Страница 297 от 320
Новите Corolla / Auris Поколение XII - /2019- / - двигатели/задвижване и дизайн
Публикувано на: 31 Май 2023 11:08
от Krachunov
Пфф може, не съм се замислял. На филтрите които до сега са ми слагали има стрелка и пише UP. А потока от къде накъде е нямам никаква идея
Новите Corolla / Auris Поколение XII - /2019- / - двигатели/задвижване и дизайн
Публикувано на: 31 Май 2023 19:14
от veso_hds
Ако някой не е сигурен в посоката на въздуха, просто сваля филтъра, пъха си ръката в отвора и пуска климатика.Веднага се усеща посоката на въздуха.Прост метод, но безгрешен

Новите Corolla / Auris Поколение XII - /2019- / - двигатели/задвижване и дизайн
Публикувано на: 03 Юни 2023 18:06
от tonystz
Вчера минах първото ТО в Сливен - 253лв. Въпроса ми обаче е трябва ли това обслужване да се появи в секцията Сервизна история в приложението MyT и в сайта като се логна в профила си? До момента нищо не се появява.
Новите Corolla / Auris Поколение XII - /2019- / - двигатели/задвижване и дизайн
Публикувано на: 03 Юни 2023 22:08
от stereo_man
Появява се. Само не знам дали не минават няколко дни след сервиза
Новите Corolla / Auris Поколение XII - /2019- / - двигатели/задвижване и дизайн
Публикувано на: 10 Юни 2023 20:05
от tonystz
Имам въпрос относно разхода на хибрида и начина на шофиране в града.
В момента колата я карам смесено - всяка вечер до населено място на 15км от града по планински маршрут и всяка сутрин обратно до града. На връщане към града понеже е предимно надолнище, батерията се зарежда до горе и в града няколко километра се движда изцяло на ток докато се поизпрани. При тези условия разхода ми е около 4.2л/100км в режим ECO (резултат на водача обикновено 90-97). В крада обаче батерията стои постоянно на това ниво като на снимката:

- 20230610_191735.jpg (288.44 KiB) Преглеждано 1636 пъти
При това ниво на батерията ДВГ много често пали и трудно колата се движи дълго на ток. Въпроса ми е при изцяло градско каране може ли батерията да се зареди до горе или почти до горе и разхода ще стане ли по-нисък или ще бъде по-висок? Мисля, че съм и свикнал вече, но все пак да не би да бъркам нещо?
Новите Corolla / Auris Поколение XII - /2019- / - двигатели/задвижване и дизайн
Публикувано на: 10 Юни 2023 20:49
от Hursa
Предполагам, при всички е долу-горе така. Не е проблем (според мен). Поне при мен - и при ауриса, и при королата (графиката на королата, по старата генерация - се различава от показаната) - е така, в града нивото на батерията се поддържа относително ниско. При извънградско е около средата или малко над средата - при шофиране на равно и с по-висока скорост (по сравнение с "градско").
При "градско" - когато батерията падне до ниско ниво - пали двигателя и като се позареди "малко" - изключва. Може да се измисли как да се стартира пак, но не мисля, че е желателно. Предполагам в управляващия алгоритъм е заложен това относително ниско ниво (при относително ниска скорост и чести спирания - "градско" шофиране). Ако "пали" по-рядко и съответно зарежда повече батерията - би се спестил разхода (ел енергия и гориво) при самото стартиране, но тъй като се стартира от мощна ел машина, развъртайки двигателя бързо и до относително високи обороти (за стартиращ ДВГ) - мисля, че е относително много малък. С по-честото "палене" на ДВГ - мисля, че се цели задържане на масления филм, т. е. стартира преди голяма част от маслото да е успяла да се стече в картера, относително голяма част от маслото е все още по сегментите и цилиндровите стени. Поддържа се и относително висока температура на двигателя и маслото (а така и ниския му вискозитет). Да не стартира (ДВГ) често от състояние близко до "студен" старт. Мисля, че целта е оптимизация - по-чести стартирания, но "горещи", вместо по-редки, но "по-хладни" и най-вече - "по-сухи".
Новите Corolla / Auris Поколение XII - /2019- / - двигатели/задвижване и дизайн
Публикувано на: 12 Юни 2023 18:29
от Krachunov
Като цяло идеята на хибрида особено ако е FHEV. Идеята на хибридната система е по - скоро както "турбо". Дава ти допълнително мощност, към двигателя. Замества го или го допълва в режимите, когато двигателите с вътрешно горене не са максимално ефективни, а именно при потегляне.
Като цяло това, че не се движиш САМО на ток, не значи че системата не работи и/или че не ти пести разход. В града особено ако е равнинен, няма начин да си на пълна батерия освен ако нямаш 1-2 км спускане, непосредствено преди мястото където паркираш.
