Страница 6 от 16

Re: Ще карате зимата само със зимни май?

Публикувано на: 16 Ное 2015 16:00
от slowtraveler
andrian999999 написа:Аз лично им казавам да не ми до натягат джантите на ръка
Взел съм си динамометричен ключ, и затягам само на ръка :whistle: spell.gif

Re: Ще карате зимата само със зимни май?

Публикувано на: 16 Ное 2015 16:05
от skydiver
Teзи ~100Nm са критично важни.
Преди време, от пренатегнати гайки в гумаджийница, със над 120 км/ч скъсах 3 (три!) шпилки, 4х114,3..., на предна дясна главина...
Изображение
Та от Лидл си взех динамометричен ключ (онези с цена 30лв) само за тази цел!
Силно препоръчвам, качеството е съизмеримо със среда класа ключ в диапазона 100-200лв.
Да не съм офтопик - обух джипоподобното с Fulda Kristall Control HP.
Исках други, но всичко в "Диана"-та на Околовръстното беше вече продадено...

Re: Ще карате зимата само със зимни май?

Публикувано на: 16 Ное 2015 17:50
от Оги
Аз си имам усет за стягане, който никога не ме е подвеждал, а след 6 м. е възможно развиването с къс ключ или лула, въпреки че в контактните повърхности обикновено тръгва ръжда и това се усеща при развиването, но най-много да настъпвам ключа докато тръгнат. Това 100 нм е 10 кила на метър или 30 кг на около 30 см. рамо. Ако чуя "кръц" - спирам, щото иначе после с развиването идва нагорно.

Re: Ще карате зимата само със зимни май?

Публикувано на: 16 Ное 2015 18:14
от slowtraveler
skydiver написа:Teзи ~100Nm са критично важни....
Зависи от автомобила... На някои усилието се отличава доста :whistle:
Но си прав, че на повечето е 100-110Нм...

А за усилието на ръка - отдавна съм се отказал да вярвам на ръката... Направих си експеримент - разлика 20-30Нм (не че е толкова решаваща) е нещо нормално при работа по 'усет'...
Но според мен някои от 'майсторите' грешат и с над 200Нм отгоре.
Също сме късали шпилка на РАВ-ка заради некадърни майстори, а на Маздата секретната гайка на едното колело изяде много бой с тежък чук, комбинирано с голям лост - пистолетите бяха безсилни... Добре, че секрета бе марков и издържа боя...

Re: Ще карате зимата само със зимни май?

Публикувано на: 16 Ное 2015 18:17
от skydiver
Оги написа:..Това 100 нм е 10 кила на метър или 30 кг на около 30 см. рамо. Ако чуя "кръц" - спирам..
Съгласен съм с теб, но когато намажеш шпилките с масло...
А пък иначе няма да ти е точно стягането.
Както и да е - пренатягането е по-опасно от слабото стягане .
offtopic.gif

Re: Ще карате зимата само със зимни май?

Публикувано на: 16 Ное 2015 18:25
от slowtraveler
И двете са достатъчно опасни - затова и момента на затягане е точно специфициран (например 90-110Нм, или 100-110Нм)...
Според мен толеранса на пренатягане е по-поносим.
Например 140Нм (повече с 40Нм)въпреки, че е доста, няма да навреди чак толкова нито на джантата, нито на шпилката/болта, докато 50-60Нм(по-малко с 40Нм) общо затягане може да доведе до саморазвиване от вибрации и т.н...

Re: Ще карате зимата само със зимни май?

Публикувано на: 16 Ное 2015 18:45
от ufer
Едно малко правило от моя 10-годишен опит в немски сервиз. Ако нямате точни данни за натягане на алуминиеви джанти, е добре да ги стегнете с около 20 Нм повече в сравнение с железните. Пример: жел. джанти - 110 Нм, алу - 130 Нм. Но винаги е най-добре да се търсят точните препоръки, защото производителите станаха много, както и претенциите ни...

Re: Ще карате зимата само със зимни май?

Публикувано на: 16 Ное 2015 18:50
от slowtraveler
При мен в първото ръководство на автомобила пишеше 150Нм....
В следващото издание на ръководството вече бяха променили нещата - 175Нм....
Явно са имали проблеми с нещо...

Re: Ще карате зимата само със зимни май?

Публикувано на: 16 Ное 2015 21:27
от Akima
Варненският ми гумаджия записва кой точно от служителите е затегнал гайките. cool.gif
За да може да си го викнете да ги развие - в 01:00 във виелица например - Бих казал,че това е доста успешен вид мотивация да няма изцепки. :whistle:

Re: Ще карате зимата само със зимни май?

Публикувано на: 17 Ное 2015 14:55
от Оги
Където гайките или болтовете прилепват в джантата в конус - няма никакъв проблем със саморазвиване. Впрочем никога не съм ползувал динамометричен ключ за колела за да направя сравнение, но с най-малкия ключ и средна сила като за болт или гайка 12 мм - няма проблем с развиването. Конуса е конструктивно изработен върху гайките и отворите на джантите със цел против саморазвиване.
Където обаче няма конусна повърхност- а виждал съм такива сглобки и с шайба /ако влезе в автопарка накоя с шайби ще и изхвърля колелата и болтовете:гайките без грам мисъл/.

Re: Ще карате зимата само със зимни май?

Публикувано на: 17 Ное 2015 16:37
от slowtraveler
При конусните също се случва при недобро завиване или прекалени усилия (прекалено голям цикличен въртящ момент на колелото)...

Re: Ще карате зимата само със зимни май?

Публикувано на: 18 Ное 2015 09:35
от skydiver
Оги написа:Където обаче няма конусна повърхност- а виждал съм такива сглобки и с шайба /ако влезе в автопарка накоя с шайби ще и изхвърля колелата и болтовете:гайките без грам мисъл/.
Рав-ката ми е точно така, без конус...
Изображение
Ако искаш да използваш конус и оемските джанти, вероятно ще трябва да се метнеш във филм...

Re: Ще карате зимата само със зимни май?

Публикувано на: 18 Ное 2015 10:10
от mirott
Понеже се отплеснахте от темата...а питах преди...какво е точно зимна гума?!

Re: Ще карате зимата само със зимни май?

Публикувано на: 18 Ное 2015 10:21
от Оги
Такава със снежинки. Другото е работа на технолозите.

Re: Ще карате зимата само със зимни май?

Публикувано на: 18 Ное 2015 10:44
от Airfan
Отпред тази фаска не е ли конус?