Страница 5 от 7

Летни гуми на ниски температури

Публикувано на: 04 Яну 2021 12:29
от bigchicken
Ами на мен ми е по-важно какво се случва когато аз карам моята кола в моите условия. Поддадох се на меънкането на жената да сменя гумите единствено и само защото колата наистина зпочна да е неадекватна на пътя. И тръгвайки от вулканизатора с мръсна газ нещата вече бяха различни. Какво да им вярвам на тестовете на спирачния път?! Аз такива спирания имам изключително рядко. Като навъртиш десетки хиляди с каравана и кемпер, а преди това и мотор почти целогодишно, знаеш ли колко често стигаш до интерес какъв е спирачния път на автомобила? Хич. Два-три пъти в годината и то не както идва първосигнално, скачане на спирачките, а контролирано и максимално удължено спрямо обстоятелствата. За 50k километра нямам никаква представа буса за какво най-късо разстояние може да спре. Надявам се и да не разбирам.
Толкова за спирането. Какво правим при потегляне, в завой с газ, без газ, при потегляне в завойс мръсна газ, при необходимо спиране в завой...? Един от най-адекватните ми тестове за гуми е светофара на жълтите павета в триъгълника. Газ откъм Мария Луиза да хвана светофара, ама на, спирачки за червеното с едновременно завиване на ляво. Бордюра на островчето това чака и потрива мазно ръце :) Не говорим за екстремно спиране, по-добре да не спра, но за достатъчно интензивно, за да стане белата на тази настилка в мокро и студено време

Летни гуми на ниски температури

Публикувано на: 04 Яну 2021 12:52
от krasengn
Какво означава когато спирачния път е по-голям? Означава, че при всяко натискане на педала, имаме по-слабо спиране. Не само при екстрено спиране.
За мен е смущаващо, че лятната гума спира доста по-добре от зимната на сухо и мокро. Даже при отрицателни температури на въздуха. И това трябва да го имам предвид фактически през цялата зима. Само на сняг зимната е по-добра.

Летни гуми на ниски температури

Публикувано на: 04 Яну 2021 12:59
от slowtraveler
Споко - и аз съм въртял доста километри с баничарка и голям бус (с мотора жената не ми даде да врътна километри - застана 'напреки' :) ) - нагаждаш се и толкова...
Въпросът бе, че доста народ 'има чувството', което рязко се отличава от реалността... Субективното впечатление може доста да подлъже...
Пример за такова е 'ускорението' на СВТ или хибрида - 'ама то не ще да ускори както обикновения автомобил'... Като хванеш секундомера се оказва че ускорява и то по-бързо, ама усещането за 'случващото се когато караш твоята кола' е друго... :thumbsup:

krasengn, не си прав за по-големият спирачен път в този акспект.... До момента на загуба на сцепление спирачният път е еднакъв (т.е. докато достигнеш границата на приплъзване)... Проблемът основно е от това, че зимната гума има по-малка контактна площ (ламелките, изкривяването им и големите водоотводни канали, в сравнение с плътните стабилни блокове и по-малкото нарези на лятната гума), и от там - по-рано на приплъзване на зимната гума при сухо и мокро.. Спираш ли с темп 'преди сработване на АБС' на зимната гума - и с двете гуми ще имаш еднакъв спирачен път.... Разликата се проявява само при по-интензивно спиране - когато зимната гума вече 'не държи' и почва да приплъзва, докато лятната все още има сцепление... Същият ефект е и при сняг и лед, но в обратен порядък - там ако спираш с темпо да не приплъзва лятната гума - и двете гуми ще спрат с еднакво темпо, но разбира се лятната ще загуби сцепление при много малко усилие, докато зимната ще може да продължава интензивното спиране с много по-голямо темпо на забавяне...

