Хибридното задвижване - предимства и недостатъци, кеф и/или практичност...

Публикувай отговор
Enwor
Мнения: 174
Регистриран на: 19 Мар 2017 22:18
Местоположение: София
Благодарил/а: 4 пъти
Получена  благодарност: 6 пъти

Хибридното задвижване - предимства и недостатъци, кеф и/или практичност...

Мнение от Enwor » 04 Авг 2020 14:18

Колеги, някой от вас достигал ли е до лимит/ограничения при регенерация? Какво имам предвид - редовно на слизане по Подбалкана батерията ми е пълна и двигателя гони 3000оборота за да оползотвори енергията от спускането. И това при скорост около 100км/ч.. Забелязах, че на равно при пълна батерия спирачките сякаш игнорират регенерацията а направо активират апаратите. При продължително спускане и "свърши" оборотомера какво става? Примерно ако спускането е достатъчно дълго..
Corolla 2005 1.6 VVTi 3zz-fe | hatch, SOL
Corolla 2020 Sedan 1.8 Hybrid

Аватар
biro
Мнения: 2663
Регистриран на: 31 Мар 2013 11:21
Местоположение: Русе
Благодарил/а: 4 пъти
Получена  благодарност: 77 пъти

Хибридното задвижване - предимства и недостатъци, кеф и/или практичност...

Мнение от biro » 04 Авг 2020 14:53

Да така са хибридите на Тойота. Включвай на N, за да не бръмчи и контролирай скоростта със спирачка.
C-HR 1.8 Hybrid 122к.с. 2ZR-FXE 2017 Classy LED

Аватар
BOz
Мнения: 4337
Регистриран на: 24 Сеп 2013 18:06
Местоположение: София
Благодарил/а: 3 пъти
Получена  благодарност: 136 пъти

Хибридното задвижване - предимства и недостатъци, кеф и/или практичност...

Мнение от BOz » 04 Авг 2020 15:28

Enwor написа: 04 Авг 2020 14:18 Колеги, някой от вас достигал ли е до лимит/ограничения при регенерация? Какво имам предвид - редовно на слизане по Подбалкана батерията ми е пълна и двигателя гони 3000оборота за да оползотвори енергията от спускането. И това при скорост около 100км/ч.. Забелязах, че на равно при пълна батерия спирачките сякаш игнорират регенерацията а направо активират апаратите. При продължително спускане и "свърши" оборотомера какво става? Примерно ако спускането е достатъчно дълго..
Няма как да ти "свърши" оборотомера.
Автомобила вдига оборотите, защото "закача" ДВГ-то към колелата и го вкарва в най-съпротивителния режим на "помпане" на въздух, за да придаде максимална спирачна сила върху колелата. Оборотите продължават да се регулират от системата и няма как да излязат извън контрол, ако това те притеснява.
biro написа: 04 Авг 2020 14:53 Да така са хибридите на Тойота. Включвай на N, за да не бръмчи и контролирай скоростта със спирачка.
Все едно на нормален автомобил да освободиш от скорост и пак да се спускаш на спирачка, което е тотално грешно действие.
Разход на хибрид-> Изображение
Разход на дизелов автоматик -> Изображение

Аватар
slowtraveler
Мнения: 5054
Регистриран на: 28 Май 2006 21:44
Местоположение: Варна
Автомобил: Nissan Qashqai 2008/2.0/AWD
Благодарил/а: 182 пъти
Получена  благодарност: 162 пъти

Хибридното задвижване - предимства и недостатъци, кеф и/или практичност...

