Страница 3 от 3
Оптимални обороти за живот на двигателя
Публикувано на: 26 Сеп 2021 22:13
от slowtraveler
Hursa написа: ↑25 Сеп 2021 18:47
Но според мен, налягането е параметъра, който следи системата, като всъщност разхода е важния
Ами реално важно е налягането, защото то определя налягането на 'масления клин'... С износването на двигателя спада това налягане, и се увеличава дебита...
Имаш ли налягане и колкото по-голямо е то - толкова 'по-здрав' е масленият клин..
Оптимални обороти за живот на двигателя
Публикувано на: 27 Сеп 2021 09:09
от ufer
Добро утро! И в добавка на горното с риск да се повторя: по-високите обороти повишават "здравината" на масления клин...

Оптимални обороти за живот на двигателя
Публикувано на: 27 Сеп 2021 12:03
от Hursa
Не съм съгласен и с двамата

Налягането на помпата създава маслената прослойка при "хидростатичните" лагери. Вижте при такива лагери, къде се подава маслото - под "товара" (под действащата сила или така че да създаде маслената прослойка при изтичането си - подобно, като при "корабите на въздушна възглавница"). При "коренните" лагери на коляновия вал - маслото се подава над вала (а основното натоварване, както при работните тактове, така и при останалите е към долната половина), при биалните, няма и как да се подаде под "въздействащата" сила.
При хидродинамичните, масления клин се създава от увличането - в случая на маслото - между триещите се повърхности (в случая и от "омокрянето" на повърхностите от маслото, контакта между маслото и повърхността). С увеличаване скоростта между повърхностите "товароносимостта" на "клина" се увеличава, но в случая трябва да е достатъчна за да поеме натоварването, както при ниски обороти, така и при "празен ход" (та дори и над определени обороти при развъртане на двигателя, при стартиране), според мен.
(Може и да има "коренни" лагери на колянови валове, които при стартиране на двигателя да работят, като хидростатични, например при "корабни дизели", но предполагам налягането се създава от "пускови" маслени помпи още преди развъртането и предполагам, че подават маслото с много по-големи налягания. Може би след пуска се изключват. Поне при големите турбини е така.)
В случая, маслена помпа трябва да създаде достъчен дебит на масло към лагера, за да компенсира изтичането от него. В противен случай може да се стигне до "маслено гладуване" (май приблизително така се няричаше

) и да се прекъсне "масления клин".
Оптимални обороти за живот на двигателя
Публикувано на: 27 Сеп 2021 12:08
от slowtraveler
Hursa написа: ↑27 Сеп 2021 12:03
При "коренните" лагери на коляновия вал - маслото се подава над вала
На доста двигатели тези лагери имат един надлъжен канал

Оптимални обороти за живот на двигателя
Публикувано на: 27 Сеп 2021 12:21
от Hursa
Това обикновено е при по-слабо натоварените двигатели. При по-натоварените, долната половина, поне в долната си част - няма такъв канал, това повишава "товароносимостта" му (поне до колкото знам). Изтичането от този канал центрира вала радиално, но силите са относително малки, по-скоро, в случая вероятно се прави да се подобри мазането при старт.
(При големите парни турбини се подава масло в долната половина през два отвора под ъгъл спрямо верикалната плоскост. Докато при нормална работа налягането на маслени помпи е около 3,5 атмосфери, при "покой" (върти се с много малка скорост от ел двигател, около оборот за 7 минути, за да се избегне "провисване", "изкривяване" на вала) и до около 600 оборота се подава от помпа наречене "хидроподем" при налягане около 100 атмосфери.)
Оптимални обороти за живот на двигателя
Публикувано на: 27 Сеп 2021 12:32
от slowtraveler
Налягането създава нормален 'разходен поток' на маслото, достатъчен за нормалната работа...
Оптимални обороти за живот на двигателя
Публикувано на: 27 Сеп 2021 12:37
от Hursa
Да. Не това налягане "повдига" вала, не то създава масления клин.
Оптимални обороти за живот на двигателя
Публикувано на: 27 Сеп 2021 12:48
от slowtraveler
Това налягане е критично за запазване на масленият клин... Нямаш налягане - въртящият се детайл 'изхвърля' масления клин

Неслучайно имаш лампа за ниско налягане

Оптимални обороти за живот на двигателя
Публикувано на: 27 Сеп 2021 13:07
от Hursa
Да. То определя разхода на масло през него, предполагам с определен не малък запас.
Оптимални обороти за живот на двигателя
Публикувано на: 27 Сеп 2021 13:46
от ufer
Май че трябва тази тема да се прекръсти на "Философия на механиката"! Започна се от атмосферен бензинов и се стигна до корабни двигатели. Хайде да си починем, че започнахме да го преместваме от единия в другия крачол. Много хора тук са учили ДВГ и можем да теоретизираме до полуда. По-важни за нас обикновените шофьори на японки или други коли са нещата от практиката...

Оптимални обороти за живот на двигателя
Публикувано на: 27 Сеп 2021 15:27
от slowtraveler
ufer написа: ↑27 Сеп 2021 13:46
и се стигна до корабни двигатели
За корабните двигатели мога много да разказвам

И за подгрева на маслото, което се пуска да циркулира далеч преди стартиране на ДВГ и т.н.
Можем да включим в темата и 'критичните обороти', които винаги се избягват при маалко по-големите двигатели (например на камиони и по-големи)

Усещал съм преминаването през критични обороти на малък такъв двигател (малко над 6600к.с.) - ами разбираш защо се избягват критичните обороти

Оптимални обороти за живот на двигателя
Публикувано на: 27 Сеп 2021 15:43
от ufer
И аз имам интересни спомени от корабните двигатели, когато бях в морското училище, особено, когато се наложи да вляза в един от цилиндрите (иначе съм около 2 м висок)...

Но май "вапцахме" темата на колегата, като все пак предполагам, че и той се обогати заедно с нас...

Оптимални обороти за живот на двигателя
Публикувано на: 27 Сеп 2021 18:28
от Hursa
► Виж съдържание
Интересни са и "стартерите" на такива двигатели
Темата колегата я е задал, като принципна - не е ограничена дори само до двигателите с вътрешно горене. Друг път да внимава

Оптимални обороти за живот на двигателя
Публикувано на: 01 Окт 2021 00:18
от witston
ufer написа: ↑27 Сеп 2021 15:43
И аз имам интересни спомени от корабните двигатели, когато бях в морското училище, особено, когато се наложи да вляза в един от цилиндрите (иначе съм около 2 м висок)...

Но май "вапцахме" темата на колегата, като все пак предполагам, че и той се обогати заедно с нас...
Не съм толкова навътре в тематиката и както е думата - чета и пълнея