Разхода основно се влияе от начина ти на каране, както и колко е натоварена колата - ОСОБЕНО на магистрала (по този въпрос - последните 2 месеца въртя доста често по около 70 км в посока по Струма, с пълен багажник с инструменти и последно го изпразних, разхода падна с близо литър ) а не толкова от нивото на батерията. Този диспелй е чист маркетинг да ти е приятно да си го гледаш. Нито може да разредиш батерията на минимум нито да я заредиш на макс
Новите Corolla / Auris Поколение XII - /2019- / - двигатели/задвижване и дизайн
Публикувано на: 12 Юни 2023 20:15
от memorex
Това за "турбо" ефекта кърти .За емисии и економи да ама ускорение и мощност незнам.
Новите Corolla / Auris Поколение XII - /2019- / - двигатели/задвижване и дизайн
Публикувано на: 12 Юни 2023 20:48
от Hursa
Не бих го нарекъл - "турбо" (а "хибрид" - със своите плюсове и минуси), и си е допълнителна мощност, използвана и за ускорения. Ел мотора на практика - "моментално" развива максималния си въртящ момент (от нулеви, много ниски обороти, както и от високи, но там има други ограничения) и отдава буферираната в батерията енергия. Ел мотора може да отдаде допълнителна мощност, преди още ДВГ да може да я отдаде - при това дори при сравнение с ДВГ без "турбо". С по-маломощен ДВГ - 98 кс имаме автомобил с пълна мощност от 140 кс - например. (Като не е необходимо, ако няма нужда - всеки път ДВГ да се "форсира" до висока мощност.) Доста преди наложените много по-строги ограничения - подобна система се наложи (поради предимствата, които даваше) във формула 1 (и сега са хибриди). (Също - голяма част от съвременните серийни спортни автомобили - са хибриди. Имат предимства - които "турбото" не може да даде.)
Новите Corolla / Auris Поколение XII - /2019- / - двигатели/задвижване и дизайн
Публикувано на: 12 Юни 2023 23:15
от Krachunov
memorex написа: ↑12 Юни 2023 20:15
Това за "турбо" ефекта кърти .За емисии и економи да ама ускорение и мощност незнам.
Както искай си го обяснявай. Кърти ли? Лепи ли? Все ми е едно как точно го приемаш или не го приемаш. На короларта ДВГ е 90 коня, сумарната е 122.
Из нета
Турбото (или турбина) в дизеловия двигател служи за повишаване на налягането на въздуха, който влиза в цилиндъра по време на работния такт. Когато дизеловият двигател работи с турбо, горивото се впръсква във въздушно-горивната смес, която се загрява и разширява.
Това повишено налягане на въздуха, позволява на двигателя да изгаря повече гориво и да генерира по-голямо количество мощност. Това води до по-добро ускорение, повишена ефективност на двигателя и по-висок въртящ момент при ниски обороти.
Hursa го е обяснил добре и пак може условно да се направи препратка към турбото. Пак повтарям за неразбралите... УСЛОВНО.

по - добро ускорение, повишена ефективност.
Новите Corolla / Auris Поколение XII - /2019- / - двигатели/задвижване и дизайн
Публикувано на: 13 Юни 2023 14:48
от Hursa
► Виж съдържание
Това за „турбото“ – мисля, че е доста зле написано.
В близкото минало използваха думата „турбо“ за какво ли не. Но специално за ДВГ (май от това „турбо“ започна използването на думата, като нарицателна):
„Турбо“ – идва от турбокомпресор, компресор задвижван от турбина (сравнително не масивно устройство – турбина и компресор монтирани на общ вал, като обикновено между двете устройства са разположени лагерите на вала, лагерното тяло, а на него са монтирани от едната страна корпуса на турбината, от другата - корпуса на компресора). Компресора (в това му предназначение) при четиритактовите ДВГ (не само „дизелови“, но и „бензинови“) – служи за „принудително пълнене“ (обикновено – на цилиндрите). Така се избягват непосредствените „помпени" или „смукателни“ загуби на ДВГ – т. е. загубите от засмукване на въздух или горивовъздушна смес от „смукателния“ колектор. Но основното, което дава принудителното пълнене – в двигателя постъпва по-голямо количество въздух (или горивовъздушна смес) – така може да се повиши „литровата“ мощност на двигателя, от двигател с определен работен обем, може да се получи по-висока мощност (при други равни условия). (Подобно „пълнене“ има и други предимства, но има и недостатъци.) Не е задължително компресора да е турбокомпресор. Имало е и има – „механични“ компресори – задвижвани от вала на ДВГ. Компресори – задвижвани от електродвигател. (Вероятно и други – за които не се сещам.) При турбокомпресора – турбината се задвижва от остатъчната енергия на отработените газове на ДВГ. Поради това загубите, като цяло са относително доста по-малки при ДВГ с така задвижван компресор – затова и се налага така широко.