Мнение от slowtraveler » 04 Авг 2020 15:55

Enwor написа: 04 Авг 2020 14:18 батерията ми е пълна и двигателя гони 3000оборота за да оползотвори енергията от спускането
Когато батерията ти е пълна, то няма каква енергия да опозотвори - няма 'къде да я сложи' - батерията е пълна :)
Затова и върти двигателя, за да разсее част от енергията чрез него (съпротивления, помпане на въздух и т.н.), а не чрез спирачките, които могат да прегреят при дълго спускане...
Съгласен съм с BOz - компютърът си контролира процеса... Да, ако спускането е кратко - можеш да изключиш в N за да не те дрази, но ако е по-продължително - остави колата да 'мисли вместо теб' :)
Абе няма ли вече режим B?
Toyota Avensis 1.6 VVT-I / 2002г --> Mazda6 /2008 --> JGC 3.0/2014 --> ???
Chevrolet Kalos 1.4/16V/2004-> Nissan Qashqai 2.0 4x4 2008

Enwor
Мнения: 174
Регистриран на: 19 Мар 2017 22:18
Местоположение: София
Благодарил/а: 4 пъти
Получена  благодарност: 6 пъти

Хибридното задвижване - предимства и недостатъци, кеф и/или практичност...

Мнение от Enwor » 04 Авг 2020 16:06

biro написа: 04 Авг 2020 14:53 Да така са хибридите на Тойота. Включвай на N, за да не бръмчи и контролирай скоростта със спирачка.
Предпочитам да не го правя, за мен е ок а и е доста хитро да се ползва примерно при радарния темпомат.
BOz написа: 04 Авг 2020 15:28 Няма как да ти "свърши" оборотомера.
Има, има :) правилно съм го макар и за кратко при полупразна батерия. По-скоро ми е любопитно при достигане на максимални обороти и пълна батерия, а спускането продължава дали автоматично ще активира някакви защити (я спирачки, я консуматор, я принудителен неутрал)..
Вероятно достигането до максимума е достатъчно трудно за да не се получава, но знам ли :).

Спускането на Стражата от Калофер.. излизам от завоя с близо 50 и включвам на В. Двигателя с рев стига до почти 5000 оборта. Това "за теста". В обратна посока, спускането още от Антон започва да зарежда от 70%. Вече след Клисура гоня 3000 оборота и към края на спускането съм на 3400 и то на D, а се движа със 100.
Corolla 2005 1.6 VVTi 3zz-fe | hatch, SOL
Corolla 2020 Sedan 1.8 Hybrid

Аватар
slowtraveler
Мнения: 5054
Регистриран на: 28 Май 2006 21:44
Местоположение: Варна
Автомобил: Nissan Qashqai 2008/2.0/AWD
Благодарил/а: 182 пъти
Получена  благодарност: 162 пъти

Хибридното задвижване - предимства и недостатъци, кеф и/или практичност...

Мнение от slowtraveler » 04 Авг 2020 16:11

Enwor написа: 04 Авг 2020 16:06 а спускането продължава дали автоматично ще активира някакви защити (я спирачки, я консуматор, я принудителен неутрал)..
Компютърът чрез MG1 и MG2 регулира нужните му обороти на ДВГ... Т.е. ако има нужда - ще си 'забие' ДВГ на високи обороти, но ако усети, че оборотите станат близо до критичните - просто ще промени оборотите на MG1 и оборотите на ДВГ отново ще са в нормите...
Същият 'номер' го прави и всеки съвременен автомобил с автоматична кутия - когато оборотите станат прекалено високи - ще превключи предавка... Да, спирачното усилие малко ще намалее, но ДВГ няма да излезе от комфортния си оборотен режим...
Toyota Avensis 1.6 VVT-I / 2002г --> Mazda6 /2008 --> JGC 3.0/2014 --> ???
Chevrolet Kalos 1.4/16V/2004-> Nissan Qashqai 2.0 4x4 2008

Enwor
Мнения: 174
Регистриран на: 19 Мар 2017 22:18
Местоположение: София
Благодарил/а: 4 пъти
Получена  благодарност: 6 пъти

Хибридното задвижване - предимства и недостатъци, кеф и/или практичност...

Мнение от Enwor » 04 Авг 2020 16:49

Мда, явно запасът е в оборите на MG1 с които поддържа ДВГ-то.. Ще опитам да логна данните следващият път ако не забравя, че ми стана интересно. :cheers:
Corolla 2005 1.6 VVTi 3zz-fe | hatch, SOL
Corolla 2020 Sedan 1.8 Hybrid

Hursa
Мнения: 4956
Регистриран на: 10 Окт 2011 21:22
Местоположение: Козлодуй
Благодарил/а: 6 пъти
Получена  благодарност: 79 пъти

Хибридното задвижване - предимства и недостатъци, кеф и/или практичност...

