Страница 4 от 4

Публикувано на: 17 Фев 2008 00:49
от hyankov
я виж кой ги пускаше laugh.gif не съм аз laugh.gif

Публикувано на: 17 Фев 2008 02:31
от lz2lps
Темата за състезателно каране (и тук наистина имам в предвид състезателно каране - което означава каране на предвиденото за това място, а не по пътищата... Повечето от нещата са приложими основно на пистите, но и дават поглед как изглежда карането в екстремната си крайност, там където наистина трябва да дадеш всичко от себе си - което пък не значи че няма какво да се научи от това...) изобщо не се изчерпва с въртене на геврека, натискане на педалите....

Един цитат:
"Едно от нещата, които ми харесва в състезателното каране е, че целта е да изпиташ лимита на възможностите на човека.

За да успееш е нужно да тренираш всичките си възприятия, а това те прави не само по-добър пилот но и човек като цяло. Карането ти помага да се развиваш в всички области на живота, защото те кара да се бориш с недостатъците си... Адреналина е хубаво нещо, но в моторните спортове има много по-важни неща."

Трениране на слух, чувство, зрително възприятие, усещане на сцеплението, усещане на скоростта, каране на подъзнателно ниво, адаптируемост спрямо поведението на колата, усъвършенстване на всеки малък детайл, познаването на всеки сантиметър от пистата, каране на лимита на сцеплението на гумите навсякъде по трасето, гледане далече напред, правилна техника на спиране, превключване на предавки, боравене с волана, справяне с understeer/ oversteer, избор на идеалната траектория, справянето с грешките, изпреварване, умения да си настройваш добре колата, разбиране на физичните принципи и динамиката на автомобила и още куп неща, които се изискват от всеки пилот за да кара що годе бързо.

Може би карането на състезателна кола е спорта, който изпитва лимита на човешкит физически и умствени способности - трябва да си добър във всяко едно отношение за да успееш.... Добър пилот не се ражда - добър пилот се става след усилена работа, както физическа, теоретична, практическа на пистата, така и умствена.

За да караш на подсъзнателно ниво (както и се кара състезателна кола, защото нямаш време да мислиш за стотици неща едновренно при тези скорости) трябва да си преминал през всички предишни нива....

Казано е - "Запомнете, практиката не ви прави перфектен – само перфектната практика прави перфектен. Ако практикувате правенето на грешки, ще станете по-добър само в правенето на грешки."

Ето и още малко цитати:
"Всеки преминава през 4ри етапа когато се учи да прави нещо - да кара колело или да управлява състезателна кола.
1. Несъзнателна некомпетентност
2. Съзнателна некомпетентност
3. Съзнателна компетентност
4. Несъзнателна компетентност

Изображение

Звучи познато? Когато за първи път сте започнали да се състазавате, сте преминали през всяко ниво с всяка нова техника. Например heel&toe. Докато някой не ви е казал за тази техника, или сте прочели за нея, не сте знаели че съществува - ниво 1: несъзнателна некомпетентност. След това знаете за техниката, но не знаета как да я изпълнявате - ниво 2: съзнателна некомпетентност. Когато започвате да я практикувате, трябва да мислите за всеки детайл - ниво 3: съзнателна комптентност. Накрая, след като сте я практикували отново и отново, става автоматична и вече не е нужно да мислите за нея; току що сте достигнали четъртото ниво: несъзнателна компетентност.

Когато подобрявате техниката, често се връщате към нивото на съзнателна компетентност и така в цикъл. Това е процеса на учене и практикуване. Обаче на някои състезатели им е трудно да преминат от нивото на съзнателна компетентност към нивото на несъзнателна компетентност, тъй като мислят твърде много какво правят - никога не става програма. Други оперират само в нивото на несъзнателна компетентност, и никога не подобряват способностите си. Те никога не позволяват на съзнанието да наблюдава, или вижда нещата които могат да се правят по-добре.

В реалността една от разликите между някой, който се справя добре и истинска суперзвезда или майстор на техниката, е че майстора може да обясни как го прави. Той може да изпълнява техниката на нивото на несъзнателна компетентност докато наблюдава - докато съзнава какво прави."

