Страница 33 от 79
Toyota RAV4 Prime 2021 - Мечтаният автомобил?
Публикувано на: 11 Дек 2023 12:37
от max-2
Няма лошо да се развърта двигателя по-често. Не се притеснявайте и разходът няма да е кой-знае колко повече

Toyota RAV4 Prime 2021 - Мечтаният автомобил?
Публикувано на: 11 Дек 2023 12:58
от slowtraveler
BOz написа: ↑11 Дек 2023 09:54
Колко преимущества да има "стандартна" схема на парно и климатик.
Недостатъка на 'иновационната' схема е, че няма как заедно с отоплението предварително да имаш 'изсушаване' на въздуха чрез охлаждането му както е по стандартната схема с климатик...
А по 'старата схема' намаляваш верояттността от запотяване...
Това имах предвид...
Затова и при термопомпите се налага да 'харчиш ток' и за електрически отопления на стъкла и т.н..
Toyota RAV4 Prime 2021 - Мечтаният автомобил?
Публикувано на: 11 Дек 2023 13:59
от BOz
slowtraveler написа: ↑11 Дек 2023 12:58
Недостатъка на 'иновационната' схема е, че няма как заедно с отоплението предварително да имаш 'изсушаване' на въздуха чрез охлаждането му както е по стандартната схема с климатик...
Ами в грешка си. Това е разликата на Тойота и Шкода, примерно.
Тук имаш допълнителен топлообменник, който когато климатика работи в решим на охлаждане, преди компресирания и загрят фреон да отиде към външния радиатор, минава през допълнителен модул за топлообмен между сгъстения и загрят фреон и антифриза за парното. Хитро, а?

Toyota RAV4 Prime 2021 - Мечтаният автомобил?
Публикувано на: 11 Дек 2023 14:59
от Hursa
BOz написа: ↑11 Дек 2023 13:59
Тук имаш допълнителен топлообменник, който когато климатика работи в решим на охлаждане, преди компресирания и загрят фреон да отиде към външния радиатор, минава през допълнителен модул за топлообмен между сгъстения и загрят фреон и антифриза за парното.
Сигурни ли сте? Да сложат топлообменик, който да се използва само за осушаване на стъклото? Във всички други случаи, би трябвало да е изключен, поне по фреон. Топлообменика не е нещо компактно (когато от едната страна е газ, въздух - в случая). Този топлообменик трябва да е свързан със съответните въздоховоди или да е инсталиран във въздуховода към стъклото, но той ще е там и във всички други случаи. И не е само това - превключването на климатика от режим на отопление в режим на охлаждане става само с един т. н. "четирипътен" вентил (херметизиран), а в случая трябва да има допълнително устройство - включващо този допълнителен толообменик и изключващ външния (в подобен режим няма нужда от подаване на фреона към външния топлообменик - вижте как работят влагоабсорбаторите "компресорните".) Ако е само за този режим по-просто е да се използва ел нагревател - много по-компактен, като може да се използва и в други случаи.
Toyota RAV4 Prime 2021 - Мечтаният автомобил?
Публикувано на: 11 Дек 2023 15:23
от slowtraveler
BOz написа: ↑11 Дек 2023 13:59Ами в грешка си.
Май не разбра какво написах

При нормалните климатици в режим 'топло' потокът на въздуха първо преминава през 'охладителният' радиатор на климатика, който ако е включен - охлажда въздуха, като кондензира водата, след което охладеният въздух минава през 'парното' и се загрява, излизайки много по-сух отколкото ако бе минал само през парното...
При термопомпеното загряване нямаш това преминаване през 'студения' топлообменник, и съответно изходящият въздух си е толкова влажен, колкото и на входа...