Летни гуми на ниски температури

Публикувано на: 04 Яну 2021 15:34
от bigchicken
Е добре, ама освен площта имаш и коефициент на триене, където всъщност е идеята на зимната и лятната гума, освен в шарката. 10 квадрата тефлон си е сееиозна площ, ама... :) Във Формулата като преценят гумите, все сликове, мерят температурата на асфалта, прогнозите, облачно ли ще е, или ще напече и ще загрее асфалта при същата температура на въздуха... Неслучайно по-рано споменах и подметките на обувките и питах какви гуми сравняваме в края на краищата... Защото е ясно, че при гуми за даден сезон тази, която е по-малък разход на гориво е и по-“хлъзгава” и обратно. Ако зимната гума ще ми е с малък разход на гориво, сиреч съпротивление при търкаляне, какво сцепление да очаквам от нея? Електричките ги пускат с пластмасови гуми за по-малък разход и на тестовете на спирането и слалома клякат. На ускорението също, защото и там приплъзват. На всяка по-мощна електричка си и слагат по-адекватни гуми.
Не знам, не е проста темата, по моему ако гумите са адекватни за сезона си си има разлика.
Междувпрочем, гумите, с които закъсах в Турция, са ми непозната марка. С тях буса беше мина TUV в Германия, не им загледах шарката, само видях, че пише М+С. Като закъсах им обърнах внимание и се оказа, че гумата си е със съвсем лятна шарка, с теите надлъжни канала и тесни напречни... Това М+С за чий беше турнато нямам никаква идея.

Летни гуми на ниски температури

Публикувано на: 04 Яну 2021 15:52
от slowtraveler
Бусовете не ги бутай при леките автомобили - там гумите обикновено са 'це'-тки :) Тесните напречни (малко по-нагъсто отколкото на чисто лятна гума) за тях е достатъчно основание да е 'зимна' tooth.gif
Формулата също не ги пипай, щото там играят с температурата и за да докарат и правилното налягане в гумата (и от там - сцеплението), пък ти едва ли играеш на буса и на лекият автомобил на такова ниво :) Просто на тези спортни нива доста от параметрите са дооооста далеч от тези при нормални гуми и нормална експлоатация...
Както казах - тестовете показват, че поради различните смески ('по-пластмасовите' според теб :) ), наистина летните гуми влошават сцеплението при ниски температури по-бързо отколкото по-меките смески на зимните гуми... Но въпреки това - остават с доста по-добро сцепление (да, възможно е при -25-30-40С да се изравнят и под такава температура летните да са с по-лошо сцепление от зимните, ама то тогава това ще ти е последния проблем :D )..

Летни гуми на ниски температури

Публикувано на: 04 Яну 2021 18:06
от max-2
Има и нещо друго, веднага след смяната гумите са малко неадекватни, трябва да се изтрие повърхностния слой за стари гуми, около 50-100 км., независимо летни или зимни. Ако са нови зимни пак е така на асфалт, но на сняг са трепач, там няма проблеми.

Летни гуми на ниски температури

Публикувано на: 04 Яну 2021 19:11
от Hursa
► Виж съдържание

Летни гуми на ниски температури

Публикувано на: 04 Яну 2021 19:38
от Mcl
Hursa написа: 04 Яну 2021 19:11
► Виж съдържание
Тук сте прав многото ламели развалят цялостното представяне в тези условия. За да е по нагледно погледнете шарката на Michelin pilot alpine. Това за мен е най добрата гума за нашите условия, в сняг се справя на около 80% а в останалите условия е на 100% като имаме на предвид ,че сняг последните години няма. Дано не се сметне като някаква реклама ,просто аз съм най доволен.

Летни гуми на ниски температури

Публикувано на: 04 Яну 2021 19:41
от BOz
А аз още се чудя защо има хора, които карат зимата с летни гуми, а просто не си сложат всесезонни.
В единия случай правиш малки компромиси при всякакви условия, а при другия случай правиш огромни компромиси при определени условия, за да запазиш някакви маргинални по-добри характеристики при други определени условия. Просто няма логика. tooth.gif

Летни гуми на ниски температури

Публикувано на: 04 Яну 2021 20:17
от Hursa
За съжаление, май производителите не се справят много добре със съчетаването на характеристиките при всесезонните гуми. А може и просто да не са заинтересовани да работят в тази посока. Поне тестовете в които има сравнения и на трите - някой всесезонни се представят при определени условия по-зле от зимните-лятото, съответно от летните-зимата.
Mcl написа: 04 Яну 2021 19:38 ламели развалят цялостното представяне в тези условия
Според мен - с тази структура от ламели с "назъбена" периферия - се опитат до колкото е възможно да подобрят сцеплението на лед. Според мен, това е най-опасно зимата - асфалта изглежда само мокър, дори може да е сух, но в долчинка или в сенчест завой може да се е задържала заледена локва, често прилича просто на мокро петно. Затова, според мен, може да пожертват в относително голяма степен представянето на суха или мокра настилка, но да намалят поне до определена степен - опасността при попадане в такива ситуации.

Летни гуми на ниски температури

Публикувано на: 04 Яну 2021 22:08
от BOz
Кои всесезонни се справят по-зле от летни аналози при зимни условия?

