Страница 3 от 3
Влияние на масата върху разхода
Публикувано на: 14 Юни 2023 21:54
от Hursa
Не виждам такова писание

Още повече за резултата от напомпването.
Това може да се нарече - "прекалено преувеличено". Примерно - повече от двадесетократно
► Виж съдържание
10 кг/тон - за един автомобил около 1500 кг това са 150 Н сила на съпротивление при търкаляне. 150 х 100000 = 15000000 Дж за сто километра или към 4,2 кВт*ч - изходна механична енергия от двигателя към колелата за преодоляване на триенето при изминати 100 км. Това са около 25% от разхода на средно икономичен лек автомобил. Т. е. около четвърт от разхода на автомобил движещ се сравнително икономично (в тази сметка - потегляния, ускорения, преодоляване на аеродинамично съпротивление при движение с около 90 км в час) отива за преодоляване триенето в колелата

Май твърде съм занижил числата, използвал съм твърде високо кпд на бензинов двигател работещ на на ниска мощност при икономично шофиране.

Влияние на масата върху разхода
Публикувано на: 15 Юни 2023 08:21
от slowtraveler
Hursa написа: ↑14 Юни 2023 21:54
Не виждам такова писание Още повече за резултата от напомпването
Странно .... Ако се загледаш във формулите и схемите се вижда къде се прилага 'съпротивителната' сила и как резултатът зависи от контектното петно - колкото е то по-'късо', толкова повече намалява рамото на прилагане на съпротивителната сила и съответно - общото съпротивление спада.
Относно влиянието на гумите - ами според европейският регулатор само разликата между граничните стойности на коефициента при търкаляне между класовете A и F е двойна ..
Относно занижените числа - разбира се, че си ги занижил за ДВГ - там разходът на 100км не е 20кВтч. Но що-годе е коректно при електричка (където гумите са тънки, съпротивлението - малко и т.н.)...
И какво имаме в резултат дори при електричката ако приемем твоите разсъждения за верни?
1. 25% от разходът е от търкаляне
2. Промяната на товара при електричката е някъде 20% от масата между пълно (с шофьор) и празно.
T.e. ако променим факторите (например не напомпим гумите както е по спецификация), то отчетеното увеличение ще е 5-6% . В най-тежкият случай (шофьорът е бил слабичък, а за последващото сравнение сме натоварили автомобила до пълната му маса...
В реалност навярно разликата е под 3-4%
Ти можеш ли да установиш, че автомобилът ти е почнал да гори с 3% повече?

Влияние на масата върху разхода
Публикувано на: 15 Юни 2023 09:44
от Hursa
Те гумите от клас ф са квадратни
Именно - занижил. Цифрата е около една трета - 30 35%. (За електричките - знаем разхода, но за кпд трудно се намира информация, просто твърдят, че кпд на ел двигателя е много високо, високо е, но не чак толкова в случая с ел автомобилите и не зачитат другите загуби в трансмисия, инвертор (най-вече), загуби при отдаване на енергия от батерията - и като се умножат тези коефициенти (макар, че всеки от тях е висок), кпд е далеч под даденото за мотора. Докато за автомобил с двг намираме кпд по отношение на изходната мощност, с включени всички загуби. Интересува ни именно това, което получаваме на колелата, по отношение това което изразходваме от резервоара.) И не съм твърдял - че за лекия автомобил разликата в разхода между натоварено и разтоварено състояние е голям.
Hursa написа: ↑14 Юни 2023 11:25
► Виж съдържание
Ако заредената, с двама човека и куче - 1,5 тонна корола, я натоваря яко с 5 каси буркани, цели 100 кила повече - разхода не би се покачил много, по сравнение когато се возим на не натоварената (предполагам, още не съм я товарил толкова много

).
Но ако седлови влекач 15 тона с ремаркето - се натовари с 30 тона - то разхода би се покачил доста по-осезаемо, дори при поддържане на скоростта, на равен път

.
Не можем да отменим триенето и зависимостта му от взаимното "притискане" между триещите се повърхности. Дори, ако поставим товара на колела. Дори, ако колелата са стоманени и се движат по релси.
Е за новия приус може да се натовари само с около 200 кила, при солидната му маса - това е много малък прираст. То и при другите хибриди не е много по-различно. ("Леките" автомобили са си тежки, с неголяма товароносимост.) Но пък сравнявахме сув с лек автомобил

И твърдяхте, че масата въобще няма значение при равномерно движение

Влияние на масата върху разхода
Публикувано на: 15 Юни 2023 09:57
от slowtraveler
Hursa написа: ↑15 Юни 2023 09:44
И не съм твърдял - че за лекия автомобил разликата в разхода между натоварено и разтоварено състояние е голям.
Ясно - не сме се разбрали

Мислих, че това имате предвид, визирайки, че съпротивлението при търкаляне е голямо... Точно затова се използва търкаляне, а не триене, защото съпротивлението при търкаляне е незначително на фона на 'другите съпротивления и разходи'
Влияние на масата върху разхода
Публикувано на: 15 Юни 2023 10:24
от Hursa
Не, не мисля, че е голямо. Затова ме съмняват получените загуби. 2,3 - 2,4 литра бензин. Разбира се, определил съм ги съвсем косвено (мога да го разпиша, може да има грешка), приемайки някакъв среден разход, който мисля че може да се счита горе долу за такъв. И може да греша - като цяло. Или дори това 10кг на тон е голямо.