Двигателист написа:
Ок.
Но все пак да питам докато е още топла темата. Имам наблюдения върху доста товарни автомобили. Някои от тях са с 5W-30 в картерите си. Някои минаха 500000 км. Някои минаха 800000... Не карат в северна Дакота, а в Европа - Германия, Англия, Испания, България. Също Гърция. Също и Турция. И през лятото също ги карат. С натоварени до дупка полуремаркета. Различни марки са. Май най-много Ивеко и Ман. Мерцедеси, Волво... Някои от тях са кариерни самосвали в родината ни. Който е ходил на такава кариера лятото има чувството че е на луната, а каманаците са нагряти до 60 градуса. Работят в много тежки условия. Пък някои са просто бусове - вярно на по-малко километри, но пък всеки знае как се кара служебен бус у нас. Досега няма счупен двигател... Каква е тайната?
Пусни една снимка на радиатора на маслото на тия камиончета

.
Ако имаш добро охлаждане можеш да караш и с водно охлаждане в пустинята . Но ако вземем на Слоу маздата и я цопнем на средата на пустинята маслото последно ще изкипи

.
Другото нещо , което ще се усети след време с тези камиони е ,че никога няма да достигнат пробега на по-старите . И ако се задържат повечко в БГ ще имат разни други проблеми ако се спазват удължените интервали без да се правят анализи .
Иначе за дългия пробег няма проблем ако си правите анализите на маслото и по 200 000км да си ги карате .
Но и там ниския вискозитет и удължената смяна са под натиска на екологичните норми , а не поради феноменалните качества на 5W30 .
Плюс това явно малко нещо не се разбираме какво си говорим . Никъде не казвам , че двигателя ще се счупи ако се кара с масло с нисък вискозитет . Но ресурса му се намалява значително , а някой части може и да не издържат плануваните интервали за смяна . Като най-чувствителното нещо са турбините и те обикновенно здават багажа първи .
Точно и поради тази причина големите фирми с много механизация си имат отдели ( собствени или външни ) , които непрекъснато наблюдават качеството на флуидите и параметрите на машините . И така могат реално да оптимизират смяната на консумативите до оптималните нива . Също много често се назначават и такива фирми от застрахователя или банката кредитор в случайте на ко-/три-генератори и разни промишлени съоръжения , които работят със смазочно охлаждащи течности .
Ако се разтърсите малко из интернет ще видите , че износване от голям вискозитет не може да се получи просто от един момент нещата не се подобряват но не се и влошават . Играта с "тънките" масла е да се намери баланса при , който хем износването е в нормални граници , хем вискозитета е нисък , хем съдържанието на сяра , фосфор и тн пепели е ниско , хем пробега е голям . И това в едни добри лабораторни условия е съвсем постижимо , но в едни мърляви условия в БГ е абсолютно непостижимо . И който върви по този път рано или късно си чупи главата .
Истината е една единствена , анализи на всички течности включително и горивата и яка статистика . Почнеш ли да четеш книжките , като библията взимаш дървото .