Страница 3 от 6

Азот в гумите

Публикувано на: 13 Сеп 2024 09:00
от ufer
Аз ще ви разкажа как при мен преди около 25-30 години гръмна гума на камион при налягане 10 бара. Джантата 22,5" беше от старите с осигурителен пръстен, който изхвърча на 10 метра и слава богу не удари никого, а налягането ми разпра единия крачол. Това беше повод, колегата да ми разкаже за истински, при това трагичен случай отпреди други 10-ина години, когато един такъв пръстен буквално прерязва главата на шефа на сервиза. Най-гадното е, че монтажът се извършва на преса, която трябва да има предпазен кош, е, нямало е, и при мен нямаше... Така че с колегата сме имали голям късмет... Та знам отлично как гърмят големите гуми и като при много други професии рисковете за механиците са огромни... :cheers:

Азот в гумите

Публикувано на: 13 Сеп 2024 11:16
от Оги
Тез гуми се помпеха в клетки. Който е дръзнал да бъде небрежен или не му се търкаляше колело 200 кг. до тях рискуваше висока цена на здраве и живот. За 2 г. работа в гумаджийно с такива се случи да гръмнат няколко пъти, за щастие в клетките. 20 цола бяха тез с обръчите, 22,5 без вътрешни.

Азот в гумите

Публикувано на: 13 Сеп 2024 11:23
от ufer
Май наистина бяха 20", мина много време и спомените избледняват... :D И не съм сигурен дали тази преса е оборудвана впоследствие с клетка... worthy.gif

Азот в гумите

Публикувано на: 13 Сеп 2024 11:28
от Оги
При нас на монтажните машини нямаше защити. И след като парка се преоборудва с безкамерни не си спомням да е имало, при монтажа те се изпъваха върху джантите на 2-3 атм. и не са гърмяли. Риск имаше при старите в случай, че някой обръч не е наместен добре при монтажа, или крив или ръжда или друго и може да изтърве от високото налягане. Та след монтаж се търкаляха до компресорното и там се пъхаха в клетките.

Азот в гумите

Публикувано на: 13 Сеп 2024 14:41
от ufer
Проблемът идва от заоблените ръбове на пръстена или на жлеба в джантата. Уж е легнал добре, но въпреки това може и да те подведе. Може мен да ме е подвел и като гръмна гумата, пръстенът хвръкна (за първи и последен път), за урок поне ми се проветриха крачолите... tooth.gif :cheers:

Азот в гумите

Публикувано на: 14 Сеп 2024 19:33
от zorbata
Няма значение кой какво е чел видял и т.н.
Инструкцията е самолетните гуми да се пълнят с азот.
И определено има разлика между въздуха и азота за автомобилните гуми. Те също се нагряват при движение и спиране. Тези 20% кислород определено влияние на разширението вследствие на температурната разлика.
Даже и датчиците го регистрират.

Азот в гумите

Публикувано на: 14 Сеп 2024 20:10
от Двигателист
zorbata, наистина ли ти е толкова фатално изменение на налягането в гумата с 0.07 бара на 10 градуса, ако е напомпана с въздух?

Азот в гумите

Публикувано на: 14 Сеп 2024 22:20
от slowtraveler
zorbata написа: 14 Сеп 2024 19:33 Тези 20% кислород определено влияние на разширението вследствие на температурната разлика.
Май не сте обърнали внимание, че влиянието върху налягането е заради водните пари във въздуха, а не заради кислорода :whistle:
Двигателист, скоро не съм проверявал, но на Джипа на магистрала мърдаха с около 0.2атм... Което от друга страна бе добре, защото е по-добре налягането да е повишено при движение с висока скорост :)

Азот в гумите

Публикувано на: 15 Сеп 2024 13:06
от Hursa
zorbata написа: 14 Сеп 2024 19:33 Няма значение кой какво е чел видял и т.н.
Как няма? Именно за това са темите - да се сподели. Както и да се изясни - дали сме разбрали видяното, прочетеното, на базата на което сме изградили мнението си - например по въпроса с помпането с азот. Само голи заявления от типа "Напомпай ги с азот и няма да имаш този проблем" - не е достатъчно, поне според мен, за да го прочете или види някой и да реши.
Двигателист написа: 14 Сеп 2024 20:10 изменение на налягането в гумата с 0.07 бара на 10 градуса, ако е напомпана с въздух
От къде е информацията?
► Виж съдържание

Азот в гумите

Публикувано на: 15 Сеп 2024 13:42
от slowtraveler
Hursa написа: 15 Сеп 2024 13:06 Даден е и окончателния доклад от разследването, може да се разгледа
Нали точно цитати от него ти дадох...
Частта с изводите..

Азот в гумите

Публикувано на: 15 Сеп 2024 15:16
от Hursa
Любопитно, че авиационните гуми от клипа с изпитанието позволяват такова значително увеличение на "обема". А гумите за товарни автомобили (вероятно и за леки автомобили) видимо не увеличават "обема" си при нарастване на налягането. (Може би поради необходимостта да дават добра странична устойчивост в завои.)

Азот в гумите

Публикувано на: 15 Сеп 2024 15:23
от slowtraveler
Ами не знам - на нашето самолетче, дето максималната му излетна маса е под 500кг, при 2.7Атм гумата му изглежда като изключително мека (винаги се ползва манометър, защото 'на око' не можеш да различиш 2 от 3атм.. Гумата все изглежда 'мека'...

Азот в гумите

Публикувано на: 15 Сеп 2024 16:22
от Hursa
Може би - защото не ги помпите с азот. smile.gif
Интересно как и с какво са "армирани" показаните авиационни гуми. Май бе споменато в клипа.

Азот в гумите

Публикувано на: 15 Сеп 2024 16:46
от slowtraveler
Не знам... Нашите са изключително меки по балона, но изключително твърд ринг... Джантата се разглобява, защото е абсурд ринга да бъде измъкнат през джантата...
И да - скоростите на излитане/кацане и височините са несравними...

Азот в гумите

Публикувано на: 15 Сеп 2024 18:58
от Двигателист
Hursa написа: 15 Сеп 2024 13:06 От къде е информацията?

От произволен гимназиален учебник по физика. Закон на Шарл. С известни уговорки, защото въздуха не е идеален газ.