Мнение от Hursa » 04 Авг 2020 18:16

Може включването на „неутрал” да е опасно, но сигурно има защита.
Или ще превключи режима, или ще стартира ДВГ, но в такъв режим процедурата на стартирането му ще се различава. Ако скоростта е голяма при „N” - трябва да развърти ДВГ – в противен случай МГ1 може да достигне максималните си обороти и да се разруши (според мен, тъй като планетарния "редуктор" в случая ще "мултиплицира" оборотите на короната, "предавани" към МГ1) – дали, чрез стартирането и работата му на празен ход (което ще обезсмисли включването на „N”) или чрез промяна режима на „D”, но според мен, трябва да го защити по някакъв начин. (Някой опитвал ли е да старира системата и преди да се стартира ДВГ да включи на „неутрал”, да отпусне спирачката – дали ще стартира ДВГ след известно време?)
Enwor написа: 04 Авг 2020 16:49 явно запасът е в оборите на MG1 с които поддържа ДВГ-то
Мисля, че за да понижи оборотите на ДВГ - МГ1 ще си понижи оборотите - така симулирайки "превключване на по-висока предавка" (намалявайки разсейваната от ДВГ енергия).
Enwor написа: 04 Авг 2020 14:18 Какво имам предвид - редовно на слизане по Подбалкана батерията ми е пълна и двигателя гони 3000оборота за да оползотвори енергията от спускането.
В такъв случай - не я "оползотворява" (за съжаление). Но друго ми е любопитно - след пълното зареждане на батерията - усещате ли "изчезване" на задържащото усилие - при "пуснат" педал (акселератор)?
Auris Е15 Hybrid; Corolla E210 HB 2.0 hybrid

Аватар
WoLF
Мнения: 2758
Регистриран на: 05 Май 2016 09:21
Местоположение: Стара Загора
Благодарил/а: 305 пъти
Получена  благодарност: 141 пъти

Хибридното задвижване - предимства и недостатъци, кеф и/или практичност...

Мнение от WoLF » 04 Авг 2020 18:43

Hursa написа: 04 Авг 2020 18:16 усещате ли "изчезване" на задържащото усилие
Да, няма регенеративно спиране, защото няма къде да регенерира. Режима много наподобява включване на "B".
При продължително спиране оставям да напълни батерията и да развърти двигателя без гориво. Ако се намага да му намаля оборотите закратко леко натискам педала на газта да "коустна" за сметка на увеличаване на скоростта, иначе със спирачките играя. Принципно има консуматори в колата, които ползват батерията и не седи дълго напълно заредена :thumbsup:
При такива случаи ми се иска да имам батерия с по-голям капацитет...
ИзображениеИзображениеИзображение

Hursa
Мнения: 4956
Регистриран на: 10 Окт 2011 21:22
Местоположение: Козлодуй
Благодарил/а: 6 пъти
Получена  благодарност: 79 пъти

Хибридното задвижване - предимства и недостатъци, кеф и/или практичност...

Мнение от Hursa » 04 Авг 2020 18:47

WoLF написа: 04 Авг 2020 18:43 Режима много наподобява включване на "B".
Т. е. няма "изчезване" на задържащото усилие ("спирачен" момент)? (При "В" то дори се увеличава.)
Auris Е15 Hybrid; Corolla E210 HB 2.0 hybrid

Аватар
slowtraveler
Мнения: 5054
Регистриран на: 28 Май 2006 21:44
Местоположение: Варна
Автомобил: Nissan Qashqai 2008/2.0/AWD
Благодарил/а: 182 пъти
Получена  благодарност: 162 пъти

Хибридното задвижване - предимства и недостатъци, кеф и/или практичност...