Летни гуми на ниски температури

Публикувано на: 04 Яну 2021 22:30
от Hursa
Гледах тестове, мисля, че американски - бяха избрали по три модела и даваха ускоренията - при ускорение, спиране, в завои на хонда (на нея ги тествали). Не при всички условия - но например на суха и мокра настилка зимата отстъпвали както на летните (на първите места), така и на зимните (но не помня, може и само на мокра да отстъпваха).
пс бях го запазил някъде, но не се сещам къде. Теста беше специално правен за да се оценят всесезонните.

Летни гуми на ниски температури

Публикувано на: 05 Яну 2021 00:11
от BOz
Общо взето лятната гума е по-добра на сухо. При мокро вече става доста имагинерна разликата. При зима (сняг и подобие) няма въобще как да ги сравняваш.
Ето един тест като ориентир дали стават или не:
https://www.tyrereviews.com/Article/202 ... e-Test.htm

И американските "всесезонни" гуми са доста различни от масовите европейски модели. Там често и на чисто лятна шарка може да видиш отбелязани като "всесезонни", но нямат "сертификат" като европейските за зимни условия - примерно върховете със снежинката, което да гарантира, че отговарят за дадено сцепление при зимни условия.

Летни гуми на ниски температури

Публикувано на: 05 Яну 2021 09:46
от ufer
bigchicken написа: 04 Яну 2021 15:34 Това М+С за чий беше турнато нямам никаква идея.
Най-вероятно това са били всесезонни гуми. Те приличат повече на летни, но материалът е по-различен и подходящ за каране през зимата. Но в крайна сметка никой не трябва да забравя, че този тип гуми са компромисни и всеки трябва сам да си отговори за неговия стил на каране, какъв компромис му е нужен... :whistle:

Летни гуми на ниски температури

Публикувано на: 05 Яну 2021 10:14
от BOz
ufer написа: 05 Яну 2021 09:46 Те приличат повече на летни, но материалът е по-различен и подходящ за каране през зимата.
Точно това е. Реално зад това М+С не стои нищо като "изпитание" освен някакво нещо, което да ти подскаже, че тази гума има някакъв по-различен перформънс в сравнение с чисто лятната такава. Но нищо обвързано с някакви конкретни дефинирани параметри, които да могат и трябва да се покрият.
ufer написа: 05 Яну 2021 09:46 Но в крайна сметка никой не трябва да забравя, че този тип гуми са компромисни и всеки трябва сам да си отговори за неговия стил на каране, какъв компромис му е нужен...
За това споделям вече няколко пъти мнението, че с последните поколения всесезонни гуми, които можем да купим на нашия пазар, компромиса става толкова незначителен и малък, и не трябва да се изключват базирайки се на старо мнение от преди доста години назад, или защото така е чул човек.
Вече 2-ра година имам възможност да "тествам" такива гуми целогодишно и смело мога да заявя, че са доста удачен избор с "компромиси", които не могат да се усетят ба пътя от масовия потребител. Слоу спомена за едни характеристики, които се усещат доста когато минеш от летни към зимни гуми. Това вече е почти решено. С такива гуми на сухо (лятото) го няма "лигавото" усещане на зимната гума, както и зимата въобще не отстъпват по тракшън/сцепление на зимните гуми.
Ако човек се замисли как кара автомобила си, през какви пътища кара зимата, може да се учуди, че дори за един преход (пътуване) може да минеш от чист сух път, през мокър, да прекачиш една планина със сняг, след това да попаднеш в киша и да слезеш пак на сухо. И това е доста често срещано "явление" през зимния сезон. И вземайки предвид това и характеристиките им при определени условия, определено чисто статистически във времето всесезонната е по-сигурната гума от чисто лятната или зимната такава. Да, ако искаш да си топ-топ-топ точно на този завой, точно в този момент при точно това условие, след анализ винаги може да се избере най-правилната гума. Но всички смятам, че не караме само на точно този завой, точно в този момент с най-правилната гума за точно този случай, защото следващия завой след 5 км става със съвсем други характеристики, които биха показали предимствата на точно противоположната гума.
Разбира се и не изключвам чисто потребителските нужди. Примерно ако бях ски инструктор и всеки ден трябваше да съм по снежните пътища по върховете на планините, то това ще ми е основния фокус при избор на гуми. Но пък за там бих заложил на 4х4 преди избора на гуми и евентуално вериги. И ако веригите не могат да ме измъкнат (попадал съм в такава ситуация веднъж (за щастие)), тогава последно бих съжалявал и/или обвинявал, че гумата не се е справила. tooth.gif