[Corolla E12][Фото-отчет]"Объркано" сервомоторче и шумен вентилатор на автоматичен климатик
Публикувано на: 29 Апр 2023 20:25
от dreamerxs
По повод обслужване на електромотора на вентилатора за купето:
При мен от месец и нещо насам вентилацията в купето работи когато си поиска. Или работи или не. Може цяла седмица да работи всеки ден по пет пъти, но вечерта след работа няма да завърти. Обаче когато друсна в голяма дупка тръгва. После установих, че и силово затваряне на жабката го "оправя". ;)
Днес свалих електромотора и внимателно разтворих ушите в задната част на водачите. Четките бяха толкова изтънели, че проводниците им опираха в края ограничителите във водача. Реално това беше причината за прекъсването.
За 12 лева купих (комплект от две четки) GEBE HX 124.
Размера на четките е 8x8x14mm (медно-графитени). Точно като размера на старите 8х8mm - с шублера ги мерих за всеки случай.
Пилнах челата на четките по формата на старите и ги монтирах.
Понеже проводника на новите четки е по-къс, директно го запоих с поялника за проводника от старите четки - стана като фабрично и отгоре на всичко работи.
Ето снимка на старите четки и кутийката на новите.
[Corolla E12][Фото-отчет]"Объркано" сервомоторче и шумен вентилатор на автоматичен климатик
Публикувано на: 29 Апр 2023 22:41
от memorex
Браво,адмирации
[Corolla E12][Фото-отчет]"Объркано" сервомоторче и шумен вентилатор на автоматичен климатик
Публикувано на: 03 Сеп 2023 09:45
от profi78
Смених въпросното моторче с дългото рамо и ае появи следния проблем реагира при смяна температурата в диапазона от 27гр.до 30 градуса. Като врътнеш на27. 5 гр. се премества малко дългото рамо. И така през половин градус се премества до края. Питането ми е как да се рестартира управляващия модул..?
[Corolla E12][Фото-отчет]"Объркано" сервомоторче и шумен вентилатор на автоматичен климатик
При сваляне на акумулатора.
При изключване и включване на климатика от бутона off, мисля също да минаваше и ициализация.
Моторчето е за отваряне и почистване, или за смяна ако му е изядена пистата на енкодера.
[Corolla E12][Фото-отчет]"Объркано" сервомоторче и шумен вентилатор на автоматичен климатик
Публикувано на: 03 Сеп 2023 20:03
от ivan_pop
mapamop написа: ↑03 Сеп 2023 12:46
При сваляне на акумулатора.
Няма ли по-учен начин.
[Corolla E12][Фото-отчет]"Объркано" сервомоторче и шумен вентилатор на автоматичен климатик
Публикувано на: 03 Сеп 2023 20:04
от ivan_pop
На моята кола тъй се прави.
[Corolla E12][Фото-отчет]"Объркано" сервомоторче и шумен вентилатор на автоматичен климатик
Публикувано на: 03 Сеп 2023 22:47
от mapamop
ivan_pop написа: ↑03 Сеп 2023 20:03
Няма ли по-учен начин.
По спомен от сервизното ръководство - не. При всеки старт на системата, моторчето прави "тестова обиколка от нулева до крайна позиция"
Какво общо има електрониката произведена вероятно от Бош или Делфи за хлОпел, със тази произведена от Денсо за Койота? Вероятно почти нищо освен идеята...
[Corolla E12][Фото-отчет]"Объркано" сервомоторче и шумен вентилатор на автоматичен климатик
Публикувано на: 04 Сеп 2023 17:49
от ivan_pop
mapamop написа: ↑03 Сеп 2023 22:47
По спомен от сервизното ръководство - не. При всеки старт на системата, моторчето прави "тестова обиколка от нулева до крайна позиция"
Тогава защо трябва да се прави инициализация с откачане на акумулатора?