П.П. Цитата е от Speed Secrets 3: Inner Speed Secrets - Mental Strategies to Maximize Your Racing Performance. Автор е Ross Bentely - треньор на доста състезатели, бивш пилот от Indycar, .... Тъй като нямам дар слово предпочитам да цитирам

Публикувано на: 17 Фев 2008 03:19
от lz2lps
Горе се споменава техника наречена Heel & Toe:

За тези които си мислят че само с въртенето на волана и натискане на педалите се изчерпва карането - даже и в натискането на педалите има изкуство....

http://www.youtube.com/watch?v=Zu6TAeB9OZA

Ето и как се прави и по друг начин (когато педалите са делече един от друг, за разлика от тези на Radical SR3 от горния клип):
http://www.gtchannel.com/content.php?cid=4100

Всъщност от тук идва и името на техниката (педала на спирачката се натиска с пръстите, педала на газта с петата)

Та тази техника дава отговор на въпроса как с 2 крака, да натиснеш 3 педала едновременно biggrin.gif Забележете че с десния крак натиска спирачка и газ едновременно, а с левия натиска съединителя. Една от целите е при превключване да се изравнят оборотите и да няма ситуации като - спираш на 3та предавка, превключваш на 2ра но оборотите на двигателя не са подходящи за скоростта с която се движи колата и колата забива нос (губи баланс, защото двигателя започва да работи като спирачка, натоварването/теглото се преняса на предните гуми, задницата олеква....), да не говорим за натоварване на трансмисията (въпреки че при съвременните скоростни кутии си има синхронизатори..., вършещи подобна работа)

Този ефект между другото се използва за иницииране на дрифт - техниката се нарича shift lock (и е доста натоварващо за колата...):

http://www.gtchannel.com/content.php?cid=4099

Публикувано на: 17 Фев 2008 10:50
от slona
njakoi moje li da kaje na kolko sm. trjabva da sa pedalite edin ot drug i koi vav kakva pozicia trjabva da e

Публикувано на: 17 Фев 2008 12:52
от hyankov
slona написа:njakoi moje li da kaje na kolko sm. trjabva da sa pedalite edin ot drug i koi vav kakva pozicia trjabva da e
Педалите са на колкото са ти ги нагласили от завода wink.gif

А за позициите:
* Когато най-десния е натиснат - главата отива назад
* Когато средния е натиснат - главата отива напред
* Когато левия е натиснат - десния не работи

laugh.gif

Публикувано на: 17 Фев 2008 14:35
от Toyota_DX
hyankov написа:
slona написа:njakoi moje li da kaje na kolko sm. trjabva da sa pedalite edin ot drug i koi vav kakva pozicia trjabva da e
Педалите са на колкото са ти ги нагласили от завода wink.gif

А за позициите:
* Когато най-десния е натиснат - главата отива назад
* Когато средния е натиснат - главата отива напред
* Когато левия е натиснат - десния не работи

laugh.gif
laugh.gif laugh.gif laugh.gif

Публикувано на: 17 Фев 2008 16:34
от max-2
Сядам в колата, изтеглям волана към мен и надолу(за да ми е удобно на краката-да са по-изправени и същевременно да не ми е далече волана). Нагласям седалката така, че ръцете ми да са леко свити в лактите, когато са на 3 и 9 часа, левият крак да е почти изпънат, когато натисна съединителя до долу, и бедрото на левия крак да се облягя(да си почива) на седалката. Стремя се да седя плътно в седалката, като кръста и гърба ми са прилепнали по нея и като мина доста километри-200-400 наведнъж, коригирам настройката на лумбалната опора-за разнообразие-помага. По този начин съм минавал по 1000-1200км. на ден, без да ме боли и да ми се схваща нещо, като с тойотата ми е най-гот. С шкода октавия почва да ме боли дясната ябълка ohmy.gif , с форд мондео пътувам по-добре от шкодата но пак неможе да се сравнява с тойотата(това са автомобилите, с които съм имал по-дълги пътувания). Естествено в колата трябва да имам чаша хубаво еспресо и бутилка минерална вода. :thumbsup:

hi

Публикувано на: 17 Фев 2008 17:46
от slona
za ne prosvetenite ima razlika vav poziciata na pedalite i na raztoianieto im edin ot drug ama koi da znae sleep.gif az stoikata dokato se shofira ia znam samo me interesuva na kakvo nivo da si naglasja pedalite i da si korigiram razstoianieto mejdu tjah

Публикувано на: 17 Фев 2008 21:28
от newmiro
както ти е удобно е пич;)

hi

Публикувано на: 17 Фев 2008 21:49
от slona
iavno nikaoi ne e naiasno po dobre da si tursja otgovorite drugade

Публикувано на: 18 Фев 2008 02:00
от newmiro
на мен например, ми е по-удобно да натискам газта и спирачката, като не отлепям петата си от пода, както беше описано по-рано в тази тема. само че аз си мислех че това е грешно, защото за пръв път тук прочетох че е по-правилно, и правих така, защото ми беше удобно. затова има много и най-различни варианти на настройки на уредите около теб, за да ти е удобно, защото всеки е различен и на всеки по различен начин му е удобно. мисля че в края на краищата до това се свежда въпросът. :thumbsup: