С перата при спускане по надолнище можеш да избираш една от общо 6 "виртуални" степени на скоростната кутия, всяка с различна степен на рекуперация и респективно с различна степен на моторна спирачка. Същото можеш да правиш и със спирачния педал, но така стоповете ти ще светват при всяко едно натискане, което е малко стресиращо и досадно за водачите зад теб. При нас лоста в положение "S" включва по подразбиране 4 "предавка" и в този случай автоматика ще използва диапазона от 1ва до 4та, но не и по-горна позиция.
Що се отнася до мобилното приложение използвай това с черната иконка - MyToyota. Онова с червената е старото.
Toyota RAV4 Prime 2021 - Мечтаният автомобил?
Публикувано на: 18 Юни 2024 09:33
от Monster
Да - перата са просто по-удобен начин да се контролира рекуперацията, еквивалентно на S режима на скоростния лост. Вярно е, че при промяна на лоста от положение D на положение S, той преминава директно на S4. Но не е вярно, че с лостa се използва само диапазона S1 до S4 - с "придърпване" в едната посока намаляш "виртуалните" степени, а в другата посока ги увеличаваш, като максималната степен е S6, която като поведение е аналогична на това лостът да стои в позиция D (то ест тогава има минимална рекуперация). Що се отнася до стоповете - вярно е, че с промяна на рекуперация (с позициите S), не се активират стоповете и затова трябва да се внимава това да не се прави рязко, тъй като напрактика може да предизвика доста рязко намаляване на скоростта, без шофьорите зад теб да бъдат нотифицирани за това. Дали спирачката активира рекуперация преди да активира механичните спирачни апарати - при Zoe знам със сигурност, че това работи по този начин (първо се ползва рекуперация и чак при рязко натискане се активират истинските спирачки), но при Rav4 не съм сигурен дали натискането на спирачния педал не активира директно спирачките. Според показанието на "еко-метъра" на дисплея стрелката отива дълбоко в Charging зоната при натискане на спирачката, но пък човекът в следното видео твърди, че натискането на спирачката активира механичните спирачки и по-дълъг EV пробег може да се постигне ако вместо това се използва S режима на скоростния лост за менажиране на скоростта на колата:
Toyota RAV4 Prime 2021 - Мечтаният автомобил?
Публикувано на: 18 Юни 2024 13:15
от Ivo Varna
Явно съм се изразил малко неточно. Имах предвид, че и в този режим автоматика (а не скоростния лост) може да промени по своя преценка предавателното съотношение, но само в посока надолу от зададената S позиция. В същото време на дисплея ще изписва това, което си задал като ограничение. Това предавателно число няма как да бъде надхвърлено, докато не превключиш на по-висока степен или в позиция D. Но в посока по-ниска от зададената предавка автоматиката не е ограничен с избора. По повод момента на сработване на накладките също не съм съгласен, но винаги съм уважавал мненията на колегата Monster а и сега ми е неудобно да пиша от мобилния и тук ще спра. Дълго и безаварийно каране!
Toyota RAV4 Prime 2021 - Мечтаният автомобил?
Публикувано на: 18 Юни 2024 20:42
от Ivo Varna
Смятам, че човекът от видеото не е в правото си да ни съветва да злоупотребяваме с S позицията на лоста. Той дори не разбира защо така автомобила му рекуперира повече енергия. Точно сега и аз не искам да обяснявам защо. За мен споменатия режим е изключително удобен при спускане от планински проход или просто по по-голямо надолнище, дава ни се възможност според наклона на съответния участък от пътя да си изберем подходящата предавка отговаряща както на скоростта ни на спускане, така и на съблюдаваната дистанция спрямо водачите пред и зад нас. Но не препоръчвам с това да се злоупотребява на шосе с малки наклони. Със сигурност на 5-10 пъти веднъж като ти грабне съзнанието трафика или ти звънне телефона ще забравиш да върнеш лоста в позиция D. За щастие инженерита на Тойота са предвидили и такъв възможен сценарий и са дали възможност при силно натиснат педал на газта автомобила да превключи и на по-горна S-позиция (което определено е добро за скоростната кутия). Подобна е реакцията на колата и в другата посока - при прекалено високи обороти тя няма да превключи примерно на S1 докато оборотите са прекалено високи за трансмисията. И за да финишираме темата по всички параграфи ще добавя и нещо, което мисля, че вече бе коментирано по-назад във форума - при пълна батерия забавянето с рекуперация няма как и къде да трансформира енергията при което в сила влиза "моторната спирачка". Последното се вижда ясно и на анимацията с електропотреблението. Но колегата от видеото греши - в конкретния случай ДВГ-то се развърта изцяло принудително и няма никакъв разход на гориво.