До колкото знам – между ДВГ и турбокомпресора има и по-развита интеграция при двутактовите ДВГ. А също така при т. н. „компаунд“ (може термина да не е верен) двигатели – турбината използваща остатъчната енергия на отработените от ДВГ газове – е присъединена механически към вала на ДВГ и така се оползотворява непосредствено тази енергия. Т. е. такава схема дава повишена ефективност, подобна (и дори по-голяма) – от ДВГ работещи по т. н. „цикъл на Аткинсън“ („цикъл на Милър“). Но това съм го писал, както и за „турбокомпресора“ при формула 1. Непосредствено на вала на турбокомпресора е монтиран и електрически мотор-генератор. Така турбината задвижва и генератор – остатъчната енергия на изгорелите газове се използва и за генериране на ел енергия (в по-голяма част от времето). А когато е необходимо бързо повишаване на мощността на ДВГ – мотор-генератора в двигателен режим развърта компресора, действайки „изпреварващо“, т. е. ДВГ получава подобрено пълнене още преди да се развърти турбокомпресора от повишеното количество изгорели газове при форсиране на ДВГ („няма турбодупка“), всъщност още преди да се развърти самия ДВГ (така има предимства и пред механично задвижван компресор по отношение на реакцията).
Новите Corolla / Auris Поколение XII - /2019- / - двигатели/задвижване и дизайн
Публикувано на: 13 Юни 2023 15:31
от OVI
Krachunov написа: ↑12 Юни 2023 18:29
Разхода основно се влияе от начина ти на каране, както и колко е натоварена колата - ОСОБЕНО на магистрала
Точно така!
Електрическата енергия, която се черпи от батерията за да се движи автомобила се конвертира до кинетична /Ек/(за изминаването на определено разстояние) и потенциална /Еп/ (при изкачване; спрямо дадена отправна точка). Допълнително са загубите (конверсията на ел.енергия) във вид на топлина /Ез/- нагряването на намотки, кабели, ел.компоненти, през които протича ел. ток.
Т.е., пълната енергия, която ще се вземе от батерията е Е = Ек + Еп + Ез.
От своя страна,
Ек = 0.5 * m * V^2, a
Eп = m * g * h, където:
m - масата на автомобила+товара;
V - скоростта на движение;
h - денивилацията (разликата в надморката височина между начална и крайна точка; ако се движи по "равен" път h=0, и от там и Еп=0)
g - земното ускорение = 9.8 m/s^2
От горните изрази е ясно, че ако караш по дадена отсечка с определена скорост, но в единия случай колата е по-тежко натоварена, ще ти трябва повече енергия, спрямо изминаването на същия път, със същата скорост, но с по-малка маса на автомобила.
Горното е вярно и ако караш не на ток, а на бензин/дизел- тогава за преместване на по-голямата маса ще трябва повече гориво (тогава превръщаш топлинната енергия от окислението/изгарянето в механична), от колкото за по лек автомобил.
Видно е също, че ако се движиш със скорост V, нужната енергия ще е една, но при движение със скорост 2*V, вече ще ти е нужна ЧЕТИРИ пъти повече енергия, при 3*V- ДЕВЕТ пъти и т.н.
Новите Corolla / Auris Поколение XII - /2019- / - двигатели/задвижване и дизайн
Публикувано на: 13 Юни 2023 16:21
от Hursa
Забравяте много важен компонент (всъщност обикновено го делят на две съставляващи), без който сметките няма да "излязат"

Сметнете така, както сте го дали - колко ще изхарчите за километър и колко за 100. Има и друга компонента, поради която разхода на електричките със скоростта нараства повече, от колкото разхода на автомобилите с двг.
Новите Corolla / Auris Поколение XII - /2019- / - двигатели/задвижване и дизайн
Публикувано на: 13 Юни 2023 16:54
от slowtraveler
Не съм съгласен с изводите на OVI... Да, за ускорението/натрупването на Ек и изкачване - Еп влияе масата, но за поддържането и - там вече масата не влияе, а само съпротивлението...
При хибрида - по-големият разход при ускорение при по-голяма маса позволява обратното усвояване на по-голяма енергия при спускане /намаляване на скоростта...
Така, че нещата не са толкова прости... Има условности - например ако хибридната система не може да усвои толкова голям прилив на енергия и се ползват спирачките - да, това ще се отрази на разхода... Но ако го забавянето/регенерацията го държиш в рамките на усвояемото от хибридната система - влиянието на масата няма да е толкова голямо (ще бъде в рамките на разликата от КПД на хибридната система)... За разлика от обикновения автомобил - там само внасяш енергия и тя ще е по-голяма при по-голяма маса, без да имаш възможност да усвоиш обратно тази по-голяма привнесена енергия при спиране...
Новите Corolla / Auris Поколение XII - /2019- / - двигатели/задвижване и дизайн
Публикувано на: 13 Юни 2023 17:03
от Krachunov
Hursa написа: ↑13 Юни 2023 14:48
Това за „турбото“ – мисля, че е доста зле написано.
Мисля че се отплеснахме в твърде детайлна тематика. Средностатистическия човек не го "брига" как аджеба работи турбото. Това че лайшкото определение не съвпада на техническото е все 200 не говоря за това.
Hursa написа: ↑13 Юни 2023 14:48
така може да се повиши „литровата“ мощност на двигателя, от двигател с определен работен обем, може да се получи по-висока мощност (при други равни условия)
Ами пак с всички условности не може ли да кажеш, че колата с 90 коня двигател се получаваш по - висока мощност (при други равни условия)?