Toyota RAV4 Prime 2021 - Мечтаният автомобил?
Публикувано на: 11 Дек 2023 15:53
от BOz
slowtraveler написа: ↑11 Дек 2023 15:23
Май не разбра какво написах

При нормалните климатици в режим 'топло' потокът на въздуха първо преминава през 'охладителният' радиатор на климатика, който ако е включен - охлажда въздуха, като кондензира водата, след което охладеният въздух минава през 'парното' и се загрява, излизайки много по-сух отколкото ако бе минал само през парното...
При термопомпеното загряване нямаш това преминаване през 'студения' топлообменник, и съответно изходящият въздух си е толкова влажен, колкото и на входа...
Разбрах те, ама май ти не ме разбра.
Представи си режим, в който външния топлообменник се вкарва (образно казано) вътре в купето, при едновременна нужда от изсушаване на въздуха и парно. Хем имаш топлина от него, хем имаш и студено. Или термопомпата хем ти охлажда изпарителя на климатика (извлича влагата), хем подгрява и радиатора на парното (топли). И постигаш ефекта, за който говориш.
Hursa написа: ↑11 Дек 2023 14:59
Топлообменика не е нещо компактно (когато от едната страна е газ, въздух - в случая)
В случая има допълнителен топлообменник газ-антифриз.
Toyota RAV4 Prime 2021 - Мечтаният автомобил?
Публикувано на: 11 Дек 2023 16:31
от Hursa
Защо антифриз?
BOz написа: ↑11 Дек 2023 13:59
имаш допълнителен топлообменник, който когато климатика работи в решим на охлаждане, преди компресирания и загрят фреон да отиде към външния радиатор
т. е. има изпарител (който осушава въздуха - както при другите автомобили с климатик и включена функция осушаване) и кондензатор - който "връща" топлината погълната в изпарителя (заедно с топлината получена в резултат на кондензираната върху изпарителя влага), плюс топлината получена в резултат на работата на компресора - като цяло - работи, като влагоабсорбатор. Но това е отделен топлообменик (фреон/въздух) - който се използва само в този случай, при необходимост от осушаване на въздуха. Във всички други случаи, само присъства, заема място, евентуално се обтича от въздуха - подаван към стъклото, но топлообмен не изпълнява (защото е отсечен от фреона), едно допълнително хидравлично съпротивление в тракта на въздуха към челното стъкло. Защо да има още един паразитен топлообмен, целта е да загреем въздуха. В другите случай този топлообменик не трябва да работи.
Toyota RAV4 Prime 2021 - Мечтаният автомобил?
Публикувано на: 11 Дек 2023 16:36
от BOz
Баси, аз какво пиша, ти какво четеш и пишеш. Хайде прочети пак и незнам защо реши, че топлообменника е фреон-въздух. Виж точно и ясно какво съм написал.
Toyota RAV4 Prime 2021 - Мечтаният автомобил?
Публикувано на: 11 Дек 2023 16:39
от Hursa
Защото така се добавя допълнителен топлообмен. Трябва да стоплим въздуха подаван към стъклото. Ако топлим антифриза - ще топлим двигателя. Освен ако няма отделен кръг по антифриз.
Toyota RAV4 Prime 2021 - Мечтаният автомобил?
Публикувано на: 11 Дек 2023 17:37
от BOz
Hursa написа: ↑11 Дек 2023 16:39
Ако топлим антифриза - ще топлим двигателя.
Което е решено чрез разпределител, който да "откача" двигателя от кръга на топлообменника в купето в този режим.
Toyota RAV4 Prime 2021 - Мечтаният автомобил?
Публикувано на: 11 Дек 2023 17:50
от Hursa
T. e. топлообменик фреон/антифриз - след него по хода на антифриза - топлообменик антифриз/въздух за затопляне на въздуха (стандартния топлообменик, чрез който се подава топлина от антифриза към купето, когато двигателя работи) - в случая - който се подава към предно стъкло (предваително осушен от изпарителя на термопомпата, но и охладен). И тогава, това е отделен кръг (по антифриз) - "водната" помпа върти само по този кръг, "малкия" кръг на двигателя е "отсечен" и байпасиран (или е отворен - когато двигателя работи - тогава през двата топлообменика преминава фреона загрят и от двигателя, а байпаса на "малкия кръг" на двигателя е затворен). (Може би - нещо подобно или още по "усложнено"