Мнение от slowtraveler » 04 Авг 2020 20:20

WoLF написа: 04 Авг 2020 18:43 Да, няма регенеративно спиране, защото няма къде да регенерира.
Не съм сигурен дали контролера не може да натовари системата до някаква степен и без акумулатора - т.е. да се опита да спира и чрез МГ2, 'натоварвайки' го например с МГ1...
Или като тролеите - навярно някои от вас знаят защо са тези 'реотани' на покрива :) За да пази спирачките поне по-старите тролеи окъсяваха тяговият електродвигател през тези реотани при спиране, и практически голяма част от енергията се разсейва пак като топлина, но не износвайки спирачките, а просто преобразувайки се в реотаните...
Toyota Avensis 1.6 VVT-I / 2002г --> Mazda6 /2008 --> JGC 3.0/2014 --> ???
Chevrolet Kalos 1.4/16V/2004-> Nissan Qashqai 2.0 4x4 2008

Enwor
Мнения: 174
Регистриран на: 19 Мар 2017 22:18
Местоположение: София
Благодарил/а: 4 пъти
Получена  благодарност: 6 пъти

Хибридното задвижване - предимства и недостатъци, кеф и/или практичност...

Мнение от Enwor » 04 Авг 2020 21:09

Задържане изчезва, затова включва двг който върши това.
slowtraveler написа: 04 Авг 2020 20:20 Не съм сигурен дали контролера не може да натовари системата до някаква степен и без акумулатора - т.е. да се опита да спира и чрез МГ2, 'натоварвайки' го например с МГ1...
Ако имаше реотани работата ясна :). До колкото си спомням точно това прави. Енергията се насочва към мг1 като товар и го задвижва, но в обратна посока. За да намали оборотите на двг, той увеличава собствените. Може и да бъркам де. Но забелязах също, че в даден период двигателя си държи константни 1000 оборота на "равно". Чак след намалане чрез спирачният педал (а не отпускане на "тока") го изключва съвсем, явно си го държи е готовност ако трябва да намали скоростта чрез него. Като цяло системата при по-висока скорост не ползва спирачките. Сваля от 90 до 60 с рев tooth.gif
Corolla 2005 1.6 VVTi 3zz-fe | hatch, SOL
Corolla 2020 Sedan 1.8 Hybrid

Hursa
Мнения: 4956
Регистриран на: 10 Окт 2011 21:22
Местоположение: Козлодуй
Благодарил/а: 6 пъти
Получена  благодарност: 79 пъти

Хибридното задвижване - предимства и недостатъци, кеф и/или практичност...

Мнение от Hursa » 04 Авг 2020 21:41

Enwor написа: 04 Авг 2020 21:09 Задържане изчезва, затова включва двг който върши това.
Без активното участие на МГ1 - няма как да бъде задвижен ДВГ. Трябва да работи или като генератор - генерирайки "задържащ" момент (което няма как да стане, освен ако МГ2 не е консуматора, или ако имаше "реотани"), или като двигател - задвижвайки ДВГ едновременно с момента получаван от колелата.
Enwor написа: 04 Авг 2020 21:09 До колкото си спомням точно това прави. Енергията се насочва към мг1 като товар и го задвижва, но в обратна посока.
Или като елдвигателна спирачка - генерирайки момент, с посока, подобно на работата си в генераторен режим, но консумирайки ел енергия. Но тогава не ел енергията го задвижва, а колелата на автомобила (той, от своя страна - се "съпротивлява" на това).
Auris Е15 Hybrid; Corolla E210 HB 2.0 hybrid

Аватар
BOz
Мнения: 4337
Регистриран на: 24 Сеп 2013 18:06
Местоположение: София
Благодарил/а: 3 пъти
Получена  благодарност: 136 пъти

Хибридното задвижване - предимства и недостатъци, кеф и/или практичност...