Toyota RAV4 Prime 2021 - Мечтаният автомобил?
Публикувано на: 18 Юни 2024 23:00
от Monster
Ivo Dobrich написа: ↑23 Май 2024 21:04
При мен към настоящия момент след зареждане изписва 133 км ел пробег, но в началото не бе така а и като я взех зимата беше в разгара си.
Ако този пробег успяваш да го постигнеш без прекомерно използване на S режима, а с натискане на спирачния педал, то за мен издиша теорията от видеото, че натискането на спирачката не връща ток в батерията.
Toyota RAV4 Prime 2021 - Мечтаният автомобил?
Публикувано на: 18 Юни 2024 23:35
от BOz
Ivo Dobrich написа: ↑18 Юни 2024 07:30
то за мен издиша теорията от видеото, че натискането на спирачката не връща ток в батерията.
Естествено, че това не е вярно.
Toyota RAV4 Prime 2021 - Мечтаният автомобил?
Публикувано на: 19 Юни 2024 00:16
от slowtraveler
Съвсем лично предположение, базирано на техническият опит, а не на познаване на конкретната логика в различните режими...
Предполагам, че работи по следната логика (и мисля съм чел нещо подобно за хибридните Тойоти):
1. При възможност за рекуперация - натискането на педала не води до натискането на механичните спирачки до нивото, което може 'да събере' батерията, и след това - добавя механично усилие.
2. При невъзможност за рекуперация - ако използва моторна спирачка - задържа натискането до нивото на усвоената от МГ1/МГ2 и моторната спирачка енергия.
3. Ако не е завъртял моторната спирачка е възможно да задейства моментално механичните спирачки за да има незабавен ефект на спиране.
4. Във всички горни режими - балансът 'консумирана/рекуперирана енергия' / механични спирачки се модулира чрез електрониката, за да има постоянно спирачно усилие (постоянна спирателна енергия) при промяна на другите условия
5. Режимът S само променя баланса / настройките, по които работи електрониката, но не и логиката и...
На предния ми автоматик S използваше по-активно моторната спирачка, смъкваше по-рано предавките, което пазеше повече механичните спирачки за да не прегреят при спортно шофиране...
Toyota RAV4 Prime 2021 - Мечтаният автомобил?
Публикувано на: 19 Юни 2024 02:27
от Ivo Varna
Monster написа: ↑18 Юни 2024 23:00
Ако този пробег успяваш да го постигнеш без прекомерно използване на S режима, а с натискане на спирачния педал, то за мен издиша теорията от видеото, че натискането на спирачката не връща ток в батерията.
Да така е. Някак си е тъпо да се доверяваме на някого с 725 000 абонати и 50 клипа (при това доста разнородни)в канала си и сляпо да му вярваме. При голям брой гледания Ютюб ти дава възможност малко да ти понабъбне и личната сметка без особено значение какво точно си публикувал и дали е вярно. Ако пък вкараш и нещо по-крещящо и скандално то броят на гледанията само ще се увеличи. По добре да го оставим тоя за американците
Toyota RAV4 Prime 2021 - Мечтаният автомобил?
Публикувано на: 19 Юни 2024 10:49
от Hursa
Съмнявам се, че "перата", S режима има отношение само към рекуперацията. Няма рекуперация, когато "подаваме газ" (поне над определена степен на педала). Не е, според мен - и ограничаване подобно на някой автоматици на предавката за получаване на по интензивна "моторна спирачка" при спуск - при тях ограничението е само до първите предавки. А тук са шест.