)
А батерията - когато е студено - не трябва ли да се грее от термопомпата (докато не се затопли сама, когато работи)? През нея фреон ли преминава или антифриз?
Toyota RAV4 Prime 2021 - Мечтаният автомобил?
Публикувано на: 11 Дек 2023 18:17
от BOz
Батерията се охлажда от фреон и се топли от реотани.
Най-тежкия режим на термопомпата е да се наложи да топли купето, да дърпа влагата и да охлажда батерията.
Затова има много режими на работа, спрямо нуждите и околните характеристики.
Toyota RAV4 Prime 2021 - Мечтаният автомобил?
Публикувано на: 11 Дек 2023 18:50
от Hursa
► Виж съдържание
Да осушава въздуха е нужно обикновено само в началото - тогава стъклото е особено запотено, а в купето въздуха е студен. Но тогава и батерията е (вероятно) студена (освен ако не е зареждана, до този момент). (Всъщност може би тогава освен вътрешния изпарител, работещ, като осушител (на охлаждане), би трябвало и външния топлообменик да работи, като изпарител (за да поглъща топлина от околната среда, като основен изпарител за термопомпата) - за да се подава сравнително голямо количество топлина към кондензатора - и да затопли купето.) После въздуха в купето се затопля, относителната му влажност пада (освен, ако ние не сме много мокри или пътниците са няколко). А и трябва да се вкарва външен въздух в някаква степен, а той (когато е студено) е с ниска абсолютна влажност. И вероятно стъклото е достатъчно да се обдухва с малка част от циркулиращия загрят въздух за да се поддържа сухо. Как работи тогава термопомпата? Поглъща топлина от загрятата батерия (охлаждайки я, може би и от ел двигателя), ако не е достатъчно - от външния топлообменик (работещ, като изпарител). Но как отдава топлината - към купето? Чрез топлообменика фреон/въздух, стандартния топлообменик, който лятото охлажда купето, но в случая работещ като кондензатор (а топлообменика фреон/антифриз е "изключен", както и потока въздух през топлообменика антифриз/въздух, както е през лятото в стандартните автоклиматици). Или той е "отсечен" - а фреона кондензира (и "грее") в топлообменика фреон/антифриз - и купето се грее от топлообменика - антифриз/въздух. (Или и двата вътрешни топлообменика по фреон работят, като кондензатори.)
BOz написа: ↑11 Дек 2023 18:17
Батерията се охлажда от фреон и се топли от реотани.
Има реотени вградени в батерията, а "ел калорифер" за купето има ли?
Toyota RAV4 Prime 2021 - Мечтаният автомобил?
Публикувано на: 12 Дек 2023 00:28
от slowtraveler
BOz написа: ↑11 Дек 2023 15:53
Или термопомпата хем ти охлажда изпарителя на климатика (извлича влагата), хем подгрява и радиатора на парното (топли). И постигаш ефекта, за който говориш.
На този принцип работят съвременните сушилни, ама проблемът е, че термопомпата само 'премества' топлина от едно място на друго..
Ако двата топлообменника са в един поток - привнесената топлина е само топлината, която фреона е успял да усвои от компресора, която е нищожно малка в сравнение с мощността на климатика... Т.е. парното ще топли съвсем слабо.
Да, не съм гледал схемите, но малко ме съмнява да са вкарали в този поток втори топлообменник, защото 'топлото ще избяга'

Ще е интересно да се разгледа схемата

П.С. ако фреона охлажда (или лятото - загрява) допълнително антифриза - лошо няма - течността има голяма топлоемкост, но там вече нещата са за съвсем друга схема - да се повиши КПД на климатика

Toyota RAV4 Prime 2021 - Мечтаният автомобил?
Публикувано на: 12 Дек 2023 08:48
от BOz
slowtraveler написа: ↑12 Дек 2023 00:28
Т.е. парното ще топли съвсем слабо.
Ами на хартия се спрява да топли до -10. Под тази температура задължително двигател. До такава степен извличат всеки възможен градус, че примерно има съд, в който се събира фреона в течна фаза, което го няма при сушилнята.
