Привет на всички!
само за протокола, степента на компресия на двигателя на приуса не е 13:1, както често се пише, вкл. във фирмени материали, а 9,8:1. Работата е там, че работният ход на буталото е ''удължен'' за сметка на това, че след ДМТ, когато буталото тръгне нагоре (след всмукване на гориво-въздушната смес), входните клапани не се затварят веднага, а ''след малко'' и част от гориво-въздушната смес се изкарва извън цилиндъра, поради което в ГМТ съотношението между обемите преди и след сгъстяването не е 13:1, колкото би трябвало да бъде, ако сгъстяването беше започнало в ДМТ. Така ходът на буталото надолу, след възпламеняване на сместа, е ''по-дълъг'', отколкото е ходът при сгъстяване. Така се постига по-пълно оползотворяване на енергията от горенето. КПД-то на този двигател е по-високо от на класическия бензинов двг. - стига до 37%., с което гони дизела (е почти де!). Затова VVT-i то на приуса е ''само'' 77 к.с. - с по-ниска литрова мощност, отклокото при цикъл на Ото. По-дългото горене и по-ниската степен на сгъстяване дават и по-добри ''еко''-показатели - по-малко неизгорели въглеводороди, азотни окиси, а сажди няма изобщо (приусът покрива ЕВРО-5). При дизела имаме висока степен на компресия, доста повече азотни окиси, сажди и ... по-високо КПД. Няма съвършенство на тоя свят !!
темата за разхода е дълга, та безкрайна...
За времето, откакто карам моя приус - година и два-три месеца (42000 км)- средният разход за целия период е 5.25 л/100. През зимата се вдига, сега е около 4.3-4.5. По магистрала наистина се вдига разхода, но такива са законите на физиката - не може да караш със 120-130 и да не харчиш съответно. Такова каране не правя почти никога и нямам много впечатления (все пак при едно ходене до Франция засякох 5.87/100 при 120-130 зададени на темпомата - мисля, че е нормално, един голф 3 1.8 бензин дава 6/100 и по-голям разход при такова каране, а е по-малък). Повишеният разход идва от това, че бензиновият двигател работи през цялото време. Вижте на
www.spritmonitor.de - пуснете едно търсене за различни марки що-годе еднакви с приуса по габарит и тегло (1300 кг.), както бензинки, така и дизели -- за сравнение. Макар че средните стойности не са толкова информативни.
в заключение: една кола е добра за едно, друга - за друго.