При двулитровата хибридна корола си е именно симулиране превключване на предавки. Например - движа се с не много висока скорост в D режим, автомобила се задвижва от батерията (не се спуска автомобила, акселератора е натиснат), двг изключен. Включвам в S режим - включва се на S4 - системата стартира двг. Понижавам на S3 - двг повишава оборотите. При повишаване - съответно понижава оборотите. Така при превключване на по-ниска предавка - двигателя вече е развъртян до високи обороти и е близко до оборотите си на максимална мощност. (В "книжката" (за хибрида) има предупреждение да не се превишават оборотите - да не се шофира за продължително време в "червената" област на оборотомера, но поне аз не съм успявал да ги вдигна дотолкова, явно системата ги ограничава до 6000 (над тях започва "червената" област на оборотомера) - където този двигател достига максималната си мощност. Вероятно се счита, че за хибридната система - не може да се получи нещо повече от превишаване на тези обороти. При королата - левия прибор е оборотомер, а натоварването на хибридната система/забавянето е на анимация на дисплея, с "препоръка" във вид на допълнителна анимация.)
При плъгин хибрида поради възможността да се движи много повече в ел режим (както и значително по "голямата мощност" на батерията) може би в такъв, S режима да има отношение само към рекуперацията. Но едва ли е ограничен само до тази си функция, когато е в хибриден.
Toyota RAV4 Prime 2021 - Мечтаният автомобил?
Публикувано на: 19 Юни 2024 11:42
от BOz
Hursa написа: ↑19 Юни 2024 10:49
Съмнявам се, че "перата", S режима има отношение само към рекуперацията.
Което до този момент никой не е казал, че има отношение само към рекуперация. А, както "бавнопътуващия" потребител малко по-горе описа, вкарваш системата умишлено в даден режим на работа. Нищо друго. Единствено се коментираше, че изказването, че чрез натискане на педала на спирачката в Д режим, нямало рекуперация, което е невярно твърдение.
Toyota RAV4 Prime 2021 - Мечтаният автомобил?
Публикувано на: 19 Юни 2024 12:37
от Hursa
Всъщност се пише само за рекуперация/моторна спирачка. Дори в цитираната реплика. А въпросът е
zorbata написа: ↑17 Юни 2024 14:32
имам пера на волана, имате ли идея каква функция изпълняват
Но поне при двулитровата корола изменя режима и на двг - не само при спуск, а винаги. Така влияе на консумацията (и надявам се - до някаква степен евентуално на динамиката).
Toyota RAV4 Prime 2021 - Мечтаният автомобил?
Публикувано на: 19 Юни 2024 19:15
от BOz
Hursa написа: ↑19 Юни 2024 12:37
и надявам се - до някаква степен евентуално на динамиката
Не влияе на динамиката. Влияе на възприятието на шофьора за динамика.
Toyota RAV4 Prime 2021 - Мечтаният автомобил?
Публикувано на: 19 Юни 2024 20:14
от Hursa
Съмнявам се. Едно е да ускоряваш тепърва от ниски обороти. Друго е - когато двигателя е вече на високи обороти. Особено когато максималната мощност е при сравнително високи обороти. И особено когато реакцията на системата (трансмисията) не е особено бърза (лагва или както там го наричат). (За пример - 100 110 държи на учудващо ниски обороти - 1200 1300. Оборотите трябва да се вдигнат близо петкратно до максималната мощност. Бързо е, но трябва да отреагира цялата система, да се пренастрои. А си има лаг - не е колкото при ауриса, но го има. Сравнете ускорението на королата - 177-184 кс, с ускорението на по-висок клас (т. е. не по-лек) автомобил - 150 кс.)
Toyota RAV4 Prime 2021 - Мечтаният автомобил?
Публикувано на: 21 Юни 2024 12:15
от zorbata
Установих че нямам крик и ключ, но имам ремонтен комплект(помпа + нещо като бутилка за газ).
Ремонтният комплект изключва ли крика и ключа?
Toyota RAV4 Prime 2021 - Мечтаният автомобил?
Публикувано на: 21 Юни 2024 12:20
от BOz
Ами ти нямаш работа да вдигаш колата и да махаш гумата. Следователно не ти трябват крик и ключ.