[Corolla E12][Фото-отчет]"Объркано" сервомоторче и шумен вентилатор на автоматичен климатик
Публикувано на: 04 Сеп 2023 19:12
от mapamop
Защото варианта за "рестартиране на модула" е да се спре захранването на климатичния модул/компютър и да влезе задължително в процедура на калибрацията на сигналите от моторизираните клапи. Предполагам че само на изключен контакт не му спира на 100% захранването, защото при разкачане от буксите, акумулатора или (по спомен) HTR предпазителя, при първото запалване е на OFF. При всяко следващо запалване си помни послената настройка и тръгва с нея.
И понеже въпроса беше за "рестартиране на модула", като не беше уточнено кой е модула - климатичния компютър или самото моторче на клапата, отговора беше доста генерален. Спрете със Димов да сравнявате какво е при Тойота и какво е при другите марки. Някой ден ще подлъжете, в опита си да помогнете, някой човечец да си пребие колата.
[Corolla E12][Фото-отчет]"Объркано" сервомоторче и шумен вентилатор на автоматичен климатик
Публикувано на: 04 Сеп 2023 19:40
от ivan_pop
mapamop написа: ↑04 Сеп 2023 19:12
Спрете със Димов да сравнявате какво е при Тойота и какво е при другите марки.
ОК.Ама има принцпни неща които са едни и същи при всички марки.Като например, че датчик за странично ускорение и жироскоп са коренно различни неша!
[Corolla E12][Фото-отчет]"Объркано" сервомоторче и шумен вентилатор на автоматичен климатик
Публикувано на: 04 Сеп 2023 20:14
от mapamop
► Виж съдържание
ivan_pop написа: ↑04 Сеп 2023 19:40
че датчик за странично ускорение и жироскоп са коренно различни неша!
Я пак че не разбрах дали е врат или шия?
Gyro sensors, also known as angular rate sensors or angular velocity sensors, are devices that sense angular velocity. In simple terms, angular velocity is the change in rotational angle per unit of time. Angular velocity is generally expressed in deg/s (degrees per second).
Търсене в Google по думичките: angular velocity sensor type
Или:
The linear acceleration or directional movement of an object is measured by an accelerometer, whereas the angular velocity, tilt, or lateral orientation is measured by a Gyroscope Sensor.
Търсене по думичките: lateral acceleration sensor type gyroscope or accelerometer Какво общо има този датчик със климатика, че пак разкаляхме темата?!
[Corolla E12][Фото-отчет]"Объркано" сервомоторче и шумен вентилатор на автоматичен климатик
Публикувано на: 07 Сеп 2023 20:25
от ivan_pop
mapamop написа: ↑04 Сеп 2023 20:14
Я пак че не разбрах дали е врат или шия?
Нямам намерение да споря, макар че имам основание.Щом казваш, така е!
[Corolla E12][Фото-отчет]"Объркано" сервомоторче и шумен вентилатор на автоматичен климатик
Публикувано на: 25 Фев 2024 17:37
от valian1
_HristO_ написа: ↑21 Дек 2022 20:17
След като мина известно време се оказа, че моторчето пак е блокирало.
Забелязах, че когато му подам 12 волта за да се размърда в началото се движи доста по-бавно.
Това вероятно е причината за грешка 41 (отчита, че не се движи и спира да го управлява)
Разглобих го и извадих електромоторчето. Пуснах продължително 12 волта за да се развърти в двете посоки.
След това го сложих на мястото му и работи доста по-дълго време, но един ден пак спря.
Проблема мисля, че е в самото електромоторче. Не съм се опитвал да го отварям.
Предполагам пластинките които опират в колектора са замърсени или захабени.
След няколко неуспешни опита да си купя втора употреба поръчах от китайски сайт.
Намерих моторче с номер 87106-35120 без накрайник. Цената му е доста ниска и реших да рискувам.
На външен вид са еднакви. Накрайника от старото пасна идеално.
Сега съм с него и няма проблем.
Здравейте! Доволен ли сте от китайското моторче? И аз трябва да купувам.
