Здравейте! Виждам, че е доста старичка темата, но понеже ми е интересна, явно е тук мястото да коментирам. Изчетох темата и виждам, че има голямо объркване на "терминологията", макар по същество повечето от вас да са наясно с процеса, просто като цяло в България сме "изгубени в превода", което е в съчетание с факта, че car-detailing-a, колкото е развит в Америка, толкова е непопулярен в България. Поне, със сигурност през 2008 г. е бил непопулярен, сега малко, да кажем, по-различно стоят нещата.
Но масовата ситуация е, че тези услуги се предлагат по автомивките и повечето хора - изпълнители и клиенти понятие си нямат с какво всъщност се захващат и как се прави изобщо. В общи линии малко хора, дори по автомивките знаят как правилно се мие автомобил. Всеки си има подход, всеки у нас е "разбирач". Само ще кажа, че от толкова разбирачи, аз лично сам си мия колата и нямам доверие да я оставя в автомивка, след което да си я взема. Като цяло, там повече създават проблеми, отколкото да ги решават. След като ги създадат намажат колата с нещо което да скрие фините драскотини (то и олио за филии ще свърши същата работа), до следващия път, когато пак ще трябва да си платите за същата "услуга".
Мога да кажа от опит, че 50%, ако не и повече, от процеса на правилно подържане на лаково-бояджийското покритие се състои в измиването и подсушаването. Аз нищо друго не правя за моята кола (4 години от закупуването й чисто нова), и смея да твърдя, че изглежда доста добре. Обаче, редовно, след дълъг път отстранявам налепените насекоми до няколко часа след приключване на пътуването, на автомивка. Безконтактното миене не е непременно супер вредно. Въпросът е да се спазват някои прости правила:
1) Не мийте колата в горещо време. Не пръскайте препарат върху нагорещени/нагряти повърхности, т.к. оставяйки 2-3 минути препаратът да подейства (аз не използвам никаква четка или гъба, заради риска от надраскване, при нашите битови условия), стават петна, които се чистят по определен начин и той не е за всеки.
2) Аз първо нанасям препарат, за да разтвори мръсотията, после изплаквам, за предпочитане с топла вода, чак после със силната струя. Някой започват първо с вода, за да паднела горната мръсотия и за да охладят колата, но така директно надраскват лака и/или набиват мръсотията в порите му, защото мръсотията не е разтворена. Аз изчаквам на сянка, да се охлади преди да предприемам каквото и да е.
3) Оставете препаратите да подействат 2-3 минути макс. За насекомите - 30 сек.
4) Не дръжте водоструйката твърде близо до автомобила и пръскайте под кос ъгъл - около 30, 40 градуса, не перпендикулярно върху повърхността.
5) подсушавайте с чиста микрофибърна кърпа, или ръкавица, никакви силиконови пера, които нежно дерат лака и с времето това става все по-видимо. Не натискайте повърхността.
Ваксата накрая е нещо чудесно - колкото повече карнауба съдържа, толкова по-трайна и по-добре, но и по-скъпа. Така или иначе вакса която издържа повече от 2-3 месеца не знам дали има.
Не коментираме, че водата трябва да е пречистена чрез осмоса, не трябва да е варовикова и т.н.
Хайде сега, замислете се, колко хора, вкл. и тези дето се пишат специалисти и на колко автомивки, та дори и нашенски "автокозметици" (терминът сега ми дойде наум

може да се има доверие, че го правят..
Car-detailing-a, доста различна дейност от измиването, макар че то е първия етап от цялостния процес. Не искам да засягам никого във форума, но ако някой ми предложи да ми обработи професионално лако-бояджийското покритие, без да съм говорил с него преди това, за да съм наясно той какъв подход има с почистването на автомобила, има ли си ателие, в което работи, или работи пред блока, където има прах и минават коли, какви пасти използва, има ли индивидуален подход към проблема на конкретния клиент, няма да ми види очите, камо ли парите..
Относно терминологията. Това, за което сте спорили как се нарича - отнемането на част от лака, ако прочетете тук-там, на англ. се нарича sanding - "шкурене". Другото е polishing (превод на български - полиране). То е втората стъпка (или третата, ако броим и измиването най-напред), което и фино изглаждане на останалия лак (остатъци от дълбоки драскотини, ако има, плюс корекция на матиращия ефект, създаден от шкуренето). Накрая се нанася вакса (или други неща - днес има нано-покрития и т.н.), "лустро" ако щете (коренът е латински и значи светлина, блясък), която не само, че нищо не отнема от лака, ами "гланцира" или нанася защитен повърхностен слой върху лака. Толкова. Според мен, терминът "пастиране" се използва, за да се даде наименование на шкуренето и да се различи от полирането. Иначе, лексикално той е неточен и води до объркване (аз и паста за зъби да и сложа на колата, пак ще е "пастиране").
Общо взето, напълно са разбираеми, както цената на тези услуги, която никъде по света не е ниска, заради цените на материалите и трудоемкия процес, така и фактът, че в България има много фактори, които правят почти невъзможно масовият водач да подържа перфектен външен вид на автомобила си, за дълго време.
Накрая един практически въпрос - един път тръгнем ли да шкурим, т.е. отнемаме част от лака, особено на старите коли (които са най-големите ползватели на тези услуги) - какво ще стане, когато рано или късно паднат всички тези мазила, с които е намазана, за да лъщи с цел снимки .... ще трябва пак да ходим да си плащаме. И което е по-лошо - лакът е изтънял, става по-податлив на удари, рискът от напукване от камъчета да речем и прочие, става по-голям. Аз лично затова не съм фен на "пастирането" (шкуренето по моите разбирания) и смятам, че то трябва да се прави в краен случай - като по-евтина алтернатива на пребоядисването и с уговорката, че после следва постоянна, редовна занимавка и подръжка. Предпочитам пазенето и превенцията - мия си колата редовно - махам доколкото е възможно източниците на разяждане и оксидация, а не чакам да се случат. Винаги е по-добре да си пазим здравето, да спортуваме, да се храним правилно, отколкото да чакаме да се разболеем и тогава да се занимаваме с лечение и да очакваме после чудеса..