Мнение от BOz » 05 Авг 2020 10:40

Enwor написа: 04 Авг 2020 16:06 Вече след Клисура гоня 3000 оборота и към края на спускането съм на 3400 и то на D, а се движа със 100.
Enwor написа: 04 Авг 2020 16:06 Има, има :) правилно съм го макар и за кратко при полупразна батерия.
И с 200 да се движиш, пак ще си с тези обороти. Както казах оборотите се регулират от системата. Тя има една цел - да ти вкара макс съпротивление при дадена скорост и от там нагоре си е все едно и също съпротивлението. Най-много ако имаш "пера" на волана за симулация на предавки да го докараш до максималните обороти на двигателя, ама нищо повече няма да постигнеш. На 100% няма как да го развъртиш над максималните му обороти така, както би имал възможност с ръчна скоростна кутия, примерно.
Enwor написа: 04 Авг 2020 16:49 Мда, явно запасът е в оборите на MG1 с които поддържа ДВГ-то..
Тук не става въпрос за "запас", а за чисто регулиране на оборотите на ДВГ-то, нищо друго.
Hursa написа: 04 Авг 2020 18:16 Някой опитвал ли е да старира системата и преди да се стартира ДВГ да включи на „неутрал”, да отпусне спирачката – дали ще стартира ДВГ след известно време?
ДВГ-то няма да се стартира в Н. Това е една от основните причини за препоръка да не държиш колата в Н, защото може да изхабиш батерията. ДВГ-то няма да запали, за да ѝ вдигне заряда и може да се вкараш в приключение. Между другото ще пробвам утре сутрин, когато колата пали студена, да видя дали Н-на ще преустанови първоначалното палене на ДВГ-то за подгрев. За това не съм се сещал до сега да го пробвам. tooth.gif
Hursa написа: 04 Авг 2020 18:47 Т. е. няма "изчезване" на задържащото усилие ("спирачен" момент)? (При "В" то дори се увеличава.)
Да. Реално при мен като се напълни батерията и си на Д, системата сама започва да компенсира изчезването на регенерацията чрез вдигане на оборотите на ДВГ-то. Или по-точно да ти го опиша- при скорост около 70 км/ч системата има за цел да регенерира (съответно и симулира) около 5 кВ енергия (съпротивителна сила). Когато тези 5 кВ не могат да се пълнят в батерията, започва да се използва ДВГ-то, за да продължи да симулира това темпо на "забавяне". Целта в крайна сметка от чисто потребителска гледна точка е самия шофьор да изпитва едно и също поведение на автомобила.
Просто като сложиш "Б", указваш, че искаш повече съпротивителна сила - я чрез регенерация, я чрез оборотите от ДВГ-то. Само, че Б-то не е полезно при "нормално" ниво на батерията, защото при скорост от над 50км/ч (по спомен) задължително вкарва ДВГ-то в играта, за да осигури необходимото (съответното) спирачно усещане. Демек ако се движиш със 60 км/ч, само губиш от използването на "Б", защото със спирачка може да осигуриш същото спирачно усилие/усещане когато си в "Д" и в регенерация, но цялата енергия ще отиде в батерията за следваща употреба, а няма да караш да въртиш ДВГ-то излишно и да губиш от това.


И тук искам отново да кажа, че ако се научиш как да използваш системата като цяло, като знаеш, разбираш и усещаш в кой режим какво се случва в момента на шофиране, тогава ще може да извлечеш и максимална полза от нея, изразявайки се в икономично шофиране. То и при "стандартните" автомобили е нещо подобно, но тук имаш няколко допълнителни условности и понякога да можеш/искаш/трябва да принудиш системата да премине в друг режим на действие. До колкото при стандартните автомобили картата на енергия е много по-проста и праволинейна.
Разход на хибрид-> Изображение
Разход на дизелов автоматик -> Изображение

Аватар
WoLF
Мнения: 2758
Регистриран на: 05 Май 2016 09:21
Местоположение: Стара Загора
Благодарил/а: 305 пъти
Получена  благодарност: 141 пъти

Хибридното задвижване - предимства и недостатъци, кеф и/или практичност...

Мнение от WoLF » 05 Авг 2020 11:37

Hursa написа: 04 Авг 2020 18:47 Т. е. няма "изчезване" на задържащото усилие ("спирачен" момент)? (При "В" то дори се увеличава.)
Усеща се разлика. При "В" и недозаредена батерия се увеличава регенерацията заедно с включване на двигателя в "забавянето", но когато е пълна батерията усилието много по-слабо и трудно се използва по предназначение. Поне аз така го усещам tooth.gif
ИзображениеИзображениеИзображение

Публикувай отговор

Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 0 госта