
от Hursa
► Виж съдържание
Резонанс - на какво? Съвпадение вибрациите на накладката с така наречената тяхна "собствена честота" - но тя не е сложен детайл, като цяло. И е притисната двустранно - точките на приложение на всяка една от действащите и сили изменя вибрациите и - и така няма да има резонанс. Резонанс между вибрациите на накладката и диска, между накладката и супорта? От това, което знам за резонанса (а то е малко), според мен, в случая, няма отношение. Пишат дори, че пространството под калника евентуално може да усилва определени звуци - може, но и това е конструкторски проблем, все пак това пространство е твърде отворено за да има сериозен принос към усилването (според мен).
Нова корола крос скърцане при натискане ма спирачка
Публикувано на: 04 Фев 2025 15:54
от gimara
Интересно четиво -
https://www.ferodo.com/bg-bg/blog/avoid ... rakes.html. Слагайте по един честотомер в колата.
Нова корола крос скърцане при натискане ма спирачка
Публикувано на: 04 Фев 2025 20:14
от slowtraveler
Hursa написа: ↑04 Фев 2025 15:11
Резонанс - на какво?
На цялата съвкупна система и нейни отделни компоненти... Статията на Феродо, цитирана от gimara добре систематизира казаното по темата...
Все едно да кажеш, че китарата е сложен агрегат

Не е сложен, ама издава различни звуци според вибрациите на конкретен прост детайл - струната

Ама ако е влажно - звукът може да стане друг - хармониците се изменят дори от такъв малък външен фактор... Относно спирачките - да, натискането на спирачките променя резонансната честота... Затова и някои спирачки свирят при слабо натискане на спирачният педал, пък спират ако скочиш на педата

И обратното
Не разглеждайте едностранно резонанса и вибрациите... Когато ти дрънчи ауспуха при определени обороти, това заради ауспуха ли е или заради двигателя

Така и е при спирачките - не само накладките, но и дисковете, а и целият апарат и дори цялото окачване (и температура и т.н.) внасят своя дан и може да промени резонансните честоти и хармониците им..

Нова корола крос скърцане при натискане ма спирачка
Публикувано на: 04 Фев 2025 21:04
от Hursa
Вижте графиката - резонанса, ако го има е в тесен диапазон от честоти. Т. е. само при определено съчетание от фактори може да се получи - като малко изменение на който и да е - ще се излезе от резонанса. В случая - натискаме спирачките, скоростта и оборотите на колелата намаляват - ако има резонанс, в един момент се появява скърцане и в следващия "изчезва" - защото ъгловата скорост на дисковете вече е по-ниска и съчетанието е друго, резонансната област е премината. А те си скърцат продължително време в процеса на спиране. И пак - конструктора не трябва да допуска подобни резонанси.
Вижте как зависи от "коефициента на затихване" на вибрациите в случая. Т. е. - ако конструктора въведе демпфер или трудновибриращ елемент, поне за честоти, около резонанса, (стабилен, "корав" супорт например, с демпфирани хлабини - значително съпротивление) в някой от елементите на системата - няма да има резонанс (или поне може да бъде много "тихо" скърцането и никой няма да го чуе

- с незначително повишение на амплитудата в областта на резонанса).
Все пак, както е написано "Съдържанието, съдържащо се в тази статия, е само за развлекателни, информационни и рекламни цели ...".

Защо скърца и как да се борим със скърцането на конкретен автомобил, за който евентуално купуваме "Феродо" накладки, а не "как да си конструираме не скърцащ" такъв.

Нова корола крос скърцане при натискане ма спирачка
Публикувано на: 04 Фев 2025 21:32
от slowtraveler
Hursa написа: ↑04 Фев 2025 21:04
В случая - натискаме спирачките, скоростта и оборотите на колелата намаляват - ако има резонанс, в един момент се появява скърцане и в следващия "изчезва" - защото ъгловата скорост на дисковете вече е по-ниска и съчетанието е друго, резонансната област е премината. А те си скърцат продължително време в процеса на спиране.
Разбира се, че резонансът е в тесен диапазон на основната честота (и значително по-малък интензитет на хармониците)... Но погрешно тълкуваш, че скоростта или оборотите на автомобила са определящи за звука...
Все едно да тълкуваш, че ако движиш по-бързо лъка на цигулката, избраният тон ще се промени

И да - напълно е вероятно при по-висока скорост инициатора вече да е изместил дотолкова честотата, че да не се получи резонанс и да не пищят спирачките
Но това са наистина доста странични въпроси... Основното поне за мен е избор на комплект диск/накладки и правилното им разработване (последният път разработването отне около 10-15 минути внимателно шофиране без трафик - за да мога да направя няколко по-интензивни намалявания на скоростта от около 40км/ч без да спирам...
Нова корола крос скърцане при натискане ма спирачка
Публикувано на: 04 Фев 2025 21:42
от Hursa
А кое, кое е силата създаваща вибрациите - триенето между диска и накладките. В случая диска не е съвсем струна - вижте масата му спрямо струната, както и формата, опората му (- бързо ще затихнат колебанията на конкретна честота). Ако ударим камбаната леко - тя ако въобще зазвъни - ще звъни тихо.
Но нека е така - вибрира на конкретна честота. Ако накладката не продължи да вибрира на същата (близка или малко по-ниска) честота - няма резонанс. Трием струната с лъка - струната вибрира. Спираме да "трием" (водим лъка много бавно) - но не отделяме лъка (не отпускаме педала на спирачките) - ще погасим вибрациите и.
Надявам се, че няма цигулари тук

- да ми се смеят.