[Corolla E12][Фото-отчет]"Объркано" сервомоторче и шумен вентилатор на автоматичен климатик
Публикувано на: 16 Авг 2024 18:11
от gotic
Привет! Много полезна тема. Благодаря на всички. Смятах , че имам сходен проблем , тъй като в горещините ми отказа охлаждането на климатика и от мисли за проверки и почиствяане, попрочетох тук и се наврях под жабката. Оказа се , че не стартира мотора на вентилатора за купето. Свалих го , извадих го от пластмасовият корпус /никой не писа, че така адски трудно се измъква от черната пласмаса. Не знам Аkima как е достигнал до четките.../ , почистих и реших да пробвам дали изобщо ще завърти. Подадох на клемите 12 В - върти безпроблемно и тихо. Клапа за купето- работи, серво моторчета - работят, рамена се движат плавно и безшумно. Където можах сложих тънка зелена грес, някъде пръсках с мултиспрей, но проблема се оказва в ел. системата. Над кутията за вентилатора и филтъра има бяла кутия с букси за релета и предпазители но захващането и е отвратително. Вторият болт е отпред и отгоре на тръбата на рамата от втората деформируема зона. Все едно трябва да бъркам през капака на въздушната възглавница под стъклото. Колата е Корола е112 комби.
Та от въпросното табло/кутия/ се чува поцъкване при натискане на бутона за изкл. на вентилатора и при избор на скорост, т.е. при вкл. Извих си ръката и напипах релето, което управлява или през което преминава веригата за работа на вентилатора. Измъкнах го и въпроса ми е може ли да се измери с мултицет дали е живо, какви стойности трябва да показва и дали долният цитат би бил с нещо актуален за моя проблем?
mapamop написа: ↑04 Сеп 2023 19:12
Защото варианта за "рестартиране на модула" е да се спре захранването на климатичния модул/компютър и да влезе задължително в процедура на калибрацията на сигналите от моторизираните клапи. Предполагам че само на изключен контакт не му спира на 100% захранването, защото при разкачане от буксите, акумулатора или (по спомен) HTR предпазителя, при първото запалване е на OFF. При всяко следващо запалване си помни послената настройка и тръгва с нея.
Сигурно нещо съм забравил да спомена.....Бушона е здрав. Странно е, че по ръководство го дават да е 40 А а в гнездото му бе 30 А , но все едно работеше си...Големите горещини могат ли да скапат нещо по електрониката?
[Corolla E12][Фото-отчет]"Объркано" сервомоторче и шумен вентилатор на автоматичен климатик
Публикувано на: 18 Авг 2024 22:28
от mapamop
gotic написа: ↑16 Авг 2024 18:11
че не стартира мотора на вентилатора за купето
gotic написа: ↑16 Авг 2024 18:11
Подадох на клемите 12 В - върти безпроблемно и тихо
Контролер за оборотите на вентилатора на купето. Някои му виката "резистор" ама поне на Авенсиса, Корола-версо и Корола около 2004-2008 година е PWM контролер и контролира масата/минуса на вентилатора. Плюса идва откъм снопа с кабелите под таблото. Като мериш с уреда спрямо маса, единия кабел от тоя с двете обувки тряба да ти върне 12 волта спрямо купе, другия не. Не съм сигурен как се мери масата през тоя контролер - трябва да е забит някъде между вентилатора и тялото на парното. Капаче с 2 видии е и голяма букса мисля с 4 кабела които са от сорта на 2.5-4 кв.мм
gotic написа: ↑16 Авг 2024 18:11
звадих го от пластмасовият корпус /никой не писа, че така адски трудно се измъква от черната пласмаса
3 видии за ключе 8 са на Авенсиса и пада на земята. Отдолу на вентилатора има 2 винта за отвертка "еврейска звезда"/torx от рода на T20 и излиза с клатене като хванеш перката на вентилатора, за да освободиш трите зъба на корпуса му...